Gå til innhold

Bikepacking på norsk


Hva bør vi kalle "bikepacking" på norsk?  

22 stemmer

  1. 1. Hva bør vi kalle "bikepacking" på norsk?

    • Bikepacking
      9
    • Sykkelpakking
      0
    • Pakksykling
      8
    • Eventyrsykling
      4
    • Sykkelturisme
      1
    • Biketouring
      0
    • Annet (utdyp i tråd)
      0


Anbefalte innlegg

For å returnerere litt til topic igjen, bikepacking, så er det jo også mulig å tilby en annen take på innhold i det begrepet.

Internasjonalt er opprinnelig vel så vanlig å bruke bikepacking-begrepet som sykkel-parallellen til backpacking, dvs 'in the backcountry' men med sykkel. Motsatt hvis man sykler primært asfalterte eller enkle veier, så er det Touring. 

Man kan se dette på for eksempel veldig distinkte reddit-grupper på bikepacking vs touring. Et annet eksempel er bikepacking.com som også har følger denne kulturtradisjonen.

For meg, når jeg syklet skjervøy ned til lofoten på asfaltveier med smale dekk og moderne bagger, eller når jeg syklet en uke i Sør-Korea med smale dekk og moderne bagger, så var dette for meg touring, ikke bikepacking.

Så kom grussykkel-trenden, og bransjen tok et (noen vil si urettmessig) eierskap til bikepacking-begrepet for å skape en trend rundt å selge sykler, selv om de fleste neppe brukte utstyret til mer enn en helgetur på stort sett enkle veier. Og mange kjenner bikepacking-begrepet gjennom bransjepushet som oppstod ifm dette.

Bare for å tilby en alternativ men høyst levende take... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd i den tro at bikepacking og biketouring ganske enkelt beskriver to nærliggende, men forskjellige sjangre:

Bikepacking – bruker et bagasjesystem som også kan takle sykling på sti og grove kjerreveier – der lett vekt og optiamal vektfordeling er prioritert. Derav bruken av lettere og mindre bager som er sentrert på sykkelen og stroppes direkte til ramme, setepinne, styre eller gaffel. Sykler som brukes til bikepacking er ofte raskere på asfalten eller mer kapable i terrenget enn klassiske tursykler.

Biketouring – bruker romsligere bagasjevesker montert på egne bærere, noe som er godt egnet for lengre turer på etablerte veier, men som veier mer og kan gi en vektfordeling som er mer krevende å håndtere i terrenget. Touringsykler er oftere klassiske modeller med mer avslappet sitteposisjon, lengre akselavstand og robuste rammer som bygges for å tåle mer vekt. 

Eller er dette en beskrivelse som er i ferd med å gå ut på dato, fordi sjangrene blandes og grensene viskes ut? Tailfin-systemets økende popularitet viser jo at lette bagasjebærere for mange nå erstatter de største seteveskene. Likevel havner Taillfin for meg i bikepacking-kategorien side de plasserer hovedvekta midt på sykkelen, noe som både er lettere å håndtere i terrenget og bidrar til at luftmotstanden er litt mindre, for de som ønsker å holde god fart på åpne strekninger (det er gjort målinger på tradisjonelle sidevesker vs bikepacking-bager som viste større forskjell enn jeg hadde trodd i luftmotstand i normal turfart på asfalt, men husker ikke hvor jeg leste det). 

Jeg synes uansett at bikepacking er et såpass etablert begrep at det er hensiktsmessig å bruke det i et forum som også kan gi nyttige treff for de som gjør nettsøk på temaet og kun bruker det etablerte begrepet.

Endret av geiranders
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 11.7.2023 den 9.24):

Jøss, var det den karen også!

Jada! Det finnes et liv etter døden.  😉 

LarsB skrev (På 11.7.2023 den 9.24):


Jeg har brukt uttrykket cocpit flere ganger og blitt kritisert for det 🙂og ikke ikke funnet et dekkende begrep får den samlingen av deler som utgjøres av styre, stem, holker, sete og setepinne. Forslag mottas med takk. 

I biler bruker man vel begrepet førermiljø. Hva med ryttermiljøet, som et forslag? Det er jon beskrivende for hensikten med de ulike komponentene du beskriver - nemlig å skape et godt sted å være for syklisten. 

Ellers syntes jeg ordet pakksykling var brilliant, med parallellen til pakkesel, men når Geir Andres forklarte den subtile forskjellen mellom det å sykle med 40mm dekk og bagasjen mest mulig langs sykkelens lengdeakse for minst mulig luftmotstand kontra 32mm dekk og sidevesker, så gir jeg opp og tenker at man kanskje ikke skal ha et norsk navn på alle ting likevel. Kanskje er det helt greit at de som sykler ritt fra hundre mil og oppover på grus, asfalt og sti uten særlig søvn underveis får ha betegnelsen sin i fred.  😄 

Endret av Nick
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt misvisende å sette sykkelpakking og pakksykling opp mot hverandre når begge deler kan funke til hvert sitt bruk men i forskjellig kontekst som sagt. Jaja. Skal bikpacke mountainbiken for Rallarvegen i dag, spent på om disc brakene får kjørt seg litt i downhill parten av løypa 😏 Satser ihvertfall på att pannierne holder seg fast og at backpacken ikke blir for heavy!

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet sykkelpakk mangler forresten, det er en åndelig tilstand man oppnår når man sykler på rødt eller bryter vikeplikt 😅

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick skrev (19 timer siden):

...men når Geir Anders forklarte den subtile forskjellen mellom det å sykle med 40mm dekk og bagasjen mest mulig langs sykkelens lengdeakse for minst mulig luftmotstand kontra 32mm dekk og sidevesker, så gir jeg opp og tenker at man kanskje ikke skal ha et norsk navn på alle ting likevel. Kanskje er det helt greit at de som sykler ritt fra hundre mil og oppover på grus, asfalt og sti uten særlig søvn underveis får ha betegnelsen sin i fred.  😄 

Hehe 🙂  Her glemte jeg jo helt å referere til kildematerialet for påstanden om aerodynamiske fordeler ved bikepacking-oppsett med bager som stroppes fast på sykkelen versus tursykkel-oppsett med bagasjebærer og sidevesker! 

Hvis man – meget hypotetisk, men dette er altså premisset for regnestykket i artikkelen – skulle greie å holde 30km/t i snitt over 100 kilometer, så vil sidevesker foran og/eller bak ha følgende utslag sammenliknet med mindre vesker som stroppes fast i styre/ramme/setepinne på bikepacking-måten:

Large Front Panniers: 6.4% slower (12:48 slower over 100km)
Large Rear Panniers: 6.5% slower (13:00 slower over 100km)
Front and Rear Panniers: 7.9% slower (15:48 slower over 100km)

https://www.cyclingabout.com/speed-difference-between-panniers-bikepacking-bags-aerodynamic-testing-results/

Jeg sykler med sidevesker ganske ofte til hverdags, og ignorerer fullstendig dette teoretiske arbeidet til Alee Denham, men synes likevel det er gøy å lese.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikepacking.com skiller jo som nevnt mellom touring og bikepacking, hvor hovedskillelinjen går ved interessen for å ferdes utenfor asfalten slik jeg tolker det. (Deles videre inn i stisykling, grusracersykling og ekspedisjonssykling, PUH). Bransjen er nådeløs. Jeg tenker at miljøet i Norge er så lite og at begrepet tursykling kan dekke alt av sykling med bagasje/overnatting. Kanskje kan konkurranser i genren være tur-ultra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Fikk en random tanke under kaffepausen, inspirert av vårt flotte ord "blandevei", mon tro om det blir lenge før den internasjonale sykkelbransjen lager en ny sykkelkategori "Groad", som en hybrid mellom landevei og grussykler...

Kanskje noe for Fara, som allerede har F/Road, selv om de sikkert ikke tenkte "offroad" siden de også har F/All-Road. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Litt O.T., men som Arve Er skrev i en annen tråd

 

   Arve Er skrev (På 18.8.2023 den 13.27): 

Her er min grusknuser (forslag til nytt navn siden grusracer tydeligvis ikke passer på denne type sykkel og jeg aldri kunne tenkt meg å bruke anglesismen gra..sykkel.)

Grusknuser var et morsomt navn 😄

 

 

Ulike dekktyper: slangedekk, limedekk, guffedekk 😄

  • Haha 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...