Gå til innhold

Hookless, sa du?!


Anbefalte innlegg

Sepeda skrev (14 timer siden):

Jeg tror den salgskåte industrien er veldig fornøyd med deg, jeg 😀

Hehe, husk at jeg har levd et langt liv som samler. Hater å kvitte meg med ting…svogeren spurte meg for noen år siden da jeg sto å skrudde på en sykkel om jeg visste hvor mange jeg hadde. Måtte telle inni meg, men fikk rett. Så kikket han på skiene mine og stilte samme spørsmål…klarte ikke den..pluss 30 par…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (9 timer siden):

Treski?

Skal innrømme en ting- innen langrenn har jeg vært en av mest innovative i Norge. Begynte å gå aktivt som 10 åring i 1969 og min mor var syerske på Norheim Trikotasjefabrikk som lå på Gjøvik. De sydde skiklær til landslaget og det betydde at jeg hadde spesialavtale om egen kolleksjon og fikk det nyeste på fronten året før det var i butikk. Jeg hadde bla. hvit knickers, hvite strømper ( inspirert av svenskene) og hvit overdel et år, treski selvsagt ( vant 10 av 13 renn det året). Deretter kom de halvlange dressene som du måtte bruke strømper til. Jeg fikk maken som Ivar Formo da han fikk ny, samt fikk en del test dresser som det kun var noen få av i hele Norge. Hadde full OL kolleksjon Sapporo 72 osv. Når det gjaldt ski hadde vi Gjøvik Skifabrikk som lagde Toppen Ski (treski ja). Treneren min jobbet der og da glassfiber revolusjonen kom i starten på 70 tallet prøvde fabrikken å henge med. De lagde derfor noen par ski med trekjærne og glassfiber over og under. Disse var i utgangspunktet tiltenkt Einar Sagstuen ( landslagsløper) men jeg fikk et par. Kunne jo ikke smøre disse riktig og de var ingen suksess. Men å stille til start med glassfiberski i 1973 var som å stille med skivebremser og hooked tubeless i 2015.

  • Like 7
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Sepeda skrev (På 12.5.2024 den 9.41):

Merk også at guffe vi er glad i for terrengsykling ikke nødvendigvis er bra på landeveistrykk. F.eks. Stan's fungerer godt kun opp til rundt 45 psi. Nyttig test her, om enn med kun et lite utvalg guffe.

Beklager gjentagelse fra andre tråder!

@Sepeda har vi en tråd som presenterer den "beste" guffa for landevei? Gjerne en som mulig å sprøyte inn via ventil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ganske bra tråd om beste alternativ for de som ikke gidde å styre med størknet guffe, ikke passende guffe for landeveistrykk, de som ikke stoler på hookless, de som bare vil ut å sykle uten å måtte ha ingeniørgrad i passende dekkstørrelse, dekktype og hva det måtte være.

Men skal stille med et åpent sinn og når "beste guffe for landevei" er kåret skal jeg sette opp et hjulsett med det og sammenligne.

  • Haha 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (1 minutt siden):

Hmpf.

Jeg mangler høyere utdanning, men bruker og setter opp slangeløst på både hookless og hooked helt fullstendig problemfritt. Har jeg bare vært heldig? 

Samme her, det er nok bare flaks.  Kan jo ikke vare evig, så jeg vurderer å gå over til hvpu slanger, hørt at det hjelper på alt fra restskatt til sterkere ereksjon 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (1 time siden):

Samme her, det er nok bare flaks.  Kan jo ikke vare evig, så jeg vurderer å gå over til hvpu slanger, hørt at det hjelper på alt fra restskatt til sterkere ereksjon 😎

Syns å huske at du syklet halve langturen din i sommer på dekk og slange? Men mulig jeg husker feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (4 minutter siden):

Syns å huske at du syklet halve langturen din i sommer på dekk og slange? Men mulig jeg husker feil..

Riktig det, skikkelig uheldig tidspunkt å få min 5. Punktering siden 2017😎 

Jeg hadde utstyr til å utbedre skaden , men mistet tålmodigheten litt for fort. Men skulle ønske jeg kunne lært å plugge på et annet tidspunkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (3 timer siden):

Hmpf.

Jeg mangler høyere utdanning, men bruker og setter opp slangeløst på både hookless og hooked helt fullstendig problemfritt. Har jeg bare vært heldig? 

Alle som er medlem her på forumet er på høyeste nivå innen utdanning når det gjelder sykkel.

Etter min erfaring når det gjelder utdanningsløp (var SuperAdjunkt da jeg jobbet som lærer med 7 års skolegang etter videregående- dvs mer skole enn det ville tatt å få en Mastergrad-derav SuperAdjunkt) så vil alle som har funnet fram til sykkel.org ha det som minst tilsvarer ingeniør kompetanse.

Er du i tillegg av de som deltar aktivt i trådene (slik som denne) er du minst på Mastegrad- eller hovedfag sykkel.

Jeg skal ikke nevne navn, men jeg har fått flere forespørsler her inne om hvor jeg kjøper Tpu slanger og at de er lei sølet med guffe osv...det samme gjelder 90% av de som kjøper landeveishjul av meg- de skal ha dekk/slange (har solgt mye hjul de siste to årene så ut fra tilbakemeldinger fra vanlige syklister er hookless osv en verden de ikke går inn i.)

Spør du de som ikke har hovedfag sykkel og som ikke vet at det er et forum (sykkel.org)  for sykkelgale entusiaster så ville det vært risikosport av høyeste art å få en av dem til å sette opp et landeveis hjulsett type hookless slik at det ville vært noe jeg hadde turt å sykle på. 

PS: @Sveinung1 enig med deg- plutselig er flaksen brukt opp da....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (På 4.9.2024 den 12.44):

@Sepeda har vi en tråd som presenterer den "beste" guffa for landevei? Gjerne en som mulig å sprøyte inn via ventil. 

Med mindre du erter meg 😅 så ja, selvsagt: Tubeless på landevei og grus. Jeg har forsøkt å oppsummere noe her.

Jeg tar jaggu meg og klistrer både den tråden og @Kaiost sin old man, old school-tråd 😛 på toppen av landeveisforumet. Rettferdig skal det være!

  • Like 2
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...