andersar Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Mannen Faller Ikke skrev (52 minutter siden): Ville nok vært 100 ganger bedre å kjøpt en sånn her: Bürstner T687 NEXXO - Abobil Ut fra volum og praktisk bruk er jeg enig, men bobiler er lette OG romslige av en grunn. Vi snakker de letteste, tynneste materialene på alle områder. Hvis man er så uheldig at man kræsjer i en slik så går det sjelden bra. 1 Siter Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar Takk for mange tips så langt 🙂 For å oppsummere litt: Bilen skal inn i garasje med høyde 2.10m så noe særlig høyere enn en Caddy går ikke Nyere Vito - jeg fant 2 stk på Finn med kriteriene jeg har nevnt, begge har gått nesten 400.000km så Vito utgår nok med høye kneløft (begge er forresten garantert ex-drosjebiler) VW Multivan - det er jo fine biler, men har fort veldig høy kilometer/alder når prisen er innenfor budsjett. Jeg tenker jeg prioriterer nyere bil/lavere kilometer. Generelt så er det også slik at biler basert på personbilunderstell (som f.eks. Caddy) har rimeligere reservedeler/dekk/service enn større biler som er basert på "skikkelig" varebilunderstell Elbiler som f.eks. VW ID Buzz, nye Volvo EM90 osv. er interessante når de kommer på bruktmarkedet om en stund. Ser man får brukt ID Buzz 5-seter til ca 500.000 nå, men det er for dyrt. Og jeg vil egentlig ha den lange utgaven/5-seter som jeg hører rykter om kommer snart. Og da er det bare å vente 3-5 år før den har akseptabel pris. Så inntil videre så tenker jeg at min opprinnelige plan om en 2016-18 Caddy Maxi 5/7-seter med 2-liters dieselmotor, framhjulstrekk og manuell girkasse er det snusfornuftige alternativet. Det er lite som går galt på disse bilene, og driftskostnaden er lav (for en fossilbil). Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plankepetter Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Selv om man har B96 førerkort kan fortsatt ikke bilens totalvekt være mer enn 3500 kg. Man oppnår bare høyere vogntogvekt. Hvis du har 210 i åpning i garasjen får du inn både Vito, Transporter og Transit så lenge de har normalt tak. Min Vito med rails langs taket er 204 høy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar 5 minutes ago, Plankepetter said: Selv om man har B96 førerkort kan fortsatt ikke bilens totalvekt være mer enn 3500 kg. Man oppnår bare høyere vogntogvekt. Hvis du har 210 i åpning i garasjen får du inn både Vito, Transporter og Transit så lenge de har normalt tak. Min Vito med rails langs taket er 204 høy. Ja, jeg vet jeg får inn de litt større kassebilene i garasjen, men av grunner jeg har nevnt over så utgår de pga. høyere innkjøps- og driftskostnad. Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knut7 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Hvor mye kan det koste å sette inn bakseter i noe slikt da? Elektrisk med 75 kWh batteri Bruktbil til salgs: Citroen Jumpy - 2020 - Grå - 136 Hk - Kasse | FINN.no Bruktbil til salgs: Citroen Jumpy - 2021 - Svart - 136 Hk - Kasse | FINN.no Bruktbil til salgs: Toyota Proace - 2021 - Grå - 136 Hk - Kasse | FINN.no 100 kWh! Bruktbil til salgs: Toyota Proace - 2021 - Grå - 136 Hk - Kasse | FINN.no Om ikke Proace blir for høy... Siter Driver emtb.no og emtbvideos.com Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar (endret) Jeg tenker det er ganske dyrt&komplisert å sette inn bakseter i en kassebil med interiør, godkjenning, omregistrering osv, men hva vet jeg 🙂 I tillegg er jeg skeptisk til evt. salgsverdi av en slik doning. Jeg er også litt tvilende til om en kassebil med 75kWh-batteri greier Oslo-Hemsedal (21 mil) på vinterstid uten lading. I tillegg har vi p.t. ikke mulighet til hjemmelading i Hemsedal, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke orker å bruke fredagskvelden til å hurtiglade framfor å kose meg med en øl. Om 3-4 år er situasjonen sannsynligvis annerledes: Vi regner med å kunne bytte ut campingvogn/spikertelt med leilighet m/lademulighet De spennende el-kassebilene som er ute nå/snart kommer til å være på bruktmarkedet til en passe pris Endret 9. februar av DesmoSkier Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jomar Henriksen Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) Gammal volvo? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=338477053 Kjører en del i nordsverige, og der er medianbilen en v70 med tre tusenmetere i grillen. Endret 9. februar av Jomar Henriksen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar 4 minutes ago, Jomar Henriksen said: Gammal volvo? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=338477053 Kjører en del i nordsverige, og der er medianbilen en v70 med tre tusenmetere i grillen. Den har for liten plass inni 😉 Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar (endret) 24 minutes ago, knut7 said: Hvor mye kan det koste å sette inn bakseter i noe slikt da? Elektrisk med 75 kWh batteri Bruktbil til salgs: Citroen Jumpy - 2020 - Grå - 136 Hk - Kasse | FINN.no Bruktbil til salgs: Citroen Jumpy - 2021 - Svart - 136 Hk - Kasse | FINN.no De har allerede gjort jobben på fabrikken: https://elbil.no/test-av-citroen-e-spacetourer-fleksibel-familiebuss/ Veldig spennende bil med fleksibel innredning (dvs. at du kan ta ut alle setene). Om den kommer med litt større batteri så kommer den til å være attraktiv for meg på bruktmarkedet om noen år 😉 Endret 9. februar av DesmoSkier Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chalshus Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) Hva med en Caravelle? Normal eller lang utgave. Går inn i garasjen din. Jeg har en kort Transporter. Siden bilen var ny i 2016 har jeg kjørt 285000 og bortsett fra litt garantisaker, har jeg byttet slitedeler. Deler i forstillingen, bremser, EGR ventil og vanlige servicer. Bilen går fortsatt bra den. God svingradius gjør den overraskende fin å kjøre. Madammen har en 2013 ProAce og den har svingradius som et tog i forhold. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=322581048 Endret 9. februar av Chalshus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullars Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) Jeg fikk en ID Buzz som leiebil i Tromsø rett før jul og tenkte den ser kul ut, men det varte ikke lenge. Når du setter deg inn i bilen så virker det som om du sitter midt i den og det er 2m fram til fronten. Kjøreegenskaper som en båt uten kjøl, bakhjulstrekk og et betjeningsgrensesnitt som kan gjøre den mest sindige forbannet, men det gjelder forsåvidt alle VW sine elbiler. ID7 skal visst ha fått noen knapper tilbake og alle moderne biler bør ha noe ala Google maps til navigasjon for å måtte dunke inn adresser for å finne frem er ut. Moralen er at ID Buzz skuffet stort på alt bortsett fra utseende. Stemmer på Caddy, men jeg ville hatt 4hjulstrekk😀 Endret 9. februar av Gullars 1 Siter Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Har hatt et veldig godt øye til Buzz... 😞 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar (endret) Takk for alle råd! Jeg har valgt å ikke høre på noen av dere, og gått for den opprinnelige følelsen https://www.finn.no/334556549 Endret 9. februar av DesmoSkier 1 3 Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andersar Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Ingen fare, du er helt on brand her og velger selvfølgelig det du allerede hadde bestemt deg for da tråden ble opprettet 😄 1 Siter Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar (endret) Takk! Jeg må jo gi @erikskon cred for støtte i vår felles Caddy-crush ❤️ Endret 9. februar av DesmoSkier 1 Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullars Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Ndreas skrev (13 timer siden): Har hatt et veldig godt øye til Buzz... 😞 Alltid best å prøve selv😀 Jeg var muligens i sur gubbe modus når jeg landa på flyplassen og litt farga av at jeg har kjørt Volvo i 10år😎 2 Siter Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Joda, har ingen planer om ny bil enda 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saktetur Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Tror du gikk for det tryggeste ut fra kriteriene i åpningsposten + at du får noe du kjenner fra før. Og vist du gikk for bilen i linken ovenfor, så grattis, den så veldig fin ut. Liten digresjon til El, ikke El: Vi kjørte Høland - Sjusjøen med liten elbil og kjørte jeg smart kunne jeg på sommer og sol komme meg opp uten ladestopp. Men i praksis ble det som regel alltid 10-15min lading underveis og vi snakker om en distanse på ca 210km og ca 3 t uten stans. Nedover, altså hjem sjelden ladestopp når bilen var fulladet ved avreise fra Sjusjøen. Stilte inn til laveste ladetrinn og lot nødladeren stå på (vogn og spikerbu) fra vi kom og til vi dro. Om vinteren var det ikke snakk om å komme hverken opp eller ned uten ladestopp, men det funket egentlig ganske greit med noen minutter ladestopp. Og så gjorde vi som du antyder lenger opp i tråden. I stedet for å bruke mye av tiden på å måke snø og bære vann ville jeg heller bruke tiden på ski og sykkel. Vi solgte vogn og bu på Sjusjøen og kjøpte leilighet. Hadde søk på Sjusjøen, Hemsedal, Beitostølen og Geilo da dette er områder vi føler kan tilby det vi vil ha, i ca grei avstand hjemmefra. Var å kikket på noen underveis og fikk tilslag på Beitostølen så da ble det der. Høland - Beitostølen er ca 260km og ca 4 timer uten stans og nå var det ikke snakk om å komme utenom ladestopp selv om det er ladeboks i garasjen både hjemme og på fjellet. Visst du skal holde følge med trafikken er det ikke til å unngå at du bruker strøm. Og selv om vi nå bare har 6 mil lengre hyttevei gjør topografien at det går mye mer strøm enn til Sjusjøen. Etter første høst/vinter ble vi lei av lading og ladekø og solgte bilen. Kjøper gjerne og helt sikkert batteribil igjen, men det blir når infrastruktur og ladekø er på et annet nivå enn idag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar DesmoSkier skrev (16 timer siden): Takk for alle råd! Jeg har valgt å ikke høre på noen av dere, og gått for den opprinnelige følelsen https://www.finn.no/334556549 Gratulerer! Det er nok kanskje en sånn vi skal se på når det kommer til at Roomsteren må pensjoneres. Lov å spørre hva du måtte gi for den? LarsB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andersar Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar DesmoSkier skrev (17 timer siden): Takk for alle råd! Jeg har valgt å ikke høre på noen av dere, og gått for den opprinnelige følelsen https://www.finn.no/334556549 Ser at denne spiller Bruno Mars på full guffe. Det skal mye sinnametal til for å røyke ut! Kanskje du bør trekke deg fra kjøpet? 1 Siter Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stislask Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar DesmoSkier skrev (På 9.2.2024 den 11.09): Jeg er også litt tvilende til om en kassebil med 75kWh-batteri greier Oslo-Hemsedal (21 mil) på vinterstid uten lading. I tillegg har vi p.t. ikke mulighet til hjemmelading i Hemsedal, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke orker å bruke fredagskvelden til å hurtiglade framfor å kose meg med en øl. Jeg tror det vil gå på vanlige vinterdager, men kanskje ikke de kaldeste dagene. Jeg mener på generelt grunnlag at det er greit å venne seg til at 10-15 min ladestopp er en del av en sivilisert biltur. Hadde jeg kjøpt ny bil nå ville jeg vært mye mer opptatt av ladehastighet enn maks rekkevidde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet 10. februar Forfatter Del Skrevet 10. februar 1 hour ago, LarsB said: Gratulerer! Det er nok kanskje en sånn vi skal se på når det kommer til at Roomsteren må pensjoneres. Lov å spørre hva du måtte gi for den? LarsB Den lå ute for 229k. Jeg ville ha hengerfeste, det kunne de montere for 10k. Så trenger den veldig snart nye vinterdekk, vi avtalte at om de satte på skikkelige Conti-dekk så henter jeg den i Bergen framfor at de leverer til Oslo. Null stress for min del, jeg bare flyr til Flesland en helg jeg uansett skal til Hemsedal. 239k totalt altså. 1 Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svene Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar DesmoSkier skrev (På 9.2.2024 den 23.29): Takk for alle råd! Jeg har valgt å ikke høre på noen av dere, og gått for den opprinnelige følelsen https://www.finn.no/334556549 Hvordan er støyen i denne litt nyere Caddyen? Har hatt den på lista som mulig neste bil men syns det var mye støy i den. Er den blitt stillere innvendig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet 11. februar Forfatter Del Skrevet 11. februar 24 minutes ago, Svene said: Hvordan er støyen i denne litt nyere Caddyen? Har hatt den på lista som mulig neste bil men syns det var mye støy i den. Er den blitt stillere innvendig? Kassebil-versjonen har jo en del støy. Tror personbil-varianten er bedre, kan gi tilbakemelding når jeg har fått testet 🙂 1 Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suverin Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) DesmoSkier skrev (På 9.2.2024 den 11.23): De har allerede gjort jobben på fabrikken: https://elbil.no/test-av-citroen-e-spacetourer-fleksibel-familiebuss/ Veldig spennende bil med fleksibel innredning (dvs. at du kan ta ut alle setene). Om den kommer med litt større batteri så kommer den til å være attraktiv for meg på bruktmarkedet om noen år 😉 Dette er samme bil jeg hadde i fossilutgave med 2.0 diesel. Helt nydelig familiefrakter, men som elbil har de foreløpig altfor kort rekkevidde. Snekret (foldbar)seng baki med plass til tre, og hekktelt med plass til matlaging og soveplass til to.. 🙂 Fem personer (og fem sykler) med overnattingsmulighet for alle fem gikk helt fint 🙂 Komforten i disse bilene er overraskende god, veldig personbilfølelse, hadde null driftsfeil på vår, så virker godt skrudd sammen. Satser på elbilutgaven kommer med stort batteri på et tidspunkt. 190(189?)cm høy, så kommer inn i vanlige parkeringshus. To tonn hengervekt og 150kg taklast. Den fleksible innredningen med seter på skinner er digg. Endret 12. februar av suverin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.