Gå til innhold

Hvilket systemkamera skal jeg ha?


Anbefalte innlegg

torbjornhb skrev (1 time siden):

Ser hva du mener. RX100-serien er kanon her, og jeg vurderer det når det kommer en oppgradering. Totalt uaktuelt å kjøpe et kamera uten USB-C lading.

Har aldri tenkt så mye på muligheten for å plukke ut stillbilder fra video tidligere, men har fått mer og mer øynene opp for det. GoPro har jo den geniale muligheten, og i helgen fikk jeg noen fine bilder da jeg i utgangspunktet filmet med drone.

Men Samsung løser dette imponerende bra faktisk. Du kan bruke active track når du filmer, og i ettertid plukke ut enkeltbilde fra videoen. Du får også mulighet til å ta bilde samtidig som du filmer med active track, if da blir kvaliteten bra. Bilder du plukker ut av videoen ble så klart ikke print-kvalitet, meg mer enn bra nok til SoMe for eksempel.

Ladekontakten på RX100 er ikke tilpasset dagens standard nei, vet egentlig ikke hva som skjedde hos Sony, fra versjon 1 og oppover var det et forrykende tempo med mer enn ett slipp i året inntil det ble helt stille - har vel ikke skjedd noe på fire år pluss. Personlig synes jeg også overgangen til den linsen som versjon VI og nyere har var en nedtur ift. lysfølsomhet

Kvaliteten på den en plukker ut av en 4K film synes jeg er helt utmerket på RX100, og det fungerer nærmest uansett omgivelseslys også - kan brukes i akkurat hvilken setting en vil, inklusive print opptil akseptabel størrelse. 

Bra å høre at dette er i sterk bedring på mobilkamera, men siden jeg allerede har et RX100 kamera så kommer jeg til å fortsette å bruke dette når det er snakk om action-bilder. Å kjøpe nytt derimot er lite aktuelt, siden det ser ut til at Sony i praksis har stoppet utvikling av denne kameraserien. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (43 minutter siden):

Ladekontakten på RX100 er ikke tilpasset dagens standard nei, vet egentlig ikke hva som skjedde hos Sony, fra versjon 1 og oppover var det et forrykende tempo med mer enn ett slipp i året inntil det ble helt stille - har vel ikke skjedd noe på fire år pluss. Personlig synes jeg også overgangen til den linsen som versjon VI og nyere har var en nedtur ift. lysfølsomhet

Kvaliteten på den en plukker ut av en 4K film synes jeg er helt utmerket på RX100, og det fungerer nærmest uansett omgivelseslys også - kan brukes i akkurat hvilken setting en vil, inklusive print opptil akseptabel størrelse. 

Bra å høre at dette er i sterk bedring på mobilkamera, men siden jeg allerede har et RX100 kamera så kommer jeg til å fortsette å bruke dette når det er snakk om action-bilder. Å kjøpe nytt derimot er lite aktuelt, siden det ser ut til at Sony i praksis har stoppet utvikling av denne kameraserien. 

RX100V og RX100VA er nok de beste med tanke på optikk, VI og VII legger mer vekt på tele og har dårligere lysfølsomhet som du sier. Enig i at det er leit at Sony ikke gjør mer med denne serien, men jeg antar de får bedre business med de vlogging-kameraene sine som oppdateres relativt ofte sammenlignet med RX100. 

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (3 minutter siden):

RX100V og RX100VA er nok de beste med tanke på optikk, VI og VII legger mer vekt på tele og har dårligere lysfølsomhet som du sier. Enig i at det er leit at Sony ikke gjør mer med denne serien, men jeg antar de får bedre business med de vlogging-kameraene sine som oppdateres relativt ofte sammenlignet med RX100. 

Ja. Virker nesten som om disse vlog-kameraene har overtatt helt, og at de bare lever videre på alle lovordene fra de første RX100 kameraene.

Føler Sony på kamera-siden er litt som Apple er med mobiler. De var langt foran andre, men er i ferd med å bli kraftig tatt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av fordelene med RX100-kameraene er at det finnes mange gode guider på Youtube. Jeg ordnet RX100vi kamera til min mor når hun ble pensjonist. Selgere jeg snakket anbefalte meg Panasonic Lumix (TZ200 ?), sa det var ganske likt, og endel billigere. Det at jeg bare kunne be min mor søke på Youtube på tven, så få en god intro til kameraet, var verdt endel. Da slapp jeg lære meg kameraet, og så lære det videre.

Sony kjenner nok sitt marked bedre enn de fleste. 80-90% kjører sikkert auto hele tiden. Jeg er selv skyldig i det 80-95% av tiden.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (18 timer siden):

En av fordelene med RX100-kameraene er at det finnes mange gode guider på Youtube. Jeg ordnet RX100vi kamera til min mor når hun ble pensjonist. Selgere jeg snakket anbefalte meg Panasonic Lumix (TZ200 ?), sa det var ganske likt, og endel billigere. Det at jeg bare kunne be min mor søke på Youtube på tven, så få en god intro til kameraet, var verdt endel. Da slapp jeg lære meg kameraet, og så lære det videre.

Sony kjenner nok sitt marked bedre enn de fleste. 80-90% kjører sikkert auto hele tiden. Jeg er selv skyldig i det 80-95% av tiden.

Finnes nok mange guider ja, men samtidig får jo Sony stadig kritikk for tungvint menysystem.

Men dette er vel som med alt annet. Jo flere funksjoner, jo mer komplisert fremstår det før man har lært seg å bruke det.

Jeg jobber jo med å teste klokker, og leser innimellom at Polar er så mye enklere å bruke enn Garmin. Årsaken er vel enkelt og greit at Polar ikke har utviklet seg i særlig stor grad på mange år, og har holdt på det samme trauste og gjenkjennelige brukergrensesnittet. Garmin er i helt motsatt ende av skalaen.

Krysser fingrene for RX100 VIII med USB-C og litt oppdatert menysystem🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (26 minutter siden):

Hmm, husker jeg feil, eller var det ikke semioffisielt at Sony avslutta RX100-oppdateringene med den nyeste versjonen som kom for ei stund siden?

Det er mulig. Mener jeg leste et eller annen sted at ansvarlig for kamerasatsingen uttalte seg om at markedet for kompaktkamera var dødt, og at de satset på mobilkamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...