Gå til innhold

Kanariøyene


Anbefalte innlegg

LochNess skrev (13 minutter siden):

Første gang jeg gjør noe slikt ja. En fin førstetur for å teste bein og sykkel tenker jeg må være opp til Ayagaures.

Gleder meg som en unge og blir nok en del YouTube de neste dagene 

Heller ikke et dumt valg! Har trilla ned den i skumringa med lykt i inneklemttimen fra ankomst til mørkt første kvelden.

Opp til palmitos park kan jo legges inn også! Alltid lengre enn man tror 🙂

  • Like 3

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/7/2024 at 10:40 AM, LochNess said:

Finner ikke noe på Free Motion sine nettsider, men er reservasjoner bindene? Og er det inkludert flaskestativ? Sportsdrikke, energibarer osv regner jeg med er rimelig kurant å få kjøpt lokalt?

Dato blir første uka i mars (må vente til etter vinterferie-ukene i Norge), og tenker nok også at jeg blir med på noen av turene Free Motion arrangerer, i tillegg til et par soloturer

Reservasjonen er *ikke* bindende.

Har leid sykkel av FreeMotion hvert år de siste tre årene. Veldig bra sykler, gode mekanikere, hyggelige sykkelguider.

Syklene inkluderer flaskeholdere (2) pluss en flaske (samt pumpe, reserveslange og pedaler om du vil). Free Motion sin butikk i Playa del Ingles har alt du kan ønske deg av sportsdrikke, energibarer, sykkelklær, sko, etc etc...

Høsten 2023 var jeg typisk med på 2 gruppeturer i uken, og syklet solo de andre dagene. Fungerte utmerket. 

 

Endret av haaaaakon
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittlig høyeste dagtemperatur i Calpe er 16 grader Desember-Februar, mens den er 21 grader i Maspalomas på GC.

Jeg synes det var kaldt og småsurt i Calpe i månedsskiftet November/Desember, mens GC Syd er alltid en sikker temperaturvinner.

Jeg tror imidlertid slike lange flyreiser vil/må beskattes veldig mye hardere dersom verdenssamfunnet skal ha noen reell ambisjon om å nå Parisavtalens mål om ~50% utslippkutt innen 2030 i forhold til 1990-nivåene, så mulig at det er bedre å planlegge med skiferie i Norge i årene som kommer 🙂

spacer.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (3 timer siden):

Gjennomsnittlig høyeste dagtemperatur i Calpe er 16 grader Desember-Februar, mens den er 21 grader i Maspalomas på GC.

Jeg synes det var kaldt og småsurt i Calpe i månedsskiftet November/Desember, mens GC Syd er alltid en sikker temperaturvinner.

Jeg tror imidlertid slike lange flyreiser vil/må beskattes veldig mye hardere dersom verdenssamfunnet skal ha noen reell ambisjon om å nå Parisavtalens mål om ~50% utslippkutt innen 2030 i forhold til 1990-nivåene, så mulig at det er bedre å planlegge med skiferie i Norge i årene som kommer 🙂

spacer.png

Tror ikke du har skjønt konseptet med bærekraft/miljøvern.

1)det gjelder bare andre

2)Gjelder ikke hvis JEG må gjøre noe annet enn jeg gjør nå.

3)Gjelder ikke hvis det JEG liker koster mer.

 

😉

  • Like 6
  • Thanks 1
  • Haha 6
  • Sad 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (På 6.2.2024 den 12.55):

Jeg tror jeg hadde valgt det spanske fastlandet i stedet for GC. Jeg har vært å syklet 1 gang på GC og da var jeg vel innom det "aller meste" av veier på sørsiden. Dvs. at det ikke er så mye å velge mellom. Dessuten er det kun klatreruter å velge. Alle fine veier går mot fjellene.

Iom. at du har noen mnd. fri så antar jeg at du skal være borte lengre enn 1 uke, og da blir man nok lei av GC. Jeg hadde valgt Costa blanca, men aller helst Toscana eller sydover. Ikke like varmt, men veldig flott da. 

Spørs hvordan du definerer sørsiden, men hvis du definerer det som den sørlige halvdel vil jeg nå si det er en hel del å velge i. Hvis en i tillegg legger inn noen langturer mer mot vest, øst og nord, har en plenty å velge i.
Så og si alt innebærer bakker/klatringer så er en i hovedsak interessert i å kjøre tempo bør en nok velge en annen lokasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du allerede bestilt, men jeg vil slå ett slag for Tenerife. Kanskje ikke så originalt, siden hele sykkeleliten er der, men helt fantastisk og masse fine turer. Spesielt rundt Teide. Leide også sykkel på Freemotion og det funket utmerket. 

Sist jeg var der bodde jeg på "feil side" av vulkanen og der var det 10-12 grader. Finn riktig side av vulkanen med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksel skrev (53 minutter siden):

Nå har du allerede bestilt, men jeg vil slå ett slag for Tenerife. Kanskje ikke så originalt, siden hele sykkeleliten er der, men helt fantastisk og masse fine turer. Spesielt rundt Teide. Leide også sykkel på Freemotion og det funket utmerket. 

Sist jeg var der bodde jeg på "feil side" av vulkanen og der var det 10-12 grader. Finn riktig side av vulkanen med andre ord!

Tror nok rent objektivt sett også hadde valgt Tenerife, men direkterute fra Torp trumfet for min del denne gangen

 

johs78 skrev (1 time siden):

Spørs hvordan du definerer sørsiden, men hvis du definerer det som den sørlige halvdel vil jeg nå si det er en hel del å velge i. Hvis en i tillegg legger inn noen langturer mer mot vest, øst og nord, har en plenty å velge i.
Så og si alt innebærer bakker/klatringer så er en i hovedsak interessert i å kjøre tempo bør en nok velge en annen lokasjon. 

Om beina holder satser jeg på 5 dager sykling og en ren hviledag. I teorien forberedt på klatringer i hvert fall, så får vi se hvordan det blir i praksis 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksel skrev (59 minutter siden):

Nå har du allerede bestilt, men jeg vil slå ett slag for Tenerife. Kanskje ikke så originalt, siden hele sykkeleliten er der, men helt fantastisk og masse fine turer. Spesielt rundt Teide. Leide også sykkel på Freemotion og det funket utmerket. 

Sist jeg var der bodde jeg på "feil side" av vulkanen og der var det 10-12 grader. Finn riktig side av vulkanen med andre ord!


Har lagt en løs plan om å prøve Tenerife kommende desember. For å prøve noe nytt også trekker jo "Europas" biggest climb (opp til platå Teide) 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (18 minutter siden):

Tror nok rent objektivt sett også hadde valgt Tenerife, men direkterute fra Torp trumfet for min del denne gangen

 

Om beina holder satser jeg på 5 dager sykling og en ren hviledag. I teorien forberedt på klatringer i hvert fall, så får vi se hvordan det blir i praksis 😄

On the 7th day he rested… 😉

Anbefaler å trille til arguineguin på hviledagen, pizza på mucho màs og kaffe med vaffel på sjømannskirka (hvis du finner bord). Sistnevnte er et nydelig sted bare å "chille’n", som kidsa ville sagt. Uavhengig av hvor troa er/ikke er.

 

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (6 timer siden):


Har lagt en løs plan om å prøve Tenerife kommende desember. For å prøve noe nytt også trekker jo "Europas" biggest climb (opp til platå Teide) 🙂

Er vel strengt tatt Sierra Nevada/Pico Velata som er biggest climb ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (1 time siden):

Fra Granada eller fra Middelhavet?

Tok den fra Granada i August, vurderer å ta den fra Middelhavet til sommeren.

Fra Mddelhavet, Alumencar (der Volta Andalucia starter i morgen). 26 mil og 5000 hm. Startet i mørket og hjem i mørket (29.10 så litt færre soltimer en tidligere på høsten, evt våren). Kastet bort tid på noen gravelparti og finne mat i fjellet på vei opp, og at vi tok om (nesten) Granada på vei hjem i stedet for ca samme vei tilbake. Men var strålende vær da til å være så sent på året. Topp 5 racertur for min del. Det var to mindre nedoverbakker underveis på veien opp, ca 100 hm kanskje, før 2500 hm i en smell. Tjener litt tid/km på den å starte lenger øst, feks Motril. 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (34 minutter siden):

Kudos for å ikke sjekke det etter en slik stigning 😆

Jeg var med Oddefa på den turen i Sierra Nevada og det er ikke min biggest Climb på Strava . 
Strava påstår at min biggest climb er Stelvio med 1889 m i en klatring 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (1 time siden):

Jeg var med Oddefa på den turen i Sierra Nevada og det er ikke min biggest Climb på Strava . 
Strava påstår at min biggest climb er Stelvio med 1889 m i en klatring 🤓

Ser at min Biggest climb på Strava er 1923 hm, uten at jeg får trykket på den for å se hva/hvor/hvilken. Men den rene klatringen opp til toppen av Veleta er over 2500 hm, riktignok en kort nedoverbakke halvveis til krysset hvor hovedveien fra Granada går. Vi syklet opp  fra Monachil og via Alto del Purche (ala de gjorde på Vueltan for 2 år siden), der er det en liten nedoverbakke. Og så trillet vi sikkert 50-100 hm nedover i byen Sierre Nevada for å finne mat. Mulig det "ødelagte" sporet på Strava som hel klatring. Ikke at det betyr mye for min del. Strava er tur og treningsdagbok, ikke mer en det. 

Ellers litt pist over at bøndene i Andalucia har ødelagt/stanset dagens og morgendagens etappe i Volta Andalucia, for det var mange av de veiene vi sykle der, spesielt dagens etappe var det. Det irriterer meg mer en at Strava ikke gir meg bedre Biggest Climb he he. 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Oddefa said:

Ser at min Biggest climb på Strava er 1923 hm, uten at jeg får trykket på den for å se hva/hvor/hvilken. Men den rene klatringen opp til toppen av Veleta er over 2500 hm, riktignok en kort nedoverbakke halvveis til krysset hvor hovedveien fra Granada går. Vi syklet opp  fra Monachil og via Alto del Purche (ala de gjorde på Vueltan for 2 år siden), der er det en liten nedoverbakke. Og så trillet vi sikkert 50-100 hm nedover i byen Sierre Nevada for å finne mat. Mulig det "ødelagte" sporet på Strava som hel klatring. Ikke at det betyr mye for min del. Strava er tur og treningsdagbok, ikke mer en det. 

Ellers litt pist over at bøndene i Andalucia har ødelagt/stanset dagens og morgendagens etappe i Volta Andalucia, for det var mange av de veiene vi sykle der, spesielt dagens etappe var det. Det irriterer meg mer en at Strava ikke gir meg bedre Biggest Climb he he. 

Såvidt jeg har skjønt så må "Biggest Climb" matche et definert segment i Strava. Dersom man tar en avstikker underveis så vil sannsynligvis segment-matching feile, og dermed blir ikke turen regnet som Biggest Climb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (8 timer siden):

Ser at min Biggest climb på Strava er 1923 hm, uten at jeg får trykket på den for å se hva/hvor/hvilken.

Kan høres ut som Pico de las Nieves på Gran Canaria, er i allfall på meteren samme som jeg har.

Enig i at det ikke er så viktig, men en måte å finne høye pg vakre fjell å sykle på (og litt gøy 🙂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haaaaakon skrev (5 timer siden):

Såvidt jeg har skjønt så må "Biggest Climb" matche et definert segment i Strava. Dersom man tar en avstikker underveis så vil sannsynligvis segment-matching feile, og dermed blir ikke turen regnet som Biggest Climb.

Ja hvis den er basert på segment så er helt sikkert det at vi hadde en avstikker på 4-500 meter og 50-100 hm ned i Sierra Nevada nok til at en kommer ut av segmentet. For selv om det er vanligere å sykle fra Granada ("Hovedveien) så vil jeg vel anta såpass mange sykler fra Monachil også at det er eget segment. Selve turen fra Alumencar til toppen er selvsagt ikke noe segment da jeg tipper jeg og Kenneth er de eneste i hele verden som har syklet den varianten (eksagt). For lagde meg flere varianter strava-ruter da jeg ikke fant (hverken på Strava eller andre steder) andre personer som hadde syklet denne turen. Tror jeg fant en som syklet fra Montril(korteste vei fra kysten/middelhavet), men det er noen mil kortere og han hadde syklet via Granada. Jeg lagde også et spor via Granada, selv om høydmetre var likt så var det ca 1 mil kortere distanse å sykle via Monachil. Den personen som syklet opp til toppen fra Montril syklet heller ikke hjem igjen, men tok buss/tog/taxi (husker ikke helt) tilbake fra Granada. Vi skulle sykle hjem. Mørkt eller ikke. Men det sporet vi valgte hadde også 1 mil med passe grov grus som selvsagt senket tempo en del. Selv om jeg tenker dette er min biggest climb så aksepterer jeg at ikke Strava forstår det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (1 time siden):

Kan høres ut som Pico de las Nieves på Gran Canaria, er i allfall på meteren samme som jeg har.

Enig i at det ikke er så viktig, men en måte å finne høye pg vakre fjell å sykle på (og litt gøy 🙂)

Det er det helt sikkert da ja, fra Aguimes-Ingenio/flyplassen ? Via Ayacata er vel 2300 hm men da med flere dumper. Siden toppen er på 1949 så vil jeg anta at laveste punkt på veien før Aguimes og opp til toppen er gir litt under 1930 hm, er vel bare en superkort nedoverbakke på det strekket. Mye finere klatring en via Ayacata, Har også syklet opp til Pico fra helt nord i øya, da fra en meter over kysten, men antar det var veilvalg som få har syklet og ikke noe helt segment. På en av mine idiotturer syklet jeg og en kompis først fra Maspalomas og til Pico, så helt ned til kysten på nordsiden før vi syklet opp igjen til Pica og ned til Maspalomas. Var vel nesten like langt som Alumencar/Sierra Nevada t/r og enda flere hm (5500 ish). Var også mørkt ut/inn tur. Var dog i bedre form da (2016), men vil si prestasjon (både mentalt og fysisk) var enda bedre (i 2022) på Sierra Nevada for var fortsatt preget av kneskade jeg hadde tidligere i 22 og sånn sett var aldri sikker på jeg klarte å komme på toppen. En superfit Lømo syklet hele veien opp til 3300ish moh i sone 1, mens jeg siste 500 hm hadde Himalaya pust og måtte stoppe for hver 100 hm for å puste godt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...