Gå til innhold

7000 kr i bot for farlig passering av syklist


Sykkelmafiaen

Anbefalte innlegg

Hva skjedde med bilisten i videoen egentlig?

Det fremstår som road rage. En billig spøk er å si det er en Teslasjåfør, og han selv filmet beviset for påtalemyndighetene.

Hadde selv ikke likt å bli filmet på offentlig sted, og blitt publisert på internet. Det er vel ikke et generelt forbud mot å filme på en offentlig plass, men det dekkes av straffeloven § 266 dersom filmingen oppleves som skremmende, plagsom eller hensynsløs eller den på annen måte krenker en annens fred. Åndsverkloven § 104 sier at det ikke er lov å publisere filmen (f.eks. legge filmen ut på internett) uten tillatelse fra de som er filmet.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (43 minutter siden):

Hva skjedde med bilisten i videoen egentlig?

Han fikk bot på stedet for å ha kjørt ulovlig igjennom, og ble også opprettet en anmeldelse for en form for frihetsberøvelse/voldsbruk/trusler (usikker), men den henla de like fort som de opprettet den pga kapasitetshensyn.

Andreas skrev (43 minutter siden):

Hadde selv ikke likt å bli filmet på offentlig sted, og blitt publisert på internet. Det er vel ikke et generelt forbud mot å filme på en offentlig plass, men det dekkes av straffeloven § 266 dersom filmingen oppleves som skremmende, plagsom eller hensynsløs eller den på annen måte krenker en annens fred. Åndsverkloven § 104 sier at det ikke er lov å publisere filmen (f.eks. legge filmen ut på internett) uten tillatelse fra de som er filmet.

Gode tanker, som jeg prøver å være var på når jeg publiserer video av folk. Og det ble faktisk prøvd i denne saken her. Vedkommende anmeldte nemlig meg etterpå for å ha filmet/publisert, og "angrepet ham først" (lol). I stedet for at det også ble henlagt pga kapasitet, ble det henlagt som "intet straffbart forhold". Så politiet mente selv at det jeg gjorde her var innafor.

Jeg sensurerte jo personen og bilskilt, så det er lite "åndsverk"/"avbilding av en person" her, er min tolkning. Og skulle det vært det, så mener jeg at mine publiseringer ofte har "aktuell og allmenn interesse" når det er lovbrudd som filmes, eller for å påpeke hva politiet henlegger av saker.

Et annet aspekt enn filming mtp åndsverk, er jo personvern. Der synes jeg også jeg har gjort mitt her, med å sladde ansikt og nummerplate. Men litt kritikk til meg selv her, er at selv om nummerplaten ikke er synlig i videoen fra Sørkedalen, er en annen plate på en annen bil synlig når jeg diskuterer hjemme hos vedkommende, den burde jeg også sensurert. Ellers er det mange som mener at det å ikke sladde nummerplater er greit, f. eks. jusprofessor ved UiO skriver "Jeg kommer til å fortsette å publisere bilder av biler som er parkert i sykkelfelt, og jeg kommer ikke til å sladde registreringsnummerne". Men det er litt uenighet her. Selv sladder jeg ofte ikke om det er en bil uten noen mennesker involvert, det er en bil og ikke en person, liksom. Men så fort eieren er en del av videoen prøver jeg å unngå å vise plata, for at det ikke skal bli noe heksejakt. Evt. risikerer jeg jo at videoen tas ned, og poenget mitt er jo ikke å henge ut den personen spesifikt, men heller vise opplevelser som syklist.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 6

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er handlingen som er viktig, om du skal vise den frem. Ansikt, navn, nummerskilt etc. er egentlig kun relevant for påtalemyndighetene.

Juridisk er det kanskje en hot potato, men kjipt å måtte leie inn juridisk ekspertise for noe en lett kan unngå.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av oss som følger med i dagens media ville vel funnet andre steder enn Grønland/Tøyen når man skal leke politi for å filme nye landsmenn i Tesla som føler seg hevet over loven. Trådstarter har snart ertet på seg bilister over hele byen og på ett tidspunkt så er det noen som får tak i ham når snuten ikke er i nærheten.
Mulig at det ikke er like morro lenger når sykkelen er i Akerselva og du ligger grisebanket på legevakten, men for all del, vi har alle våre behov som skal dekkes. Alkohol løser mange av mine problemer, kan anbefale det når livet blir for tungt.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (1 time siden):

De av oss som følger med i dagens media ville vel funnet andre steder enn Grønland/Tøyen når man skal leke politi for å filme nye landsmenn i Tesla som føler seg hevet over loven.

De av oss som derimot bor eller oppholder oss i området vet at det nok ikke er som skremselspropagandaen i media. "Nye landsmenn" og andre hundefløyter kan du forøvrig ta en annen plass enn i tråden her.

Lucky skrev (1 time siden):

Trådstarter har snart ertet på seg bilister over hele byen

Jeg har fått bilister i Vestre Aker (Sørkedalen), Alna, Gamle Oslo (Grønland) og Grünerløkka bøtelagt så langt er det vel. Så gjenstår noen bydeler 😉

Andreas skrev (2 timer siden):

Juridisk er det kanskje en hot potato, men kjipt å måtte leie inn juridisk ekspertise for noe en lett kan unngå.

Jepp. Så bruker timesvis på redigering av video for å prøve blokkere ut ansikter og slikt, for å unngå for mye av den problematikken og kritikken.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 4

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om ikke annet så er du ikke skuddredd, det skal du ha.
håper du har ett bredt publikum utenfor den snevre kretsen av brukere her på forumet. Uavhengig  av hvor du ferdes ville jeg vel trådd litt mer varsomt enn det du gjør. Kan jo virke som at det er flere enn Tesla eiere som har ett grunnleggende behov for å slå deg i hodet med noe hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (23 minutter siden):

Kan jo virke som at det er flere enn Tesla eiere som har ett grunnleggende behov for å slå deg i hodet med noe hardt.

Er dette et behov du føler på selv? Syns du det er dumt at noen dokumenterer og retter søkeløs mot problematisk adferd fra bilister? Hvilke alternative tiltak tenker du kan gjøres for at bilister i større grad skal bli bevisst på det ansvaret de har i form av å føre et potensielt dødelig eller lemlestende kjøretøy?

Kritikken din uten et eneste konstruktivt element tyder på at du syns den sterkestes rett er helt ok, og ville trivdes i et undertrykkende diktatur. Ta en tur til Russland.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (25 minutter siden):

Er dette et behov du føler på selv? Syns du det er dumt at noen dokumenterer og retter søkeløs mot problematisk adferd fra bilister? Hvilke alternative tiltak tenker du kan gjøres for at bilister i større grad skal bli bevisst på det ansvaret de har i form av å føre et potensielt dødelig eller lemlestende kjøretøy?

Kritikken din uten et eneste konstruktivt element tyder på at du syns den sterkestes rett er helt ok, og ville trivdes i et undertrykkende diktatur. Ta en tur til Russland.

nå har han selv dokumentert at det er flere som ønsker å bruke vold mot ham og hans eiendeler
mitt konstruktive råd til ham var "Uavhengig  av hvor du ferdes ville jeg vel trådd litt mer varsomt"

jeg synes det er helt greit at han dokumenterer farlig kjøring, men som sagt gjentatte ganger nå, mitt råd er at han er litt mer forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg syklet gjennom Europa og Balkan i sommer oppdaget jeg at trafikkkulturen i Norge egentlig er ganske bra. Det som ødelegger er jo disse enkelttilfellene av idioter som føler seg truet av at andre trafikanter bruker kjørebanen. Jeg har truffet noen sånne i Norge. Ingen i Balkan. Der gjør man forbikjøringer alt for nærme og ved motgående trafikk. Men når man treffer folkene på bensinstasjoner viser det seg at de bare er hyggelige men kjører sånn siden det er normalen der. Ingen usaklige utskjellinger..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (19 minutter siden):

Da jeg syklet gjennom Europa og Balkan i sommer oppdaget jeg at trafikkkulturen i Norge egentlig er ganske bra. Det som ødelegger er jo disse enkelttilfellene av idioter som føler seg truet av at andre trafikanter bruker kjørebanen. Jeg har truffet noen sånne i Norge. Ingen i Balkan. Der gjør man forbikjøringer alt for nærme og ved motgående trafikk. Men når man treffer folkene på bensinstasjoner viser det seg at de bare er hyggelige men kjører sånn siden det er normalen der. Ingen usaklige utskjellinger..

Folk flest er jo stort sett hyggelige og gjør sitt beste, både i trafikken og ellers i livet.
Biltrafikken i Oslo er ikke akkurat noe høydepunkt i livet mitt og det er lite trolig at jeg flytter tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes roadrage og personer med aggresjonsproblemer i alle land. Det skal være ganske ille før en turist oppdager at det kan være utrygt.

Generelt er de fleste folk hyggelige. Noen er ikke det.

h91F999CC

  • Haha 4

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hva med denne? Jeg stod og telte antallet bilister som kjørte ulovlig gjennom en bilfri gate (2-3 i minuttet..), for å evt bruke i en avis-sak eller for å få kommunen til å sette opp noe som hindret slik kjøring. Jeg plager ingen, står på siden av veien og surfer på telefonen mens kameraet ruller (jeg får ikke en gang med meg at han snakker til meg før andre gangen). En bilist ser kameraet og klikker i vinkel, truer meg, holder meg fast, og til slutt kommer politiet og tar hånd om ham. Joda, jeg "skaper" situasjonen ved å dokumentere et lovbrudd.. men er jeg virkelig problemet her?

 

Han siste der hadde fort endt opp med å måtte plukke tenna sine ut av hjelmen min.

Jeg sykler sjelden i trafikken av grunner vist lenger opp her men til og med når jeg kjører bil og ligger bak en syklist og venter på klar sikt for forbikjøring merker jeg noen ganger aggro fra bilen bak meg. Det finnes helt sikkert folk som har veldig dårlig tid men jeg tror ikke flertallet har det, dersom de kjenner litt etter.

Endret av Ivar Nilsen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (18 timer siden):

Jeg har fått bilister i Vestre Aker (Sørkedalen), Alna, Gamle Oslo (Grønland) og Grünerløkka bøtelagt så langt er det vel. Så gjenstår noen bydeler 😉

Jepp. Så bruker timesvis på redigering av video for å prøve blokkere ut ansikter og slikt, for å unngå for mye av den problematikken og kritikken.

Kan man spørre om hvor mange bilister du har fått bøtelagt og hvor mye tid per uke du bruker på denne hobbyen ?
hvis jeg hadde pendlet på sykkel inn til Oslo hver dag og så dokumentert farlige situasjoner så hadde kveldene blitt korte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som å skylde på offeret.. 🤔 

Den teslasjåføren burde vært innlagt på psykiatrisk. Hvis han er sånn på dagtid i trafikken kan man jo bare se for seg hvordan han er i andre sammenhenger.. 😬

Sykkelmafiaen holder seg i videoen helt rolig, og jeg vil tørre å si at han opptrer høflig 🙂

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (1 time siden):

Kan man spørre om hvor mange bilister du har fått bøtelagt

Det er vel disse to jeg har vist video av allerede i tråden. Dessuten det dramaet på Alna en tid tilbake.

Jeg klaget til statsadvokaten som omgjorde henleggelsen. Vedkommende fikk en bot på 12 000kr for trusler.

Dette er videoen jeg vet det er en del delte meninger rundt (blant annet diskusjon på gamleforumet, men halvparten der handler om at JoachimV tror jeg er masse andre personer??). Jeg syklet der i 50 km/t og lå bak samme bil helt fra Økern. Så ikke vært til hindring for noen. Jeg opplever selv at jeg legger meg ut til venstre i det det blir bredt nok for 2 inn mot rundkjøringen, men bilisten bak blir irritert og begynner tute. Jeg tenker jo jeg er fremst og skal få velge vil først. Deretter kjører bilisten rundt meg, med møtende biler i mot, og forsøker trykke meg inn i den andre bilen, i stedet for å vente 2 sekunder til vi uansett er fremme ved rundkjøringen.. I affekt, I guess, og for å vise hvor farlig nærme han er, dunker jeg i speilet. Da tørner han helt 🤷‍♂️ Her fant visst folk ut av at det er visse tilknytninger til visse miljøer... Burde jeg dunket i bilen? Nei, kanskje ikke. Burde han forsøkt å skvise meg ut først, og deretter jage meg? Definitivt ikke.

  • Like 5
  • Thanks 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så denne.

 

7450 kr (gammel sats) for mobilbruk. Egentlig en ikke-sak for min del, han tar en u-sving foran meg og jeg må skrense opp. Men jeg tenker egentlig sykle videre. Men han tuter på meg, fortsetter svingen sin, ruller ned vinduet for å kjefte på meg litt lenger nede i gata. Hva gjorde jeg feil, liksom?? At han rullet ned vinduet ga jo et blinkskudd av ansikt+mobil, så da ble det å anmelde på trass, fordi han mente jeg liksom gjorde noe gæernt.

  • Like 6
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Høres litt ut som å skylde på offeret.. 🤔 

Den teslasjåføren burde vært innlagt på psykiatrisk. Hvis han er sånn på dagtid i trafikken kan man jo bare se for seg hvordan han er i andre sammenhenger.. 😬

Sykkelmafiaen holder seg i videoen helt rolig, og jeg vil tørre å si at han opptrer høflig 🙂

Det er ganske mange mennesker som har vært innom psykiatrisk behandling eller som skulle vært det som ferdes fritt rundt, noen kjører BMW andre Tesla og noen sykler. Noen sitter inne med lange voldsdommer. De som jobber på psykiatrisk kan vel bekrefte at 5-10% av befolkningen sliter med psyken, enten hele tiden eller i perioder.
Så er det opptil den enkelte  hvordan man forholder seg til sine medtrafikanter når man vet dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (18 minutter siden):

Det er ganske mange mennesker som har vært innom psykiatrisk behandling eller som skulle vært det som ferdes fritt rundt, noen kjører BMW andre Tesla og noen sykler. Noen sitter inne med lange voldsdommer. De som jobber på psykiatrisk kan vel bekrefte at 5-10% av befolkningen sliter med psyken, enten hele tiden eller i perioder.
Så er det opptil den enkelte  hvordan man forholder seg til sine medtrafikanter når man vet dette.

Jeg tror du trenger opplæring både i psykiatri og statistikk, men hallo.

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (25 minutter siden):

Jeg tror du trenger opplæring både i psykiatri og statistikk, men hallo.

Enig, det var svært beskjedent. Tallet er egentlig mye høyere så poenget står desto sterkere. 

"Psykiske plager og lidelser er vanlig i befolkningen. Mellom én av seks og én av fire vil oppfylle kriteriene for en psykisk lidelse i løpet av et år."

https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/psykisk-helse/psykiske-lidelser-voksne/?h=1&term=

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gi masse honnør til deg @Sykkelmafiaen. Det er fantastisk at noen "tar kampen" og putter energi inn i å synliggjøre farlige og ulovlige situasjoner man møter som hverdagssyklist.

Det er helt bananas hvor lite seriøst man vektlegger bilens plass i bybilde og dens enorme skadepotensiale, så det er fint med noen vekkere noen ganger.

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (10 minutter siden):

Enig, det var svært beskjedent. Tallet er egentlig mye høyere så poenget står desto sterkere. 

"Psykiske plager og lidelser er vanlig i befolkningen. Mellom én av seks og én av fire vil oppfylle kriteriene for en psykisk lidelse i løpet av et år."

https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/psykisk-helse/psykiske-lidelser-voksne/?h=1&term=

 

Jeg vil anbefale deg å gå litt forbi "skrekkhistorier i media" for din forståelse av hva psykiske plager og lidelser innebærer, spesielt ifht risiko for andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge ord i munnen til @Lucky, men vil tro poenget hans er at det kan være risikabelt å være konfronterende med ukjente mennesker. Hver konfronterende hendelse øker (livs)sannsynligheten for at motparten gjør noe en ikke ønsker, og som kanskje gir varige mén.

Av egen erfaring. Jeg som en lykkelig uviten person beveger meg kanskje naiv rundt i store deler av byen. Sjeldent opplevd noe ubehagelig. De jeg kjenner i ordenstjenesten, helsetjenesten eller div. andre off. etater har et litt annet syn på hva som skjer i byen. Av den enkle grunn at livet er en lang tidsserie med hendelser, og sannsynligheten for en kjip hendelse er ganske liten for oss som ikke oppsøker trøbbel, men øker jo flere konfronterende hendelser en har. Mer spesifikt, jeg er oppvokst på kanten mellom Oslo Vest og Øst. Fint og flott sted, strålende sted å vokse opp. Trodde alltid alle rundt hadde det knallbra. Spol frem til 20årene hvor jeg fikk en kamerat som jobbet i en off. etat som sa en blokk 200-300 meter unna barnsdomshjemmet var en av de mer beryktede og belastede blokkene i Oslo. Mao. livet som lykkelig uviten gjør at en ikke ser alt hva som skjer. For de fleste av oss er det bedre å vite minst mulig om det kjipe som skjer i samfunnet, men det gjør oss også dårlig til å komme med fasitsvar ut fra de erfaringer vi sitter på.

Statistikk er statistikk, for de som ender som ofre betyr den lite.

For oss syklister blir det ikke spesielt stor endring, om en bare aksepterer bøllete sjåfører. Da forsvinner bare ulykkene i statistikken. Så sånn sett er det positivt for oss andre at @Sykkelmafiaen setter fokus på problemene, selv om en kan tenke at han utsetter seg selv for risiko.

  • Like 4

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...