Gå til innhold

Hookless, sa du?!


Anbefalte innlegg

Hovedutfordringen er at lufttrykket i et landeveis hooklessoppsett er mye tettere på anbefalt makstrykk enn for eksempel for et hookless graveloppsett. En millimeter avvik i dekkbredde, en halv millimeter fleks i felg, og 10% avvik på pumpen, og du er virkelig i risikosonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er det totale trykket på hele arealet av dekket som utgjør belastningen på kanttråden, så har ikke et 28mm dekk med 60psi noe mer belastning på kanttråden enn et 60mm terrengdekk med 25psi (grovt regnet ut fra volumet av en smultring). Hvorfor legger man seg da så tett på maksgrensen på landevei, er det fordi man ikke ønsker å bruke så tykk kanttråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, York said:

Bra dere bruker celsius, men klarer ikke henge med / klarer å irritere meg over at dere bruker psi 😵‍💫 Da henger jeg ikke med

Er sørgelig klar over at Pa er SI-enheten for trykk, men jeg synes det er mer tungvint å skrive 172369Pa enn 25psi, men det er meg. Og ingen bruker Freedom Units for temperatur i vår del av verden, her er det Communist Units som gjelder.

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På trykk tenker jeg det er akseptabelt med bar, selv om det ikke er en SI-enhet 🙂 Ellers er jo MPa pg kPa akseptable, men tallene blir jo som du sier litt små/store

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (22 minutter siden):

På trykk tenker jeg det er akseptabelt med bar, selv om det ikke er en SI-enhet 🙂 Ellers er jo MPa pg kPa akseptable, men tallene blir jo som du sier litt små/store

Dette er et eksempel på at "bar ends" fortsatt er et relevant uttrykk. Pun intended.

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole skrev (30 minutter siden):

Siden det er det totale trykket på hele arealet av dekket som utgjør belastningen på kanttråden, så har ikke et 28mm dekk med 60psi noe mer belastning på kanttråden enn et 60mm terrengdekk med 25psi (grovt regnet ut fra volumet av en smultring). Hvorfor legger man seg da så tett på maksgrensen på landevei, er det fordi man ikke ønsker å bruke så tykk kanttråd?

60 PSI på et 28mm dekk på landevei er veldig lavt. Silca anbefaler 80 psi for systemvekt 90kg (og da helt sikkert for non-hookless...), da optimalisert for grep og rullemotstand. Silca anbefaler 66 PSI for brostein og er av egen erfaring ganske soft å sykle på. ISO anbefalingene for hookless (som gjengitt hos Escapecollective) sier for 25-29mm dekk 500 kPa, tilsv ca 72,5 Psi (?). Jeg er ingen ingeniør, så jeg jeg kan ikke gå god for beregningene/vurderingene. Tallene viser at makstrykket for hookless er så lavt at for dekk under 30mm i praksis er ubrukelig på landevei.

Hvorfor man legger seg så tett på maksgrensen på landevei? Muligens har alternativene til hookless på landevei bedre egenskaper gitt dagens teknologi, og for eksempel tykk kanttråd påvirker disse egenskapene negativt? Kanskje er ikke hookless en god løsning for dekk under 30mm uansett pga lavt volum?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tho skrev (6 minutter siden):

60 PSI på et 28mm dekk på landevei er veldig lavt. Silca anbefaler 80 psi for systemvekt 90kg (og da helt sikkert for non-hookless...), da optimalisert for grep og rullemotstand. Silca anbefaler 66 PSI for brostein og er av egen erfaring ganske soft å sykle på. ISO anbefalingene for hookless (som gjengitt hos Escapecollective) sier for 25-29mm dekk 500 kPa, tilsv ca 72,5 Psi (?). Jeg er ingen ingeniør, så jeg jeg kan ikke gå god for beregningene/vurderingene. Tallene viser at makstrykket for hookless er så lavt at for dekk under 30mm i praksis er ubrukelig på landevei.

Hvorfor man legger seg så tett på maksgrensen på landevei? Muligens har alternativene til hookless på landevei bedre egenskaper gitt dagens teknologi, og for eksempel tykk kanttråd påvirker disse egenskapene negativt? Kanskje er ikke hookless en god løsning for dekk under 30mm uansett pga lavt volum?

Har du prøvd selv å sykle på 60 psi på et 28 mm dekk på et hookless hjulsett?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd selv å sykle på 60 psi på et 28 mm dekk på et hookless hjulsett?

Nei, men jeg har prøvd det på "vanlig" felg og tubeless. Og da er nok intern felgbredde smalere enn på en hookless felg så 1:1 sammenligning er det nok ikke. Og så er det dilemmaet målt dekkbredde, eller dekkbredde trykket på dekket (og i såfall etter hvilken metodikk)....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Tho skrev (18 minutter siden):

Nei, men jeg har prøvd det på "vanlig" felg og tubeless. Og da er nok intern felgbredde smalere enn på en hookless felg så 1:1 sammenligning er det nok ikke. Og så er det dilemmaet målt dekkbredde, eller dekkbredde trykket på dekket (og i såfall etter hvilken metodikk)....

 

Det var det jeg tenkte meg. 

60 psi er nemlig på ingen måte 'veldig lavt' på slangeløst og hookless. Srams kalkulator vil gjerne at jeg skal ligge her. Jeg er på 90-92 kg med kropp og sykkel. Dette har jeg kjørt ca 13.000 km på nå på mine Zipp 303S og GP5000S TR i 28.

Endret av RoyE
  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tho skrev (13 minutter siden):

Nei, men jeg har prøvd det på "vanlig" felg og tubeless. Og da er nok intern felgbredde smalere enn på en hookless felg så 1:1 sammenligning er det nok ikke. Og så er det dilemmaet målt dekkbredde, eller dekkbredde trykket på dekket (og i såfall etter hvilken metodikk)....

 

Har syklet på DT Swiss ARC1450 med 17mm indre felgbredde på rundt 60 PSI og Zipp 303S med 60 psi, samme dekk (28mm GP5000S TR). Stor forskjell. 60 er kanskje lavt for folk som er vant til smale felger og 23mm dekk med 100 psi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (53 minutter siden):

Det var det jeg tenkte meg. 

60 psi er nemlig på ingen måte 'veldig lavt' på slangeløst og hookless. Srams kalkulator vil gjerne at jeg skal ligge her. Jeg er på 90-92 kg med kropp og sykkel. Dette har jeg kjørt ca 13.000 km på nå på mine Zipp 303S og GP5000S TR i 28.

For all del, sykler ned mot 22 bar i løp på CX på tubular og rundt 30 psi i gravelritt.  Da skal du husk på lufttrykket når du er på asfalten. Sykler selv 75-80 psi i løp på landevei på tubelessdekk som er stemplet 28 mm og måler mellom 28-31mm ferdig montert. Men da på felger på 21-23 mm. 

Ad SRAMs kalkulator. Usikker på hvordan den beregner, men i flere kategorier skiller den bare mellom dry or wet. Det blir litt for unøyaktig for min del. Silca har en finere inndeling, og flg Protner basert på faktiske målte data (hva enn han legger i det). På gravel anbefaler SRAM den 7 psi høyere trykk en det jeg benytter som default. For 25mm felg og 28 mm dekk på hookless for meg anbefaler den 50,5 psi - ISO standarden sier for 28mm dekk 72,5 PSI for hookless. Zipp går god for 28 mm dekk på felgen, mens oppdatert ISO standard sier minimum 29 mm. SRAM / Zipp har nok det juridiske på plass, men jeg selv er avventende....  Det blir litt for mye i grenseland.

Spørsmål: hva måler 28mm dekkene ferdig montert på Zipp felgene dine? Og hvorfor ikke bare putte på 30-32 mm dekk når felgene uansett har den muligheten? Jeg oppfatter det slik at man sykler med 28mm fordi man ikke har muligheten til bredere dekk enten av begrensinger i felgbredde eller plass i rammen. Jeg er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 største problemene med hookless:

-De fleste tenker ikke over at man bør sjekke at dekket funker for hookless. 

-Mange blåser i samme trykk som de pleier.

 

Selv har jeg hatt hookless på landevei og de funket fint, men ville heller hatt samme hjul med hook slik at jeg slapp å tenke over dekk.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Tho skrev (29 minutter siden):

Spørsmål: hva måler 28mm dekkene ferdig montert på Zipp felgene dine? Og hvorfor ikke bare putte på 30-32 mm dekk når felgene uansett har den muligheten? Jeg oppfatter det slik at man sykler med 28mm fordi man ikke har muligheten til bredere dekk enten av begrensinger i felgbredde eller plass i rammen. Jeg er der.

De måler 31 mm effektivt, så derfor ønsker jeg ikke bredere. De er brede nok enkelt og greit. 
303s har 23 mm innvendig bredde forresten. 

Endret av RoyE

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (11 minutter siden):

De måler 31 mm effektivt, så derfor ønsker jeg ikke bredere. De er brede nok enkelt og greit. 
303s har 23 mm innvendig bredde forresten. 

Ok, jeg hadde Thomas De Gents hjul og spec i hodet når jeg kommenterte, så jeg glapp på de ulike zipp modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg kjører 28mm slangeløst på Reserve 40|44. Målt bredde på dekket på oppsettet er drøye 31mm og kalkisen sier at jeg med min ekvapasjevekt på ca 0,1 tonn bør ha ca 62-63psi. 
Nå er Reserve «hooked», men mye å gå på fortsatt om jeg hadde vært på hookless-hjul. 
Mitt forrige hjulsett var hookless, men med noe smalere felg enn det jeg har nå. Ingen opplevd forskjell når det gjelder «trygghet» generelt, men jeg sørget selvsagt for å bruke riktige dekk og forholde meg til tabellene for maks trykk, uten at jeg pumpet i nærheten av max-trykk.
 

Endret av Howard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett Farsports lavprofil hookless hjulsett hvor jeg har kjørt med 28 mm på 70+ psi og i fjor 32 mm på 60 psi. Sistnevnte føles veldig digg. Ikke hatt noe problem med de (aldri punktert/måtte bytte dekk). Jeg liker følelsen, er veldig lett å sette opp, og ikke så mye søl som noen vil ha det til.  Men funker godt med slange/dekk også så er ikke  noen grunn til at noen som er fornøyd med det skal bytte til TL. Kommer selv til å sette opp det ene hjulsettet mitt med TPU/vanlig dekk, som jeg de 2 siste sesongene har kjørt som TL, men på grunn av jeg ikke syntes det er like lett å sette opp slangeløst som de 2 andre landeveishjulsettene jeg har tester ut TPU (ikke prøvd før). Har 3 hjulsett som jeg fordeler på 2 sykler. De to hjulsettene jeg setter opp TL er begge Farsports, begge har støpt carbonramme (dvs ikke tape) og superenkel å bruke TL (og sikkert umulig å reparere hvis en eike ryker). Det ene er hookless og det andre vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forresten Strade Bianche på Max et intetvju med en Philippe Gilbert (byline "Eurosport expert") at de bruker 4 bar i dette rittet. Som norske kommentatorene supplerte med tilsvarer omtrent 60 psi "for de som bruker det" 😁

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var INEOS, med "30 section tires", og 30-35 høyde på dekkene - for grus og asfalt.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 1.3.2024 den 16.34):

De 2 største problemene med hookless:

-De fleste tenker ikke over at man bør sjekke at dekket funker for hookless. 

-Mange blåser i samme trykk som de pleier.

 

Selv har jeg hatt hookless på landevei og de funket fint, men ville heller hatt samme hjul med hook slik at jeg slapp å tenke over dekk.

 De fleste dekk etterstreber vel én krokløs stander etterhvert?  Og de som forsatt kjører 110psi har vel godt av en oppvåkning😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hva opplever dere som erfart/opplevd forskjell mellom tubeless med hooked oppsett vs hookless oppsett med felg med samme intern diameter og med dekk med samme målt bredde? Tenker da på landevei.

Endret av Tho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...