Gå til innhold

Hvilket systemkamera skal jeg ha?


Anbefalte innlegg

rokkitan skrev (5 timer siden):

Det er mange alternativer på systemkameraer og mange muligheter til å bruke mye penger på utstyr som ligger igjen i skapet. Det krever også en god del innsats for å få samme resultat som mange mobiler gjør automatisk, men da blir også sluttresultatet bedre.

Jeg har kommet dit at brukervennligheten er viktigere enn absolutt kvalitet, da alle nyere systemkameraer gir gode nok resultat, gitt riktig bruk og innstillinger. Ut fra det jeg har lest av tester så er Sony sin AF best hvis du ikke er villig/kan legge inn innsatsen for å kontrollere den, men Canon har også tatt igjen mye av forspranget nå. Nikon har krevd mer, men nærmer seg, spesielt på de siste modellene de har kommet med. Fuji har hengt bak, men nærmer seg også. X-H2S er et sportskamera, men krever en del håndholding for å yte maks på autofokus og har sine slitsomme særegenheter. Det finnes også en høyoppløst versjon (X-H2) uten stablet sensor som ser lik ut, men begge er relativt store og tunge. Sony sine apsc kameraer har gode brikker og autofokus, men har vært litt slitsomme i bruk. Jeg ville heller ikke avskrevet m4/3, selv om de har kommet med litt for store hus til at fordelen med den mindre brikken (og objektivene) kommer helt til sin rett. Fullformat kombinert med lyssterk (og dermed tung) optikk kommer til sin rett i lite lys, og noen systemer har objektiver som man ikke finner tilsvarende hos andre.

Jeg har brukt Canon speilrefleks, både analog og digital, samt speilløse R10 og Sony A6000. Per i dag syns Nikon sine apsc og fullformat hus og objektiver ser mest fristende ut hvis jeg skulle startet på nytt, men da måtte de først kommet med en oppgradert Z50 eller over. Det koster dog mer enn den smaker så Sony A6700 står på ønskelisten foreløpig, men prisen er 3x hva jeg betalte for A6000 og R10'en er god på betjening. Det er mange avveininger og hver enkelt må finne ut hva som betyr mest og kjennes best ut. Når du har erfaring med Olympus fra før, så ville jeg stukket innom en butikk og prøvd noen kameraer så du finner ut hva du liker. Lykke til.

Hjertelig takk for godt svar. Jeg liker selv på A6700. Dette virker kompakt og veldig bra som er allround kamera. De det ble jeg overser med dette forutenom fraværet av søker?

Edit: Ser at det har søker også gitt🙂

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (27 minutter siden):

Føles A7 iv kompakt og lett nok ut til å ta med på farta? Linsa utgjør så klart en veldig stor del, men kroppen er jo viktig.

Det kommer helt an på. Kroppen er jo ikke stor, objektivet betyr mye for portabiliteten så det er kanskje ikke så dumt å starte der og heller velge kropp ut i fra hvilke objektiver du ser for deg å bruke.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (20 minutter siden):

Det kommer helt an på. Kroppen er jo ikke stor, objektivet betyr mye for portabiliteten så det er kanskje ikke så dumt å starte der og heller velge kropp ut i fra hvilke objektiver du ser for deg å bruke.

Det var faktisk nøyaktig samme objektiv som du hadde. Det scorer høyt på variert bruk og virker perfekt for bruken jeg ser for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo sitte å trykke og lese i 100 timer....om styrker og svakheter....og når en ender opp på en som er "kjempebra", så koster det 40.000....for huset..... og så blir det bare mobilkamera uansett, og det gamle Canon speilrefleks med speil....

Nikon Z8 review: a supercharged D850 successor: Digital Photography Review (dpreview.com)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (1 time siden):

En kan jo sitte å trykke og lese i 100 timer....om styrker og svakheter....og når en ender opp på en som er "kjempebra", så koster det 40.000....for huset..... og så blir det bare mobilkamera uansett, og det gamle Canon speilrefleks med speil....

Nikon Z8 review: a supercharged D850 successor: Digital Photography Review (dpreview.com)

Veldig mye sannhet i dette. Jeg har testet mye forskjellig kamerautstyr, men aldri funnet meg til rette med å ta det med på tur, og heller endt opp med en iPhone og en annen Android telefon med kraftig zoom. Men jeg ser mer og mer at jeg ønsker noe skikkelig, ikke bare for litt fotografering i ny og ne, men fordi jeg ser glede i å jakte det "perfekte" bildet. Jeg har investert ganske mye ulikt utstyr den siste tiden, men ser det også som en investering i bedriften. Nå kjører Power 20 % gjennom DNB denne uken, men de har ikke noen av de kameraene har sett på i utgangspunktet. Sony A7 iii og Canon RS8 er de nærmeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykkeltur er det sjeldent jeg tar med meg Fuji eller Sony, men jeg har et gammelt Samsung NX500 (med kitobjektiv) med et polariseringsfilter som jeg av og til slenger i sekken hvis det er sjans for noen fine motiver. Kameraet fant jeg på finn.no for etpar år siden. Det veier såpass lite og har så lav verdi at jeg ikke er redd for å slenge det i sekken i ny og ne. Med litt enkel justering i RawTherapee får jeg ganske fine bilder som er en del knepp foran det man får til med mobilkamera 🙂 

image.jpeg.df088bfccb66f0ec2adacfaf508743c8.jpeg

 

image.jpeg.f5d6c1e4564a7b8ddf037d1d42beff14.jpeg

 

image.jpeg.3e037d8f506683830db8ffcb8a0f4afb.jpeg

 

image.jpeg.e43b6c7a0f43db3c49c2c0bf1d2172de.jpeg

 

image.jpeg.3ec91e2c093446477cf6d2e1048d9a7e.jpeg

Dette er forsåvidt tatt med 45mm F/1.8:

image.jpeg.1a1fe3fb792bb5c8ffb5efe621d29f97.jpeg

Sorry for fotobombing. Men alt dette er altså bilder jeg har tatt på sykkeltur 🙂

  • Like 4

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt et kamera i a6000-serien når jeg tittet på a7-serien. Det er mange forskjeller med alt som nevnes, som ikke jeg forstår så mye av, men et skille jeg ble forklart var at en måtte opp i relativt store og dyre kameraer for å få noe som kunne fungere til vegg-bilder, altså større prints. Dette er noe som fristet meg siden jeg tenker ofte at jeg ville ha egne naturbilder på veggen, og jeg har en fetter som er fotograf som har tatt mye kule bilder som han har i storformat på veggen.

Realisten i meg innså til slutt at jeg ikke kom til å gå med 10-30 kg tursekk, og en større kameraveske på brystet. Ei heller har jeg tålmodighet til å få til det perfekte bildet.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (50 minutter siden):

Jeg ble anbefalt et kamera i a6000-serien når jeg tittet på a7-serien. Det er mange forskjeller med alt som nevnes, som ikke jeg forstår så mye av, men et skille jeg ble forklart var at en måtte opp i relativt store og dyre kameraer for å få noe som kunne fungere til vegg-bilder, altså større prints. Dette er noe som fristet meg siden jeg tenker ofte at jeg ville ha egne naturbilder på veggen, og jeg har en fetter som er fotograf som har tatt mye kule bilder som han har i storformat på veggen.

Realisten i meg innså til slutt at jeg ikke kom til å gå med 10-30 kg tursekk, og en større kameraveske på brystet. Ei heller har jeg tålmodighet til å få til det perfekte bildet.

Men hva endte du opp med? Føler litt det er samme situasjon jeg står i. Det verste er at jeg allerede bærer med meg et par mobiler, drone, DJI Pocket 3, ekstra mic, GoPro og kikkert... Og niste som jeg må få i meg etter å ha klargjort alt dette 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torinb skrev (1 time siden):

Flotte bilder. Et mobilkamera ville ikke fått til de bildene der. Bevart alle detaljene både i skyggepartiene og skyer/snø. Veldig flotte bilder

 

Enig i det. Billig og grei løsning til turbruk altså. Kan nevne at Sony RX100 (som er nevnt tidligere i tråden) er et meget bra turkamera også, spesielt om man skyter raw og gjør litt etterarbeid. Kjempefine bilder ifht størrelse/vekt. Panasonic LX100 II er i samme gaten, men det har jeg ikke brukt selv.

Endret av andrerav

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (6 minutter siden):

Enig i det. Billig og grei løsning til turbruk altså. Kan nevne at Sony RX100 (som er nevnt tidligere i tråden) er et meget bra turkamera også, spesielt om man skyter raw og gjør litt etterarbeid. Kjempefine bilder ifht størrelse/vekt. Panasonic LX100 II er i samme gaten.

RX-serien utgår for min del, selv om de uten tvil er gode kameraer. Versting-modellen fåes på DNB kampanjen hos POWER denne uken. Husker ikke hvordan dette var på autofokus selv om jeg hadde det en kort periode før jeg kvittet meg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (2 timer siden):

Men hva endte du opp med? Føler litt det er samme situasjon jeg står i. Det verste er at jeg allerede bærer med meg et par mobiler, drone, DJI Pocket 3, ekstra mic, GoPro og kikkert... Og niste som jeg må få i meg etter å ha klargjort alt dette 😇

Jeg kjøpte meg nytt Sigma 16mm linse til kr 5000, til mitt eksisterende(gamle) Sony NEX kamera. Ikke angret, da jeg har brukt kameraet typ 10-15 ganger siden ifjor vår. Det er rett og slett for klumpete og tungt å ta med på lengre tur. Linsen er ganske bulky. Jeg har savnet det på et par turer med god utsikt, men mobilen er OK til å vise andre, via nett. Ikke noe som kan printes. Utfordringen er at det minster enorme mengder detaljer hvis det er litt avstand, og lite fiklemuligheter. Har også lånt(tilgang på) et RX100 VI kamera, som fanger opp mer detaljer enn mobilen, men det er også litt å drasse med og ikke printkvalitet. Hver gang jeg ser et dyr er det uansett borte før jeg får opp mobilen, så det hadde ikke hjulpet med bedre kamera. De rovfuglene jeg ser i Nordmarka(Oslo) er gjerne såpass langt unna at jeg uansett måtte hatt telelinse. Bruker GoPro (har 8 og 12) til nightlaps/starlaps, litt bilder eller hyperlapse/video om jeg packrafter noen spennende steder.

Har lånt et a6000-kamera (ikke av de dyreste i den serien, muligens 6000 eller 6100) og merket ikke nevneverdig stor forskjell mot mitt NEX kamera, til bilder. Jeg ble fortalt at de nye og relativt dyre kameraene i a6000-serien var kanskje mer på linje med Sony A7C kameraet.

Min "greie" er stjernefotografering. Jeg synes det er ganske kult. Ut over det ville jeg gjerne ta bilder som jeg kunne henge på veggen, og da blir det litt som med kikkert; en gidder sjeldent drasse med seg Zeiss 10x42, men en Zeiss 8x25 gidder man ta med på en tur. Jeg drar på tur for tur, ikke foto, og det er noe jeg må forholde meg til. Jeg har ikke tålmodigheten. Kanskje jeg er den gjennomsnittlige speilreflekskjøper, bare at fornuften min slo meg før kjøp, og ikke etter kjøp, så jeg slapp å ha støvete kamerautstyr for kr 50 000 i en skuff.

Du er en content creator, og har litt andre krav. Jeg tror f.eks. Norwegian Xplorer bruker et av Sony A7 kameraene, og filmingen hans er av det aller beste jeg ser på youtube. Tidvis er naturfilmingen helt drøy, spesielt mtp. at det er en mann som gjør alt. En annen jeg har fulgt i mange år, Foresty Forest, filmer som regel bare med mobilen(var Huawei P30, nå Samsung S23 eller S23),  av og til RX100vii, DJI drone eller GoPro. Aldri tenkt på videokvaliteten hans som noe annet enn bra. Tror han redigerer kun i iMovie. Ikke like mye knall farger som Xplorer, men det har ganskje noe med videoredigeringen.

For deg ville kanskje et godt kamera ala A7 (elelr hos andre merker) erstatte litt av det andre du bærer med deg, så vektstraffen blir kanskje ikke 1-til-1?

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte meg nytt Sigma 16mm linse til kr 5000, til mitt eksisterende(gamle) Sony NEX kamera. Ikke angret, da jeg har brukt kameraet typ 10-15 ganger siden ifjor vår. Det er rett og slett for klumpete og tungt å ta med på lengre tur. Linsen er ganske bulky. Jeg har savnet det på et par turer med god utsikt, men mobilen er OK til å vise andre, via nett. Ikke noe som kan printes. Utfordringen er at det minster enorme mengder detaljer hvis det er litt avstand, og lite fiklemuligheter. Har også lånt(tilgang på) et RX100 VI kamera, som fanger opp mer detaljer enn mobilen, men det er også litt å drasse med og ikke printkvalitet. Hver gang jeg ser et dyr er det uansett borte før jeg får opp mobilen, så det hadde ikke hjulpet med bedre kamera. De rovfuglene jeg ser i Nordmarka(Oslo) er gjerne såpass langt unna at jeg uansett måtte hatt telelinse. Bruker GoPro (har 8 og 12) til nightlaps/starlaps, litt bilder eller hyperlapse/video om jeg packrafter noen spennende steder.

Har lånt et a6000-kamera (ikke av de dyreste i den serien, muligens 6000 eller 6100) og merket ikke nevneverdig stor forskjell mot mitt NEX kamera, til bilder. Jeg ble fortalt at de nye og relativt dyre kameraene i a6000-serien var kanskje mer på linje med Sony A7C kameraet.

Min "greie" er stjernefotografering. Jeg synes det er ganske kult. Ut over det ville jeg gjerne ta bilder som jeg kunne henge på veggen, og da blir det litt som med kikkert; en gidder sjeldent drasse med seg Zeiss 10x42, men en Zeiss 8x25 gidder man ta med på en tur. Jeg drar på tur for tur, ikke foto, og det er noe jeg må forholde meg til. Jeg har ikke tålmodigheten. Kanskje jeg er den gjennomsnittlige speilreflekskjøper, bare at fornuften min slo meg før kjøp, og ikke etter kjøp, så jeg slapp å ha støvete kamerautstyr for kr 50 000 i en skuff.

Du er en content creator, og har litt andre krav. Jeg tror f.eks. Norwegian Xplorer bruker et av Sony A7 kameraene, og filmingen hans er av det aller beste jeg ser på youtube. Tidvis er naturfilmingen helt drøy, spesielt mtp. at det er en mann som gjør alt. En annen jeg har fulgt i mange år, Foresty Forest, filmer som regel bare med mobilen(var Huawei P30, nå Samsung S23 eller S23),  av og til RX100vii, DJI drone eller GoPro. Aldri tenkt på videokvaliteten hans som noe annet enn bra. Tror han redigerer kun i iMovie. Ikke like mye knall farger som Xplorer, men det har ganskje noe med videoredigeringen.

For deg ville kanskje et godt kamera ala A7 (elelr hos andre merker) erstatte litt av det andre du bærer med deg, så vektstraffen blir kanskje ikke 1-til-1?

Helt konge svar. Takk 🙂. Helt ærlig er vi nok veldig like. Tråden tar en lur annen vending en utgangspunktet mitt var, men dersom jeg skal være helt ærlig med meg selv, så er jeg 100% en "mobil fotograf", sammen med et GoPro.

Jeg har hatt mye forskjellig utstyr opp igjennom, meg har ofte kvittet meg med det etter kort tid. Årsaken? Det står ikke på utstyret, men tålmodigheten min, og evnen til å utnytte utstyret. Som regel har de beste bildene mine blitt tatt når jeg kun har med telefonen. Det skyldes at jeg automatisk blir mer kreativ, mens ned ørten kamera i sekken blir jeg helt handlingslammet. Faktisk er alle bilder jeg har tatt på Pulssonen.no kun mobil.

Fordelen med GoPro er at det er vanntett og tåler en del juling. Enklere å betjene med tykke votter også.

Drone og DJI Osmo Pocket 3 er de to siste innkjøpene, og dronen kan jeg nok få en del glede av. Litt usikker på Osmo Pocket 3, men tanken var at det var en stor fordel med activie track.

Så skal det sies at jeg går med konstant dårlig samvittighet over at jeg ikke starter både YouTube kanal og en podcast, og mye av utstyret kjøpes inn med disse planene i mente. Når jeg knipser bilder til testene mine blir det med telefonen, for jeg har ikke tid til å løpe rundt med et større kamera i hånden. Greia er at både YouTube og podcast krever enda mer tid. If ikke minst overskudd. Og det er litt begrenset 🙄

Angående kikkert gar jeg aldri hatt tålmodighet til å stoppe og kikke, men til jul for litt over et år siden kjøpte jeg en Zeiss SFL 10x40 til fattern, en lettvekts toppmodell som virkelig fikk øynene mine på for å ha med en god kikkert i sekken. Så nylig kjøpte jeg SFL 10x30 til meg selv. Har veldig høye ambisjoner om å speide etter delfiner i Hellas når jeg en gang klarer å løsrive meg fra landet 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (6 timer siden):

Panasonic LX100 II er i samme gaten, men det har jeg ikke brukt selv.

Har dette kameraet og kan bekrefte at det holder god kvalitet. Det er og mulig å kjøpe Leica branded så det skulle bare mangle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar deg tid til å få et system/speilkamera inn i fingertuppene er mye gjort, men krever vel at interessen er der.

En får fester slik at en kan feste kameraet direkte på skulderreimen til sekken (med de risikoer det medfører).

DSC09161.jpg?format=2500w

Hyperlite har også en kameraveske til sitt system.

hyperlite-mountain-gear-camera-pod--11_1200x.jpg?v=1673881080

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gopro 12 har fått blåtannmic-kobling, til et selektivt utvalg micer, bla. Airpods. Det hjelper på for de som vil ta opp tale. Ellers er Media Mounten ganske fin, men da mister en vanntettheten. I tillegg blir hele pakken ganske bulky. Vurderer selv Gopro Extension Pole + Waterproof Shutter Remote til årets Femunden tur (om jeg kommer så langt). Vanntett fjernkontroll er fint når man packrafter og kameraet er i andre enden. DC Rainmaker har et par videoer opp Gopro oppsettet han bruker.

03-pdp-h12b-extention-pole-gallery-1920.png?width=3840&quality=80&auto=webp&disable=upscale

Angående det med youtube tror jeg det bare er noe man må øve på. Jeg kjenner en som har forsøkt seg på turvideoer, og det er jo mest for gøy. Læringsfasen er ganske bratt, og det å snakke inn i kameraet er ikke naturlig for alle (evnt. de fleste). Et par av de tur-youtuberne jeg har fulgt har hatt en ganske bratt utviklingskurve. Tror en trenger en god dose selvironi i starten, og litt tykk hud, fordi det finnes alltid noen som kommer med kritikk. Kritikken kan være sakelig, eller helt banal. For youtube-algoritmen har det lite å si hvilken vei kommentaren er ladet, heldigvis.

Jeg er glad i min lille Zeiss Terra 8x25. Lett å henge utenpå sekken, selv om den er med på gjøre sekken litt tyngre.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenE skrev (25 minutter siden):

Har dette kameraet og kan bekrefte at det holder god kvalitet. Det er og mulig å kjøpe Leica branded så det skulle bare mangle.

Mange som skryter av dette. Har vel samme sensor som i et Four Thirds kamera? Litt frustrerende at mange av disse modellene begynner å bli gamle, og flere av de mangler til og med USB-C. En ny modell er kanskje rett rundt hjørnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torinb skrev (7 timer siden):

Flotte bilder. Et mobilkamera ville ikke fått til de bildene der. Bevart alle detaljene både i skyggepartiene og skyer/snø. Veldig flotte bilder

Fine bilder, men ellers er jeg faktisk litt uenig. Mobiler har i mange år hatt automatisk HDR (i hvert fall siden Samsung S8/2017), hvor de raskt tar flere bilder med forskjellig eksponering og kombinerer automatisk så man beholder detaljer både i skygge og høylys. Det måtte man gjøre manuelt med med systemkameraer inntil ganske nylig. Mobiler gjør _mye_ bildebehandling automatisk som man må gjøre manuelt på dedikerte kameraer. Resultatet er varierende, men ofte overraskende bra.

Dedikerte kameraer kan selvsagt i en del tilfeller gi mye bedre resultater, for eksempel i lite lys, men krever ofte mer for å få det til. Mye tele (ofte feilaktig kalt zoom) er også et område de er bedre på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (26 minutter siden):

Hvis du tar deg tid til å få et system/speilkamera inn i fingertuppene er mye gjort, men krever vel at interessen er der.

En får fester slik at en kan feste kameraet direkte på skulderreimen til sekken (med de risikoer det medfører).

DSC09161.jpg?format=2500w

Hyperlite har også en kameraveske til sitt system.

hyperlite-mountain-gear-camera-pod--11_1200x.jpg?v=1673881080

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gopro 12 har fått blåtannmic-kobling, til et selektivt utvalg micer, bla. Airpods. Det hjelper på for de som vil ta opp tale. Ellers er Media Mounten ganske fin, men da mister en vanntettheten. I tillegg blir hele pakken ganske bulky. Vurderer selv Gopro Extension Pole + Waterproof Shutter Remote til årets Femunden tur (om jeg kommer så langt). Vanntett fjernkontroll er fint når man packrafter og kameraet er i andre enden. DC Rainmaker har et par videoer opp Gopro oppsettet han bruker.

03-pdp-h12b-extention-pole-gallery-1920.png?width=3840&quality=80&auto=webp&disable=upscale

Angående det med youtube tror jeg det bare er noe man må øve på. Jeg kjenner en som har forsøkt seg på turvideoer, og det er jo mest for gøy. Læringsfasen er ganske bratt, og det å snakke inn i kameraet er ikke naturlig for alle (evnt. de fleste). Et par av de tur-youtuberne jeg har fulgt har hatt en ganske bratt utviklingskurve. Tror en trenger en god dose selvironi i starten, og litt tykk hud, fordi det finnes alltid noen som kommer med kritikk. Kritikken kan være sakelig, eller helt banal. For youtube-algoritmen har det lite å si hvilken vei kommentaren er ladet, heldigvis.

Jeg er glad i min lille Zeiss Terra 8x25. Lett å henge utenpå sekken, selv om den er med på gjøre sekken litt tyngre.

Takk for tips. Har kikket litt på de festene. Også egne spesifikt for sykling.

Jeg har et GoPro Hero 12 Black liggende som jeg tlf har åpnet enda. Kjøpte det og nye DJI Mic 2. De fungerer jo godt sammen. Ble mer og mer glad i GoPro kameraet i fjor da jeg endelig fikk ut fingeren og tok det i bruk i større grad enn tidligere.

Merker det er rart å prate i kamera ja. Spesielt ettersom jeg har det med å snakke før jeg tenker, så det kommer rett som det er mye rart. Med en sær humor kan det bli rimelig interessant.

Er også glad min Terra Terra Pocket Compact 10x25, men faktisk byttet jeg den ut med Zeiss Victory Pocket 10x25 nå forrige uke. Ikke spør hva som skjedde med meg og Zeiss greiene. Mista det bare fullstendig er kort øyeblikk 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (29 minutter siden):

Mange som skryter av dette. Har vel samme sensor som i et Four Thirds kamera? Litt frustrerende at mange av disse modellene begynner å bli gamle, og flere av de mangler til og med USB-C. En ny modell er kanskje rett rundt hjørnet...

Samme sensor ja. Om det kommer en ny versjon er jeg usikker på. Det måtte i tilfelle være om Leica er fornøyd med salget av sin versjon og ønsker å fornye denne. Da vil nok Panasonic være med på leken siden det i praksis er deres konstruksjon Leica bygger på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

En får fester slik at en kan feste kameraet direkte på skulderreimen til sekken (med de risikoer det medfører).

Jeg bruker Capture Camera Clip fra Peak og den fungerer veldig bra. Jeg har også en Rider Strap som jeg har til gode å teste. Både A7IV og X-T4 med objektiv (om de er små nok) får plass i styrevesken fra Route Werks.

rokkitan skrev (41 minutter siden):

Mobiler har i mange år hatt automatisk HDR (i hvert fall siden Samsung S8/2017), hvor de raskt tar flere bilder med forskjellig eksponering og kombinerer automatisk så man beholder detaljer både i skygge og høylys.

Relevant: Smartphone Cameras Will Be Superior to SLRs by 2024, Says Sony CEO

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen min er at smarttelefoner snart får "full frame" bildebrikke. Eller, 8:7. Det er så utrolig praktisk å kunne slippe og tenke på om du filmer/fotograferer vertikalt eller horisontalt. Ser egentlig ingen grunn til at de ikke skal kunne gjøre det. Nå kjøpte jeg akkurat DJI Mini 4 Pro, men kan banne på at beste modell kommer til å tilby dette. Her er GoPro meget gode.

Er det for øvrig noen systemkamera som tilbyr dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (3 timer siden):

Drømmen min er at smarttelefoner snart får "full frame" bildebrikke. Eller, 8:7. Det er så utrolig praktisk å kunne slippe og tenke på om du filmer/fotograferer vertikalt eller horisontalt. Ser egentlig ingen grunn til at de ikke skal kunne gjøre det. Nå kjøpte jeg akkurat DJI Mini 4 Pro, men kan banne på at beste modell kommer til å tilby dette. Her er GoPro meget gode.

Er det for øvrig noen systemkamera som tilbyr dette?

Nærmeste jeg vet om er kameraer som tilbyr "open gate", i.e at hele sensoren brukes til video og dermed lagres i 3:2-format (istf. 16:9). Sammenligent med 8:7 ser det slik ut:

10-inch-3x2-vs-10-inch-d_8x7_.png

Fujifilm X-S20 er ett kamera jeg kjenner til som kan gjøre opptak i "open gate" 3:2-format.

  • Thanks 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (4 timer siden):

[...]

Jeg har et GoPro Hero 12 Black liggende som jeg tlf har åpnet enda.

[...]

Da anbefaler jeg å sjekke ut GoPro Labs og investere i en technical LUT fra Paul Leeming. Da får du mye mer ut av GoPro'en din. Sjekk Snokefilm Labs hvor jeg har publisert diverse eksperimenter og sammenligninger av Labs-innstillinger. 

  • Like 2
  • Thanks 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...