Gå til innhold

Apple Watch Ultra vs Fenix, hvor håpløs vil jeg synes batteritiden er?


Anbefalte innlegg

runermm skrev (3 minutter siden):

 

DNB nekter å godta Apple Pay fordi Apple nekter Vipps tilgang til iPhones hardware. Kan være til å forstå, men DNB pisser jo på en del kunder på den måten. Selv bruker jeg Garmin Pay på min Forerunner og det fungerer overraskende smidig.  

 

Bruker også Garmin Pay. Får håpe DNB letter på restriksjonene nå som Apple åpner opp for at ansatte tjenester kan ta i bruk NFC chippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående batteritid; En av fordelene med Fenix 7/Epix 2 i forhold til forrige generasjon/Fenix 6 er betydelig bedre GPS tid, med 57 timer vs. 36 timer ved bare GPS. Multiband bruker mer strøm for å gi betydelig bedre posisjon/hastighet, men kan også settes opp til automatisk (SatIQ / Autoselect) så man får bedre nøyaktighet når klokka mener GPS dekning er for dårlig og bedre batteritid når den er god.

Garmin Epix batterilevetid er også fullstendig forskjellig avhengig av om man bruker bruker "Gesture" eller "Always on" modus på skjermen, med oppgitte 16 vs 6 dager ved bruk som smartklokke for 42mm utgaven. 47mm utgaven har jo også betydelig større batteri/bedre batteritid, mens 42mm utgaven er ganske mye dårligere. Fenix med sin dårligere skjerm har lang batteritid for de som vil prioritere å kunne se skjermen hele tiden.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Angående banker som ikke godtar Apple pay, så er vel det bare et argument for å ikke bruke den banken. De skader sitt eget konkurransefortrinn i lengden. Mange banker godtar Apple Pay.

Ikke helt enig. Like godt argument for å droppe Apple mener jeg dersom de blokker 3. parts løsninger som gjør kundene mindre avhengig av at banken lager en løsning 1 spesifikk aktør. Men vi trenger nok ikke dra sidesporet noe lenger hvis de har åpnet opp altså.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (11 minutter siden):

Ikke helt enig. Like godt argument for å droppe Apple mener jeg dersom de blokker 3. parts løsninger som gjør kundene mindre avhengig av at banken lager en løsning 1 spesifikk aktør. Men vi trenger nok ikke dra sidesporet noe lenger hvis de har åpnet opp altså.

Utfordring med å la 3. part aksessere brikken direkte har et aldri så lite sikkerhetsaspekt ved seg. Å gå via Apple Pay garanterer at tjenesten er sikker, og det er jo helt opp til den enkelte kortutsteder om en vil legge til rette for at kortet ligger inne eller ikke. 

Personlig har jeg også min digitale nøkkel til bilen min i Apple Pay og er superfornøyd med det. Den både virker og er sikker samt at jeg enkelt kan dele den med andre eller trekke tilgangen tilbake. Videre så virker jo Apple Pay over hele verden, mens VIPPS er begrenset til lokale forhold. 

Kampanjen DNB her i landet har kjørt er ikke akkurat ut fra et forbrukerperspektiv, det er det helt tradisjonelle at de ønsker å maksimalisere egen profitt, hvilket de jo må sies å være ganske gode på når en leser kvartalsrapporten. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (33 minutter siden):

Ikke helt enig. Like godt argument for å droppe Apple mener jeg dersom de blokker 3. parts løsninger som gjør kundene mindre avhengig av at banken lager en løsning 1 spesifikk aktør. Men vi trenger nok ikke dra sidesporet noe lenger hvis de har åpnet opp altså.

Investopedia: Apple Could Give Rivals Access To Its Apple Pay Tech To Address EU Competition Concerns

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (48 minutter siden):

Utfordring med å la 3. part aksessere brikken direkte har et aldri så lite sikkerhetsaspekt ved seg. Å gå via Apple Pay garanterer at tjenesten er sikker, og det er jo helt opp til den enkelte kortutsteder om en vil legge til rette for at kortet ligger inne eller ikke. 

Personlig har jeg også min digitale nøkkel til bilen min i Apple Pay og er superfornøyd med det. Den både virker og er sikker samt at jeg enkelt kan dele den med andre eller trekke tilgangen tilbake. Videre så virker jo Apple Pay over hele verden, mens VIPPS er begrenset til lokale forhold. 

Kampanjen DNB her i landet har kjørt er ikke akkurat ut fra et forbrukerperspektiv, det er det helt tradisjonelle at de ønsker å maksimalisere egen profitt, hvilket de jo må sies å være ganske gode på når en leser kvartalsrapporten. 

DNB og Apple stiller vel i samme klasse her. Ingen av aktørene tar valg til forbrukernes fordel hvis det forringer konkurranse-evnen og/eller profittmulighetene. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en veldig god oppsummering.

PayPal har jo også vært på Apple her, men det ble vel løst med annen type integrasjon.

Jeg sier ikke at Apple må åpne for hva som helst, men kan de ikke gjøre det via appstore f. eks istedenfor å blokke chip?

Endret av Soeder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (4 timer siden):

DNB og Apple stiller vel i samme klasse her. Ingen av aktørene tar valg til forbrukernes fordel hvis det forringer konkurranse-evnen og/eller profittmulighetene. 

Begge vil tjene mest mulig ja, men DNB later som om de representerer forbrukeren, en bank har i tillegg et samfunnsansvar, en bank som i tillegg har vært heleid av staten for ikke lenge siden, og som nå har den som største eier. Apple er et teknologiselskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple har ikke en mindre «forbrukervennlig» PR-strategi enn DNB. Og veldig få mener at banken skal drives etter noe annet forretningsmessige retningslinjer. 

For øvrig har Apple en veldig mye større innvirkning på folks hverdag enn det DNB har - og ditto samfunnsansvar?

Å stille andre krav til DNB enn Apple virker ulogisk, men begge bør reguleres (strammere).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (2 timer siden):

Apple har ikke en mindre «forbrukervennlig» PR-strategi enn DNB. Og veldig få mener at banken skal drives etter noe annet forretningsmessige retningslinjer. 

For øvrig har Apple en veldig mye større innvirkning på folks hverdag enn det DNB har - og ditto samfunnsansvar?

Å stille andre krav til DNB enn Apple virker ulogisk, men begge bør reguleres (strammere).

 

Nå er jo DNB en bank hvis misjon i livet er å sørge for at kundene deres faktisk kan bruke de ledende betalingssystemene som finnes der ute, når de som en trassig unge ikke tilbyr sine denne tjenesten feiler de for meg. 

Så er jeg enig i at de skal drive etter forretningsmessige retningslinjer, men det betyr vel ikke at de skal hindre sine kunder i å bruke de betalingstjenestene de ønsker seg, og som dessuten fungerer over hele verden, noe det alternativet de ønsker å tvinge kundene til å bruke ikke gjør. DNB står ikke akkurat høyt i kurs blant kundene sine, de trekker marginer etc. vel langt ift. de fleste andre bankene der ute, ligger nederst på de fleste lister som ser på vilkår - er dette å ta sitt samfunnsansvar og drive etter gode forretningsmessige prinsipper? Banker er et viktig instrument i samfunnet, de får tilgang på kapital fra storsamfunnet, de reddes når de driter seg ut av storsamfunnet (ref. bankkrisen), de er et viktig instrument får både bedrifter og privatkunder - det er samfunnsansvar. 

Apple er et teknologiselskap, betaling er et av mange tjenester de tilbyr på en sikker måte og som har blitt en av de ledende tjenestene der ute. Det er ikke de som har problemet, det er DNB. De inngår ikke i verdikjede på samme måte som jeg beskriver over. At de beregner seg syke marginer er jeg helt enig i, men folk (meg selv inklusive) er åpenbart villig til å betale. At Apple har mye større innvirkning på folks hverdag enn banken de forholder seg til er vel en sannhet med modifikasjoner - Apple finansierer ikke leiligheten jeg sitter i, pengestrømmen jeg sender gjennom Apple er en brøkdel av hva jeg sender gjennom banken (med eller uten sammenfall). 

 

runermm skrev (44 minutter siden):

Vet ikke hva DNB/Vipps tenker om Android, men kan være at de tenker at det ikke er verdt innsatsen?

De kunne gjort dette for lenge siden, Apple har ca. 50% markedsandel i Norden, så de kunne ha rullet ut til halvparten av brukerne om de hadde ønsket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen utskremt apologet for DNB, men påpeker det faktum at de lever under de samme vilkårene som alle andre kommersielle aktører. De forsøker å bruke sin markedsmakt i fighten med Apple. De ofrer kundene i den kampen, men jeg klarer ikke å se at det er illegitimt. Om det er klokt er en annen sak.

Ad DNB og Apples betydning for våre hverdagsliv: Som bankkunde kan du velge mellom over hundre forskjellige aktører. Liker du ikke DNB kan du finne andre alternativer uten vesentlige endringer i hverdagen. Å gå ut av Apples sitt univers er åpenbart mulig, men kostnadene både i form av kroner, vaner og  grensesnitt mot verden er så betydelig at de fleste vegrer seg for å bytte. 

Hvis du vil fordype deg i dette emnet anbefales 7 Powers av Hamilton Helmer. 

https://www.acquired.fm/episodes/7-powers-with-hamilton-helmer

Endret av runermm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (11 timer siden):

Jeg er ingen utskremt apologet for DNB, men påpeker det faktum at de lever under de samme vilkårene som alle andre kommersielle aktører. De forsøker å bruke sin markedsmakt i fighten med Apple. De ofrer kundene i den kampen, men jeg klarer ikke å se at det er illegitimt. Om det er klokt er en annen sak.

Ad DNB og Apples betydning for våre hverdagsliv: Som bankkunde kan du velge mellom over hundre forskjellige aktører. Liker du ikke DNB kan du finne andre alternativer uten vesentlige endringer i hverdagen. Å gå ut av Apples sitt univers er åpenbart mulig, men kostnadene både i form av kroner, vaner og  grensesnitt mot verden er så betydelig at de fleste vegrer seg for å bytte. 

Hvis du vil fordype deg i dette emnet anbefales 7 Powers av Hamilton Helmer. 

https://www.acquired.fm/episodes/7-powers-with-hamilton-helmer

På telefon-siden så er Apple sin store fordel sikkerhet. Sånn har det vært siden iPhone ble introdusert i markedet, og selv om gapet er betydelig mindre, så er fremdeles Apple den beste på sikkerhet. Det er også min hovedgrunn i dag til å bli værende der. Jeg oppfatter ingen spesielle andre barrierer lenger i universet som sådan. 

Da jeg personlig gikk ombord i Apple-toget så var det via iPod, senere iPhone og så Macbook og Apple TV. I dag er jeg tilbake til en iPhone, mens iTunes er erstattet med Spotify, Mac med Windows og Apple TV er lagt død. Min Pro Max 13 er passert to år og skal etter planen byttes ut etter sommeren - så får vi se hva det blir til. Ikke garantert at det blir en ny. Faktisk ikke garantert at jeg bytter den ut i det hele tatt, kanskje jeg bare skifter batteri, siden nye telefoner uansett merke introduserer lite nytt. Telefonen som er nærmest rent sikkerhetsmessig i dag er Google sin egen Pixle. Apple har også historisk sett vært mye bedre enn alle andre til å supportere sine telefoner med oppgraderinger på et helt annet nivå enn Android selv om de har forbedret seg vesentlig i det siste. 

Tilbake til Apple Pay eller ikke, så mener jeg at en bank som ikke tilbyr den betalingstjenesten til sine kunder totalt feiler i sitt oppdrag, det er på nivå om man tidligere nektet å ta ut penger i alle andre minibanker enn de man selv leverer. 

Så får vi se hva framtiden bringer på dette området, det er et stort felles initiativ som går i Europa som er ledet av Digdir som heter NOBID. Det konsortiet har som mål å teste ut EU sin Digitale Wallet. Mer om dette her: https://www.nobidconsortium.com/

Det hadde jo vært kult å få en wallet som både inneholder nasjonal ID, penger mm. som fungerer over hele Europa - så kanskje tjenester som VIPPS, Apple/Android Pay lever farlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (13 timer siden):

På telefon-siden så er Apple sin store fordel sikkerhet. Sånn har det vært siden iPhone ble introdusert i markedet, og selv om gapet er betydelig mindre, så er fremdeles Apple den beste på sikkerhet. Det er også min hovedgrunn i dag til å bli værende der. Jeg oppfatter ingen spesielle andre barrierer lenger i universet som sådan. Da jeg personlig gikk ombord i Apple-toget så var det via iPod, senere iPhone og så Macbook og Apple TV. I dag er jeg tilbake til en iPhone, mens iTunes er erstattet med Spotify, Mac med Windows og Apple TV er lagt død.

Morsomt, alt det her er akkurat slik jeg kunne ha skrevet det selv. Det begynte ikke å divergere før du skrev hvilken iPhone du har. Selv er jeg på iPhone 12 Mini og har litt lyst på 15 Pro for kameraet sin skyld, men har ikke lyst på en større telefon så sannsynligvis beholder jeg den jeg har til batteriet begynner å gi seg.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (På 16.2.2024 den 9.55):

Akkurat dette er jeg ikke så sikker på om stemmer. Synes Garmin pay fungerer sømløst, virker utbredt, og det er endel banker (f. eks DNB) som har tatt et prinsipielt standpunkt mot Apple Pay som jeg ihvertfall applauderer:

Min forståelse er at bruk av Garmin pay krever at en taster inn pin hver gang. På Apple Watch er en kjapp double-click nok til å aktivere Apple Pay, så et hakk mer effektivt. Har også støtte for transit, eksempelvis i London og andre steder som gjør at du kan betale med klokke på kollektivtrafikk bare ved å tappe (trenger ikke aktivere Apple Pay først). 
 

Diskusjonen om DNB går jeg ikke inn på utover å fastslå at jeg aldri ville brukt en bank uten støtte for Apple Pay.

torbjornhb skrev (2 timer siden):

Gjelder ikke dette kun om du har Apple Care?

Nei, Apple tilbyr «batteribytte», men fordi det i praksis ikke er mulig får alle som sender inn klokken for nytt batteri en helt ny klokke tilbake (kan være refurbished naturligvis). De reklamerer ikke aktivt med dette, men det er allment kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

limpid.leader skrev (2 timer siden):

Min forståelse er at bruk av Garmin pay krever at en taster inn pin hver gang. På Apple Watch er en kjapp double-click nok til å aktivere Apple Pay, så et hakk mer effektivt. Har også støtte for transit, eksempelvis i London og andre steder som gjør at du kan betale med klokke på kollektivtrafikk bare ved å tappe (trenger ikke aktivere Apple Pay først). 

Du må taste kode ved ujevne mellomrom, ja, men ikke nødvendigvis hver gang. Du setter koden selv, så man kan gjøre det enkelt for seg selv.

En bedre løsning hadde vært en ganske lav beløpsgrense per dag, f. eks 1.000,- som kunne belastes uten kode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/23/2024 at 3:13 PM, limpid.leader said:

Nei, Apple tilbyr «batteribytte», men fordi det i praksis ikke er mulig får alle som sender inn klokken for nytt batteri en helt ny klokke tilbake (kan være refurbished naturligvis). De reklamerer ikke aktivt med dette, men det er allment kjent.

Dette er vel sånn samtlige mine Garmin-reparasjoner har blitt gjennomført og. 
 

Kanskje se om jeg får en Fenix7 i Posten for en lav sum hvis jeg reparerer den jeg har? 🙂

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd en gammel Fenix 5 i et par uker kjøpte jeg Garmin SQ2 (dvs en Apple Watch-kopi i utseendet) fordi jeg ville ha helsesporingen og batteritiden, og bryr meg ikke så mye om de "smarte" tingene (skrur av de fleste varslingene uansett). Tracker bra, god konnektivitet, bra funksjonalitet, god nok nøyaktighet på helsesporingen (merkbart bedre enn Fenix 5, men det skulle bare mangle). Herlig uten mulighet for lydvarsling. Fin integrasjon med Apple Health på min iPhone. Bruker Garmin Pay og Tesla-appen på Garmin (første fungerer fint, siste sånn ganske halvbra, lang responstid). Lader rundt 7-8d. Utsalgspris var 3500 kr, kjøpte min ubrukt på finn for 1400....

Vurderte AW Ultra (kona har), men hadde kjøpt det samme igjen.

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...