baroudeur Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Relevant innlegg fra ENVE publisert i dag: Hookless rim technology 101 Angående dekktrykk (fra samme sak): Sitat Our UAE Team Emirates, Team TotalEnergies, and Polti-Kometa riders typically ride pressures between 52-65 psi/ 3.4-4.5 bar in a 28-30mm tire. 4 2 Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Hos damene rapporteres det at flere kommer til å bruke godt under 3 bar. Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruskverner Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april Hvilket trykk anbefaler de for deres 94 kg ryttere? Spør for en venn... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoyE Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april (endret) Gruskverner skrev (35 minutter siden): Hvilket trykk anbefaler de for deres 94 kg ryttere? Spør for en venn... De vil anbefale deg dette på eksempelvis Zipp 303s med 23 mm innvendig bredde: Endret 5. april av RoyE Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april Her er kalkulatoren for de som ikke har prøvd den: https://silca.cc/pages/pro-tire-pressure-calculator 1 Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april Jeg vil anta Silca anbefaler høyere trykk enn Zipp i dette tilfellet. Ville kanskje brukt Zipp sin om felgene var hookless siden Silca ikke tar dette med i beregningen. 1 Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april (endret) Godt å se at de evige stridsspørsmål lever videre og nye kommer til, til allmenn glede og forargelse 🙂 Uten å ta stilling til leppeløse/hakeløse/krokløse felger (hjelp meg, hva heter det på norsk?), er det artig å merke seg at Bicycle Rolling Resistance nylig har hatt et dypdykk i forholdet mellom dekktrykk og grep på vått føre: Wet Grip at Different Tire Pressures: Examining Tire Pressure Dependence of Wet Grip. Et Pro-medlemskap gir deg forresten tilgang til flere detaljerte resultater og bidrar til å opprettholde det nyttige nettstedet. Og ja, som forventet, bedre grep med lavere trykk. Så må det i rettferdighetens navn sies at på Biermans trommel er det knapt registrerbar forskjell på effekt på rullemotstand av leppeløse versus fulleppede felger. Det samme gjelder smale versus brede felger. Og på hans trommel gir ikke lavere dekktrykk lavere rullemotstand (tvert imot gir mindre grad av deformering av dekket lavere rullemotstand, noe som tilsier høyt dekktrykk). Men for den harde virkelighet ute på veiene, velger jeg å lytte til Silcas Josh Poertner 🙂 og liker både Silca og SRAM sine trykkalkulatorer. Endret 14. april av Sepeda 5 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gråstein Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai Jeg er nybegynner på både tubeless og hookless. For ca to uker siden satte jeg opp et par med 303s med ny GP5000 28mm. Alt poppet og så fint ut. Pumpet opp til anbefalt trykk og sjekket et par dager etterpå. Fortsatt hardt da jeg kjente på det. Så har hjulene stått halvannen uke mens jeg har vært borte, og nå er det ene tomt for luft. Det er en del guffe rundt ventilen, og også et sted langs felgkanten der dekket ikke lengre "sitter klistret". Hva bør jeg se etter? Burde jeg ha strammet ringen mot felgen hardere? Vil beste forsøk være å stramme den litt mer (lest at den bør håndstrammes), fylle på mer guffe (bør jeg tømme dekket for det som evt er der?) og pumpe på nytt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai Det er først å fremst lite gunstig å la nyoppsatte dekk stå i ro. Det beste er å ta de i bruk umiddelbart, sånn at sausen får fordelt seg. Hvis du har nok saus i, så er det bare å pumpe opp og bruke. Hvertfall inntil det er bevist at det er noe lekkasje som må utbedres. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai Jess, pump det opp og sykle noen runder i nabolaget. Så kan du la det stå noen dager for å se om du tør dra på langtur uten pumpe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai Pump det opp og dypp det i eit badekar. Kjem det luft ut av toppen på ventilen? Dårleg ventil. Kjem det luft ut der ventilkjernen er skrudd på plass? Skru den hardare på plass, eller skift ventilkjerne. Kjem det luft ut av ventilholet og eventuelt nippelhola i felgen? Då er det enten dårleg teip, dårleg hol til ventilen, eller ventil som ikkje passar så bra til felgen eller ikkje er skrudd hardt nok på plass. Kjem det luft ut ein heilt annan plass på dekket? Då må guffa få jobbe med å tette litt. Merk at du ikkje nødvendigvis ser tydelege luftboblar, men heller ei sky av guffe. Ser du ingen lekkasje? Kanskje det har tetta seg no, då. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai torhovland skrev (29 minutter siden): Pump det opp og dypp det i eit badekar. Eller spray såpevann på felger, dekk og ventil 🙂 Ellers +1 til ypperlig feilsøking som beskrevet. Og +1 til kommentarene over at slangeløst oppsatte hjul bør tas i bruk, ikke stå i ro etter oppsett. I dette tilfellet er det trolig tilstrekkelig å pumpe opp og ta en tur, som foreslått. Slangeløst oppsett blir bedre og bedre med bruk og over tid. Gjelder bare å toppe opp med fersk guffe i intervaller som anbefalt av produsent. Og benytter anledningen til å nevne at guffen bør være egnet for landeveistrykk. De gamle favorittene er ikke nødvendigvis det. Kompis på Pro One 30 mm slet i går med å få et beskjedent hull tettet av standard Stan's, selv med påfyll av fersk, ny guffe, straks trykket kom opp i rundt 60 psi. Se f.eks. denne testen. Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai "Og benytter anledningen til å nevne at guffen bør være egnet for landeveistrykk" Akkurat dette er noe jeg plutselig ble oppmerksom på når jeg leste på flaskene jeg hadde med guffe. Det stod tydelig egnet for mtb . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Uten at jeg har sterke følelser for eller mot hookless, deler jeg en lørdag morgen denne ferske stemningsrapporten fra Sea Otter av utmerkede BikeRumor. Om ikke annet, så mye fristende bling fra DT Swiss, CADEX, ENVE (som namedropper Pogacar og nevner psi på 50-60-tallet 😀), FSA/Vision, Industry Nine, Mavic, Boyd Cycling og Hunt. Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Sepeda skrev (2 timer siden): Uten at jeg har sterke følelser for eller mot hookless, deler jeg en lørdag morgen denne ferske stemningsrapporten fra Sea Otter av utmerkede BikeRumor. Om ikke annet, så mye fristende bling fra DT Swiss, CADEX, ENVE (som namedropper Pogacar og nevner psi på 50-60-tallet 😀), FSA/Vision, Industry Nine, Mavic, Boyd Cycling og Hunt. Bør absolutt sees, spesielt fra rundt 10 minutter der det snakkes om hookless, working good on mtb tith high volum tyres and low pressure volum - tyres on road with low volum tyres under 35 mm and high pressure... . LItt interressant når bransjen selv sier det jeg har hevdet. Peolpe are asking for hooked, more secure and safe.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Man hører det man vil høre😎 synes det var halvparten med krok, og halvparten av hjulene laget skikkelig. Absolutt ingen som snakket om slanger hvertfall 😉 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai (endret) Sveinung1 skrev (1 time siden): Man hører det man vil høre😎 synes det var halvparten med krok, og halvparten av hjulene laget skikkelig. Absolutt ingen som snakket om slanger hvertfall 😉 Ble du skuffa over det? Halvparten laget skikkelig- ettersom du sier det, betyr det at hjulene dere har brukt hittil ikke har vært laget …skikkelig? Endret 11. mai av Kaiost Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gråstein Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Kaiost skrev (6 timer siden): Bør absolutt sees, spesielt fra rundt 10 minutter der det snakkes om hookless, working good on mtb tith high volum tyres and low pressure volum - tyres on road with low volum tyres under 35 mm and high pressure... . LItt interressant når bransjen selv sier det jeg har hevdet. Peolpe are asking for hooked, more secure and safe.... Hva synes du om det som ble sagt etter 2:30? Der Enve snakker om fordelene ved hookless? Det finnes folk som ber om bensinbiler og fasttelefon også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Gråstein skrev (25 minutter siden): Hva synes du om det som ble sagt etter 2:30? Der Enve snakker om fordelene ved hookless? Det finnes folk som ber om bensinbiler og fasttelefon også... Når Enve snakker om sine hjul og henviser til "the pro riders" så er jeg helt enig i at for dem og de som er i det segmentet er det dette som gjelder. Men det er ikke det som er ankepunktet mitt, noe jeg heller aldri har hevdet. Mitt ankepunkt i forhold til tubeless går på at for den vanlige syklist- som kjøper en brukt Diamant R2 eller en tilsvarende trenger ikke tenke på annet enn dekk slanger. Om de da videre kjøper en ny sykkel (leveres med billige tubeless hjul) som kanskje koster halvparten av det Envesettet i videoen koster- har hverken interesse, kunnskaper eller behov for å kjøre tubeless og ihvertfall ikke hookless. Når det er en messe med det nyeste av sykkelutstyr/hjul så er det vel liten tvil om at hovedpoenget med dette er å få solgt mere. Kanskje om et par år er vi kommet dit at det er enklere for mannen i gata å kjøre dette på en trygg måte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Det er da heller aldri noen som har sagt at en vanlig syklist på død og liv skal kjøre hverken tubeless eller hookless. Heldigvis kan enhver velge den løsning man foretrekker, og slange kan brukes uansett 😊 Du slåss mot vindmøller, min venn. 2 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai (endret) Ja, vi er da helt enige om dette. Jeg bare framfører mitt synspunkt på det i forhold til hvem dette er til best nytte for. Enhver velger det som en er mest komfortabel med og det har jeg ikke noe problem med i det hele tatt. Når du nevner vindmøller er dette noe jeg er sterk motstander av og har Motvind Norge som en favoritt på Facebook. Da blir jeg minnet på at selv om sterke røster i regjering og Fornybar Morge hevder at vindmøller er løsningen på våre behov for mere kraft- finnes det helt andre løsninger som er bedre for det store flertallet av Norges befolkning. Og motstanden mot vindmøller i Norge har økt: Tall fra 2022: 53% negative-30% positive-18% nøytrale- På samme måte virker det som sterke røster mener at hookless er veien å gå. Det behøver ikke være det beste for det store flertallet for det. Endret 11. mai av Kaiost Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai 😊 Du får ikke lurt meg ut på den galeien. 1 2 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Gråstein skrev (2 timer siden): Det finnes folk som ber om bensinbiler og fasttelefon også... At alle skal kjøre rundt alene i en bil på 2,5 tonn, går ikke opp energimessig. Dermed kan ikke elbiler i nåværende form være løsningen for transport i fremtiden, uannsett hva enkelt her i Norge tror. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Flyer Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai johs78 skrev (1 time siden): At alle skal kjøre rundt alene i en bil på 2,5 tonn, går ikke opp energimessig. Dermed kan ikke elbiler i nåværende form være løsningen for transport i fremtiden, uannsett hva enkelt her i Norge tror. Vekten har lite å si i og med at de generer strøm i nedoverbakkene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Sun Flyer skrev (8 minutter siden): Vekten har lite å si i og med at de generer strøm i nedoverbakkene. Du tuller nå? 😄 Hvis ikke så bør du sjekke hvor lite det har å bety i totalen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.