Gå til innhold

Hookless, sa du?!


Anbefalte innlegg

Kaiost skrev (3 timer siden):

Når Enve snakker om sine hjul og henviser til "the pro riders" så er jeg helt enig i at for dem og de som er i det segmentet er det dette som gjelder.

Når andre produsenter som ikke har satt opp hookless-produksjon snakker om at det er bedre å (surprise) kjøpe hooked..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (10 timer siden):

Når andre produsenter som ikke har satt opp hookless-produksjon snakker om at det er bedre å (surprise) kjøpe hooked..

Jeg var litt utydelig og kjapp her. Mente tubeless generelt jeg. Men at de som jobber fir en bedrift framsnakker eget produkt er vel ikke akkurat noen bombe, ikke det største sannhetsvitnet heller kanskje. Hadde de gjort noe annet måtte de vel finne seg en annen jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld ga jeg nesten Kaiost rett på omtrent alle punkter; jeg knotet litt med å sette opp et GP5000 slangeløst, men det smatt på plass. Så skulle jeg bare vippe av noen cm av den ene dekksiden og fylle guffe… etter fylling, slapp jeg hjulet i gulvet… det så ut som om en vårkåt fjordinghingst hadde bomma på «melkeapparatet» og latt det gå ut over både mekkeboden og den forsmådde sykkelmekanikeren…. 
Da slo det meg at slangeløst er meningsløst. Men; det gikk fort over - dekk nr 2 var smækk - smækk! Var nok bare litt mekkerusten, mekker jo ingen ting lenger… 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Howard

Velment tips:

Du behøver ikke vippe av dekksiden for å fylle på guffe, med mindre du bruker grov guffe som Silca eller Stan's Race.

Dette er måten å unngå enhver mulighet for gris. Så enkelt.

Guffen føres inn i ventilåpningen enten rett fra pakke eller ved hjelp av egnet sprøyte eller miniflaske. Jeg foretrekker sistnevnte, som også er perfekt å ha med på tur.

Merk også at guffe vi er glad i for terrengsykling ikke nødvendigvis er bra på landeveistrykk. F.eks. Stan's fungerer godt kun opp til rundt 45 psi. Nyttig test her, om enn med kun et lite utvalg guffe.

Beklager gjentagelse fra andre tråder!

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (15 minutter siden):

I går kveld ga jeg nesten Kaiost rett på omtrent alle punkter; jeg knotet litt med å sette opp et GP5000 slangeløst, men det smatt på plass. Så skulle jeg bare vippe av noen cm av den ene dekksiden og fylle guffe… etter fylling, slapp jeg hjulet i gulvet… det så ut som om en vårkåt fjordinghingst hadde bomma på «melkeapparatet» og latt det gå ut over både mekkeboden og den forsmådde sykkelmekanikeren…. 
Da slo det meg at slangeløst er meningsløst. Men; det gikk fort over - dekk nr 2 var smækk - smækk! Var nok bare litt mekkerusten, mekker jo ingen ting lenger… 

Jeg satt opp mitt fremhjul nå i helgen samme dekk 5000TLR litt hjelp med en spak siste over på felgen, pumpet på plass med gulvpumpen ca3bar kom poffet, fyllte guffe gjennom ventil (muck-of) brukte ca 10min men da med innlagd pause.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jada, dette er første gang jeg har knotet med å få på plass et dekk… vet ikke hvorfor, men det ville lissom ikke «bite» når jeg fylte luft. Var nok litt for lat i forberedelsene. Dekk nr 2 gikk som vanlig, smækk på med en gang. 

Samtidig er jeg enig med Kaiost om at slangeløst ikke er for hvermansen, akkurat som at intgrert cockpit objektivt sett heller ikke er det beste for de fleste av oss. Men; vi vil ha det! Fordi det det ser kuult ut og sparer oss for noen watt der og noen watt der. 
 

Endret av Howard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kaiost skrev (På 11.5.2024 den 11.01):

Bør absolutt sees, spesielt fra rundt 10  minutter der det snakkes om hookless, working good on mtb tith high volum tyres and low pressure volum - tyres on road with low volum tyres under 35 mm and high pressure... . LItt interressant når bransjen selv sier det jeg har hevdet. Peolpe are asking for hooked, more secure and safe....

 

Kaiost skrev (5 timer siden):

Men at de som jobber fir en bedrift framsnakker eget produkt er vel ikke akkurat noen bombe, ikke det største sannhetsvitnet heller kanskje. 

Og da har du kanskje også konkludert med hvorfor mannen fra Boyd fremsnakket hooked etter rundt 10 minutter? Man ville kanskje sagt at han ikke gjorde jobben sin om han ikke stilte spørsmål ved sikkerheten ved hookless, å skremme folk fra hookless vil jo nødvendigvis være en effektivt måte å skaffe flere kunder...

Forøvrig presenterer samme mann det som en styrke for egen produksjon å ha flyttet produksjonen til USA. Skal vi ta det som et signal om at bransjen ikke er fornøyd med kvaliteten som lages i Asia?

Jeg har ikke noe spesielt grunnlag for å mene at den ene teknologien er bedre enn den andre, men jeg hater dårlige argumenter 😉

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (På 12.5.2024 den 9.42):

Jeg vet, jeg har også stan’s sprøyte og slange-greier, men gadd ikke ta oppvasken - så tenkte å ta en snarvei i går kveld!😅

Det er noe av det jeg liker best med muc-off sin løsning. Det er bare en gjennomsiktig og fleksibel slange med perfekt dim for både flaske og ventil. Tar 5sec å skylle ren og jeg klemmer rett fra flaska. Eneste aberet er at med en 1L flaske så kan det være litt vanskelig å se nøyaktig hvor mye guffe man tar inn (selv om det er mål på flaska).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noe som tyder på at Hookless er farlig om man faktisk følger oppskriften på oppsett? Dvs. velger kompatibelt utstyr? 

Alt annet likt så vil jo Hookless kunne ha ha lavere vekt, bedre aerodynamikk(mindre kant mellom dekk og felg), mindre press mot dekkets sidevegger og mer solide felgkanter enn tilsvarende hjul med oppblåste lepper aka. hookless. Det er heller ingen øvre grense på hvor solid man kan lage et slikt oppsett. 

Selv kjører jeg med oppblåste lepper (tm) på landeveien, men det er fordi mitt hjulsett fra 2017 fremdeles er i topp stand. 

Når ENVE tør kjøre på med Hookless i USA med all risikoen det medfører for rettslige konsekvenser hvis utstyr svikter prematurt så tror jeg risikoen er forsvinnende liten for den normale oppvakte syklist. 

Det er så mange andre komponenter som kan svikte med alvorlige konsekvenser før dekket popper av felgen på hookless hvis man slurver eller tar sjanser uansett. Og om man er dårlig mekaniker eller har en dårlig mekaniker så øker risikoen betydelig. Utstyret som gir beste ytelse er også det utstyret hvor man må være mest påpasselig på korrekt installasjon. Om det er lette karbonstyrer, bremser, kranker, pedaler eller annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var tidligere snakk om bensinbil og fasttelefon eller enda verre, men skal man snakke om sikkerhet så vil jeg komme trekkende med hest og kjerre. Ingen har vel sett et pariserdekk av felgen flerre? (satser på pluss i margen for rim)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig styrer jeg klar av en et oppsett hvor jeg må ligge nær maksgrensen av trykket det er designet for, all den tid jeg sykler i varierende temperaturer, har unøyaktige målere på pumper og deltar i ultraritt hvor det går med nok tid til at tubeless rekker å lekke litt luft. Jeg ser på hookless-designet som først og fremst en fordel for produsentene.

Har for øvrig syklet et par sesonger på hver av hookless, hooked, butyl og TPU - hvor jeg per nå er på sistnevnte. Husker ikke lenger sist gang jeg punkterte, må ha vært før korona.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøyalt at skepsisen mot hookless nå er såpass utbredt at både på forumet og Weight Weenies finner man annonser eller spørsmål der man vil ha clincher for felgbremser eller felger for pariserdekk men de skal ikke være hookless 😊

  • Haha 2
  • Confused 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 19.5.2024 den 13.37):

 ...clincher for felgbremser...

Carbon-clinchere medfører helt andre problemer enn hookless. Jeg tar gladelig hookless-risken fremfor å overopphete en carbon-clincher nedover et fransk fjellpass en gang til. 

Å få forhjulspunktering pga smeltet slange i 80 km/t i en serpentin-utforkjøring er ikke noe særlig gøy. Når man i tillegg må stå i grøfta å vente noen minutter før felgen er avkjølt nok til at man faktisk kan ta på den for å bytte slange, er det liten tvil om at hookless er et mindre problem enn carbon-clinchere og felgbremser utgjorde/utgjør. 
 

  • Like 4
  • Wow 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Øyvind når det gjelder karbon clincher , og da spesielt de som er av helkarbon.Mavic Cosmic Carbone med alu bremseflate ( ikke ordentlig karbonhjul da men) og tilsvarende gikk an, men lite å gå på når det gjelder varmgang på karbon clincher. Hjelper selvsagt med Black Prince og basalt bremsebane, men jeg ville heller ikke likt meg nedover fjellsidene på den typen hjul. 
Da er faktisk pariserdekk mye bedre, men på bremsefronten må jeg si meg enig i utviklingen og ingen tvil om at skivebremser er det beste. Har vært noen år på Gran Canaria og satte pers på alle nedoversegmenter da jeg fikk min første sykkel men skivebremser for to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (3 timer siden):

Carbon-clinchere medfører helt andre problemer enn hookless. Jeg tar gladelig hookless-risken fremfor å overopphete en carbon-clincher nedover et fransk fjellpass en gang til. 

Å få forhjulspunktering pga smeltet slange i 80 km/t i en serpentin-utforkjøring er ikke noe særlig gøy. Når man i tillegg må stå i grøfta å vente noen minutter før felgen er avkjølt nok til at man faktisk kan ta på den for å bytte slange, er det liten tvil om at hookless er et mindre problem enn carbon-clinchere og felgbremser utgjorde/utgjør. 
 

Har vi ikke blitt enige om at det ikke er noe «hookless-risk», all den tid man vet hva man har av dekk, trykk og felg og handler i tråd med publiserte retningslinjer? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (På 20.5.2024 den 18.07):

Har vært noen år på Gran Canaria og satte pers på alle nedoversegmenter da jeg fikk min første sykkel men skivebremser for to år siden.

Sammenfalt ikke med overgangen til TPU-slanger?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (7 timer siden):

Først skivebrems for to år siden?? Da er det jo mye mere forståelse for skepsisen mot "nyvinninger " ( som heller ikke er nyvinninger akkurat) som krok og slangeløst på reser 😎 

Når man hadde borti 20 sykler med felgbrems i boden, hvoran halvparten omtrent veide godt under 7 kg så var ikke behover veldig stort for å bytte til skivebremser. Tror ikke mange sykler i dag er bedre enn de Scott Addict R1 syklene jeg hadde- en med Sram Red og to med Dura Ace, eller Giant Tcr Advanced med 6.5 kg inlusive pedaler. 

Jeg er ikke så veldig opptatt av å være en del av "fiffen" for å vise at jeg har det samme som proffene, selv om en ikke er proff- men mere wannwbee som følger trender. 

Jeg er såpass trygg på det jeg driver med at jeg klarer å ta egne valg som er  best for meg, basert på egen erfaring og ikke en salgskåt industri.

https://www.bicycling.com/bikes-gear/a60129869/are-hookless-wheel-systems-safe/

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (16 timer siden):

Når man hadde borti 20 sykler (...) hvorav halvparten omtrent veide godt under 7 kg (...) Scott Addict R1 (...) en med Sram Red og to med Dura Ace (...) Giant Tcr Advanced med 6.5 kg (...) egne valg som er best for meg, basert på egen erfaring og ikke en salgskåt industri.

Jeg tror den salgskåte industrien er veldig fornøyd med deg, jeg 😀

  • Thanks 1
  • Haha 3

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...