Gå til innhold

Basic hardtail for lite pengar


Anbefalte innlegg

53 minutes ago, espenta said:

Man har jo over 500% range på 1x12 nå. Ikke mange sykler med tredelte kranker som har det vel?

Etter å ha blitt vant til 1x vil jeg aldri tilbake til noe annet. Hadde 2x på en grussykkel for et par år siden, og ble bare irritert over det.

2x Deore XT gir framleis eit lite knepp meir range. 1x gir som du seier 510%, frå 10T til 51T, og har altså ein kapasitet på 41T, men 2x har ein kapasitet på 45T med maks front differanse på 10T, så du kan køyre 10-45 kassett og 36-26 krank. Med låggir på 26/45 og høggir på 36/10 blir det ein range på 623%.

Ja, eg veit du spurte om 3x og ikkje 2x 😄

Endret av torhovland
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som bestrider at et oppsett med 1-delt krank kan ha like stort spenn mellom minste og største gir. Det blir bare større hopp mellom girene på kransen 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig kunne jeg hatt lengre hopp mellom girene enn 12-delt 10-52, som jeg har nå. Kunne fint hatt samme totalspenn fordelt over 10 gir føler jeg, men nå sykler jeg heller ikke ritt. Til vanlig stisykling føler jeg aldri det er for store hopp mellom girene hvertfall, heller omvendt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gitt samme krans har du rett i at flerdelt krank gir et system med større spenn mellom minste og største gir.

Vet ikke hva som er største kassett som fins, men det er iallfall utvilsomt at det blir store hopp mellom girene med 1x og ekstrem krans (bakgiret tar vel nedi bakken til slutt)

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...