Gå til innhold

Hvilket systemkamera skal jeg ha?


Anbefalte innlegg

andrerav skrev (8 timer siden):

Da anbefaler jeg å sjekke ut GoPro Labs og investere i en technical LUT fra Paul Leeming. Da får du mye mer ut av GoPro'en din. Sjekk Snokefilm Labs hvor jeg har publisert diverse eksperimenter og sammenligninger av Labs-innstillinger. 

Hei. Har du laget sammenligning av film rett fra goproen i standard mode (ikke LOG) og color graded LOG som ser mest mulig naturlig ut? Sliter med å finne en sammenligning på hvor mye man tjener på å filme i LOG hvis man faktisk liker farger og lys på bildene som kommer ut i standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torinb skrev (4 minutter siden):

Hei. Har du laget sammenligning av film rett fra goproen i standard mode (ikke LOG) og color graded LOG som ser mest mulig naturlig ut? Sliter med å finne en sammenligning på hvor mye man tjener på å filme i LOG hvis man faktisk liker farger og lys på bildene som kommer ut i standard.

Hm, standard vs. flat/logb/wide med grading har jeg vel ingen direkte sammenligning av nei. Men det kan jeg jo se på 🙂

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (2 minutter siden):

Hm, standard vs. flat/logb/wide med grading har jeg vel ingen direkte sammenligning av nei. Men det kan jeg jo se på 🙂

Jeg har akkurat kjøpt meg Goprokamera, og har også en Mavic Air 2 drone. Jeg har laget min første film (var så fredig at jeg la den ut i et innlegg her på forumet), men planlegger å lage mange flere. En av tingene jeg tenker en del på er om det lønner seg for meg å filme i LOG. Har testet litt selv men klarer ikke å få det like bra med de LUT's jeg har prøvd eller med manuell justering som det blir rett ut av kameraet i standard eller i HDR mode.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (12 minutter siden):

Hm, standard vs. flat/logb/wide med grading har jeg vel ingen direkte sammenligning av nei. Men det kan jeg jo se på 🙂

Frister å sjekke ut dette. Men grading har jeg virkelig null peiling på. Er det tidkrevende og komplisert? Kan det gjøres selv i iMovie? Eventuelt noen app på mobilen?

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (9 timer siden):

Da anbefaler jeg å sjekke ut GoPro Labs og investere i en technical LUT fra Paul Leeming. Da får du mye mer ut av GoPro'en din. Sjekk Snokefilm Labs hvor jeg har publisert diverse eksperimenter og sammenligninger av Labs-innstillinger. 

Ser jeg må ha en SD-kort leser for å oppdatere GoPro kameraet med GoPro Labs. Det har jeg dessverre ikke...

Denne siden med presets kan jo gjøre dørstokkmila litt lavere. Noen erfaring med slike verktøy?

https://123presets.store/products/gopro-video-luts-mobile-desktop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (Akkurat nå):

Ser jeg må ha en SD-kort leser for å oppdatere GoPro kameraet med GoPro Labs. Det har jeg dessverre ikke...

Denne siden med presets kan jo gjøre dørstokkmila litt lavere. Noen erfaring med slike verktøy?

https://123presets.store/products/gopro-video-luts-mobile-desktop

Jeg oppdaterte med GoPro Labs med en gang jeg kjøpte kamera, hovedsaklig fordi jeg da fikk histogram på skjermen, noe jeg finner nyttig når jeg skal finne rett ND-filter for å senke til feks 1/60 eller 1/120 lukkertid. Så vel verdt å kjøpe en sd-kort leser for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en kjøper et fastobjektiv til et speilløst kamera. Vil det da være mer ok å ha i sekken når en sykler? Eller vil en uansett være redd en ødelegger kameraet og linsen? Eller blir det og for tungt i sekken? Ser en 56mm fastlinse veier ca 280 gram, og et Sony A6600 (APS-C) veier ca 500 gram. Har ikke sjekket full frame. Men så er spørsmålet om en klarer å lage fantastiske nok bilder med noe sånt, eller en like godt kunne brukt Samsung Galaxy S22 Ultra-mobilen...som en uansett har med... og at en må ha Full Frame for å få fantastiske bilder? Sikkert uansett lurt å ha med en liten tripod når det er litt mørkt, og bruke timer for å fjerne alle rystelser.

Hvorfor kan de ikke lage et Samsung Galaxy S24 SuperUltra med Full Frame linse, og like mye fancy shit som på mobilen med tanke på software og andre x antall linseting, som gjør at du kan stå i bekmørket med mobilen og ta bilder hvor du plutselig har tatt bilde av bjørnen som står 5 meter unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (På 28.2.2024 den 8.26):

Frister å sjekke ut dette. Men grading har jeg virkelig null peiling på. Er det tidkrevende og komplisert? Kan det gjøres selv i iMovie? Eventuelt noen app på mobilen?

Litt usikkert hva som legges i grading her (color grading?), men du kan lett redigere farger++ i capcut på mobilen. Fin app om du skal lage små snutter til insta e.l.. Har også presets for redigering. Tror det ganske greit kan gjøres i imovie også.

Mannen Faller Ikke skrev (27 minutter siden):

Dersom en kjøper et fastobjektiv til et speilløst kamera. Vil det da være mer ok å ha i sekken når en sykler? Eller vil en uansett være redd en ødelegger kameraet og linsen? Eller blir det og for tungt i sekken? Ser en 56mm fastlinse veier ca 280 gram, og et Sony A6600 (APS-C) veier ca 500 gram. Har ikke sjekket full frame. Men så er spørsmålet om en klarer å lage fantastiske nok bilder med noe sånt, eller en like godt kunne brukt Samsung Galaxy S22 Ultra-mobilen...som en uansett har med... og at en må ha Full Frame for å få fantastiske bilder? Sikkert uansett lurt å ha med en liten tripod når det er litt mørkt, og bruke timer for å fjerne alle rystelser.

Hvorfor kan de ikke lage et Samsung Galaxy S24 SuperUltra med Full Frame linse, og like mye fancy shit som på mobilen med tanke på software og andre x antall linseting, som gjør at du kan stå i bekmørket med mobilen og ta bilder hvor du plutselig har tatt bilde av bjørnen som står 5 meter unna...

Om en er redd for å ødelegge det vil vel være avhengig av eier, og neste spørsmål spørs vel hva du definerer som fantastisk nok. Hehe. Og ikke minst hva bildet skal brukes til. Men enkelt svar; nei, du trenger ikke full frame for å få fantastiske bilder. Og går nok greit å ha kameraet i sekken på sykkeltur, men hvor ofte stopper du og tar det ut for å ta bilde, kontra mobilen i lomma?

Sony rx100 gir forsidemateriale, da vil jeg si det kanskje er bra nok for den gjengse amatørs bruk? https://alpsinsight.com/stories/sony-rx100-and-a6300-reviewed/

Men igjen, alt vil avhenge av tiltenkt bruk, dine egne standarder og ikke minst kan det være lurt å ta noen runder med seg selv for hvor realistisk det er at man gidder å 1. ha med "tungt" kamera i sekken (+risikoen), 2. lære seg bruken av et slikt kamera, 3. bruke tid i etterkant på å gå gjennom og redigere bilder. 

For de aller fleste er det mobilkamera som gir fantastiske bilder, da det er da de faktisk tar bilder

Endret av hardrock
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (49 minutter siden):

Litt usikkert hva som legges i grading her (color grading?), men du kan lett redigere farger++ i capcut på mobilen. Fin app om du skal lage små snutter til insta e.l.. Har også presets for redigering. Tror det ganske greit kan gjøres i imovie også.

Takker for svar 🙂 

Ja oppdaget dette da jeg sjekket mer i går, og bør veldig gira på å få installert GoPro Labs. Sliter med å få tak i en minnekortleser ettersom man må ta det for å installere det. CapCut er for øvrig favoritt appen etter at jeg avsluttet abonnementet på InShot. Den ble for glorete 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste mobilene har vel en form for AI (eller hva de kaller det) som pynter litt på bildene. Gopro har noe lignende i sin Star Trails. Slikt ser fint ut på mindre format, men blir synlig i større format. Da avhenger det litt av hvor en skal se/vise bildene.

Selv om jeg er pro-mobiltelefonfotografering, så skal en ikke opp i spesielt stort format før man ser forskjellen på mobilbilder og RX100(og oppover).

Jeg bruker PRO innstillingene på min Samsung mobil som en full sjømann, men det gjør det mulig å komme forbi begrensingene til autoinnstillingene.

Mitt NEX kamera er eldgammelt. Fordelen med det er at jeg egentlig ikke bryr meg så veldig mye om det blir ødelagt. Litt kjipt at jeg kjøpte nytt objektiv til kr 5000, men 5000 er lite i kamera verden, så ikke verdens undergang om jeg snubler ned en fjellskrent og ødelegger det. Det verste er at det er litt klumpete å ha med seg, selv om en bare har det rundt brystet. Objektivet er ganske tungt og gjør at kameraet vrir seg i en litt kjip vinkel, som presser inn i kroppen. Dog, går kanskje ann å ordne det med litt mer fancy reimer enn det som fulgte med, ala de @baroudeur har nevnt her (og tidligere).

Det er mye fint på bruktmarkedet, så hvis en skal ha et turkamera er det kanskje smart å handle der. De jeg kjenner som er fotonerder handler mye brukt. Mange som trodde de skulle ta magasinbilder, ender ofte med å selge svindyre linser til røverpris når støvlaget blir tykt nok.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (58 minutter siden):

Litt usikkert hva som legges i grading her (color grading?), men du kan lett redigere farger++ i capcut på mobilen. Fin app om du skal lage små snutter til insta e.l.. Har også presets for redigering. Tror det ganske greit kan gjøres i imovie også.

Om en er redd for å ødelegge det vil vel være avhengig av eier, og neste spørsmål spørs vel hva du definerer som fantastisk nok. Hehe. Og ikke minst hva bildet skal brukes til. Men enkelt svar; nei, du trenger ikke full frame for å få fantastiske bilder. Og går nok greit å ha kameraet i sekken på sykkeltur, men hvor ofte stopper du og tar det ut for å ta bilde, kontra mobilen i lomma?

Sony rx100 gir forsidemateriale, da vil jeg si det kanskje er bra nok for den gjengse amatørs bruk? https://alpsinsight.com/stories/sony-rx100-and-a6300-reviewed/

Men igjen, alt vil avhenge av tiltenkt bruk, dine egne standarder og ikke minst kan det være lurt å ta noen runder med seg selv for hvor realistisk det er at man gidder å 1. ha med "tungt" kamera i sekken (+risikoen), 2. lære seg bruken av et slikt kamera, 3. bruke tid i etterkant på å gå gjennom og redigere bilder. 

For de aller fleste er det mobilkamera som gir fantastiske bilder, da det er da de faktisk tar bilder

Jeg har det aller første RX100, og det lager fine bilder, men har ikke brukt det på årevis. Hovedgrunnen er at jeg ofte skal ta bilde av en syklist som kommer flygende gjennom luften, gjerne i litt dårlig lys inni en skog, og da får jeg ikke til å fokusere / ta bilde rett. Har lest et sted at fokus har blitt veldig mye bedre på de senere versjonene, men fortsatt er det 1", og da poppet jo prisen opp i usannsynlige 10.000 eller noe. Funker sikkert bedre i lyse alper 🙂

Husker jeg angret veldig på at jeg ikke hadde kjøpt A6300 den gang, som har fått strålende karakterer på sportsbilder og fokus.

Veldig bra å les om hvor bra bilder en kan ta med det. Men det er gjerne når mye lys skal fanges på kort tid, med rask lukkerhastighet, som er utfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (10 minutter siden):

De siste mobilene har vel en form for AI (eller hva de kaller det) som pynter litt på bildene. Gopro har noe lignende i sin Star Trails. Slikt ser fint ut på mindre format, men blir synlig i større format. Da avhenger det litt av hvor en skal se/vise bildene.

Selv om jeg er pro-mobiltelefonfotografering, så skal en ikke opp i spesielt stort format før man ser forskjellen på mobilbilder og RX100(og oppover).

Jeg bruker PRO innstillingene på min Samsung mobil som en full sjømann, men det gjør det mulig å komme forbi begrensingene til autoinnstillingene.

Mitt NEX kamera er eldgammelt. Fordelen med det er at jeg egentlig ikke bryr meg så veldig mye om det blir ødelagt. Litt kjipt at jeg kjøpte nytt objektiv til kr 5000, men 5000 er lite i kamera verden, så ikke verdens undergang om jeg snubler ned en fjellskrent og ødelegger det. Det verste er at det er litt klumpete å ha med seg, selv om en bare har det rundt brystet. Objektivet er ganske tungt og gjør at kameraet vrir seg i en litt kjip vinkel, som presser inn i kroppen. Dog, går kanskje ann å ordne det med litt mer fancy reimer enn det som fulgte med, ala de @baroudeur har nevnt her (og tidligere).

Det er mye fint på bruktmarkedet, så hvis en skal ha et turkamera er det kanskje smart å handle der. De jeg kjenner som er fotonerder handler mye brukt. Mange som trodde de skulle ta magasinbilder, ender ofte med å selge svindyre linser til røverpris når støvlaget blir tykt nok.

De bildene du tok med NEX var veldig bra!

Samsung S22 Ultra tar og masse bilder og setter sammen alle bildene til ett bilde, for å samle mest mulig lys uten å ha treg lukkerhastighet, så resultatet i mørket er sykt. Men det hjelper nok ikke så mye om dagen. [Review] Samsung Galaxy S22 Ultra Nightography features & capabilities (vulcanpost.com)

Så for noen dager siden en fotopakke på Finn, med hvite fine Canon objektiver og dyrt kamera til salgs for litt over 40.000 brukt. Var shutter count på 850 eller noe sånn på 7 år 🙂 Så, ja, nytter ikke med flott utstyr om det er så stort at en ikke gidder å ta det med. En annen ting er jo at det ikke er så lett å ta bilder nå til dags. Du må jo helst ha med skjema og be folk fylle ut at det er ok at du tar et bilde, hvor de står i veien...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (4 timer siden):

De bildene du tok med NEX var veldig bra!

Samsung S22 Ultra tar og masse bilder og setter sammen alle bildene til ett bilde, for å samle mest mulig lys uten å ha treg lukkerhastighet, så resultatet i mørket er sykt. Men det hjelper nok ikke så mye om dagen. [Review] Samsung Galaxy S22 Ultra Nightography features & capabilities (vulcanpost.com)

Så for noen dager siden en fotopakke på Finn, med hvite fine Canon objektiver og dyrt kamera til salgs for litt over 40.000 brukt. Var shutter count på 850 eller noe sånn på 7 år 🙂 Så, ja, nytter ikke med flott utstyr om det er så stort at en ikke gidder å ta det med. En annen ting er jo at det ikke er så lett å ta bilder nå til dags. Du må jo helst ha med skjema og be folk fylle ut at det er ok at du tar et bilde, hvor de står i veien...

 

Må bare kjapt flyet til angående mobil-praten; Samsung Galaxy S24 Ultra har virkelig imponert meg. Har både denne og S23 Ultra på lån, og bildekvaliteten er faktisk meget god på S24 Ultra.
Jeg har mye produktbilder, og har i all hovedsak brukt iPhone 15 Pro. Bildene ser ok ut helt til jeg begynner å zoome inn. Da blir de irriterende kornete. De gangene jeg har tatt S24 Ultra isteden, så er bildekvaliteten merkbart bedre.

Endte opp med å skrive test av den selv om det ikke var intensjonen🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (15 timer siden):

Må bare kjapt flyet til angående mobil-praten; Samsung Galaxy S24 Ultra har virkelig imponert meg. Har både denne og S23 Ultra på lån, og bildekvaliteten er faktisk meget god på S24 Ultra.
Jeg har mye produktbilder, og har i all hovedsak brukt iPhone 15 Pro. Bildene ser ok ut helt til jeg begynner å zoome inn. Da blir de irriterende kornete. De gangene jeg har tatt S24 Ultra isteden, så er bildekvaliteten merkbart bedre.

Endte opp med å skrive test av den selv om det ikke var intensjonen🙂

Det var en veldig grundig og bra skrevet test! Test: Samsung Galaxy S24 Ultra - "Alt-mulig-telefonen" (pulssonen.no)

Kult at du på telefonen så lett kan gjøre om videoer til å inneholde "sakte film", og også at du kan fjerne ting. Det er så sykt hva de får til med så små bildebrikker og "objektiver".

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (9 minutter siden):

Det var en veldig grundig og bra skrevet test! Test: Samsung Galaxy S24 Ultra - "Alt-mulig-telefonen" (pulssonen.no)

Kult at du på telefonen så lett kan gjøre om videoer til å inneholde "sakte film", og også at du kan fjerne ting. Det er så sykt hva de får til med så små bildebrikker og "objektiver".

Ajjj, tusen takk 😃

Bestemte meg for at jeg ville skrive en test in hvordan telefonen faktisk fungerer til bruk i hverdagen, ikke bare tall og ytelse. Jeg gir F i benchmark og spillytelse hvis den reelle bruken tilsier noe annet.

Og bildekvaliteten er veldig god. Dessverre blir de automatisk veldig komprimert når jeg laster de opp på nettsiden, så jeg får se om jeg kan komme til et Google Photos album etterhvert 🙂

Og forresten, utrolig kjekt å kunne bruke zoom som en enkel kikkert når du ikke har det for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Til med Galaxy S24 Ultra må tur i dag. Har ikke tatt sjansen på å bruke den ute etter at jeg returnere er deksel og kjører clean. Men nå orket jeg ikke å holde igjen.

Bildene viser 1x, 5x, 10x og 40x. Opp til 10x blir det faktisk veldig bra. Det var langt unna, og kun håndholdt 🙂

 20240303_110049_Original.jpeg.3b616c4e2ec376e384a5ff60a37b11d5.jpeg

20240303_110054_Original.jpeg.00d762a8a7da70ad77fc3a2d35b97b17.jpeg

20240303_110118_Original.jpeg.3e48960628d97d857c3ad1ab7b1d7b1a.jpeg

20240303_110127_Original.jpeg.afba1ba4ad865849d71c558ab25fd263.jpeg

Endret av torbjornhb
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill på hard bruk av systemkamera: jeg har løpt masse i fjellet med Sony A7II i løpevesten. Som regel med Samyang 35mm 2.8 objektiv og av og til med Samyang 18mm 2.8 objektiv. Har ikke hatt noe problemer med hverken risting eller fukt. Har det i en liten pakkpose hvis det regner. 
 

Hvis jeg ikke vil drasse på Sony kameraet har jeg et Ricoh GRIII som er et supert, lite kamera. Fast 28mm optikk så ikke noe hvis man må ha optisk zoom. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (12 timer siden):

Til med Galaxy S24 Ultra må tur i dag. Har ikke tatt sjansen på å bruke den ute etter at jeg returnere er deksel og kjører clean. Men nå orket jeg ikke å holde igjen.

Bildene viser 1x, 5x, 10x og 40x. Opp til 10x blir det faktisk veldig bra. Det var langt unna, og kun håndholdt 🙂

 20240303_110049_Original.jpeg.3b616c4e2ec376e384a5ff60a37b11d5.jpeg

20240303_110054_Original.jpeg.00d762a8a7da70ad77fc3a2d35b97b17.jpeg

20240303_110118_Original.jpeg.3e48960628d97d857c3ad1ab7b1d7b1a.jpeg

20240303_110127_Original.jpeg.afba1ba4ad865849d71c558ab25fd263.jpeg

Det der må jeg si er veldig imponerende teknologi, rett og slett. 

  • Like 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
andrerav skrev (1 minutt siden):

Det der må jeg si er veldig imponerende teknologi, rett og slett. 

Ja definitivt! Jeg tenkte jo å gå for vanlig S24, men nå spørs det om jeg velger S24 Ultra. 

Og liten feil i bildeteksten på forrige post. Det siste er 30x. Ikke 40x 🙂

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disponerer en Samsung 23 Ultra, den har bra zoom slik som 24 Ultra, men med mer optisk zoom i teleskop. Tipper en 23 på tilbud, gir mer for pengene.

Tar gode bilder til å være mobil. Men det er litt mye dataprosesering som man må passe på å få deaktivert hvis man vil ha realistiske farger.

Foretrekker derfor eget kamera.

De siste gangene jeg har vært på tur har jeg hatt med en Canon 5DS med Canon EF 24-70 1/4 L IS eller Sigma 28 mm 1.4. Den siste er litt tung. Har en lett fotosekk fra Loewe pro eller rumpetaske fra Evoc. Full størrelse DSLR kamera går bra med lite objektiv. Batteri holder lenge og man kan oftest betjene det med hansker. Har også EOS R og med 50 mm f/1.8 blir det ganske kompakt.

Canon EOS R8 med 50, 28 eller 35 er et lett alternativ hvis du skal kjøpe nytt. Det tåler ikke så mye vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
eldo472 skrev (5 timer siden):

Disponerer en Samsung 23 Ultra, den har bra zoom slik som 24 Ultra, men med mer optisk zoom i teleskop. Tipper en 23 på tilbud, gir mer for pengene.

Tar gode bilder til å være mobil. Men det er litt mye dataprosesering som man må passe på å få deaktivert hvis man vil ha realistiske farger.

Foretrekker derfor eget kamera.

De siste gangene jeg har vært på tur har jeg hatt med en Canon 5DS med Canon EF 24-70 1/4 L IS eller Sigma 28 mm 1.4. Den siste er litt tung. Har en lett fotosekk fra Loewe pro eller rumpetaske fra Evoc. Full størrelse DSLR kamera går bra med lite objektiv. Batteri holder lenge og man kan oftest betjene det med hansker. Har også EOS R og med 50 mm f/1.8 blir det ganske kompakt.

Canon EOS R8 med 50, 28 eller 35 er et lett alternativ hvis du skal kjøpe nytt. Det tåler ikke så mye vær.

S23 Ultra gir nok mest for pengene dersom den dukker opp på et veldig godt tilbud. Personlig ville jeg valgt S24 Ultra over S23 Ultra kun på grunn av AI funksjonene, men når får jo også sistnevnte det.

Jeg har begge telefonene og har sammenlignet ganske mye når jeg skrev test. S23 Ultra tar nok marginalt bedre bilder på 10x zoom, men S24 Ultra vinner klart på 5x. Og 5x blir nye oftere brukt enn 10x.

Under BW i fjor høst kunne men plukke opp en S23 Ultra med 512GB til rundt 9000 kr. Har ikke sett den i nærheten av det siden den gang. Uansett, som er multiverktøy nevner jeg prisen er verdt det. Akkurat som et godt systemkamera eller kompaktkamera er verdt prisen om man bruker det nok.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv frister det å få tak i et kompaktkamera for formålet. 

Kunne jo selvfølgelig klart meg 100% med mobilkameraet, men mobiltelefonen koster mye, og det er dyrt å kjøpe ny dersom/når man mister den i bakken underveis på sykkeltur. 

Da er det mindre risiko å ha et kompaktkamera til et par-tre tusen som tar like bra/bedre bilder enn mobilen. Koster mindre å erstatte. 

Trenger jo ikke et systemkamera. Skal jo ikke selge bildene 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (3 minutter siden):

Selv frister det å få tak i et kompaktkamera for formålet. 

Kunne jo selvfølgelig klart meg 100% med mobilkameraet, men mobiltelefonen koster mye, og det er dyrt å kjøpe ny dersom/når man mister den i bakken underveis på sykkeltur. 

Da er det mindre risiko å ha et kompaktkamera til et par-tre tusen som tar like bra/bedre bilder enn mobilen. Koster mindre å erstatte. 

Trenger jo ikke et systemkamera. Skal jo ikke selge bildene 😄

Telefonen tåler vel strengt tatt mer om du mister den i bakken så fremt du har et godt deksel og skjermbeskytter. Alternativt må du velge et kompaktkamera ala Olympus Tg-7 eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (På 29.2.2024 den 16.43):

Må bare kjapt flyet til angående mobil-praten; Samsung Galaxy S24 Ultra har virkelig imponert meg. Har både denne og S23 Ultra på lån, og bildekvaliteten er faktisk meget god på S24 Ultra.
Jeg har mye produktbilder, og har i all hovedsak brukt iPhone 15 Pro. Bildene ser ok ut helt til jeg begynner å zoome inn. Da blir de irriterende kornete. De gangene jeg har tatt S24 Ultra isteden, så er bildekvaliteten merkbart bedre.

Endte opp med å skrive test av den selv om det ikke var intensjonen🙂

Personlig synes jeg mobilkamera fungerer helt utmerket til å ta stillbilder, og dersom det er formålet så slipper man unna med å bare ta med seg en dings på tur i de aller fleste tilfeller. Det sagt så er det tilfeller hvor et skikkelig kompaktkamera gjør en bedre jobb, men det er til å leve med. 

Der jeg sliter med mobilkamera er når det er objekter i bevegelse, greit nok at det finnes "burst" funksjon, men å ta bilde av en syklist som er i fart, f.eks "airborne" synes jeg ikke er enkelt. Enda vanskeligere blir det dersom en skal ta bilde av seg selv når dette skjer. I disse tilfellene er det mitt RX100 IV blir brukt. For fotografering av meg selv så brukes 4K filming og manuell lukker, hvilket gjør at jeg kan plukke ut sylskarpe enkeltbilder av filmen, på et mobilkamera så blir det generelt sett uskarpt. 

Nå vet jeg ikke om Samsung løser "action"-bilder på sin siste iterasjon enn min iPhone, men i det minste min telefon faller totalt gjennom på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Lars-Erik skrev (25 minutter siden):

Personlig synes jeg mobilkamera fungerer helt utmerket til å ta stillbilder, og dersom det er formålet så slipper man unna med å bare ta med seg en dings på tur i de aller fleste tilfeller. Det sagt så er det tilfeller hvor et skikkelig kompaktkamera gjør en bedre jobb, men det er til å leve med. 

Der jeg sliter med mobilkamera er når det er objekter i bevegelse, greit nok at det finnes "burst" funksjon, men å ta bilde av en syklist som er i fart, f.eks "airborne" synes jeg ikke er enkelt. Enda vanskeligere blir det dersom en skal ta bilde av seg selv når dette skjer. I disse tilfellene er det mitt RX100 IV blir brukt. For fotografering av meg selv så brukes 4K filming og manuell lukker, hvilket gjør at jeg kan plukke ut sylskarpe enkeltbilder av filmen, på et mobilkamera så blir det generelt sett uskarpt. 

Nå vet jeg ikke om Samsung løser "action"-bilder på sin siste iterasjon enn min iPhone, men i det minste min telefon faller totalt gjennom på dette. 

Ser hva du mener. RX100-serien er kanon her, og jeg vurderer det når det kommer en oppgradering. Totalt uaktuelt å kjøpe et kamera uten USB-C lading.

Har aldri tenkt så mye på muligheten for å plukke ut stillbilder fra video tidligere, men har fått mer og mer øynene opp for det. GoPro har jo den geniale muligheten, og i helgen fikk jeg noen fine bilder da jeg i utgangspunktet filmet med drone.

Men Samsung løser dette imponerende bra faktisk. Du kan bruke active track når du filmer, og i ettertid plukke ut enkeltbilde fra videoen. Du får også mulighet til å ta bilde samtidig som du filmer med active track, if da blir kvaliteten bra. Bilder du plukker ut av videoen ble så klart ikke print-kvalitet, meg mer enn bra nok til SoMe for eksempel.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...