Gå til innhold

Hookless, sa du?!


Anbefalte innlegg

Hehe, du har helt rett. Skal gi meg nå))

Sitter jo her på Mallorca og må få tiden til å gå når jeg ikke sykler-og alltid moro med å være litt tvertimot.

Skal forresten prøve bakken med 60 psi en dag vinden er den samme så lar jeg høre fra meg da. 

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er gp 5000 i 25 utgave sammenlignet med forskjellige typer slange vs tubeless. Slik jeg leser tabellen er forskjellen 0.6-0.9 w mindre på tubeless vs tpu avhengig av trykk. Det utgjør omtrent det samme som 0,2 kg vektreduksjon på ekvipasjen.

IMG_1048.png

IMG_1049.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (23 minutter siden):

Mangler det ikle en svært vesentlig faktor i de tabellene: underlag?

For meg virker det åpenbart at velodrom og asfalt vil ha forskjellig optimalt trykk?

Her er det helt glatt underlag som er brukt, men med fin asfalt vil vel ikke forskjellene bli veldig forskjellig. Enig i at jo mer ru og ujevn overfalte jo større vil forskjellen nok bli. Poenget er at om man ikke sykler Flandern eller lignende så vil forskjellene bli så små at det ikke er merkbart.

Ellers punkterte Abrahamsen i dag  og UnoX kjører vel tubeless ( i fjor syns jeg det så ut som de hadde mange punkteringer). Hva kan årsakene være til at det ikke tetter dekket da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (1 time siden):

Her er det helt glatt underlag som er brukt, men med fin asfalt vil vel ikke forskjellene bli veldig forskjellig. Enig i at jo mer ru og ujevn overfalte jo større vil forskjellen nok bli. Poenget er at om man ikke sykler Flandern eller lignende så vil forskjellene bli så små at det ikke er merkbart.

Ellers punkterte Abrahamsen i dag  og UnoX kjører vel tubeless ( i fjor syns jeg det så ut som de hadde mange punkteringer). Hva kan årsakene være til at det ikke tetter dekket da?

For store hull/revner antar jeg? Ellers punkterer vel proffene hele sesongen uansett hva de kjører på så å spekulere på om de punkterte fordi de kjører tubeless blir meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (20 minutter siden):

For store hull/revner antar jeg? Ellers punkterer vel proffene hele sesongen uansett hva de kjører på så å spekulere på om de punkterte fordi de kjører tubeless blir meningsløst.

Trodde det var mye større punkteringssikkerhet med guffe jeg da…høres jo slik ut for de som bruker det her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (12 timer siden):

Trodde det var mye større punkteringssikkerhet med guffe jeg da…høres jo slik ut for de som bruker det her inne..

Jeg opplever deg som utrolig kunnskapsrik når det kommer til hjul. Ikke ødelegg det imaget med barnslig argumentasjon 🙂

(«Jeg ble sjuk selv om jeg tok vaksinen, jeg trodde vaksinen skulle beskytte meg osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (12 timer siden):

Trodde det var mye større punkteringssikkerhet med guffe jeg da…høres jo slik ut for de som bruker det her inne..

Bare av nysgjerrighet, mener du altså at på rittet i går så er slange sidestilt med tubless/guffe når det kommer til punkteringsfare?

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fulgt med på proffsirkuset og rittene i mange år nå, så MÅ det da være vesentlig færre punkteringer i feltet nå enn før? Tidvis gjorde jo rytterne ikke annet enn å stå og vente på nye hjul. Det skjer absolutt nå også, men inntrykket mitt nå er definitivt at det er kraftig redusert.
Det hadde vært gøy om det fantes noen tall/oversikt på dette noe sted!

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (17 minutter siden):

Bare av nysgjerrighet, mener du altså at på rittet i går så er slange sidestilt med tubless/guffe når det kommer til punkteringsfare?

Nei. Er overbevist om at tubeless er det beste på ritt som i går og generelt alle ritt proffene kjører. De kjører med helt andre marginer enn den vanlige norske rytter, samt at de i tillegg får hjul/ utstyr fra service når noe skjer. 
Det jeg derimot hevder er at slange for hvermannsen er et lettete og bedre alternativ. Hadde jeg vært 25 og hatt muligheten til å satse 100% hadde jeg med stor sannsynlighet kjørt tubeless. Ikke når jeg er 65 og der det viktigste med syklingen er alle turene, være frisk og oppleve natur og trivelige folk. Resultat i konkurranser er helt underordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 På 30mm og under ser jeg ikke vitsen med tubeless. På alt over, der trykket er lavt nok til å kunne få snakebite, er tubeless helt klart en fordel. Jeg kjører 80 psi på 30mm på racer, samt 35 psi i 45mm på grus. 85kg. Hadde jeg syklet mye brostein eller bodd et sted med mye flintstein eller torner i veien hadde jeg brukt tubeless på raceren også. Rullemotstandsforskjellene bør man vel ha betalt for å vinne ritt for å bry seg om. Litt som aerosykkel🤗 Selvfølgelig stor forskjell på Schwalbe Marathon og Conti GP, men blant de mest populære landeveisdekkene tviler jeg på at man merker forskjell i praksis.

Ellers er det jo fint å få lagt inn en linje eller 5 med skryt i samme slengen 😉

Endret av JoeT
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (3 timer siden):

Rullemotstandsforskjellene bør man vel ha betalt for å vinne ritt for å bry seg om.

Eller bare være interessert i å sykle så fort som mulig med de forutsetningene man har? 

  • Like 3

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet Flandern-runden på lørdag. Aldri sett så mange stå i veikanten og lappe/skifte slange. Jeg burde stoppet og spurt for å ta opp statistikk. Selv var jeg på leiesykkel med 25 mm dekk og savnet dypt mine Zipp hookless med 30 mm tubeless dekk.

Endret av Arve Er
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (6 timer siden):

Eller bare være interessert i å sykle så fort som mulig med de forutsetningene man har? 

Som sagt tviler jeg på at man merker forskjell på 1 og 15 plass på de raskeste landeveisdekkene. Jeg vil også tippe at ingen med tubeless hadde merket om noen hadde puttet en slange i dekket på natta heller. Dvs. de sekundene man sparer pr time er ikke merkbare hverken på trening eller turritt. Skal man prøve å vinne VM på tempo stiller det seg litt annerledes.

Med det sagt, så må folk gjerne kjøpe fett utstyr og shave beina, men raskere blir du ikke 😁

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 time siden):

Ikke? 🦵

This article was published more than 9 years ago. Some information may no longer be current.

 

Hauggammel informasjon! Men nå ved hjelp av AI og nanoteknologi ser vi at hårene skaper veldig produktive eddy-currents som faktisk senker luftmotstanden, i noen tilfeller med like mye som en support-bil 10m bak. Så det er bare å la det spire og gro, ellers må man bruke hår-extensions...

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...