Gå til innhold

Puls - type dieselmotor uten turbo


Gullars

Anbefalte innlegg

Sykla Valdres rittet i dag og starta i pulje 3 - 2.20-2.30.

Synes egentlig det gikk greit, med tanke på treningsmengde og forhold (vått og trått).

Når jeg kikker på pulsen etterpå så er vi tilbake på dieselnivå med store deler av rittet i sone 2 selvom jeg trykka på det jeg kunne.

Hadde 2 hviledager før rittet med bare noen bittte små vekkedrag dagen før.

AG

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

136 mot 184 som maks😀

Det kan jo hende at maksen har dumpa noen slag fra 184 og det skal jo ikke så mye til før bildet ser ganske annerledes ut. 

Etter den gamle formelen (som vanligvis ikke stemmer) 220 - alder så er vi jo godt nede på 170 tallet

Endret av Gullars
  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel gjennomført! Makspulsen synker med både alder (~0,8 slag i året) og treningsstatus (↑form = ↓makspuls) og som du sier vil jo et par slags endring i referanseverdien gjøre at den gjennomsnittlige belastningen blir seende annerledes ut.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde et forsøk med å følge den kjedelige formelen og da havna maks på 173, men snittet ligger fortsatt i sone 2😅

Kan se ut som om jeg enten bør hvile meg opp til en makspuls test eller bare forsette å sykle og gi faen🤣

Er jo tross alt et «gammelt esel» og ingen veddeløps hest

Takk for gode innspill

AG

 

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 11 år siden jeg syklet Valdresrittet, så jeg husker ikke helt andelen grus og sti. Er det lange transportstrekker på grus?

Jeg synes det er veldig vanskelig å trå med høy puls på grusstrekker. Mens på stier er det lett å komme opp i puls. Mtp vidt forskjellige belastninger er det naturlig. 

Er det på vei du synes det er vanskelig å komme opp? Eller gjelder det sti også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange gode råd har jeg lagt om treningen for 2023, mye skigåing i vinter og minimalt med rulle og styrkeøkter.

Resultatet så langt er god kondis og dårlig sykkelmuskelatur. Har grei fart i lange og mellom lange drag, faller helt igjennom på korte og harde drag som i bratte kneiker. Jeg sliter også med å få høy puls når jeg sykler. Sone fem går greit når jeg jogger men ikke når jeg løper.

Hvis trådstarter ikke får opp pulsen på intervaller vil jeg tro at kondisen er god og beinstyrken svak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper litt av begge deler for min del. 

Vinteren ble ikke som den pleier pga ei skulder som ikke var med på laget så mange av skiturene etter jul ble bytta med andre ting.

Innesyklingen på våren ble også prega av «skulder issues» så det meste gikk rolig for seg på rulla, med film eller en serie for å slå ihjel tida.

Fikk sånn ca orden på skuldra rett før ferien etter rundt 1.5 måned med spesifikk trening og har fått sykla ganske mye i ferien.

Har egentlig alltid har styrke overskudd i beina og dårligere kondis enn styrke.

Har faktisk ikke sykla så mye i kilometere før sesongen noensinne som i år, men det virker bare som om futten ikke er der.

Gikk ned i krankarm lengde på både landevei og terreng for noen år siden så jeg er vesentlig bedre til å holde høyere kadens enn tdiligere.

Til vinteren så blir det mer ski og intervaller kombinert med mer styrketrening på bein og overkropp.

 

AG 

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (På 24.7.2023 den 20.30):

Hvis trådstarter ikke får opp pulsen på intervaller vil jeg tro at kondisen er god og beinstyrken svak.

Har likt å tenke det er sånn jeg også, men tror nok det stort sett er sirkulasjonen og oksygentransporten som begrenser. Hvis man ikke klarer å holde trøkket, så er det fordi musklene ikke får nok oksygen, ikke fordi beina er for svake. ( som nevnt her (på 7:00 til ~7:30) )

 

Nå hadde jeg en sånn merkelig treningsøkt igår, der pulsen lå på snitt 126 for 200w , noe som jeg vanligvis pleier å ha rundt 136 i puls på. Tror det var en kombinasjon av hardøkt dagen før , pluss at jeg var nokså kald før jeg starta som kanskje kan påvirke litt. Uansett et veldig tydelig eksempel på at puls kan være vanskelig og styre økta etter.  I starten kjentes det ut som "oi, så lett det går, og jøss så lav pulsen er", men så går det fort over til å bli tyngre enn vanlig - så et veldig godt eksempel på at uten nok sirkulasjon til musklene så blir det tunge bein. Og det kan gjelde like mye i i1/z2 som rundt terskel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppfølging til forrige post. Ga kroppen noen dager hvile og starta på igjen med friske bein idag. Kjørte en lang økt med intervall på starten. Allerede når jeg starta økta ser jeg at pulsen er mye høyere enn forrige. Istedenfor 126 så lå den på over 140 rundt 200w før intervallene, og på rundt 146 v 200w etter intervallene. 

Det viser hvor dynamisk pulsen kan endre seg på kort tid, og hvor dårlig mål på intensitet den kan være. Jeg vil nesten påstå jeg har bedre feeling på hvor hardt jeg kan sykle enn på å se på hva pulsen er og styre etter det... 

Der forrige tur på 65km med 125 i snittpuls føltes tung å gjennomføre, var dagens økt på 150km med 148 i snittpuls veldig grei å gjennomføre og beina kjentes egentlig ikke tunge ut før de siste 2 milene! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del gjorde jeg et forsøk i går på terskeldrag i Erikstadbakken i Vestby og det gikk bedre enn ventet.

Beina var jo som vanlig litt stive når jeg satte meg på sykkelen hjemme, men 30min sykling til toppen av bakken løsna de litt. 

Første draget ble brukt for å etablere tidsbruk til toppen som ble ca 8.30, så jeg la opp til 4 drag til altså 5 totalt og total dragtid på ca 45minutter.

Klarte å få opp pulsen ca 1/3 inne i første draget og lå å dunka i høy sone 3 til topps.
På 3 og 5 draget klarte jeg å løfte meg inn i sone 4 midt i og etter siste drag så var beina heilt greie og de 30minuttene hjem gikk fint. 

Kan virke som mengden fra ferien begynner å slippe og jeg kommer tilbake i vater😀

Maks er satt til 184, men kan være litt høyt slik det ser ut nå og bruker Olympiatoppen sine soner.

Toppa ut på 170bpm på siste draget.

AG

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 5x10min på ca terskel i Knardalbakken i går og kan må konkludere med at jeg virker😀

20-25minutter oppvarming og deretter rett på. Bakken har en snitt stigning på rundt 8%. 
Hadde fin pulsutvikling og lå stabilt i høy sone 3/lav sone 4 som jeg forventet og beina kjennes bra.

Klarte til å med å toppe ut godt inne i sone 5 på slutten av siste draget.

Maks ble 174 slag, så jeg tror ikke maks på 184 er helt borte allikevel😀

25min rolig tilbake til bilen og i dag kjennes bena helt ok👍

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny runde med intervaller i går i samme bakke, men denne fang 5x8 45/15 med 1 hviledag siden forrige runde.

Beina var helt greie, men pulsen ville ikke helt.

En ny erfaring er at en gel 20min før første drag og en midt i (etter ca 25min) gjør at futten holder bedre. 
Beina er også merkbart bedre dagen derpå, men det kan være placebo.

Har egentlig alltid vært nøye med å spise lett høykarbo før og protein karbo etter, men tror fueling underveis er viktig.

Foreløpig så prøver jeg 2 dager mellom hver hardøkt for å se om jeg får godfeeling igjen😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 18.7.2023 den 15.05):

Alt som påvirker energikravet i en syklisk idrett, inkludert teknikk, påvirker arbeidsøkonomi. For en syklist vil det for eksempel kunne være hvor sirkulært tråkket er, vinkelen på kneet og så videre.

Det som er ganske interessant er at det i sykling gjerne observeres et inverst forhold mellom maksimalt oksygenopptak og submaksimalt arbeid, uttrykt som arbeidsøkonomi og/eller mekanisk effektivitet. I Norge har vi jo kanskje det beste eksempelet på det i Oskar Svendsen, som hadde verdens høyeste oksygenopptak da han var aktiv syklist. Se hvordan submaksimalt oksygenopptak økte samtidig som maksimalt opptak gikk ned (e.g. første og siste måling).

image.png.664649c78701698c2fd9c9fc71a5210b.png

image.png.240315334c459854848a33c9bb3da569.png

Denne tabellen viser vel det motsatte. Oksygenforbruket ved en gitt intensitet går opp når maksimalt oksygenopptak går opp.

22.03.2010: Maksimalt oksygenopptak 5.575 l/min, oksygenopptak ved 275 watt: 3.608.

27.08.2012: Maksimalt oksygenopptak 7.397 l/min, oksygenopptak ved 275 watt: 3.916.

30.05.2015: Maksimalt oksygenopptak 6.205 l/min, oksygenopptak ved 275 watt: 3.761.

Dette kan forklares av at kroppen vil spare (bli effektiv) når den har lite å gå på, og kan sløse mer når den har mye tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deepArne skrev (29 minutter siden):

Denne tabellen viser vel det motsatte. Oksygenforbruket ved en gitt intensitet går opp når maksimalt oksygenopptak går opp.

22.03.2010: Maksimalt oksygenopptak 5.575 l/min, oksygenopptak ved 275 watt: 3.608.

27.08.2012: Maksimalt oksygenopptak 7.397 l/min, oksygenopptak ved 275 watt: 3.916.

30.05.2015: Maksimalt oksygenopptak 6.205 l/min, oksygenopptak ved 275 watt: 3.761.

Dette kan forklares av at kroppen vil spare (bli effektiv) når den har lite å gå på, og kan sløse mer når den har mye tilgjengelig.

Du har helt rett, det var slurvete begrepsbruk fra min side. Forholdet er ikke inverst og det er nettopp det som er så interessant.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...