Gå til innhold

Hookless, sa du?!


Anbefalte innlegg

Tho skrev (2 minutter siden):

Hva opplever dere som erfart/opplevd forskjell mellom tubeless med hooked oppsett vs hookless oppsett med felg med samme intern diameter og med dekk med samme målt bredde? Tenker da på landevei.

Har to Farsports hjulsett, hvor det ene er hookless og det andre hooked, om de ikke er identisk bredde så er det ikke langt i fra. Har brukt samme dekke (Pro one TLR 28 mm) på de. Ikke noe problem eller stor forskjell, og målte ca det samme (28-29 mm reel). Men byttet til 32 mm på hookless for å ha lavere luftrykk, både pga sikkerhet men også komfor og gjøre dette hjulsettet mer rettet mot blandevei/tur og den andre mer for landeveisritt. Begge er veldig lett å sett opp slangeløst (begge har helstøpt carbon ramme, dvs ikke behov for tape), men hookless er vel kanskje aller lettest. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tho skrev (2 timer siden):

Hva opplever dere som erfart/opplevd forskjell mellom tubeless med hooked oppsett vs hookless oppsett med felg med samme intern diameter og med dekk med samme målt bredde? Tenker da på landevei.

Jeg merker ingen stor forskjell, med unntak av at man må være mye mer nøye. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Gruskverner said:

"Difficult to mount" er vel en beskrivelse som er litt skivebom for hookless.

Ja, hva gjør det vanskeligere? Og jeg ville aldri turt å sykle med et dekk som trenger den lille ekstra hjelpen av en hook for å holde seg på felgen, da har jo dekket allerede løftet seg fra felgbunnen og man opererer i bingoland. Han snakker også om maks 73psi, men hvis ikke dekket tåler det dobbelt av dette uten å blåse av felgen, så er det jo laget helt uten sikkerhetsmargin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Ole said:

Ja, hva gjør det vanskeligere? Og jeg ville aldri turt å sykle med et dekk som trenger den lille ekstra hjelpen av en hook for å holde seg på felgen, da har jo dekket allerede løftet seg fra felgbunnen og man opererer i bingoland. Han snakker også om maks 73psi, men hvis ikke dekket tåler det dobbelt av dette uten å blåse av felgen, så er det jo laget helt uten sikkerhetsmargin.

 

ETRTO/ISO tror jeg sier noe om at kompatiblitet skal være basert på 10% overtrykk i henhold til spec hørte jeg på en podcast. Det er INGENTING. Oppdatert standard for 2024 er at 25mm ID-felg må ha minst 29mm dekk for å holde seg på plass. De Gendt brukte muligens også 28mm-dekk. Dekkene er visstnok også på kompatibellista til Zipp for 353 NSW-hjulene.

Og shit happens. Har selv blåst dekk av felger på mye lavere trykk fordi de har vært slappe - og det kan fort skje hvis det er variasjoner i produksjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (1 time siden):

Er det noen som faktisk har hatt problemer med hookless hjulene sine her inne?

Over 13.000 problemfrie km her. Og som nevnt (mulig annen tråd); Det er noen veldig populære hjulsett der ute som er hookless. Hver eneste bidige dag verden over rusler disse maaaaange kilometer. 

Jeg skal ikke si debatten er lik, men at den minner meg om skivebrems-på-landevei-dør-du-av-påstandene som florerte for 6-8 år siden, det gjør den definitivt.

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker bil- mc og flyindustrien hookless og da burde det være greit for sykkelindustrien også. Eneste utfordringen jeg ser er at dekk- og felgprodusenter må bli enige om toleranser og utforming av felgbrønn hvilket bør være bagateller.

Iht GCN og ett par andre er hookless felger billigere å produsere samt har lavere vekt, Hambini med andre påpeker at felgkanten blir svakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (13 minutter siden):

Nå bruker bil- mc og flyindustrien hookless og da burde det være greit for sykkelindustrien også. Eneste utfordringen jeg ser er at dekk- og felgprodusenter må bli enige om toleranser og utforming av felgbrønn hvilket bør være bagateller.

Iht GCN og ett par andre er hookless felger billigere å produsere samt har lavere vekt, Hambini med andre påpeker at felgkanten blir svakere.

Det går ikke an å sammenligne bil,mc og fly med sykkel!! Det helt forskjellige teknologier som ikke lar seg overføre til sykkel. Det er b.l.a stålkant i bildekk. Se videoen fra Peak Torque som det er lenket til lenger over i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andertve skrev (1 time siden):

Det går ikke an å sammenligne bil,mc og fly med sykkel!! Det helt forskjellige teknologier som ikke lar seg overføre til sykkel. Det er b.l.a stålkant i bildekk. Se videoen fra Peak Torque som det er lenket til lenger over i tråden.

Det er jo akkurat de samme prinsippene, men litt forskjellige løsninger.

Stålkanten som du henviser til i bildekk er er en stålwire, mulig noen bruker karbonwire. Hvilket burde høres kjent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/1/2024 at 1:54 PM, York said:

Nær du sier det så burde jeg kanskje begynt å bruke megapascal konsekvent 🤣

Etter å ha tenkt litt er det jo åpenbart at den naturlige enheten for trykk er atmosfære. 😄

«Hvor mange atmosfærer sykler de med i dag, herr Monsen?»

«Seks og en halv fremme og syv bak, herr Nilsen» 

  • Haha 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg gjort unna 3 uker på Mallorca på mine hjul med TPU slanger og 85 psi. Har gått utmerket med null punkteringer, triller som et uvær og veldig god komfort og godt grep i svingene Dekkene holder seg også godt på felgene- noe de forresten bestandig gjør uten at jeg blir bekymret for at de skal gjøre noe annet.

Var ikke like heldig syklisten med NM gull Masters terreng jeg traff på fra Innlandet her nede: 

Mallorca #5 - millitærveien og Puig fra andre sida 🚴‍♂️😎🫶

Inkl 3x10min ss og et dekk som smalt av felgen og fikk spruta ned xxxxx xxxxx🤣 Godt det skjedde i motbakke 🙏

Tilfeldigvis hadde han på kamera akkurat da det skjedde, hører kraftig banning- men for en flaks at det ikke skjedde på vei ned fra toppen i 70 km/t-hadde ikke holdt med bare banning da.

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (9 timer siden):

Da har jeg gjort unna 3 uker på Mallorca på mine hjul med TPU slanger og 85 psi. Har gått utmerket med null punkteringer, triller som et uvær og veldig god komfort og godt grep i svingene Dekkene holder seg også godt på felgene- noe de forresten bestandig gjør uten at jeg blir bekymret for at de skal gjøre noe annet.

Var ikke like heldig syklisten med NM gull Masters terreng jeg traff på fra Innlandet her nede: 

Mallorca #5 - millitærveien og Puig fra andre sida 🚴‍♂️😎🫶

Inkl 3x10min ss og et dekk som smalt av felgen og fikk spruta ned xxxxx xxxxx🤣 Godt det skjedde i motbakke 🙏

Tilfeldigvis hadde han på kamera akkurat da det skjedde, hører kraftig banning- men for en flaks at det ikke skjedde på vei ned fra toppen i 70 km/t-hadde ikke holdt med bare banning da.

Dette uhellet er jo like opplyst som Thomas de Gent  episoden som startet alt dette maset om hjul dere ikke har😎

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (1 time siden):

Dette uhellet er jo like opplyst som Thomas de Gent  episoden som startet alt dette maset om hjul dere ikke har😎

Syns bare det er så interessant å se hvor mange som blir påvirket av influencere innen sykkelsporten også. Rene vekkelsesbølgen dette. Det er mange som hevder det ikke er global oppvarming også…og flere her inne som av en eller annen grunn mener hookless og tubeless er det beste på landevei også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (10 timer siden):

Syns bare det er så interessant å se hvor mange som blir påvirket av influencere innen sykkelsporten også. Rene vekkelsesbølgen dette. Det er mange som hevder det ikke er global oppvarming også…og flere her inne som av en eller annen grunn mener hookless og tubeless er det beste på landevei også.

De eneste som minner om fanatikere her inne er dere som ikke liker hookless og tubeless

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (21 timer siden):

Da har jeg gjort unna 3 uker på Mallorca på mine hjul med TPU slanger og 85 psi. Har gått utmerket med null punkteringer, triller som et uvær og veldig god komfort og godt grep i svingene Dekkene holder seg også godt på felgene- noe de forresten bestandig gjør uten at jeg blir bekymret for at de skal gjøre noe annet.

Var ikke like heldig syklisten med NM gull Masters terreng jeg traff på fra Innlandet her nede: 

Mallorca #5 - millitærveien og Puig fra andre sida 🚴‍♂️😎🫶

Inkl 3x10min ss og et dekk som smalt av felgen og fikk spruta ned xxxxx xxxxx🤣 Godt det skjedde i motbakke 🙏

Tilfeldigvis hadde han på kamera akkurat da det skjedde, hører kraftig banning- men for en flaks at det ikke skjedde på vei ned fra toppen i 70 km/t-hadde ikke holdt med bare banning da.

Hvilken felg/dekk/lufttrykk kombo syklet han på når dette skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skoje said:

Hvilken felg/dekk/lufttrykk kombo syklet han på når dette skjedde?

Dette er essensiell info. 

Hørte Geek Warning nettopp , der Zipp ble grillet om dette. Det viser seg at de sender hjul til dekkprodusentene for å teste med dekkene de produserer. Produsenten av dekk rapporterer om det virker, og de blir evt da satt på kompatibilitetslista. Hvis det ikke testes etter gode nok prosedyrer, vil man da få en falsk sikkerhet i lista. 

ISO/ETRTO har i år oppdatert standarden, som sier at ved bruk av hookless må man ha et minimum av dekkbredde på en viss felgbredde internt. F.eks. er det slik at 25mm ID felg må ha minst 28mm nominelt dekk for å være "godkjent" og så er det andre krav om høyde på felgside og hvor høyt trykk man skal teste med som er spesifikke. Det er krav om 105% av makstrykk for det på det produktet med lavest makstrykk (spesifikt makstrykk kan uansett ikke overstige 72,5psi) i fem min for å bestå etter standarden. De fleste som driver med trykksatte produkter vet at man gjerne tester med minst 150% av makstrykk,og gjerne over lenger tid. Zipp tester sine hjul over en time på 150% av makstrykk. Flere seriøse produsenter gjør dette. 5% overtrykk i fem min kan være mindre enn usikkerheten i flere enkle dekktrykksmålere.. Har hørt 10% måleusikkerhet på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...