Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Staroh69 skrev (31 minutter siden):

Jeg har Viken og og betaler 1229 nå, men øker til til 1289 fra 1/5. Må ta kontakt med dem og true med overgang til andre løsninger, de kan ikke melke markedet slik.

Så lenge det er flere aktører i området du bor, så burde det være enkelt å få ned prisen 🙂. Litt verre om det kun er en stor aktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (12 timer siden):

Vi har drøyt gode priser her jeg bor. Har konkurranse mellom Telia og Altibox. Nå er det dyrere enn noen gang, men betaler 817 kr for;

- 500/500 mb linje 

- TV-pakke

- Fri installasjon 

- To stk nyeste TV dekoder inkludert opptak.

Tja, sjekket faktura for vår del, vi har riktignok ikke dekodere, men det trenger vi heller ikke da TV-løsningen både støtter SMART-tv'en i seg selv, Apple TV og Google TV. Vi har da:

- 1000/1000 linke

- Strim TV pakke 

Dette koster rett i overkant av 600 kr/mnd. Og da er det også helt uproblematisk (og lov) å bruke samme TV-pakke på hytta. Tror vi kan konkludere med at det er høye marginer i disse virksomhetene. Selve fiberen vår koster 223 / mnd (ikke 237 som jeg skrev over) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (8 minutter siden):

Tja, sjekket faktura for vår del, vi har riktignok ikke dekodere, men det trenger vi heller ikke da TV-løsningen både støtter SMART-tv'en i seg selv, Apple TV og Google TV. Vi har da:

- 1000/1000 linke

- Strim TV pakke 

Dette koster rett i overkant av 600 kr/mnd. Og da er det også helt uproblematisk (og lov) å bruke samme TV-pakke på hytta. Tror vi kan konkludere med at det er høye marginer i disse virksomhetene. Selve fiberen vår koster 223 / mnd (ikke 237 som jeg skrev over) 

Så du betaler 237 kr mnd for 1000mb linje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telia her, tidligere Get og noen trønderenergi-greier som Get i sin tid kjøpte opp, fiber helt inn i teknisk rom, i Trondheim.

Kom konkurrent i nabolaget og da var Telia veldig villige når jeg trua med oppsigelse.

250/250, Netflix familie, HBO Max, TV-pakke(som brukes lite men gir stor rabatt).
863kr mnd

Gitt at Netflix og HBO løst koster 350-400kr føler jeg totalprisen er ganske fin og levelig. Når man i tillegg får dekket 400kr fra arbeidsgiver er det liksom "gratis".

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (På 6.3.2024 den 15.31):

Takker. For min del blir det plutselig dyrere når de sendte tilbud. Da koster ekstra TV dekoder 40 kr per måned, pluss 19 kr for opptak. Må høre om ekstra pakker eller poeng i prisen.

Jeg bruker ikke TV-boksen, kun app via appletv på to tv'er, og opptak brukes heller ikke.
Men man må ha en boks for å få app-tilgang også, så den minste boksen de har(var gratis) ligger i skapet uåpnet.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på nett/tv løsningen vår selv om dagen. Telenor/Altibox 500/500 + tvpakke av et eller annet slag. 1600,- mnd. Hinsides dyrt.

Et av alternativene som jeg har tenkt litt på er Starlink, men det blir kanskje litt spett (og usikkert?) til hjemmebruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (2 timer siden):

Så du betaler 237 kr mnd for 1000mb linje?

223 kr pr. mnd for å være pinlig nøyaktig og da har vært et ganske kostbart etableringsprosjekt å etablere for leverandøren med fire blokker og 189 boenheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (4 minutter siden):

223 kr pr. mnd for å være pinlig nøyaktig og da har vært et ganske kostbart etableringsprosjekt å etablere for leverandøren med fire blokker og 189 boenheter

Det er veldig rimelig. Hadde jeg boks aleine hadde jeg kun brukt Apple TV og Strim. Dog noen eldre i huset som ikke er helt fortrolig med det... Begge de to nyeste dekoderne er uåpnet til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaymondJ skrev (10 minutter siden):

Ser på nett/tv løsningen vår selv om dagen. Telenor/Altibox 500/500 + tvpakke av et eller annet slag. 1600,- mnd. Hinsides dyrt.

Et av alternativene som jeg har tenkt litt på er Starlink, men det blir kanskje litt spett (og usikkert?) til hjemmebruk?

Det var dyrt 😳. Hvor blir du i landet? Starlink høres enda dyrere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (23 minutter siden):

Jeg bruker ikke TV-boksen, kun app via appletv på to tv'er, og opptak brukes heller ikke.
Men man må ha en boks for å få app-tilgang også, så den minste boksen de har(var gratis) ligger i skapet uåpnet.

Samme her. Kun den ene boksen av den gamle typen. De to nye er uåpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (39 minutter siden):

223 kr pr. mnd for å være pinlig nøyaktig og da har vært et ganske kostbart etableringsprosjekt å etablere for leverandøren med fire blokker og 189 boenheter

Det er en solid prisforskjell. 189 boenheter er en god inntjening, men 189x223*0.75=31 610*12=kr 379 323 i året. Ikke veldig mye. Det vel det samme som ca. 38-39 Altiboxkunder som betaler kr 1099(*0.75). (enorme feilkilder i et regnestykke jeg brukte 25 sekunder på, trakk fra mva på begge.)

Alltid tenkt at fiberprisen ble forsvart med at det var store etableringskostnader, mao. et slags ønsket naturlig monopol. Ser at Nkom mener du betaler for mye for internett og Forbrukerrådet har tidligere kritisert bredbåndssituasjonen, men det er vel kundene som faktisk aktivt må bytte og prute. Noe som hos mange er unaturlig.

OBOS OpenNet har bygget fibernett siden 2010, og vært en del av OBOS-konsernet siden 2018. Det forklarer litt av prisforskjellen. OBOS er flinke til utvide og de tilbyr ofte medlemmene gode priser. De fremstår tidvis som et investeringsfirma med støttemedlemmer, men de sparer medlemmer for endel unødvendige driftskostnader.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (10 minutter siden):

Det er en solid prisforskjell. 189 boenheter er en god inntjening, men 189x223*0.75=31 610*12=kr 379 323 i året. Ikke veldig mye. Det vel det samme som ca. 38-39 Altiboxkunder som betaler kr 1099(*0.75). (enorme feilkilder i et regnestykke jeg brukte 25 sekunder på, trakk fra mva på begge.)

Alltid tenkt at fiberprisen ble forsvart med at det var store etableringskostnader, mao. et slags ønsket naturlig monopol. Ser at Nkom mener du betaler for mye for internett og Forbrukerrådet har tidligere kritisert bredbåndssituasjonen, men det er vel kundene som faktisk aktivt må bytte og prute. Noe som hos mange er unaturlig.

OBOS OpenNet har bygget fibernett siden 2010, og vært en del av OBOS-konsernet siden 2018. Det forklarer litt av prisforskjellen. OBOS er flinke til utvide og de tilbyr ofte medlemmene gode priser. De fremstår tidvis som et investeringsfirma med støttemedlemmer, men de sparer medlemmer for endel unødvendige driftskostnader.

Hvorfor x0.75?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 minutter siden):

Det er en solid prisforskjell. 189 boenheter er en god inntjening, men 189x223*0.75=31 610*12=kr 379 323 i året. Ikke veldig mye. Det vel det samme som ca. 38-39 Altiboxkunder som betaler kr 1099(*0.75). (enorme feilkilder i et regnestykke jeg brukte 25 sekunder på, trakk fra mva på begge.)

Alltid tenkt at fiberprisen ble forsvart med at det var store etableringskostnader, mao. et slags ønsket naturlig monopol. Ser at Nkom mener du betaler for mye for internett og Forbrukerrådet har tidligere kritisert bredbåndssituasjonen, men det er vel kundene som faktisk aktivt må bytte og prute. Noe som hos mange er unaturlig.

OBOS OpenNet har bygget fibernett siden 2010, og vært en del av OBOS-konsernet siden 2018. Det forklarer litt av prisforskjellen. OBOS er flinke til utvide og de tilbyr ofte medlemmene gode priser. De fremstår tidvis som et investeringsfirma med støttemedlemmer, men de sparer medlemmer for endel unødvendige driftskostnader.

Da vi startet prosessen var Opennet egentlig ett svensk selskap på vei inn i Norge, så ble det overtatt av Obos. Vi bor i et sameie, riktignok opprinnelig bygget av Obos, men vi har null & niks bindinger til Obos som sådan og heller ingen formelle krav til å benytte oss av deres tjenester og har nok en ganske så lav medlemsandel i Obos. De øvrige boligselskapene rundt oss er borettslag, også bygget av Obos, og der er det GET som er implementert for samtlige akkurat som vi opprinnelig hadde. 

At det er kostnader med å etablere løsningen er helt åpenbart, men det er ingen tvil om at fiberleverandørene tar ut det de kan av profit, og lock-in effekten ved at det er vanskelig å bytte utnyttes til fulle. Vår erfaring med GET viste det i all praksis, de var så sikre og arrogante på at vi ikke hadde noe valg at de overhodet ikke så for seg at noen kunne ta kostnadene med å røske ut coax av ett nesten kliss nytt bygg for så å etablere en topp-notch moderne fibersentral i bygget som distribuerer signalene ut. Vi traff nok temmelig godt på timing med at de ville sikre seg et fotfeste, hadde sikkert ikke fått så god pris nå som de har bygget opp en kundemasse, men den gevinsten er vår. 

GET ble rett og slett sjokkert (og det hadde de godt av) da vi sa opp, da brøt vi monopolet deres i bygningsmassen - på det tidspunktet var de villige til å matche den prisen vi fikk av Opennet, men vi var drittlei deres arroganse i tillegg til at tjenesten ikke akkurat var top-notch med en god del utfall, hvorav også noen langvarige (dager), så at de har superprofit er jeg temmelig sikker på, de senket også prisene betydelig for de øvrige boligselskapene i frykt for at de skulle gjøre som oss. Skulle Opennet velge å skru opp prisene så har vi sikret oss råderett over det vi trenger for å kunne gjøre en overgang til en annen leverandør rimelig smidig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (11 minutter siden):

Da vi startet prosessen var Opennet egentlig ett svensk selskap på vei inn i Norge, så ble det overtatt av Obos. Vi bor i et sameie, riktignok opprinnelig bygget av Obos, men vi har null & niks bindinger til Obos som sådan og heller ingen formelle krav til å benytte oss av deres tjenester og har nok en ganske så lav medlemsandel i Obos. De øvrige boligselskapene rundt oss er borettslag, også bygget av Obos, og der er det GET som er implementert for samtlige akkurat som vi opprinnelig hadde. 

At det er kostnader med å etablere løsningen er helt åpenbart, men det er ingen tvil om at fiberleverandørene tar ut det de kan av profit, og lock-in effekten ved at det er vanskelig å bytte utnyttes til fulle. Vår erfaring med GET viste det i all praksis, de var så sikre og arrogante på at vi ikke hadde noe valg at de overhodet ikke så for seg at noen kunne ta kostnadene med å røske ut coax av ett nesten kliss nytt bygg for så å etablere en topp-notch moderne fibersentral i bygget som distribuerer signalene ut. Vi traff nok temmelig godt på timing med at de ville sikre seg et fotfeste, hadde sikkert ikke fått så god pris nå som de har bygget opp en kundemasse, men den gevinsten er vår. 

GET ble rett og slett sjokkert (og det hadde de godt av) da vi sa opp, da brøt vi monopolet deres i bygningsmassen - på det tidspunktet var de villige til å matche den prisen vi fikk av Opennet, men vi var drittlei deres arroganse i tillegg til at tjenesten ikke akkurat var top-notch med en god del utfall, hvorav også noen langvarige (dager), så at de har superprofit er jeg temmelig sikker på, de senket også prisene betydelig for de øvrige boligselskapene i frykt for at de skulle gjøre som oss. Skulle Opennet velge å skru opp prisene så har vi sikret oss råderett over det vi trenger for å kunne gjøre en overgang til en annen leverandør rimelig smidig. 

Viken Fiber AS (Proff) går ikke dårlig. Bra årsresultat og høyt utbytte.

Nå er det lenge siden jeg har lest finansregnskaper, så vet ikke hva som er normalt i telekom. De får kun Tillfredsst under Lønnsomhet.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel.org -  Stedet hvor sykkelentusiaster får gode økonomiske råd, for bedre forvaltning av pengebingen, så sykkelbudsjettet kan økes, uten økning av totalkostnadene.

  • Haha 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Howard skrev (2 timer siden):

Altibox her, siste økning nå i mars var til 1329kr mnd. 
En kort telefon senere - 999kr mnd i 12 mndr. 

Og jeg skulle opp til 1289 fra 1. mai. Via chat fikk jeg først tilbud om 1229 mot 1 år binding, truet med å kontakte Telenor som også har fiber inn i huset, og vipps skulle jeg betale 990 mot 1 år binding. For en røverbransje 😞

Endret av Staroh69
Feilretting
  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Andreas said:

Det er en solid prisforskjell. 189 boenheter er en god inntjening, men 189x223*0.75=31 610*12=kr 379 323 i året. Ikke veldig mye. Det vel det samme som ca. 38-39 Altiboxkunder som betaler kr 1099(*0.75). (enorme feilkilder i et regnestykke jeg brukte 25 sekunder på, trakk fra mva på begge.)

Alltid tenkt at fiberprisen ble forsvart med at det var store etableringskostnader, mao. et slags ønsket naturlig monopol. Ser at Nkom mener du betaler for mye for internett og Forbrukerrådet har tidligere kritisert bredbåndssituasjonen, men det er vel kundene som faktisk aktivt må bytte og prute. Noe som hos mange er unaturlig.

OBOS OpenNet har bygget fibernett siden 2010, og vært en del av OBOS-konsernet siden 2018. Det forklarer litt av prisforskjellen. OBOS er flinke til utvide og de tilbyr ofte medlemmene gode priser. De fremstår tidvis som et investeringsfirma med støttemedlemmer, men de sparer medlemmer for endel unødvendige driftskostnader.

Vårt borettslag byttet til Homenet (nå GlobalConnect) fra Get for noen år siden, 1 gbit til 203 kr/mnd. Ca. 200 enheter

Har vært veldig fornøyd, tror det har vært 2 utfall på 4 år eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (15 minutter siden):

Vårt borettslag byttet til Homenet (nå GlobalConnect) fra Get for noen år siden, 1 gbit til 203 kr/mnd. Ca. 200 enheter

Har vært veldig fornøyd, tror det har vært 2 utfall på 4 år eller noe?

Brodern ble lovet fiber av Global Connect for over et år siden. De lovte god pris, fri installasjon, og knakende god pris. De skrev til og med kontrakt.

Etter 11 måneder hadde de ikke klart å gjøre noe med saken, og gav beskjed om at etablering ville koste 10 000 kr. Etter det har jeg ikke noe til overs for det selskapet.

Kontaktet Telenor som ordnet fri installasjon og nett på tre dager.

Jeg takler mye, men folk som bare prater og kommer med lovnader uten å handle, det sliter jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...