Gå til innhold

Jeg trenger en veldig spesifikk bil


Anbefalte innlegg

Mannen Faller Ikke skrev (52 minutter siden):

Ville nok vært 100 ganger bedre å kjøpt en sånn her:

Bürstner T687 NEXXO - Abobil

 

Ut fra volum og praktisk bruk er jeg enig, men bobiler er lette OG romslige av en grunn. Vi snakker de letteste, tynneste materialene på alle områder. Hvis man er så uheldig at man kræsjer i en slik så går det sjelden bra.

 

  • Sad 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips så langt 🙂

For å oppsummere litt:

  • Bilen skal inn i garasje med høyde 2.10m så noe særlig høyere enn en Caddy går ikke
  • Nyere Vito - jeg fant 2 stk på Finn med kriteriene jeg har nevnt, begge har gått nesten 400.000km så Vito utgår nok med høye kneløft (begge er forresten garantert ex-drosjebiler)
  • VW Multivan - det er jo fine biler, men har fort veldig høy kilometer/alder når prisen er innenfor budsjett. Jeg tenker jeg prioriterer nyere bil/lavere kilometer.
  • Generelt så er det også slik at biler basert på personbilunderstell (som f.eks. Caddy) har rimeligere reservedeler/dekk/service enn større biler som er basert på "skikkelig" varebilunderstell
  • Elbiler som f.eks. VW ID Buzz, nye Volvo EM90 osv. er interessante når de kommer på bruktmarkedet om en stund. Ser man får brukt ID Buzz 5-seter til ca 500.000 nå, men det er for dyrt. Og jeg vil egentlig ha den lange utgaven/5-seter som jeg hører rykter om kommer snart. Og da er det bare å vente 3-5 år før den har akseptabel pris.

Så inntil videre så tenker jeg at min opprinnelige plan om en 2016-18 Caddy Maxi 5/7-seter med 2-liters dieselmotor, framhjulstrekk og manuell girkasse er det snusfornuftige alternativet. Det er lite som går galt på disse bilene, og driftskostnaden er lav (for en fossilbil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har B96 førerkort kan fortsatt ikke bilens totalvekt være mer enn 3500 kg.

Man oppnår bare høyere vogntogvekt.

Hvis du har 210 i åpning i garasjen får du inn både Vito, Transporter og Transit så lenge de har normalt tak.

Min Vito med rails langs taket er 204 høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Plankepetter said:

Selv om man har B96 førerkort kan fortsatt ikke bilens totalvekt være mer enn 3500 kg.

Man oppnår bare høyere vogntogvekt.

Hvis du har 210 i åpning i garasjen får du inn både Vito, Transporter og Transit så lenge de har normalt tak.

Min Vito med rails langs taket er 204 høy.

Ja, jeg vet jeg får inn de litt større kassebilene i garasjen, men av grunner jeg har nevnt over så utgår de pga. høyere innkjøps- og driftskostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er ganske dyrt&komplisert å sette inn bakseter i en kassebil med interiør, godkjenning, omregistrering osv, men hva vet jeg 🙂 I tillegg er jeg skeptisk til evt. salgsverdi av en slik doning.

Jeg er også litt tvilende til om en kassebil med 75kWh-batteri greier Oslo-Hemsedal (21 mil) på vinterstid uten lading. I tillegg har vi p.t. ikke mulighet til hjemmelading i Hemsedal, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke orker å bruke fredagskvelden til å hurtiglade framfor å kose meg med en øl.

Om 3-4 år er situasjonen sannsynligvis annerledes:

  • Vi regner med å kunne bytte ut campingvogn/spikertelt med leilighet m/lademulighet
  • De spennende el-kassebilene som er ute nå/snart kommer til å være på bruktmarkedet til en passe pris
Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, knut7 said:

De har allerede gjort jobben på fabrikken: https://elbil.no/test-av-citroen-e-spacetourer-fleksibel-familiebuss/

Veldig spennende bil med fleksibel innredning (dvs. at du kan ta ut alle setene). Om den kommer med litt større batteri så kommer den til å være attraktiv for meg på bruktmarkedet om noen år 😉 

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Caravelle? Normal eller lang utgave. Går inn i garasjen din. 

Jeg har en kort Transporter. Siden bilen var ny i 2016 har jeg kjørt 285000 og bortsett fra litt garantisaker, har jeg byttet slitedeler. Deler i forstillingen, bremser, EGR ventil og vanlige servicer.  Bilen går fortsatt bra den. God svingradius gjør den overraskende fin å kjøre. Madammen har en 2013 ProAce og den har svingradius som et tog i forhold. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=322581048

 

Endret av Chalshus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en ID Buzz som leiebil i Tromsø rett før jul og tenkte den ser kul ut, men det varte ikke lenge.

Når du setter deg inn i bilen så virker det som om du sitter midt i den og det er 2m fram til fronten.

Kjøreegenskaper som en båt uten kjøl, bakhjulstrekk og et betjeningsgrensesnitt som kan gjøre den mest sindige forbannet, men det gjelder forsåvidt alle VW sine elbiler.

ID7 skal visst ha fått noen knapper tilbake og alle moderne biler bør ha noe ala Google maps til navigasjon for å måtte dunke inn adresser for å finne frem er ut.

Moralen er at ID Buzz skuffet stort på alt bortsett fra utseende.

Stemmer på Caddy, men jeg ville hatt 4hjulstrekk😀

Endret av Gullars
  • Sad 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (13 timer siden):

Har hatt et veldig godt øye til Buzz... 😞

Alltid best å prøve selv😀

Jeg var muligens i sur gubbe modus når jeg landa på flyplassen og litt farga av at jeg har kjørt Volvo i 10år😎

  • Haha 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du gikk for det tryggeste ut fra kriteriene i åpningsposten + at du får noe du kjenner fra før. Og vist du gikk for bilen i linken ovenfor, så grattis, den så veldig fin ut. 

Liten digresjon til El, ikke El: Vi kjørte Høland - Sjusjøen med liten elbil og kjørte jeg smart kunne jeg på sommer og sol komme meg opp uten ladestopp. Men i praksis ble det som regel alltid 10-15min lading underveis og vi snakker om en distanse på ca 210km og ca 3 t uten stans. Nedover, altså hjem sjelden ladestopp når bilen var fulladet ved avreise fra Sjusjøen. Stilte inn til laveste ladetrinn og lot nødladeren stå på (vogn og spikerbu) fra vi kom og til vi dro. Om vinteren var det ikke snakk om å komme hverken opp eller ned uten ladestopp, men det funket egentlig ganske greit med noen minutter ladestopp.

Og så gjorde vi som du antyder lenger opp i tråden. I stedet for å bruke mye av tiden på å måke snø og bære vann ville jeg heller bruke tiden på ski og sykkel. Vi solgte vogn og bu på Sjusjøen og kjøpte leilighet. Hadde søk på Sjusjøen, Hemsedal, Beitostølen og Geilo da dette er områder vi føler kan tilby det vi vil ha, i ca grei avstand hjemmefra. Var å kikket på noen underveis og fikk tilslag på Beitostølen så da ble det der. Høland - Beitostølen er ca 260km og ca 4 timer uten stans og nå var det ikke snakk om å komme utenom ladestopp selv om det er ladeboks i garasjen både hjemme og på fjellet. Visst du skal holde følge med trafikken er det ikke til å unngå at du bruker strøm. Og selv om vi nå bare har 6 mil lengre hyttevei gjør topografien at det går mye mer strøm enn til Sjusjøen. Etter første høst/vinter ble vi lei av lading og ladekø og solgte bilen. Kjøper gjerne og helt sikkert batteribil igjen, men det blir når infrastruktur og ladekø er på et annet nivå enn idag.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (17 timer siden):

Takk for alle råd!

Jeg har valgt å ikke høre på noen av dere, og gått for den opprinnelige følelsen 

https://www.finn.no/334556549

Ser at denne spiller Bruno Mars på full guffe. Det skal mye sinnametal til for å røyke ut! Kanskje du bør trekke deg fra kjøpet?

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (På 9.2.2024 den 11.09):

Jeg er også litt tvilende til om en kassebil med 75kWh-batteri greier Oslo-Hemsedal (21 mil) på vinterstid uten lading. I tillegg har vi p.t. ikke mulighet til hjemmelading i Hemsedal, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke orker å bruke fredagskvelden til å hurtiglade framfor å kose meg med en øl.

 

Jeg tror det vil gå på vanlige vinterdager, men kanskje ikke de kaldeste dagene. Jeg mener på generelt grunnlag at det er greit å venne seg til at 10-15 min ladestopp er en del av en sivilisert biltur. Hadde jeg kjøpt ny bil nå ville jeg vært mye mer opptatt av ladehastighet enn maks rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LarsB said:

Gratulerer!

Det er nok kanskje en sånn vi skal se på når det kommer til at Roomsteren må pensjoneres.  

Lov å spørre hva du måtte gi for den?

 

LarsB

Den lå ute for 229k.

Jeg ville ha hengerfeste, det kunne de montere for 10k.

Så trenger den veldig snart nye vinterdekk, vi avtalte at om de satte på skikkelige Conti-dekk så henter jeg den i Bergen framfor at de leverer til Oslo. Null stress for min del, jeg bare flyr til Flesland en helg jeg uansett skal til Hemsedal.

239k totalt altså.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Svene said:

Hvordan er støyen i denne litt nyere Caddyen? Har hatt den på lista som mulig neste bil men syns det var mye støy i den. Er den blitt stillere innvendig?

Kassebil-versjonen har jo en del støy. Tror personbil-varianten er bedre, kan gi tilbakemelding når jeg har fått testet 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (På 9.2.2024 den 11.23):

De har allerede gjort jobben på fabrikken: https://elbil.no/test-av-citroen-e-spacetourer-fleksibel-familiebuss/

Veldig spennende bil med fleksibel innredning (dvs. at du kan ta ut alle setene). Om den kommer med litt større batteri så kommer den til å være attraktiv for meg på bruktmarkedet om noen år 😉 

Dette er samme bil jeg hadde i fossilutgave med 2.0 diesel. Helt nydelig familiefrakter, men som elbil har de foreløpig altfor kort rekkevidde. Snekret (foldbar)seng baki med plass til tre, og hekktelt med plass til matlaging og soveplass til to.. 🙂 Fem personer (og fem sykler) med overnattingsmulighet for alle fem gikk helt fint 🙂 Komforten i disse bilene er overraskende god, veldig personbilfølelse, hadde null driftsfeil på vår, så virker godt skrudd sammen. Satser på elbilutgaven kommer med stort batteri på et tidspunkt. 

190(189?)cm høy, så kommer inn i vanlige parkeringshus. To tonn hengervekt og 150kg taklast. Den fleksible innredningen med seter på skinner er digg.

 

 

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...