Gå til innhold

Hva er de viktigste faktorene for en effektiv sykkel?


Ndreas

Anbefalte innlegg

York skrev (15 timer siden):

En fjærende ramme som tar opp energi og gir den tilbake senere kan ikke ha noen stor virkningsgrad.

Vi er vel enige om at stivere (generelt sett) er raskere, men påstanden min må være at ramme som flekser og raskt "spretter" tilbake i utgangsstilling må være bedre enn en som flekser og beveger seg tregere. Tenk på "blade runner" i friidretten. Han løp på fleksende (ikke 100 % stive) metallproteser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da flekser jo skoen i samme retning som han løper, eksempelet er ikke sammenlignbart med en sykkel

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (17 timer siden):

Usikker på den påstanden din, du kan jo sjekke selv.

Prøv en pinne stiv landeveissykkel og så en en fulldemper med slapp fjæring og null demping.
Tror nok du merker litt forskjell på akselarasjonen.
 

Det er jo ingen som sammenligner disse ytterpunktene her. Det som diskuteres er forskjellen mellom en såklat "myk" landeveisramme og en "stivere" landeveisramme. En terrengsykkel er jo noe helt annet. Samtidig er det ingen som sykler hardtail lenger i terrengritt. Selv i ritt som ikke er spesielt tekniske. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Arve said:

 ramme som flekser og raskt "spretter" tilbake i utgangsstilling må være bedre enn en som flekser og beveger seg tregere.

Rask fleks tibake til utgangsstilling må vel være det samme, eller iallfall tett korrelert med mer stivhet? Noen materialteknikere eller fysikere får korrigere 😄

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammer som er så mjuke at dei blir merkbart varmare pga. energitapet, ville eg òg ha vore skeptisk til. Men elles trur eg ikkje at stiv eller mjuk ramme betyr spesielt mykje for fart og framdrift. Utan bagasje på sykkelen liker eg relativt mjuk bakramme. Touringsyklar bør vera stive; elles kan dei kjennast skumle i høg fart.

Endret av VemodZachariassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge materiale er elastisk, vil kraften du legger inn i ramma gå tilbake. Stål er elastisk, aluminium er ikke. Hvis du ikke bygger alu stivt (nok), vil du ende opp med tretthetsbrudd. Stål er mye mer elastisk, og vil vare vesentlig lenger gitt at det er godt beskyttet mot korrupsjon. Det fikser man med god lakk, vannfast fett på kontaktflatene og hulromsbeskyttelse inni rørene. Dvs ingen eksponerte flater/punkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man løper er det veldige krefter som går tapt når man setter foten i bakken. Bladerunner sin fjæring kunne lagre denne energien akkurat lenge nok til at han fikk flyttet kroppen fremover slik at bouncen tilbake kom i fartsretning. Genialt for han, men ikke sammenliknbart på sykkel. Sykler man med frontdemper opplever man jo i praksis hvordan fjæring i fartsretning bare slår tilbake motsatt vei. 

Når det kommer til sidelengs fleks, og da innenfor normale forhold, forstår jeg ikke helt hvordan det skal ødelegge. Forutsetningen må jo være at noe av kraften som ellers ville blitt brukt til fremdrift går til å flekse rammen. Dvs at det er noen krefter som dytter sidelengs. Vil ikke de kreftene dytte sidelengs uansett om rammen flekser eller ikke? Hvis jeg står ved en murvegg og dytter alt jeg kan, bruker jeg krefter selv om veggen ikke gir etter en eneste mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at York egentlig har ment å stille spørsmålet Hva er de viktigste faktorene for at en sykkel er rask. Og det finner vi svaret på i en artikkel på sidene til Rene Herse:
What makes a bike fast

De som ikke gidder lese kan greie seg med dette:
"Good racing bikes are fast because they use supple high-performance tires. Their frames flex just the right amount for a powerful rider. The rider has little wind resistance thanks to a low riding position, narrow handlebars, and tight-fitting clothing."

 

For de som liker sammenligninger finner vi dette gullkornet:
"Imagine jumping on a trampoline. Then jump on a concrete floor. Then in a foam pit. It’s obvious that you’ll jump higher on the trampoline, even though your legs aren’t any stronger. The trampoline has just the right amount of flex, whereas the concrete floor is too stiff to optimize your leg power, and the foam pit is too soft. The same principle applies to bike frames: Just the right amount of flex in just the right places allows the rider to put out more power."

Så trenger man ikke tro på alt som står på siden til Rene Herse siden de lever av å selge dekk med "perekt suppleness" og rare sykler som ikke er kjempeaereo eller kjempelette og ikke brukes i World Tour. Men det er mye i det sett i sammenheng med det Øyvind postet over om rammefleks. 

LarsB

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Likte den artikkelen veldig godt, selv om den "debunker" lette hjul som noen faktor av betydning for oss dødelige (og jeg som har noen på vei i posten... :D)

Sitat

We ran a model with two top-level sprinters (think Peter Sagan and Sam Bennett), who put out 1600 Watts each. They sprint side-by-side, one on the superlight wheels (like the OPEN), the other on heavy wheels with wide tires (+530 g, think Firefly with 54 mm tires). After 200 meters, the sprinter on the light wheels will be just 1 foot or 30 centimeters ahead on the lighter wheels. That’s just 0.1%. In cycling terms: half a wheel length.

 

Endret av Ndreas
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å skille mellom hva som gir "performance" og hva som gir god følelse. Lette kvalitetshjul gir jo en helt annen følelse (type god) enn kjipe tyngre hjul, selv om farta ikke nødvendigvis går mye opp. For oss vanlige folk som sykler for morro er det jo følelse som teller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bra diskusjon. Tidligere har jeg blitt overrasket over effekten av raske dekk/lette hjul på grovere stisykler, men med moderne geometri skjer det noe.

Nå om dagen sykler jeg mest på en '21 Epic Evo og en '23 Stumpjumper. Begge to er karbonramme, flex stay, str XL/S5. Stumpjumperen er nok 1-2 kg tyngre enn Epic'en.

Allikevel - jeg har et lett hjulsett med mellomraske dekk jeg bruker på begge syklene innimellom. Stumpjumperen er langt unna Epic på alt annet enn grov sti/nedover med samme hjulsett, selv om det på ingen måte er en grov eller treg sykkel. Det kjennes veldig forskjellig, den ene vil jage, den andre er litt mer bedagelig.  Stoppeklokka/Strava bekrefter det også.

Så...hvorfor? Sittestilling? Vandring?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...