Tho Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars Hovedutfordringen er at lufttrykket i et landeveis hooklessoppsett er mye tettere på anbefalt makstrykk enn for eksempel for et hookless graveloppsett. En millimeter avvik i dekkbredde, en halv millimeter fleks i felg, og 10% avvik på pumpen, og du er virkelig i risikosonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars Siden det er det totale trykket på hele arealet av dekket som utgjør belastningen på kanttråden, så har ikke et 28mm dekk med 60psi noe mer belastning på kanttråden enn et 60mm terrengdekk med 25psi (grovt regnet ut fra volumet av en smultring). Hvorfor legger man seg da så tett på maksgrensen på landevei, er det fordi man ikke ønsker å bruke så tykk kanttråd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars 32 minutes ago, York said: Bra dere bruker celsius, men klarer ikke henge med / klarer å irritere meg over at dere bruker psi 😵💫 Da henger jeg ikke med Er sørgelig klar over at Pa er SI-enheten for trykk, men jeg synes det er mer tungvint å skrive 172369Pa enn 25psi, men det er meg. Og ingen bruker Freedom Units for temperatur i vår del av verden, her er det Communist Units som gjelder. 1 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars På trykk tenker jeg det er akseptabelt med bar, selv om det ikke er en SI-enhet 🙂 Ellers er jo MPa pg kPa akseptable, men tallene blir jo som du sier litt små/store Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars Nær du sier det så burde jeg kanskje begynt å bruke megapascal konsekvent 🤣 1 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars Og i hvilken hjulstørrelsen bruker disse Bar'ene dine? 😉 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars 622 mm var det vel 😃 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arve Er Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars York skrev (22 minutter siden): På trykk tenker jeg det er akseptabelt med bar, selv om det ikke er en SI-enhet 🙂 Ellers er jo MPa pg kPa akseptable, men tallene blir jo som du sier litt små/store Dette er et eksempel på at "bar ends" fortsatt er et relevant uttrykk. Pun intended. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Howard Skrevet 1. mars Forfatter Del Skrevet 1. mars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tho Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars Ole skrev (30 minutter siden): Siden det er det totale trykket på hele arealet av dekket som utgjør belastningen på kanttråden, så har ikke et 28mm dekk med 60psi noe mer belastning på kanttråden enn et 60mm terrengdekk med 25psi (grovt regnet ut fra volumet av en smultring). Hvorfor legger man seg da så tett på maksgrensen på landevei, er det fordi man ikke ønsker å bruke så tykk kanttråd? 60 PSI på et 28mm dekk på landevei er veldig lavt. Silca anbefaler 80 psi for systemvekt 90kg (og da helt sikkert for non-hookless...), da optimalisert for grep og rullemotstand. Silca anbefaler 66 PSI for brostein og er av egen erfaring ganske soft å sykle på. ISO anbefalingene for hookless (som gjengitt hos Escapecollective) sier for 25-29mm dekk 500 kPa, tilsv ca 72,5 Psi (?). Jeg er ingen ingeniør, så jeg jeg kan ikke gå god for beregningene/vurderingene. Tallene viser at makstrykket for hookless er så lavt at for dekk under 30mm i praksis er ubrukelig på landevei. Hvorfor man legger seg så tett på maksgrensen på landevei? Muligens har alternativene til hookless på landevei bedre egenskaper gitt dagens teknologi, og for eksempel tykk kanttråd påvirker disse egenskapene negativt? Kanskje er ikke hookless en god løsning for dekk under 30mm uansett pga lavt volum? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoyE Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars Tho skrev (6 minutter siden): 60 PSI på et 28mm dekk på landevei er veldig lavt. Silca anbefaler 80 psi for systemvekt 90kg (og da helt sikkert for non-hookless...), da optimalisert for grep og rullemotstand. Silca anbefaler 66 PSI for brostein og er av egen erfaring ganske soft å sykle på. ISO anbefalingene for hookless (som gjengitt hos Escapecollective) sier for 25-29mm dekk 500 kPa, tilsv ca 72,5 Psi (?). Jeg er ingen ingeniør, så jeg jeg kan ikke gå god for beregningene/vurderingene. Tallene viser at makstrykket for hookless er så lavt at for dekk under 30mm i praksis er ubrukelig på landevei. Hvorfor man legger seg så tett på maksgrensen på landevei? Muligens har alternativene til hookless på landevei bedre egenskaper gitt dagens teknologi, og for eksempel tykk kanttråd påvirker disse egenskapene negativt? Kanskje er ikke hookless en god løsning for dekk under 30mm uansett pga lavt volum? Har du prøvd selv å sykle på 60 psi på et 28 mm dekk på et hookless hjulsett? Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tho Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars RoyE skrev (1 minutt siden): Har du prøvd selv å sykle på 60 psi på et 28 mm dekk på et hookless hjulsett? Nei, men jeg har prøvd det på "vanlig" felg og tubeless. Og da er nok intern felgbredde smalere enn på en hookless felg så 1:1 sammenligning er det nok ikke. Og så er det dilemmaet målt dekkbredde, eller dekkbredde trykket på dekket (og i såfall etter hvilken metodikk).... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoyE Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars (endret) Tho skrev (18 minutter siden): Nei, men jeg har prøvd det på "vanlig" felg og tubeless. Og da er nok intern felgbredde smalere enn på en hookless felg så 1:1 sammenligning er det nok ikke. Og så er det dilemmaet målt dekkbredde, eller dekkbredde trykket på dekket (og i såfall etter hvilken metodikk).... Det var det jeg tenkte meg. 60 psi er nemlig på ingen måte 'veldig lavt' på slangeløst og hookless. Srams kalkulator vil gjerne at jeg skal ligge her. Jeg er på 90-92 kg med kropp og sykkel. Dette har jeg kjørt ca 13.000 km på nå på mine Zipp 303S og GP5000S TR i 28. Endret 1. mars av RoyE 1 Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosandholm Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars Tho skrev (13 minutter siden): Nei, men jeg har prøvd det på "vanlig" felg og tubeless. Og da er nok intern felgbredde smalere enn på en hookless felg så 1:1 sammenligning er det nok ikke. Og så er det dilemmaet målt dekkbredde, eller dekkbredde trykket på dekket (og i såfall etter hvilken metodikk).... Har syklet på DT Swiss ARC1450 med 17mm indre felgbredde på rundt 60 PSI og Zipp 303S med 60 psi, samme dekk (28mm GP5000S TR). Stor forskjell. 60 er kanskje lavt for folk som er vant til smale felger og 23mm dekk med 100 psi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tho Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars RoyE skrev (53 minutter siden): Det var det jeg tenkte meg. 60 psi er nemlig på ingen måte 'veldig lavt' på slangeløst og hookless. Srams kalkulator vil gjerne at jeg skal ligge her. Jeg er på 90-92 kg med kropp og sykkel. Dette har jeg kjørt ca 13.000 km på nå på mine Zipp 303S og GP5000S TR i 28. For all del, sykler ned mot 22 bar i løp på CX på tubular og rundt 30 psi i gravelritt. Da skal du husk på lufttrykket når du er på asfalten. Sykler selv 75-80 psi i løp på landevei på tubelessdekk som er stemplet 28 mm og måler mellom 28-31mm ferdig montert. Men da på felger på 21-23 mm. Ad SRAMs kalkulator. Usikker på hvordan den beregner, men i flere kategorier skiller den bare mellom dry or wet. Det blir litt for unøyaktig for min del. Silca har en finere inndeling, og flg Protner basert på faktiske målte data (hva enn han legger i det). På gravel anbefaler SRAM den 7 psi høyere trykk en det jeg benytter som default. For 25mm felg og 28 mm dekk på hookless for meg anbefaler den 50,5 psi - ISO standarden sier for 28mm dekk 72,5 PSI for hookless. Zipp går god for 28 mm dekk på felgen, mens oppdatert ISO standard sier minimum 29 mm. SRAM / Zipp har nok det juridiske på plass, men jeg selv er avventende.... Det blir litt for mye i grenseland. Spørsmål: hva måler 28mm dekkene ferdig montert på Zipp felgene dine? Og hvorfor ikke bare putte på 30-32 mm dekk når felgene uansett har den muligheten? Jeg oppfatter det slik at man sykler med 28mm fordi man ikke har muligheten til bredere dekk enten av begrensinger i felgbredde eller plass i rammen. Jeg er der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars De 2 største problemene med hookless: -De fleste tenker ikke over at man bør sjekke at dekket funker for hookless. -Mange blåser i samme trykk som de pleier. Selv har jeg hatt hookless på landevei og de funket fint, men ville heller hatt samme hjul med hook slik at jeg slapp å tenke over dekk. Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoyE Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars (endret) Tho skrev (29 minutter siden): Spørsmål: hva måler 28mm dekkene ferdig montert på Zipp felgene dine? Og hvorfor ikke bare putte på 30-32 mm dekk når felgene uansett har den muligheten? Jeg oppfatter det slik at man sykler med 28mm fordi man ikke har muligheten til bredere dekk enten av begrensinger i felgbredde eller plass i rammen. Jeg er der. De måler 31 mm effektivt, så derfor ønsker jeg ikke bredere. De er brede nok enkelt og greit. 303s har 23 mm innvendig bredde forresten. Endret 1. mars av RoyE Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tho Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars RoyE skrev (11 minutter siden): De måler 31 mm effektivt, så derfor ønsker jeg ikke bredere. De er brede nok enkelt og greit. 303s har 23 mm innvendig bredde forresten. Ok, jeg hadde Thomas De Gents hjul og spec i hodet når jeg kommenterte, så jeg glapp på de ulike zipp modellene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Howard Skrevet 2. mars Forfatter Del Skrevet 2. mars (endret) Jeg kjører 28mm slangeløst på Reserve 40|44. Målt bredde på dekket på oppsettet er drøye 31mm og kalkisen sier at jeg med min ekvapasjevekt på ca 0,1 tonn bør ha ca 62-63psi. Nå er Reserve «hooked», men mye å gå på fortsatt om jeg hadde vært på hookless-hjul. Mitt forrige hjulsett var hookless, men med noe smalere felg enn det jeg har nå. Ingen opplevd forskjell når det gjelder «trygghet» generelt, men jeg sørget selvsagt for å bruke riktige dekk og forholde meg til tabellene for maks trykk, uten at jeg pumpet i nærheten av max-trykk. Endret 2. mars av Howard Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddefa Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Har ett Farsports lavprofil hookless hjulsett hvor jeg har kjørt med 28 mm på 70+ psi og i fjor 32 mm på 60 psi. Sistnevnte føles veldig digg. Ikke hatt noe problem med de (aldri punktert/måtte bytte dekk). Jeg liker følelsen, er veldig lett å sette opp, og ikke så mye søl som noen vil ha det til. Men funker godt med slange/dekk også så er ikke noen grunn til at noen som er fornøyd med det skal bytte til TL. Kommer selv til å sette opp det ene hjulsettet mitt med TPU/vanlig dekk, som jeg de 2 siste sesongene har kjørt som TL, men på grunn av jeg ikke syntes det er like lett å sette opp slangeløst som de 2 andre landeveishjulsettene jeg har tester ut TPU (ikke prøvd før). Har 3 hjulsett som jeg fordeler på 2 sykler. De to hjulsettene jeg setter opp TL er begge Farsports, begge har støpt carbonramme (dvs ikke tape) og superenkel å bruke TL (og sikkert umulig å reparere hvis en eike ryker). Det ene er hookless og det andre vanlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skoje Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars UCI har uttalt at de skal se på bruken av hookless i proffeltet mtp rytterens sikkerhet. https://www.cyclingweekly.com/news/uci-to-review-hookless-rims-as-a-matter-of-urgency Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Så forresten Strade Bianche på Max et intetvju med en Philippe Gilbert (byline "Eurosport expert") at de bruker 4 bar i dette rittet. Som norske kommentatorene supplerte med tilsvarer omtrent 60 psi "for de som bruker det" 😁 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Dette var INEOS, med "30 section tires", og 30-35 høyde på dekkene - for grus og asfalt. Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 3. mars Del Skrevet 3. mars Olechr skrev (På 1.3.2024 den 16.34): De 2 største problemene med hookless: -De fleste tenker ikke over at man bør sjekke at dekket funker for hookless. -Mange blåser i samme trykk som de pleier. Selv har jeg hatt hookless på landevei og de funket fint, men ville heller hatt samme hjul med hook slik at jeg slapp å tenke over dekk. De fleste dekk etterstreber vel én krokløs stander etterhvert? Og de som forsatt kjører 110psi har vel godt av en oppvåkning😎 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tho Skrevet 3. mars Del Skrevet 3. mars (endret) Hva opplever dere som erfart/opplevd forskjell mellom tubeless med hooked oppsett vs hookless oppsett med felg med samme intern diameter og med dekk med samme målt bredde? Tenker da på landevei. Endret 3. mars av Tho Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.