Gå til innhold

Apple Watch Ultra vs Fenix, hvor håpløs vil jeg synes batteritiden er?


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, loki said:

Mine to hovedproblemer med AW: dersom den er helt utladet tar det for lang tid å lade til bruktbart nivå. Touchskjerm er håpløst med hansker.

Det er noe av grunnen til at jeg ser på Ultra, da jeg har forstått det sånn at du kan konfigurere den ekstra knappen til å få mer funksjonalitet med knapper enn de ordinære utgavene.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (1 time siden):

Det er noe av grunnen til at jeg ser på Ultra, da jeg har forstått det sånn at du kan konfigurere den ekstra knappen til å få mer funksjonalitet med knapper enn de ordinære utgavene.

Fins det en demo av dette noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, loki said:

Fins det en demo av dette noe sted?

Du får vel se demoer på lanseringsvideoene, tipper vel også DC Rainmaker går gjennom dette.

Ellers har man sitatet fra apple.com: 

Quote

 The customizable Action button gives you quick, physical control over a variety of functions. It can do things like start a workout, mark a Compass Waypoint, or begin a dive. Just like you, it’s full of potential.

 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte selv AW pro, men gikk for GArmin. 

 

Garmin gir meg:

Trening/helse, kalender, flo/fjære, og vær,  varsler, kan lese meldinger, kan benyttes til å svare på tlf/avslå, musikk etc. 

Det kan sikekrt AW også, men da må du lade hver dag. Og hvor OFTE trenger man egentlig all smartfunksjonaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (18 minutter siden):

Det kan sikekrt AW også, men da må du lade hver dag. Og hvor OFTE trenger man egentlig all smartfunksjonaliteten?

Det er det som er det springende punktet. Noen bruker den jo istedenfor telefon i veldig, veldig mange situasjoner, og elsker det. Andre vil ikke/trenger ikke det. 

Endret av knuthaug

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som ha med seg mobilen når de har en form for vakt (varierende grader), med en fastsatt responstid. Har tenkt flere ganger når vi er på løpetur at det måtte vært digg for dem å slippe å drasse på mobilen. Typ knallvarm sommerdag hvor man løper i skimpy shorts og minimalt med ting på overkropp (alt etter hvordan formen er).

OC134-Speed-Short-Header.jpg

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er akkurat det å få mobilfunksjonalitet på håndleddet jeg er litt nysgjerrig på. Men tror kanskje jeg avventer å handle noe til Fenixen dør helt på seg, har et par andre dyre ting jeg sikler på for tida og, har enda ikke fått handla noe fra hjemmekontortrådene mine.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (26 minutter siden):

Og det er akkurat det å få mobilfunksjonalitet på håndleddet jeg er litt nysgjerrig på. Men tror kanskje jeg avventer å handle noe til Fenixen dør helt på seg, har et par andre dyre ting jeg sikler på for tida og, har enda ikke fått handla noe fra hjemmekontortrådene mine.

I mellomtiden kan du jo kontakte Garmin support om den ringen i displayet. Kanskje du få et godt tilbud på nyere/bedre enhet?

 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kort innspill om batteritid. Problemet er ikke å måtte lade hver dag. Problemet er når du skal ut døren og innser at du akkurat den dagen har glemt å lade. Slik sett er jeg veldig fornøyd med min Fenix 6 som jeg sjekker batteristatus på en gang iblant (en eller to ganger i uka) og så lader jeg når jeg ser at den er nede på 20-30%. Da blir jeg aldri overrasket av tomt batteri.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Dan said:

Problemet er når du skal ut døren og innser at du akkurat den dagen har glemt å lade.

Det der klarer jeg jo imponerende ofte med en gammel Fenix med ukesvis av batteritid, så litt skummelt i så måte 🙂

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (3 timer siden):

Det der klarer jeg jo imponerende ofte med en gammel Fenix med ukesvis av batteritid, så litt skummelt i så måte 🙂

Da vil jeg påstå at både du og Dan, samt mange-mange andre, er rimelig sløve! 😂  Ser dere aldri på klokka for å sjekke tiden?😜

Jeg liker best at hjem-skjermen i vanlig klokke-modus ikke har for mange forskjellige data (heter det widgeter?), da ser man enklere to ting samtidig - f.eks. klokken + batteristatus.

Men, for å forsvare dere - som jeg skrev i går - utrulig mange med Garmin-klokker som logger halve økter p.g.a. "tom for strøm" blant mine Strava-venner!

(eller kanskje det er de samme 2-3 hele tiden....)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjesk skrev (7 timer siden):

Ser dere aldri på klokka for å sjekke tiden?😜

Jeg liker best at hjem-skjermen i vanlig klokke-modus ikke har for mange forskjellige data (heter det widgeter?), da ser man enklere to ting samtidig - f.eks. klokken + batteristatus.

Jeg liker at klokken er minimalistisk, så jeg har tallet 12, tre visere og ukedag og dato med bitteliten tekst. 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde AW3, da den imploderte (av ytre påvirkning) kjøpte jeg meg en Garmin Forerunner 745 (tror jeg). Den var grei, stygg som fy og brukeropplevelsen var veldig MS-DOS / tidlig 90-tall i sammenligning. GPS-sporingen var vesentlig dårligere (færre punkter, mindre nøyaktig). Men den klarer i alle fall økter på 10t som er bra når en f.eks. går turer i fjellet. I alle fall nesten. Er det bedre Garmin-klokker der en kan "trygt" tracke 12 timer eller mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk og behov varierer jo noe voldsomt fra person til person. AWU2 kan holde lenge på en lading og med tracking aktivert. Du har også mulighet for å aktivere en enklere form for batterisparing som ikke går ut over nøyaktighet under trening. Og klokken lader raskt.

Alltid moro å lese om de som skriver de har en Garmin Epix som de lader en gang i uka. Eller en Fenix de lader hver fjortende dag... Da tenker jeg at de trener for lite...

Personlig tracker jeg rundt 5-6 timer daglig og bruker ofte en Epix Pro 51mm og en ekstra klokke av et slag. Det er Garmin klokka jeg oftest opplever at går tom på tur ettersom det ikke er noen rytme på ladingen. AW har jeg aldri opplevd går tom på tur ettersom jeg lader fast 10 min på morgenen, og ikke minst har beste rutiner på å sjekke den.

Now av det mest avgjørende som skiller Garmin og Apple er betjeningen. Knapper er i mange situasjoner nesten uunnværlig. Samtidig er Garmin kjent for å kunne opprettholde langt bedre levetid på batteriet over flere år.

Konklusjonen er vel at det er enkelt å tilpasse seg så lenge du vet at produktet ikke er helt totalt feil. Det tror jeg verken AW eller Garmin vil være.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (8 timer siden):

Bruk og behov varierer jo noe voldsomt fra person til person. AWU2 kan holde lenge på en lading og med tracking aktivert. Du har også mulighet for å aktivere en enklere form for batterisparing som ikke går ut over nøyaktighet under trening. Og klokken lader raskt.

Alltid moro å lese om de som skriver de har en Garmin Epix som de lader en gang i uka. Eller en Fenix de lader hver fjortende dag... Da tenker jeg at de trener for lite...

Personlig tracker jeg rundt 5-6 timer daglig og bruker ofte en Epix Pro 51mm og en ekstra klokke av et slag. Det er Garmin klokka jeg oftest opplever at går tom på tur ettersom det ikke er noen rytme på ladingen. AW har jeg aldri opplevd går tom på tur ettersom jeg lader fast 10 min på morgenen, og ikke minst har beste rutiner på å sjekke den.

Now av det mest avgjørende som skiller Garmin og Apple er betjeningen. Knapper er i mange situasjoner nesten uunnværlig. Samtidig er Garmin kjent for å kunne opprettholde langt bedre levetid på batteriet over flere år.

Konklusjonen er vel at det er enkelt å tilpasse seg så lenge du vet at produktet ikke er helt totalt feil. Det tror jeg verken AW eller Garmin vil være.

Jeg har Epix2 og lader sånn ca. hver 10-14 dag og bruker den til pendling 5 dager i uka og som klokke. Til stisykling derimot drar jeg fram en Edge 1040 Solar som dekker mitt behov på en langt bedre måte enn det noen klokke noensinne kan klare. 

På tur ut med samme utgangspunkt dør en Apple Watch langt fortere enn noe Garmin-produkt jeg kjenner til. Å hurtiglade den ene og så gå tom på den andre før en tur er ikke akkurat et argument - lad en Epix i 10 min så gir jo den 25% også. Ladetiden på disse klokkene er egentlig ganske like i det store og det hele. 

Det som dreper Apple for min del er behovet for daglig lading, det dreper batteriet mye raskere enn på en Garmin som du lader vesentlig sjeldnere, og der er jeg litt som jeg er med elbil også, den beste bilen er den jeg ikke trenger å lade på tur, og den beste klokka er den jeg lader så sjeldent som mulig. Videre er apple-økosystemet i større grad tilrettelagt for at klokken i seg selv går ut på dato - og når batteriet også reduserer kapasiteten så blir det en selvoppfyllende sak. Nå har jeg hatt Epix i et par års tid, og selv om det har kommet en oppdatering, så fenger den ikke litt interesse engang  - det er bra for lommeboka. 

Og en helt annen ting, støtter Apple Ant-protokollen i det hele tatt, eller er det kun Bluetooth? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (12 minutter siden):

Jeg har Epix2 og lader sånn ca. hver 10-14 dag og bruker den til pendling 5 dager i uka og som klokke. Til stisykling derimot drar jeg fram en Edge 1040 Solar som dekker mitt behov på en langt bedre måte enn det noen klokke noensinne kan klare. 

På tur ut med samme utgangspunkt dør en Apple Watch langt fortere enn noe Garmin-produkt jeg kjenner til. Å hurtiglade den ene og så gå tom på den andre før en tur er ikke akkurat et argument - lad en Epix i 10 min så gir jo den 25% også. Ladetiden på disse klokkene er egentlig ganske like i det store og det hele. 

Det som dreper Apple for min del er behovet for daglig lading, det dreper batteriet mye raskere enn på en Garmin som du lader vesentlig sjeldnere, og der er jeg litt som jeg er med elbil også, den beste bilen er den jeg ikke trenger å lade på tur, og den beste klokka er den jeg lader så sjeldent som mulig. Videre er apple-økosystemet i større grad tilrettelagt for at klokken i seg selv går ut på dato - og når batteriet også reduserer kapasiteten så blir det en selvoppfyllende sak. Nå har jeg hatt Epix i et par års tid, og selv om det har kommet en oppdatering, så fenger den ikke litt interesse engang  - det er bra for lommeboka. 

Og en helt annen ting, støtter Apple Ant-protokollen i det hele tatt, eller er det kun Bluetooth? 

Ytterst få pulsklokker støtter ANT+ annet enn Garmin nå.

Jeg forsøker ikke å si at AWU er bedre enn Garmin. Jeg forsøker å belyse at dersom TS har mest lyst på en AWU, men er i tvil om det vil gå, så mener jeg at den fint kan fungere dersom man tilpasser bruken.

Og som jeg skriver er holdbarheten/levetiden på Garmin batteriene langt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

limpid.leader skrev (På 12.2.2024 den 13.36):

Utenom det er jeg godt fornøyd med AW til min ganske basic bruk, og jeg er nesten avhengig av funksjoner som Apple Pay (vet Garmin har noe lignende, som jeg ikke tror fungerer like sømløst og med snevrere støtte).

Akkurat dette er jeg ikke så sikker på om stemmer. Synes Garmin pay fungerer sømløst, virker utbredt, og det er endel banker (f. eks DNB) som har tatt et prinsipielt standpunkt mot Apple Pay som jeg ihvertfall applauderer: https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/dnb-apple-pay

Får litt proprietær setepinnefølelse av det. Kan fungerer så godt det bare vil og fortsatt bli en soleklar prinsipiell dealbreaker. Så hørte jeg for ikke så lenge siden at de ble/skal bli (?) tvunget til å åpne av EU, men tror ikke på det før noen har bevist at det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (På 14.2.2024 den 8.57):

 

Alltid moro å lese om de som skriver de har en Garmin Epix som de lader en gang i uka. Eller en Fenix de lader hver fjortende dag... Da tenker jeg at de trener for lite...

Personlig tracker jeg rundt 5-6 timer daglig og bruker ofte en Epix Pro 51mm og en ekstra klokke av et slag. Det er Garmin klokka jeg oftest opplever at går tom på tur ettersom det ikke er noen rytme på ladingen. AW har jeg aldri opplevd går tom på tur ettersom jeg lader fast 10 min på morgenen, og ikke minst har beste rutiner på å sjekke den.

 

Synes det er mer moro å lese om de som tracker 5-6 timer hver dag. Ganske sikker på at det er du som er unormal, og ikke vi som er glade for å klare 7-10 timer på en uke. 😉

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (7 minutter siden):

Akkurat dette er jeg ikke så sikker på om stemmer. Synes Garmin pay fungerer sømløst, virker utbredt, og det er endel banker (f. eks DNB) som har tatt et prinsipielt standpunkt mot Apple Pay som jeg ihvertfall applauderer: https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/dnb-apple-pay

Får litt proprietær setepinnefølelse av det. Kan fungerer så godt det bare vil og fortsatt bli en soleklar prinsipiell dealbreaker. Så hørte jeg for ikke så lenge siden at de ble/skal bli (?) tvunget til å åpne av EU, men tror ikke på det før noen har bevist at det går.

Angående banker som ikke godtar Apple pay, så er vel det bare et argument for å ikke bruke den banken. De skader sitt eget konkurransefortrinn i lengden. Mange banker godtar Apple Pay. Det er en slags konkurrent til Vipps, vil anta det er derfor noen vil begrense dem. Pga. en banksammenslåing ville en kamerat fått nytt bankkort mens han var på en måneds reise. Han løste det med et debetkort på mobilen, via en norsk onlinebank jeg ikke klarer huske navnet på, som igjen var koblet på Apple Pay på mobilen. Fungerte bra i USA visstnok, selv om enkelte rural hotel ikke var helt fornøyd med Apple Pay. Det negative er visst at noen nevner at kostnaden er dobbelt av vanlige transaksjoner, som gjerne betales av de en handler hos.

De kommende EU-reglene har jeg hørt om lenge. Virker som det tar tid. Enda ikke lest de. 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fenix 6 og opplever en sjelden gang tom klokke. Det skjer stort sett de ukene jeg har vært syk eller vært for travel for å trene. Min rutine er å lade klokken etter hver treningstur når jeg dusjer/steller meg. Det fungerer stort sett alltid. De gangene jeg skal ut på virkelig langtur, lader jeg opp til 100%. 

For min del er det nok med det ustabile og dårlige batteriet til mobilen min som stort sett må lades daglig, og enda en enhet med samme laderutine er ikke noe jeg hadde sett fram til. Derfor blir det Garmin for meg. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (16 minutter siden):

Synes det er mer moro å lese om de som tracker 5-6 timer hver dag. Ganske sikker på at det er du som er unormal, og ikke vi som er glade for å klare 7-10 timer på en uke. 😉

Joda, tar poenget. Men jet har aldri klart å få klokken til å vare så lenge selv med 1-2 timer tracking daglig...

Blir bare litt oppgitt av og til når det virker som om alt annet enn Garmin slaktes på grunn av batteritid. Gjelder ikke spesielt her, men ulike disposisjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Andreas skrev (39 minutter siden):

Angående banker som ikke godtar Apple pay, så er vel det bare et argument for å ikke bruke den banken. De skader sitt eget konkurransefortrinn i lengden. Mange banker godtar Apple Pay. Det er en slags konkurrent til Vipps, vil anta det er derfor noen vil begrense dem. Pga. en banksammenslåing ville en kamerat fått nytt bankkort mens han var på en måneds reise. Han løste det med et debetkort på mobilen, via en norsk onlinebank jeg ikke klarer huske navnet på, som igjen var koblet på Apple Pay på mobilen. Fungerte bra i USA visstnok, selv om enkelte rural hotel ikke var helt fornøyd med Apple Pay. Det negative er visst at noen nevner at kostnaden er dobbelt av vanlige transaksjoner, som gjerne betales av de en handler hos.

De kommende EU-reglene har jeg hørt om lenge. Virker som det tar tid. Enda ikke lest de. 

DNB nekter å godta Apple Pay fordi Apple nekter Vipps tilgang til iPhones hardware. Kan være til å forstå, men DNB pisser jo på en del kunder på den måten. Selv bruker jeg Garmin Pay på min Forerunner og det fungerer overraskende smidig.  

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...