Gå til innhold

Kanariøyene


Anbefalte innlegg

Oddefa skrev (13 timer siden):

Ser at min Biggest climb på Strava er 1923 hm, uten at jeg får trykket på den for å se hva/hvor/hvilken. Men den rene klatringen opp til toppen av Veleta er over 2500 hm, riktignok en kort nedoverbakke halvveis til krysset hvor hovedveien fra Granada går. Vi syklet opp  fra Monachil og via Alto del Purche (ala de gjorde på Vueltan for 2 år siden), der er det en liten nedoverbakke. Og så trillet vi sikkert 50-100 hm nedover i byen Sierre Nevada for å finne mat. Mulig det "ødelagte" sporet på Strava som hel klatring. Ikke at det betyr mye for min del. Strava er tur og treningsdagbok, ikke mer en det. 

Ellers litt pist over at bøndene i Andalucia har ødelagt/stanset dagens og morgendagens etappe i Volta Andalucia, for det var mange av de veiene vi sykle der, spesielt dagens etappe var det. Det irriterer meg mer en at Strava ikke gir meg bedre Biggest Climb he he. 

Din biggest climp på Strava er fra 21.07.2018. Tour du Mont Blanc 🤓 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (1 time siden):

Din biggest climp på Strava er fra 21.07.2018. Tour du Mont Blanc 🤓 
 

Ok, men det er jo ikke en klatring, men ritt/tur, er vel ikke den turen jeg har med mest hm eller tror jeg (så fremt som Everesting ikke teller på strava?). Var ingen klatringer på TdMB som var over 1900 hm, Gr.Bernard som var lengst mener jeg var ca 1750 hm. Men har ikke brukt Strava til den slags sjekk før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Oddefa said:

Ok, men det er jo ikke en klatring, men ritt/tur, er vel ikke den turen jeg har med mest hm eller tror jeg (så fremt som Everesting ikke teller på strava?). Var ingen klatringer på TdMB som var over 1900 hm, Gr.Bernard som var lengst mener jeg var ca 1750 hm. Men har ikke brukt Strava til den slags sjekk før. 

Det er høydeforskjell mellom laveste og høyeste punkt på et segment som definerer "Biggest Climb" - det kan gjerne være masse opp-og-ned mellom laveste og høyeste punkt, det behøver ikke være en sammenhengende oppoverbakke (sålenge segmentet disse to punktene ligger på tilfredsstiller Stravas krav til en klassifisert klatring).

På TdMB ser jeg at laveste punkt er litt over 500 moh og høyeste punkt er litt over 2400 moh. Det er to klatringer mellom disse to ytterpunktene, men det spiller ingen rolle. Høyeste punkt minus laveste punkt = 1924m i dette tilfellet.

En "Everesting" (dvs sykle opp og ned en eller flere bakker for å samle høydemetre) vil sjelden resultere i en imponerende Biggest Climb. Det er jo noen som driver med Everesting på segmentet Grefsenkollen (1.8km, 122 høydemeter). Man samler da opp total 8848 høydemetre, men "Biggest Climb" er fortsatt bare 122 m 🙂 fordi det er forskjellen mellom høyeste og laveste punkt.

-h

 

Endret av haaaaakon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haaaaakon skrev (6 timer siden):

Det er høydeforskjell mellom laveste og høyeste punkt på et segment som definerer "Biggest Climb" - det kan gjerne være masse opp-og-ned mellom laveste og høyeste punkt, det behøver ikke være en sammenhengende oppoverbakke (sålenge segmentet disse to punktene ligger på tilfredsstiller Stravas krav til en klassifisert klatring).

På TdMB ser jeg at laveste punkt er litt over 500 moh og høyeste punkt er litt over 2400 moh. Det er to klatringer mellom disse to ytterpunktene, men det spiller ingen rolle. Høyeste punkt minus laveste punkt = 1924m i dette tilfellet.

En "Everesting" (dvs sykle opp og ned en eller flere bakker for å samle høydemetre) vil sjelden resultere i en imponerende Biggest Climb. Det er jo noen som driver med Everesting på segmentet Grefsenkollen (1.8km, 122 høydemeter). Man samler da opp total 8848 høydemetre, men "Biggest Climb" er fortsatt bare 122 m 🙂 fordi det er forskjellen mellom høyeste og laveste punkt.

-h

 

ok, forstår. Men sånn sett tilfeldig hva slags segment en sykler da, og kortere avstikker er nok til at det ikke telles i Strava.  Men er som sagt ikke så opptatt av hva Strava mener om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig tenkte jeg "dette er siste gangen jeg sykler her" da jeg syklet Pico via strekket fra toppen av Mogan-Ayacata-Pico nå i vinter, makan til strekker med dårlig asfalt har jeg ikke vært med på. Og de var allerede veldig dårlige for 6 år siden. Det har for øvrig ikke skjedd noe med den raste strekningen nede ved Puerto de Mogan heller.

De er flinkere til å bruke penger på asfalten på Tenerife.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (41 minutter siden):

For øvrig tenkte jeg "dette er siste gangen jeg sykler her" da jeg syklet Pico via strekket fra toppen av Mogan-Ayacata-Pico nå i vinter, makan til strekker med dårlig asfalt har jeg ikke vært med på. Og de var allerede veldig dårlige for 6 år siden. Det har for øvrig ikke skjedd noe med den raste strekningen nede ved Puerto de Mogan heller.

De er flinkere til å bruke penger på asfalten på Tenerife.

Men bedre opp enn ned der! 🙂 Blir 32mm neste gc-tur her i alle fall. Trilla 28 til nå. 
Rasstrekningen sies skal skje til 25’, dog det er korrupt asf, så penga kommer ikke fram. Bonus opp til soria og ned serenity now er jo kun lekkert. 
haff, jeg MÅ ned snart

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet på 25mm, og forstod rakst hvorfor utleier hadde valgt Gatorskin. Mellom toppen av Mogan-klatringen og Ayacata degenererer veien gradvis inntil det til slutt bare er en tynn stripe på 15cm i midten som ikke er spisse kampesteiner med litt asfalt eller grus rundt. På det flate strekket mellom Ayacata og Pico er det ruglehelvete i ~5 km på hele veiens bredde. Vil tro at jeg garantert hadde punktert på dekkene jeg bruker i Noreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt den strekningen noen ganger de siste årene, senest i desember 23. Samme dekk som hjemme både kona og jeg, conti gp 4000 og 5000 med tpu slanger. Bare å senke farten så går det, men enig i at det er dårlig vei der. Like ens ovenfor Ayacata mot Pico, der blir det bare verre og verre syns jeg. 
Men vi har faktisk ikke punktert en eneste gang på GC, og vært der jevnlig siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (32 minutter siden):

Har kjørt den strekningen noen ganger de siste årene, senest i desember 23. Samme dekk som hjemme både kona og jeg, conti gp 4000 og 5000 med tpu slanger. Bare å senke farten så går det, men enig i at det er dårlig vei der. Like ens ovenfor Ayacata mot Pico, der blir det bare verre og verre syns jeg. 
Men vi har faktisk ikke punktert en eneste gang på GC, og vært der jevnlig siden 2007.

Heller ikke punga der, da jeg ikke teller den sigepunkteringa jeg hadde ved avreise playa hvor jeg svingte inn på mangojuicerestauranten i Soria med en fin halvslædd. Ranga dekk og fiksa mens de andre fiksa kake og kaffe! 🙂

edit: granca er forøvrig ikke sååå mye mer ræva på asfalt enn stadig flere av veiene her på bjerget. 
Sendte epost til fylket , og da fikk jeg som svar at de hadde valgt et tynnere lag asfalt ved oppgradering av aktuell fylkesveg for at de da kunne asfaltere lengre strekker og mer vei. 
Ja, jeg skulle ha svar: og du pisser i buksa for å holde varmen?

(klarte la være)

 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke punktert på racer i GC (men hadde en insane punkteringsopplevelse på mtb og en kaktusdal, ble sent før vi kom hjem for å si det sånt). Veiene rundt Ayacata er ræv ja, utenom veien til Tejeda som er fin . Derfor jeg liker best å sykle opp til toppen via Ayacata og nordsiden nedover til Telde og "hjem" derfra. Hvorfor er det så mye bedre asfalt på nordsiden ? mye flere innbyggere som betaler skatt og stemmer på politikere. Men 30 mm dekk er ikke feil. 

Men dårlig asfalt eller ikke, GC blir ikke feil. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (13 timer siden):

Hvorfor er det så mye bedre asfalt på nordsiden ? mye flere innbyggere som betaler skatt og stemmer på politikere. Men 30 mm dekk er ikke feil. 

Men dårlig asfalt eller ikke, GC blir ikke feil. 

Syklet i vinter ene dagen med en fra Østerrike som hadde reist fast til GC lengre enn meg, han sa at grunnen var skogbrannene som har herjet sørsiden. Det ble så varmt at oljen i asfalten kokte opp og brant. Dermed får en sprekkene og den røffe overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hører også med til historien at Mogan fylke virker å ha en blanding av et korrupt og inkompetent styre - da jeg sjekket ras/tunnel-saken sist gang, kom jeg over flere artikler med korrupsjonsanklager, og et Mogan-styre som klager på at de ikke lenger fikk eu-midler, fordi de i motsetning til de andre fylkene hadde bedt om å få hele 12-årspotten med én gang, og brukte det opp første året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (12 minutter siden):

Det hører også med til historien at Mogan fylke virker å ha en blanding av et korrupt og inkompetent styre - da jeg sjekket ras/tunnel-saken sist gang, kom jeg over flere artikler med korrupsjonsanklager, og et Mogan-styre som klager på at de ikke lenger fikk eu-midler, fordi de i motsetning til de andre fylkene hadde bedt om å få hele 12-årspotten med én gang, og brukte det opp første året...

Gjeng..

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 6.2.2024 den 19.41):

Har du ett stravaspor eller to fra Alicante by turen din som kunne linket til ? trenger litt inspirasjon til min tur selv om jeg begynner å få litt oversikt. Gjerne en lengre tur på god asfalt. 

Beklager, ikke sett denne før nå.

https://www.strava.com/activities/8960009234 (gjennom en plantasje med tidvis elendig grus…, men)

Sykla opp så ned og snudde de neste dagene. Ikke særlig oppfinnsomt, men funka. Spiste enkel serano, ost og tomat-baguett, på den fortauscafeen du nesten sykler gjennom. Herlig

Edit: agost het tettstedet jeg spiste/snudde i

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (På 16.2.2024 den 17.00):

For øvrig tenkte jeg "dette er siste gangen jeg sykler her" da jeg syklet Pico via strekket fra toppen av Mogan-Ayacata-Pico nå i vinter, makan til strekker med dårlig asfalt har jeg ikke vært med på. Og de var allerede veldig dårlige for 6 år siden.

Syklet den veien i begge retninger i vinter. Er enig i at den er ganske dårlig, men ikke spesielt plagsomt synes jeg. Med noen dårlige strekker setter man større pris på de finere partiene 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (1 time siden):

28mm er minimum dekkstørrelse på GC. Er mye dårlig vei der ja, men når det er sagt aldri punktert dernede.

 

Neste år blir det Alicante i steden for GC. Er asfalten der bedre?

Det kommer litt an på hva du mener med alicante…

Men ja, asfalten der er langt bedre enn i sørsidefjella på gc. Selvsagt fins der partier, som overalt, men bra standard, parkettgulv til tider 🙂

Når det er sagt, så har jeg funnet ruter på gc som veldig fint går med defekte håndledd (mine). Og sykler man rett vei, dvs opp der ræva og ned på finstedene så har man gjort mye. 

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (18 timer siden):

28mm er minimum dekkstørrelse på GC. Er mye dårlig vei der ja, men når det er sagt aldri punktert dernede.

 

Neste år blir det Alicante i steden for GC. Er asfalten der bedre?

Jeg driver å kikker på 2-ukers tur i desember og i utgangspunktet er det GC som står på programmet. Mest pga temperaturen, og at en har muligheten for å sole seg og bade litt i bassenget på hotellet. Tenkte å kombinere det med min tur nr.100 opp bakkene til Soria (der asfalten forøvrig er veldig bra). Bruker 28" dekk når vi er der og bytter over til GP 4000S i 28" som er ganske store og nok tilsvarer minst 30" i GP 5000. Kona sa hun merket god forskjell på så store dekk og mindre luft. 

Det som taler litt imot sammenlignet med Alicante/Calpe imot er variasjon i rutene og asfalten, Har tilsammen 5 ganger i området Benidorm/Calpe og asfalten er helt utrolig bra, og kombinert med lite trafikk når du er litt utenfor sentrum/mot fjellene er det ingen tvil om at Calpe er mye bedre.Bilistene er også mye mer hensynsfulle. På GC er det mye turister med leiebil som har et litt annet syn på syklister enn på fastlandet. 

Litt artig episode da vi var på GC i desember nå sist. Jeg syklet et drag opp Soria og omtrent halvveis, rett etter det lille flatstrekket kom det en syklist i blått og kjørte forbi meg. Jeg hadde ca 300w/75kg  og syns det gikk brukbart, men sto nesten stille i forhold til han som kom forbi. Jeg kjørte opp, snudde og syklet ned til jeg møtte kona i bunnen av bakken.

Vi skulle ta det ganske rolig nedover sykkeldalen, men fristen til å henge på ble for stor da to ryttere kom i ganske bra fart forbi oss. Han i blått (Jayco sto det på trøya) og en i hvtt som det sto UAE på trøya), ganske små syklister og helt like i størrelse. Fikk hengt meg på og lot kona få ligge nærmest. De snudde seg litt og økte farten da de så at vi hang på. Økte så farten og kona hadde 400w der hun lå på hjul. UAE rytteren snudde seg og flikket med albuen til kona, som hadde mer enn nok med å riste på hodet. Da hun ikke vill bli med å dra roet de ned og kjørte til siden og stoppet. Jeg forsto at det var Yates tvillingene som var på tur. Litt pusssig at de ikke ville la oss bli med nedover dalen, kunne blitt en bra personlig rekord.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (1 time siden):

Jeg driver å kikker på 2-ukers tur i desember og i utgangspunktet er det GC som står på programmet. Mest pga temperaturen, og at en har muligheten for å sole seg og bade litt i bassenget på hotellet. Tenkte å kombinere det med min tur nr.100 opp bakkene til Soria (der asfalten forøvrig er veldig bra). Bruker 28" dekk når vi er der og bytter over til GP 4000S i 28" som er ganske store og nok tilsvarer minst 30" i GP 5000. Kona sa hun merket god forskjell på så store dekk og mindre luft. 

Det som taler litt imot sammenlignet med Alicante/Calpe imot er variasjon i rutene og asfalten, Har tilsammen 5 ganger i området Benidorm/Calpe og asfalten er helt utrolig bra, og kombinert med lite trafikk når du er litt utenfor sentrum/mot fjellene er det ingen tvil om at Calpe er mye bedre.Bilistene er også mye mer hensynsfulle. På GC er det mye turister med leiebil som har et litt annet syn på syklister enn på fastlandet. 

Litt artig episode da vi var på GC i desember nå sist. Jeg syklet et drag opp Soria og omtrent halvveis, rett etter det lille flatstrekket kom det en syklist i blått og kjørte forbi meg. Jeg hadde ca 300w/75kg  og syns det gikk brukbart, men sto nesten stille i forhold til han som kom forbi. Jeg kjørte opp, snudde og syklet ned til jeg møtte kona i bunnen av bakken.

Vi skulle ta det ganske rolig nedover sykkeldalen, men fristen til å henge på ble for stor da to ryttere kom i ganske bra fart forbi oss. Han i blått (Jayco sto det på trøya) og en i hvtt som det sto UAE på trøya), ganske små syklister og helt like i størrelse. Fikk hengt meg på og lot kona få ligge nærmest. De snudde seg litt og økte farten da de så at vi hang på. Økte så farten og kona hadde 400w der hun lå på hjul. UAE rytteren snudde seg og flikket med albuen til kona, som hadde mer enn nok med å riste på hodet. Da hun ikke vill bli med å dra roet de ned og kjørte til siden og stoppet. Jeg forsto at det var Yates tvillingene som var på tur. Litt pusssig at de ikke ville la oss bli med nedover dalen, kunne blitt en bra personlig rekord.

 

Brødrene Yates bød opp til dans, herlig 🙂

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...