Gå til innhold

Hookless, sa du?!


Anbefalte innlegg

Gruskverner skrev (35 minutter siden):

Hvilket trykk anbefaler de for deres 94 kg ryttere? Spør for en venn...

De vil anbefale deg dette på eksempelvis Zipp 303s med 23 mm innvendig bredde:

image.png.03ffcfeadad8d54a969dbbe25ee7d794.png

Endret av RoyE

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Godt å se at de evige stridsspørsmål lever videre og nye kommer til, til allmenn glede og forargelse 🙂

Uten å ta stilling til leppeløse/hakeløse/krokløse felger (hjelp meg, hva heter det på norsk?), er det artig å merke seg at Bicycle Rolling Resistance nylig har hatt et dypdykk i forholdet mellom dekktrykk og grep på vått føre: Wet Grip at Different Tire Pressures: Examining Tire Pressure Dependence of Wet Grip.

Et Pro-medlemskap gir deg forresten tilgang til flere detaljerte resultater og bidrar til å opprettholde det nyttige nettstedet.

Og ja, som forventet, bedre grep med lavere trykk.

Så må det i rettferdighetens navn sies at på Biermans trommel er det knapt registrerbar forskjell på effekt på rullemotstand av leppeløse versus fulleppede felger. Det samme gjelder smale versus brede felger

Og på hans trommel gir ikke lavere dekktrykk lavere rullemotstand (tvert imot gir mindre grad av deformering av dekket lavere rullemotstand, noe som tilsier høyt dekktrykk).  

Men for den harde virkelighet ute på veiene, velger jeg å lytte til Silcas Josh Poertner 🙂 og liker både Silca og SRAM sine trykkalkulatorer.

Endret av Sepeda
  • Like 5

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er nybegynner på både tubeless og hookless. For ca to uker siden satte jeg opp et par med 303s med ny GP5000 28mm. Alt poppet og så fint ut. Pumpet opp til anbefalt trykk og sjekket et par dager etterpå. Fortsatt hardt da jeg kjente på det. Så har hjulene stått halvannen uke mens jeg har vært borte, og nå er det ene tomt for luft.

Det er en del guffe rundt ventilen, og også et sted langs felgkanten der dekket ikke lengre "sitter klistret".

Hva bør jeg se etter? Burde jeg ha strammet ringen mot felgen hardere? Vil beste forsøk være å stramme den litt mer (lest at den bør håndstrammes), fylle på mer guffe (bør jeg tømme dekket for det som evt er der?) og pumpe på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først å fremst lite gunstig å la nyoppsatte dekk stå i ro. Det beste er å ta de i bruk umiddelbart,  sånn at sausen får fordelt seg. Hvis du har nok saus i, så er det bare å pumpe opp og bruke. Hvertfall inntil det er bevist at det er noe lekkasje som må utbedres. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pump det opp og dypp det i eit badekar.

Kjem det luft ut av toppen på ventilen? Dårleg ventil.

Kjem det luft ut der ventilkjernen er skrudd på plass? Skru den hardare på plass, eller skift ventilkjerne.

Kjem det luft ut av ventilholet og eventuelt nippelhola i felgen? Då er det enten dårleg teip, dårleg hol til ventilen, eller ventil som ikkje passar så bra til felgen eller ikkje er skrudd hardt nok på plass.

Kjem det luft ut ein heilt annan plass på dekket? Då må guffa få jobbe med å tette litt.

Merk at du ikkje nødvendigvis ser tydelege luftboblar, men heller ei sky av guffe.

Ser du ingen lekkasje? Kanskje det har tetta seg no, då.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (29 minutter siden):

Pump det opp og dypp det i eit badekar.

Eller spray såpevann på felger, dekk og ventil 🙂

Ellers +1 til ypperlig feilsøking som beskrevet.

Og +1 til kommentarene over at slangeløst oppsatte hjul bør tas i bruk, ikke stå i ro etter oppsett.

I dette tilfellet er det trolig tilstrekkelig å pumpe opp og ta en tur, som foreslått.

Slangeløst oppsett blir bedre og bedre med bruk og over tid. Gjelder bare å toppe opp med fersk guffe i intervaller som anbefalt av produsent.

Og benytter anledningen til å nevne at guffen bør være egnet for landeveistrykk. De gamle favorittene er ikke nødvendigvis det. Kompis på Pro One 30 mm slet i går med å få et beskjedent hull tettet av standard Stan's, selv med påfyll av fersk, ny guffe, straks trykket kom opp i rundt 60 psi. Se f.eks. denne testen.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og benytter anledningen til å nevne at guffen bør være egnet for landeveistrykk"

Akkurat dette er noe jeg plutselig ble oppmerksom på når jeg leste på flaskene jeg hadde med guffe. Det stod tydelig egnet for mtb . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Uten at jeg har sterke følelser for eller mot hookless, deler jeg en lørdag morgen denne ferske stemningsrapporten fra Sea Otter av utmerkede BikeRumor.

Om ikke annet, så mye fristende bling fra DT Swiss, CADEX, ENVE (som namedropper Pogacar og nevner psi på 50-60-tallet 😀), FSA/Vision, Industry Nine, Mavic, Boyd Cycling og Hunt.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (2 timer siden):

Uten at jeg har sterke følelser for eller mot hookless, deler jeg en lørdag morgen denne ferske stemningsrapporten fra Sea Otter av utmerkede BikeRumor.

Om ikke annet, så mye fristende bling fra DT Swiss, CADEX, ENVE (som namedropper Pogacar og nevner psi på 50-60-tallet 😀), FSA/Vision, Industry Nine, Mavic, Boyd Cycling og Hunt.

Bør absolutt sees, spesielt fra rundt 10  minutter der det snakkes om hookless, working good on mtb tith high volum tyres and low pressure volum - tyres on road with low volum tyres under 35 mm and high pressure... . LItt interressant når bransjen selv sier det jeg har hevdet. Peolpe are asking for hooked, more secure and safe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Sveinung1 skrev (1 time siden):

 Man hører det man vil høre😎 synes det var halvparten med krok, og halvparten av hjulene laget skikkelig.  Absolutt ingen som snakket om slanger hvertfall 😉

Ble du skuffa over det?

Halvparten laget skikkelig- ettersom du sier det, betyr det at hjulene dere har brukt hittil ikke har vært laget …skikkelig?

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (6 timer siden):

Bør absolutt sees, spesielt fra rundt 10  minutter der det snakkes om hookless, working good on mtb tith high volum tyres and low pressure volum - tyres on road with low volum tyres under 35 mm and high pressure... . LItt interressant når bransjen selv sier det jeg har hevdet. Peolpe are asking for hooked, more secure and safe....

Hva synes du om det som ble sagt etter 2:30? Der Enve snakker om fordelene ved hookless? Det finnes folk som ber om bensinbiler og fasttelefon også...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (25 minutter siden):

Hva synes du om det som ble sagt etter 2:30? Der Enve snakker om fordelene ved hookless? Det finnes folk som ber om bensinbiler og fasttelefon også...

 

Når Enve snakker om sine hjul og henviser til "the pro riders" så er jeg helt enig i at for dem og de som er i det segmentet er det dette som gjelder. Men det er ikke det som er ankepunktet mitt, noe jeg heller aldri har hevdet. Mitt ankepunkt i forhold til tubeless går på at for den vanlige syklist- som kjøper en brukt Diamant R2 eller en tilsvarende trenger ikke tenke på annet enn dekk slanger. Om de da videre kjøper en ny sykkel (leveres med billige tubeless hjul) som kanskje koster halvparten av det Envesettet i videoen koster- har hverken interesse, kunnskaper eller behov for å kjøre tubeless og ihvertfall ikke hookless.

Når det er en messe med det nyeste av sykkelutstyr/hjul  så er det vel liten tvil om at hovedpoenget med dette er å få solgt mere. Kanskje om et par år er vi kommet dit at det er enklere for mannen i gata å kjøre dette på en trygg måte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da heller aldri noen som har sagt at en vanlig syklist på død og liv skal kjøre hverken tubeless eller hookless. Heldigvis kan enhver velge den løsning man foretrekker, og slange kan brukes uansett 😊

Du slåss mot vindmøller, min venn.

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, vi er da helt enige om dette. Jeg bare framfører mitt synspunkt på det i forhold til hvem dette er til best nytte for. 

Enhver velger det som en er mest komfortabel med og det har jeg ikke noe problem med i det hele tatt. 

Når du nevner vindmøller er dette noe jeg er sterk motstander av og har Motvind Norge som en favoritt på Facebook. Da blir jeg minnet på at selv om sterke røster i regjering og Fornybar Morge hevder at vindmøller er løsningen på våre behov for mere kraft- finnes det helt andre løsninger som er bedre for det store flertallet av Norges befolkning. Og motstanden mot vindmøller i Norge har økt: Tall fra 2022: 53% negative-30% positive-18% nøytrale-

På samme måte virker det som sterke røster mener at hookless er veien å gå. Det behøver ikke være det beste for det store flertallet for det.  

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (2 timer siden):

Det finnes folk som ber om bensinbiler og fasttelefon også...

 

At alle skal kjøre rundt alene i en bil på 2,5 tonn, går ikke opp energimessig. Dermed kan ikke elbiler i nåværende form være løsningen for transport i fremtiden, uannsett hva enkelt her i Norge tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (1 time siden):

At alle skal kjøre rundt alene i en bil på 2,5 tonn, går ikke opp energimessig. Dermed kan ikke elbiler i nåværende form være løsningen for transport i fremtiden, uannsett hva enkelt her i Norge tror. 

Vekten har lite å si i og med at de generer strøm i nedoverbakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (8 minutter siden):

Vekten har lite å si i og med at de generer strøm i nedoverbakkene.

Du tuller nå? 😄 Hvis ikke så bør du sjekke hvor lite det har å bety i totalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...