Gå til innhold

Vis oss din 2024-racer!


Anbefalte innlegg

YOLO skrev (20 timer siden):

IMG_7611.jpeg.52b00efca9c8e0b4c1bb5e2f22ab65b4.jpeg

Samme som i fjor, med ny teip (Cinelli Wave), dekk (Criterium RS), expander (Carbon-Ti) og bremseskiver (Galfer Wave). 

Tror 100 gram er kuttet, men ikke fått veid på god vekt enda. Skal den bli lettere nå må jeg nok på Berk Lupina, nytt hjulsett eller siste generasjons RED-hendler. 

Hvis noen synes livet er altfor bra, kan jeg anbefale et forsøk på å sette opp Criterium RS 25 mm slangeløst. 

Imponerende sittestilling og. Lange armer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (21 timer siden):

IMG_7611.jpeg.52b00efca9c8e0b4c1bb5e2f22ab65b4.jpeg

Samme som i fjor, med ny teip (Cinelli Wave), dekk (Criterium RS), expander (Carbon-Ti) og bremseskiver (Galfer Wave). 

Tror 100 gram er kuttet, men ikke fått veid på god vekt enda. Skal den bli lettere nå må jeg nok på Berk Lupina, nytt hjulsett eller siste generasjons RED-hendler. 

Hvis noen synes livet er altfor bra, kan jeg anbefale et forsøk på å sette opp Criterium RS 25 mm slangeløst. 

Utrolig flott!🙌

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (15 timer siden):

Folkens, hvis dere bare hadde sett på lenkene vi gavmildt legger ut, ville dere sett at @YOLO sitt oppsett avspeiler hans mål. 

Åjada, han sitter så pent på sykkelen som det er mulig for en "amatør" å gjøre😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo et antiklimaks etter yolocipeden, men min grønne ican fikk nettopp en lillebror: 

20240614_215922.jpg

Styret som fulgte med var usannsynlig stygt og et lite helvete å få rutet kablene igjennom, men ellers var det verd å få byttet til riktig størrelse.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JorLie skrev (På 14.6.2024 den 22.10):

Dette blir jo et antiklimaks etter yolocipeden, men min grønne ican fikk nettopp en lillebror: 

20240614_215922.jpg

Styret som fulgte med var usannsynlig stygt og et lite helvete å få rutet kablene igjennom, men ellers var det verd å få byttet til riktig størrelse.

Må få med en ferdig sykkel. Jeg byttet ut dette:

20240317_145557.jpg.91e4b448b2b874335c1929777973053c.jpg

Med dette:

20240617_190428.jpg.68524f12f4d0ff5fe45c811f7f3ebcba.jpg

Jeg har fått litt bredere dekk, litt bedre bremser. Og så har jeg så mye gir at selv en kvapsete gubbe på 50+ kan presse seg opp kneikene på storeskiva. Det går ikke fort, men hjelper litt på selvtilliten.

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
LochNess skrev (På 23.2.2024 den 19.58):

216892.jpeg.dc41448098006f9cb70ec9db3b87712a.jpegIkke så fresht bilde men samme sykkel, en Gekko Flow Gravel. Riktignok nå med GP5000, SPD-SL og litt mer spennende styretape.

Da røk man på en oppgradering gitt og endte opp med en Orbea Orca M30i i Slate Blue fra Unaas. Var en halv fingerbredd unna å slenge på oppgradert hjulsett i samme slengen, men fornuften tok en ørliten svipptur innom prosessen. Får ha det til gode og det blir uansett en gode forbedring på alle måter. Satser på godt sykkelvær i de to ukene fra barnehagen åpner igjen til jeg begynner i ny jobb. Gjenstår å se hvor lang tid det tar før jeg får den da...

IMG_3085.webp.44e1ff5d9cfe25ad15b7116cda3411c9.webp

Nåværende maskin ser jeg for meg at den kommer til å få tilbake gravel-dekk, flate pedaler og få påsatt skjermer og muligens bagasjebrett slik at den blir en god brukssykkel. Festet til sykkelvognen tror jeg også jeg lar bli stående på den, selv om det stort sett er kona på elsykkel som får lov til å trekke den 😀

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med rålekker Orca @LochNess

Men om det ikke er for sent å ignorere den forstyrrende stemmen i hodet som du kaller fornuft, fortjener denne rammen så absolutt oppgradering til lettere og mer spenstige hjul. Før eller siden. For ikke å nevne dekkene Vittoria Zaffiro V Rigid Bead, som bare ikke hører hjemme på denne.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dekk kan jeg vel alltids slenge på mine nåværende 32mm GP5000 om det utgjør en stor forskjell. Ser det koster 9000 å oppgradere til Unaas 50 LTD hjul fremfor 15k å kjøpe de separat. Er det en god deal i forhold til hva som eksisterer av andre hjulsett?

Edit: Ser at dekkene som følger med ikke koster 200 kroner stykket en gang 😶

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LochNess Det kom kanskje ut skarpere enn ment - det skulle ha vært noen smilefjes der 🙂 og var fremfor alt ment som et kompliment til Orbeas nye allsidige lettvektsramme, som også i OMR-versjonen synes å være deilig lett og leken.

Du kan gjerne bruke medfølgende Zaffiro som solide og slitesterke treningsdekk, men for godfølelse og fart på denne sykkelen er det åpenbart at dine GP 5000 er en helt annen klasse. Den medfølgende versjonen av Zaffiro er den rimeligste versjonen, i grov gummi med 26 TPI og stålkanttråd. Et blikk i Bicycle Rolling Resistance viser at selv mer avanserte versjoner av Zaffiro får 2/5 mens GP 5000 får 5/5. 

Jeg kjenner ikke de originale hjulene. Forhandler vil kunne gi spesifikasjoner. I kombinasjon med et kvalitetsdekk som GP 5000, vil de sikkert fungere aldeles utmerket.

Men Orbeas egne medfølgende aluminiumshjul er dessverre kjent for å være litt tunge. Dersom det er tilfellet på din sykkel, vil du kunne ta ut mer av potensialet i rammen med lettere og mer spenstige hjul. Det er på ingen måte en nødvendighet, men noe du i så fall kan gjøre når du selv måtte ha budsjett og ha lyst eller føle behov for det. Siden du nevnte det!

Jeg skal være forsiktig med å si hvordan Unaas 50 LTD Disc står seg i forhold til konkurrentene, men selv ville jeg ha vurdert dem til oppgraderingsprisen kr. 9000 som du nevner. Eller det bredere 40 Wide LTD (bare hør med Unaas hva som er de korrekte målene - motstridende informasjon på hjemmesiden). Samtidig vil du sikkert kunne finne rimeligere alternativer, som lette aluhjul.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sepeda ingen fare, tok tonen det var ment i 😉

Samtidig ble det en mail til Unaas så nå blir den levert med Unaas 50 hjul og 28mm GP5000 dekk som er anbefalt for de. Noe må jeg jo bruke dagpengene på også 😀

Unaas mener den blir sendt på mandag så burde ikke ta lang tid før moroa ankommer

  • Like 4
  • Haha 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtok @Hap sin Fara F/Road mot et lite vederlag for et par uker siden.

  • Nextie 49/54
  • Favero Assioma Pro MX-2, skal byttes til landeveisversjonen
  • 52/36 - 11-34
  • Faras Integrated barstem Mk. 2 i 100-42, skal byttes til noe smalere, enten 40 eller 38. 40 passer bra med hendlene rotert innover, men er ikke super fan av flare i bukken. Derfor heller jeg mot 38 cm.
  • Ryet 3D-printet sete som er omtalt i tråden "Komponenter og deler fra Kina", 145 gram.

20240716_133323.jpg.199860fe84bb86158b491ec0d6a5e5d7.jpg

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var skikkelig fin Flippin.

For å legge ut noe fra en annen del av spekteret; se hva jeg fant til 600 blanke kroner på finn:

20240718_194811.jpg.2107962015857d4eefb948676802531b.jpg

Den mektige Zeus Mortirolo!20240718_210234.jpg.1522d879a7331a5a3f59493441e02547.jpg

 

Med shimano 105 SC, første generasjon med integrert brems og girhendel, og klassiske Mavic CXP 12 felger. Bak det for meg ukjente navnet skjuler det seg en bra mufferamme med Columbus Thron dobbeltbuttede stålrør laget av Orbea.

Etter bytte wire/strømpe og styreteip, er det bare ut og nyte denne tidskapselen fra tidlig 90-tall. 

20240718_210249.jpg

 

20240718_210452.jpg

PS. Beklager at jeg spammer denne tråden, det er bare min barnslige glede over å pusse eller bygge opp sykler som må deles med noen ...

  • Like 6
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine felger. Jeg begynte sykkelkarrieren for CK Victoria i 1985 og hadde Jostein Wilmann som omgangsvenn og fikk et godt innblikk i hva som var på markedet den gangen. Jostein bygget sykler i eget navn, men laget også custom sykler slik at du fikk dem tilpasset budsjett og ønsker. Han var tidlig ute med avbetalingsordninger (uten rente og krav om månedlige innbetalinger som gjorde at det var mulig å kjøpe litt over evne). Han laget først en Wilmann Best med full dura ace i rødt og hvitt til en pris av kr. 8000,- Med en årslønn på ca 150k var det et voldsomt beløp. 

Sykkelen var kjempebra (mener det var en columbus ramme), men det viste seg at det var noen luringer som hadde sykkel som så mye tøffere ut. De hadde nemlig høyprofil hjul (sikkert 25 mm eller noe). Jeg gikk og siklet på det , men klarte ikke å finne en overbevisende nok grunn til kona for å bytte ut. 

Stor var gleden da jeg Jostein bygde ny sykkel med karbonramme til meg i 1990 med Suntour suberb pro og aerofelger omtrent som @JorLie sine på bildet.  Bedre gikk det ikke an å få det på den tiden. 

Bare fortsett med å legge ut. Angrer på at jeg kvittet meg med de gamle syklene. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2024 racer og også første selvbyggerprosjekt.

Emonda ALR (aluminium) ramme 56cm

SRAM Red krank m/Garbaruk 1x «aero» skive

SRAM Rival hendler og bakgir m/10-36 kassett. 

Schmolke styre og Uno stem

Favero Assioma UNO pedaler

Hunt 34 Carbon felger m/Conti GP5000 og Tubolito

Vekt: 7170gr uten pedaler. Pedalene veier 281 gram for et par.

IMG_6892.jpeg

Endret av haaaaakon
Mindre rettelse
  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...