Gå til innhold

Det nye Stilpolitiet!


Anbefalte innlegg

JoeT skrev (2 timer siden):

Hvorfor er egentlig profftrøyer så tabu blant amatører? I de fleste andre idretter bruker fansen trøya til laget sitt. Kanskje det er pga lag som kommer og går, og ikke har en fast by? Stilmessig så er det jo mye som er "kult" som ser mye verre ut en lagtrøyer.

 

Kanskje det har noe med at vi amatører kan være mye nærmere proffene. Kristoff møter de som bor på Jæren ofte langs veien, i Oslo kan man møte Edvald som hilser. De er ute og sykler, vi er det samme. Det er ingen amatører som spiller litt ned i divisjonene som risikerer at Haaland møter opp på samme bane.

En gang på slutten av 90-tallet møtte vi hele Mercatone Uno laget på Gran Canaria. Jeg var fan av Pantani, men glad jeg syklet i min norske klubbtrøye:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med mestertrøyer og landslagstrøyer og tabuet rundt dem er nok på bakgrunn av at jeg kjenner flere og konkurrerer mot folk som har vunnet dem på ærlig vis, i tillegg til at jeg nå og da slenger innom et NM i master. Da ville det føles skikkelig flaut å kjøpe en sånn trøye. 

Men jeg ser på f.eks. belgisk og fransk landslagstrøye som kule trøyer jeg kunne finne på å bruke. Klassiske farger og design, og de færreste ville tro jeg var et fransk landslagsedlem og jeg sykla Maridalsrunden med sånn trøye. Akkurat som de færreste tror en åtteåring med trøye det står Haaland på er en toppscorer og mangemilliionær. 

Alt til sitt bruk sier jeg. 

Diskusjonen minner om noe på sykkelfjas på facebook hvor noen beklaget seg over en som sykla i Nittedal i fullt Uno X-kit. Men det viste seg å være Jens Haugland som ikke helt ubegrunnet hevdet å ha rett til å bruke kitet. Da døde diskusjonen liksom av seg selv.

For øvrig har @Dan rett. En teamtrøye med sort bukse pleier å være innafor. I alle fall om lager er nedlagt og man føler seg enten homageisk (finnes det ordet?, neppe) eller ironisk.

LarsB

EDIT: Jeg så ikke at @LarsP skrev omtrent akkurat det samme. Men da er vi alle fall to som mener det 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (32 minutter siden):

For øvrig har @Dan rett. En teamtrøye med sort bukse pleier å være innafor. I alle fall om lager er nedlagt og man føler seg enten homageisk (finnes det ordet?, neppe) eller ironisk.

Kan hedrende fungere?

  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (6 timer siden):

Dette med mestertrøyer og landslagstrøyer og tabuet rundt dem er nok på bakgrunn av at jeg kjenner flere og konkurrerer mot folk som har vunnet dem på ærlig vis, i tillegg til at jeg nå og da slenger innom et NM i master. Da ville det føles skikkelig flaut å kjøpe en sånn trøye. 

Men jeg ser på f.eks. belgisk og fransk landslagstrøye som kule trøyer jeg kunne finne på å bruke. Klassiske farger og design, og de færreste ville tro jeg var et fransk landslagsedlem og jeg sykla Maridalsrunden med sånn trøye. Akkurat som de færreste tror en åtteåring med trøye det står Haaland på er en toppscorer og mangemilliionær. 

Alt til sitt bruk sier jeg. 

Diskusjonen minner om noe på sykkelfjas på facebook hvor noen beklaget seg over en som sykla i Nittedal i fullt Uno X-kit. Men det viste seg å være Jens Haugland som ikke helt ubegrunnet hevdet å ha rett til å bruke kitet. Da døde diskusjonen liksom av seg selv.

For øvrig har @Dan rett. En teamtrøye med sort bukse pleier å være innafor. I alle fall om lager er nedlagt og man føler seg enten homageisk (finnes det ordet?, neppe) eller ironisk.

LarsB

EDIT: Jeg så ikke at @LarsP skrev omtrent akkurat det samme. Men da er vi alle fall to som mener det 😉

Husker en episode av GCN, hvor Dan Lloyd fortale om en gang da han syklet på Cervelo test team (sammen med bla Hushovd(?)). Dan syklet på en etablert sykkelvei gjennom en park nær London, da en kar ropte "Oi! Full kit wanker!" etter ham 😆

Ellers alltid kjekt når man passerer uno-x og tidligere UAE enkeltryttere eller i par, her i Stavanger-området. I sommer passerte jeg (motsatt veg, naturligvis) Susanne Andersen i mesterskapstrøye hele tre dager på rad, uken etter tdff. Stas å treffe norgesmestre og proffer som er ute og gjør (på en måte) det samme som seg selv, som allerede nevnt her.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden, før jeg skulle kombinere sykkelferie og å se TdF-etapper tenkte jeg at det ikke skadet å vise at jeg var norsk. Siden Hushovd syklet rundt med korset på brystet, tenkte jeg at jeg var trygg med denne varianten fra Tørm. (Sidespor: Bra klær, men synes de nå ser mer ut som de prøver å kopiere Rapha enn å lage egne ting.)

Men så er det landslagstrøya... Ofte ser vi nå Norge kjøre med kun striper i VM o.l. Beveger jeg meg inn i grenseland om jeg trekker på meg denne? 

new%20torm%20059-CB912F99-1934-4E8A-B774-AF8230239EA1-620x350-q80.jpg

(Bor nå i Tyskland, så å pimpe både meg sykkel og meg selv med noen hint tilbake til Norge ser jeg som mer akseptabelt nå enn da jeg bodde hjemme i Norge.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (På 21.10.2023 den 14.29):

Jeg har en Gewiss-trøye. Det er doptrøya si det!

Har en Jollj Ceramica trøye, fordi den er pen og Knut Knudsen syklet for laget midt på 70-tallet. Og en Kelme-Costa Blanca trøye, fordi den er episk stygg og fordi laget brukte legendarisk mye dop. Begge brukes nå og da på fine sommerdager. 

20231026_192200.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (10 timer siden):

Etter å ha tråkket litt i Italia og Slovenia i sommer vil jeg mene at de der nede har et litt annet syn på det å bruke teamklær til profflagene. Og det er jo de som er fra landene med ordentlig "proffsykkelkultur".

Kjør på Viggo, full Uno-X bunad fra tærne og opp, evt rosa EF for å hylle langdistanse-rakett-maskinen Lachlan Morton 🙂

 

Endret av Emil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte Uno-X trøye for å vise min støtte til laget, men har så langt tenkt at det kanskje vil se rart ut når jeg er i Spania og sykler (100 dager i fjor). En ting er å bli oppfattet som fan, noe annet å bli sett på som "wannabe", eller i verste fall en del av teamet.

Ettersom jeg lever herrens glade dager med så mye sykling jeg har lyst til (uten å behøve å ta hnsyn til arbeidsgiver, barn som må følges opp, dugnad i  borettslaget eller sur kone for at det tar så mye tid) har jeg fått noen kommentarer på at jeg som er "proff" burde vært på Uno-X Masters sitt lag.

Så kanskje vi burde høre med Uno-X om vi skulle starte en underavdeling Uno-X Masters. Da kunne vi jo brukt drakta hele tida:-)

  • Thanks 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (På 26.10.2023 den 17.16):

Hva er god vinterstil? 

Å ha på nok klær. Mange ferskinger kler seg alt for tynt på høsten og utover det vi kan kalle vinter. 
Det er alltid interessant å se syklister i Sørke- eller Maridalen en sur høstdag i kort/kort, når jeg selv sykler i lange bein, skotrekk, langermet og vest.  Jeg tenker at noen er såpass ferske at de rett og slett ikke har skaffet seg mer sykkelspesifikt tøy enn bukse og trøye, noe som så klart er fair. De fleste bør nok uansett investere i løse ermer, beinvarmere og vindvest omtrent i samme øyeblikk man kjøper sin første selebukse og trøye. 

Jeg tror jeg kan telle på en hånd antallet dager i året der jeg sykler uten vest og/eller løse ermer, i det minste på lomma, her hjemme. 

Hvis det er proffene som definerer hva som er god stil skal man godt opp i temperatur før de sykler med bare knær og armer - på trening. I ritt er situasjonen så klart en helt annen. Og det er nok her blemma gjerne skjer - man kler seg etter hva man har sett proffene gjør i ritt og så glemmer man at de pumper 400 watt ned i pedalene og tilsvarende mye til varmeproduksjon når det går unna. 

Proffene som sykler rolige langturer med høyere watt- og varmeproduksjon enn de fleste har på terskeldrag vet likevel at det er viktig å kle seg godt når det er surt og kaldt. 

 


 

  • Like 9

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 9.11.2023 den 13.00):

Og det er nok her blemma gjerne skjer - man kler seg etter hva man har sett proffene gjør i ritt og så glemmer man at de pumper 400 watt ned i pedalene og tilsvarende mye til varmeproduksjon når det går unna. 

Samt at der vi ofte ser proffene sykle, så er gjerne snittemperaturen noe høyere enn når vi triller ut døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proffene sykler jo mange ritt i temperaturer langt over 30 grader, så for dem gir det selvsagt mening å ikke gå ned til kort-kort før det bikker 20 og vel så det. For oss vanlige dødelige synes jeg ikke det er noen vesentlig dødssynd å sykle med korte bein når det er 17 grader og sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...