Gå til innhold

Hookless, sa du?!


Anbefalte innlegg

@Gruskverner svarer bra og fornuftig syns jeg og tar i tillegg med tall fra en produsent som viser at den reelle fordelen i watt er uten praktisk betydning. Veldig saklig og bra. Det samme viser utklippet jeg la inn fra en annen produsent.

Bekreftes også av DT Swiss: Firstly, wind tunnel test are yet to demonstrate any significant aerodynamic advantage of hookless rims, as Ralf Eggert of DT Swiss confirms. "We carried out aero tests in cooperation with Swiss Side and compared the performance of rims with and without hooks. We couldn't find any aerodynamic advantage with hookless rims.               

Nå har ikke noen av de som kjører hookless og forsvarer det svart på hva de mener er fordelen som gjør at de velger hookless framfor hooked. @Sveinung1 mener jo at hookless har en del fordeler, men da kan det være en fordel å si hva de fordelene er sistedenfor bare å si at de har det.

Slik jeg leser det er den eneste praktiske forskjellen at sideveggene øverst på felgen er litt tykkere på hookless, noe som skal gjøre dem sterkere. Men finnes det noe som viser at dette har noe å si? Hvor sterk trenger en sidevegg å være? 
Sterk nok sidevegg holder vel egentlig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visstnok varierende grad av praksis hos hookless-produsentene på hvordan de tar ut "gevinsten" av å fjerne hooks - Enve gjør som nevnt sideveggen tykkere, men f.eks. Zipp (og antakelig Hunt basert på hva de fokuserer på i markedsføringen) tar det ut i vektbesparelse.

BRR har også en interessant test av hooked vs hookless sin rullemotstand ved ulike dekktrykk og dimensjoner, om enn litt for lite vitenskapelig i form av at de ikke tester samme felg i forskjellige utforminger (som f.eks. LightBicycle tilbyr)

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-s-tr-hooked-vs-hookless

Ironisk nok har hookless en marginal fordel ved høyt trykk og "smale" dekk i denne testen, mens fordelen går motsatt vei når man senker trykk og/eller øker dekkbredde.

Det er vanskelig å konkludere i noen retning basert på de testdataene - i teorien er det enkelt å tenke seg at høyt trykk i større grad trigger "ballongformet" på hooked som gir mindre kontaktflate og dårligere rullemotstand, men hvorfor medfører i så fall bredere dekk at hooked ender opp med bedre rullemotstand - burde det ikke gitt enda mer ballongform? Uansett er forskjellene så små at de er under feilmarginen, og testoppsettet er har grunnleggende mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her går det for seg.  Jeg både skriver og leser på en ikke så alt for stor telefon, så dette blir litt meget å gå igjennom 😎

 Det koker vel ned til om en kjøper argumentasjonen til produsenten av produktet, og på krokløst gjør jeg det. Og at andre ikke gjør det er uproblematisk. 

Noe WM i klipp og lim er vel ikke noe vits i, tror alle i denne tråden har tilegnet seg rikelig med teoretisk og praktisk kunnskap og fatter et godt valg på grunnlag av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill fra en som har kjørt hookless på landeveien i 4 år nå på en Giant TCR. Så lenge jeg holder meg til de godkjente dekkene på Giant sine sider har jeg ingen betenkeligheter med det. Ulempen er at den listen med dekk er heller syltynn. Den har jo blitt mye lengre etterhvert som årene går, men den er fortsatt syltynn. Bla ned for å se kompatible dekk. Nå er det sikkert dekk som ikke er testet enda som sikkert kan brukes, men det gidder ikke jeg ta sjansen på. Pr dags dato kjører jeg på med 30 mm bak og 28 mm foran og ca 5 bar i begge. Nå kan jeg visstnok bruke enkelte andre dekk sålenge jeg holder meg under 5 bar i trykk.

https://www.giant-bicycles.com/global/hookless-technology

Er endel nedover i Europa og sykler, jeg tar da alltid med et ekstra dekk nedover i tilfelle da det ikke alltid er kompatible dekk å oppdrive. Nå har det ikke vært noe problem, men om jeg ikke hadde tatt med ekstradekket vet alle hva som hadde skjedd. Når det er sagt så synes jeg tubeless, da med det trykket jeg kjører er veldig behagelig å sykle med, samt spesielt i regn føler jeg meg mer sikker med litt lavere trykk, og unne sikkert gått enda lavere. Er jo litt småting man må ta hensyn til når man kjører tubeless, som litt oftere bytte av felgtape, bytte av tette ventiler, litt banning når jeg fikk en punktering som hverken guffe eller plugg tettet og det var 4 grader ute og dekket stramt som fae.... med blåhvite fingre.

Har jeg da punktert ofte, det var den ene gangen som jeg måtte legge inn slange. Ellers har jeg i ettertid sett størknet guffe noen steder som tyder på at det kan ha vært en punktering. Da jeg kjørte med slange (Latex og Butyl) gikk det fortsatt mange år mellom hver punktering så vil ikke si at jeg var plaget med det, kjørte da feks med 28 mm med 6,2 bar bak og 6 foran på ca 75 kg. Vil si at jeg er aldri den som tyner dekket ned til siste atom når det gjelder slitasje.

 

Oppsummering:

Sykler med hookless nå, kommer jeg til å bytte hjulsett: Nei

Hvis jeg hadde vært i markedet for nytt hjulsett, hva velger jeg: Med hook da det er mye mye enklere å velge dekk 

Ved kjøpe av ny sykkel: Ikke showstopper om hookless, men hadde valgt med hook om jeg står mellom to valg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung: For oss som driver med ultradistanse bikepacking "ritt" kan det være greit å tenke gjennom følgende scenario: Man sykler i Balkan og treffer en kant. Dekket blir ødelagt og man må kjøpe nytt. Hvor stort utvalg av hooklesskompatible dekk finner du på supermarkedet i Peshkopi? Jeg foretrekker å ha felger med kant som gjør at uansett hva man finner, så vil det være trygt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (1 time siden):

Oj, her går det for seg.  Jeg både skriver og leser på en ikke så alt for stor telefon, så dette blir litt meget å gå igjennom 😎

 Det koker vel ned til om en kjøper argumentasjonen til produsenten av produktet, og på krokløst gjør jeg det. Og at andre ikke gjør det er uproblematisk. 

Noe WM i klipp og lim er vel ikke noe vits i, tror alle i denne tråden har tilegnet seg rikelig med teoretisk og praktisk kunnskap og fatter et godt valg på grunnlag av det.

Jeg prøver å ha en saklig diskusjon om temaet slik at fordeler og ulemper kommer fram. Oppfatter ditt siste innlegg som nedlatende og belærende. Dårlig skjult kjent hersketeknikk.

Det er du som skriver hookless har en del fordeler, og da må du kunne skrive hva du mener disse er. Vet ikke hva du prøver på i ditt svar, det eneste jeg kan lese ut av det er at du har blitt påvirket av produsent til å kjøpe hookless.

Skal ikke senke meg ned på ditt nivå når det gjelder kommenterer, men de tre siste innleggene av Gruskverner, hrukin og Sunflyer er saklige og holder seg til temaet. Mitt klipp og lim innlegg viste to produsenter som ikke fant forskjell i aerodynamikk på hooked og hookless. Så da faller det argumentet bort. 

Komfort og trygghet i regn ble nevnt av hrukin, det siste er jeg enig i et ganske så viktig og et godt poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (26 minutter siden):

Sveinung: For oss som driver med ultradistanse bikepacking "ritt" kan det være greit å tenke gjennom følgende scenario: Man sykler i Balkan og treffer en kant. Dekket blir ødelagt og man må kjøpe nytt. Hvor stort utvalg av hooklesskompatible dekk finner du på supermarkedet i Peshkopi? Jeg foretrekker å ha felger med kant som gjør at uansett hva man finner, så vil det være trygt. 

 Skal en sikre seg mot alle uhell som kan skje er det jo best å være hjemme 😎 Det er mange komponenter på en sykkel som i en gitt situasjon kan bli svært utfordrende å erstatte. 

Hvis en leser fra starten på tråden, så vil en se at vi har rundet diskusjonen ganske mange ganger nå...

Som sagt en må ta et personlig valg, og så gå videre i livet 😎 misjonering hører til i religion 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (25 minutter siden):

Jeg prøver å ha en saklig diskusjon om temaet slik at fordeler og ulemper kommer fram. Oppfatter ditt siste innlegg som nedlatende og belærende. Dårlig skjult kjent hersketeknikk.

Det er du som skriver hookless har en del fordeler, og da må du kunne skrive hva du mener disse er. Vet ikke hva du prøver på i ditt svar, det eneste jeg kan lese ut av det er at du har blitt påvirket av produsent til å kjøpe hookless.

Skal ikke senke meg ned på ditt nivå når det gjelder kommenterer, men de tre siste innleggene av Gruskverner, hrukin og Sunflyer er saklige og holder seg til temaet. Mitt klipp og lim innlegg viste to produsenter som ikke fant forskjell i aerodynamikk på hooked og hookless. Så da faller det argumentet bort. 

Komfort og trygghet i regn ble nevnt av hrukin, det siste er jeg enig i et ganske så viktig og et godt poeng. 

Nå virker det som du oppfatter alt jeg skriver som noe negativt om deg, det ikke intensjonen . 

Når jeg skrev klipp og lim, så er det akkurat det jeg ha måtte gjort for å finne argumentasjonen jeg synes er god. Denne informasjonen har jo du også lest, og  tatt ditt valg på samme grunnlag.  Jeg leser svært lite tester , og er ikke opptatt av å ha noe verken lett eller raskt.  Men jeg liker ny teknologi, og hopper ofte på nye ting.

 Tror ikke jeg klarer å gi deg noen bedre svar😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to hjulsett som er hookless, begge Zipp 303S. Beslutningsprosess før kjøp: Det så ut som bra hjul til en grei pris. I tillegg sa reklamen at hookless var den nye shit-en og både bra og trygt. Så da dro jeg kredittkortet, ikke noe mer avansert enn det. 

Erfaring i ettertid. Begge hjulsettene er til gravel sykkelen, ett med 40 mm til vanlig og ett med 32 mm til sportsgrus, tidlig vår/sen høst og lang-langturer på landevei. Eneste problem med hjulene har vært å få satt på 32 mm dekk fra Schwalbe Pro One. Vanskelig å få på og umulig å poppe på så de satt rett. Med Conti GP5000 gikk det problemfritt. Føler meg trygg på begge dekk-oppsett, men har ikke hatt en "katastrofal" punktering med dette oppsettet. Så kompabilitet dekk-felg kan være et problem. Men det gjelder kanskje også hooked tubeless? Ser også at med guffe så "limes" dekket ganske godt til hookless felgen. Om det hjelper i en katastrofe situasjon vet jeg ikke. Marginal aerodynamikk og andre marginale fordeler med hookless vs hooked, eller omvendt, bryr jeg meg ikke om; jeg er uansett bred og overvektig og den største bremsen på oppsettet. 

Den nye landeveis raceren ble levert med mini-hooked felger fra Oquo (RP45LTD). Disse er satt opp med TPU-slanger. Vurderer verken tubeless eller hookless her. Grunn, hjulene som sitter på er helt knall slik de er nå. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...