Gå til innhold

7000 kr i bot for farlig passering av syklist


Sykkelmafiaen

Anbefalte innlegg

I min bok er jeg glad for at noen orker å følge opp når politiet/det offentlige ikke har ressursene til å prioritere sikkerhet for myke trafikanter (selv om det er en helt annen debatt).

Bor selv i en bratt, smal bakke med to kjørefelt og 30-sone. Denne er av ulike grunner blitt gjennomfartsåre for en større del av byen. Det mangler fortau, og er flere blinde stikkveier som "hovedveien" har vikeplikt for. Jeg har selvfølgelig ikke målinger av fart, men mitt anslag er at snitt-farten er langt over 30, og vi hører jevnlig tøffinger med store biler tømme tredjegiret. På vinterføre er det så glatt at vi jevnlig ser biler med full låsing på alle hjul nedover bakken. Flere av de tidligere nevnte tøffingene (merkelig nok stort sett kun dem som kjører Audi stasjonsvogn(!)) synes også det er veldig gøy å kjøre breisladd rundt blind sving i bunnen av bakken. Gjerne mer eller mindre i ettermiddagsrushet. 

Jeg har forsøkt å kontakte kommunen for å få vurdert fortau/fartsreduserende tiltak, men det er verken vilje eller penger til noen av delene. Politiet er også forsøkt i et håp om at det at de plukker en håndfull sertifikater på en ettermiddag vil føre til bedring. De har heller ikke ønsket å prioritere denne vegen for kontroll, og vi har i løpet av det siste året etter vi forsøkte kontakt ikke sett noe til dem.

For vår del begynner vi å bli så pass tom for virkemidler, at det frister å stille seg opp å filme trafikken, for å sende det til politiet som dokumentasjon på villkjøringen. Det eneste som stopper meg er at jeg ikke har pondusen til sykkelmafiaen, og at det foregår utenfor mitt eget hjem. Til nå har jeg holdt meg til klare og tydelige tomler ned til de passerende idiotene. Takk til dere som gidder å gjøre litt mer for å drive voksenopplæring av dem som kanskje egentlig hadde hatt godt av noen måneder som fotgjenger/syklist.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til forrige taler så har jeg opplevd en del av det samme, men jeg fikk faktisk satt ned fra 40 -> 30 fartsgrensen på en farlig strekke vei. Dette skjedde relativt raskt, men skilt (og beskjed om at det var innført) skjedde ikke før jeg purret et år senere og ba om innsyn i alle saksdokumenter. Innsynsforespørsler er en veldig god måte å holde kommunen i skinnet på, der har de klare frister de må forholde seg til, og du kan klage til statsforvalteren hvis de ikke gjøre det.

På eget insj satte kommunen opp midlertidige fartsmålings-skilt, slik at bilistene fikk se farten sin (og jeg kunne peke på skiltet mens jeg så på de), og etter et halvt år med slike fant kommunen det nødvendig med et par fartshumper. Naturlig nok alt for snille fartshumper som bærumstraktorer suser over uten problem, og kommunen tok samtidig ned de fartsmålings-skiltene.

Deretter forlenget de strekket med 30-sone en kilometer ekstra, som var veldig fint. Men skiltene her har veldig liten effekt (og et er helt skjult bak en busk, til tross for at det er vinter).

Det jeg tror vi må prøve å få til er farts-kamera som printer bøter. Jeg tror oppriktig det er den eneste løsningen. Politiet kommer aldri til å prioritere det før noen barn blir drept, kommunen gjør et forsøk, men bilistene driter i det fordi det er jo aldri snakk om noen konsekvens. Det sjukeste er at dette er i stor grad familiefolk som bor i nabolaget og druser på i 50 i 30-sonen mens de lurer seg forbi en buss mens barna går på et smalt og glatt fortau.

 

 

Litt på siden:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MoOBRK/trafikkskadede-rolf-jacobsen-63-i-hoeyesterett-her-er-resultatet-av-villmannskjoering

Bil påkjørt bakfra i 190km/t, påkjørt sjåfør ble permanent lam.

Sitat

Follo og Nordre Østfold tingrett mente en passende straff for villmannskjøringen var 60 dager fengsel.

Andre runde i retten sier 2.5år og 500k i oppreising er passe straff.

 

Helt sinnsykt.

 

Endret av Ndreas
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet som står på skiltene er dessverre ikke så styrende for mange hvis veien ellers har et design som innbyr til bra fart.

I mitt gamle borettslag hadde vel samme balkong blitt påkjørt og ødelagt tre eller fire ganger, og det skjedde også en gang mens jeg bodde der. Rusa folk gunna på ned langstrekket i Stadsing. Dahls gt der den går over i Festningsgata i Trondheim, og traff siden av bygget så det sang da de mista kontrollen på et glattere parti av veien. Stakk til og med av, men de var så hensynsfulle at de la igjen mesteparten av støtfangeren inkl. nummerskiltet.

Der er det nå innført 40km/h-grense mot 50km/h som sto der tidligere, men det tror jeg neppe hindrer folk fra å trøkke på der. Ofte det hørtes spreke biler på kveldene når jeg bodde der hvertfall, og den ene bilen som hadde ødelagt naboens balkong en tidligere gang var visst en Porsche.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant, er en instagram-fyr som heter "jonjon" som vier mesteparten av tiden sin til trygg-(om)bygging av veier for å styre farten. Sier at for "bykjøring" trenger man nesten ikke fartsskilt/grenser. Veiene bør være bygd slik at den naturlige farten blir riktig.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også gi honnør til @Sykkelmafiaen som orker å ta disse kampene. Takk for at du gidder!

Selv har jeg blandet erfaring med å gi tilbakemelding til idiot-sjåfører. Rettet finger til en BMW som snitta meg på langtur en gang. Sjåføren, som viste seg å ligne en øst-europeisk torpedo, bråbremsa midt i trafikkert vei, hoppa ut av bilen og prøvde å få tak i meg mens han bannet og ropte på gebrokken engelsk. Greide å komme meg unna den gangen, men fikk støkken i meg og har vært mer diplomatisk i tilbakemeldingene mine siden. Det er nok dessverre tilfellet at en del av disse idiot-sjåførene også er ustabile folk med lite å tape, som gjerne tar i mot en invitasjon til eskalering med åpne armer. 

Også honnør til dere som ser farlige kjøremønster i nærområdet sitt og prøver å gjøre noe med det. I mitt nabolag virker fartsdumper å være et effektivt tiltak. Her har de også prøvd med innsnevringer og smalere kjørefelt, med resultat av at endel sjåfører vrenger bilen opp på fortauet for å slippe å vente. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (1 time siden):

Vil også gi honnør til @Sykkelmafiaen som orker å ta disse kampene. Takk for at du gidder!

Selv har jeg blandet erfaring med å gi tilbakemelding til idiot-sjåfører. Rettet finger til en BMW som snitta meg på langtur en gang. Sjåføren, som viste seg å ligne en øst-europeisk torpedo, bråbremsa midt i trafikkert vei, hoppa ut av bilen og prøvde å få tak i meg mens han bannet og ropte på gebrokken engelsk. Greide å komme meg unna den gangen, men fikk støkken i meg og har vært mer diplomatisk i tilbakemeldingene mine siden. Det er nok dessverre tilfellet at en del av disse idiot-sjåførene også er ustabile folk med lite å tape, som gjerne tar i mot en invitasjon til eskalering med åpne armer. 

Også honnør til dere som ser farlige kjøremønster i nærområdet sitt og prøver å gjøre noe med det. I mitt nabolag virker fartsdumper å være et effektivt tiltak. Her har de også prøvd med innsnevringer og smalere kjørefelt, med resultat av at endel sjåfører vrenger bilen opp på fortauet for å slippe å vente. 

Jeg pleier alltid å sykle med en taser i baklommen. Når de åpner vinduet skyter jeg dem i panna. Pleier å dra dem ut av bilen, og rulle bilen ned i nærmeste grøft. Vet ikke om det har hatt en positiv effekt.

Taser.jpg

  • Haha 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (1 time siden):

Det er jaggu meg ikke en triviell oppgave…

Ikke for å oppfordre til sivil ulydighet og komplett anarki, men noen lecablokker eller noen rullesteiner burde jo også kunne gjøre noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også min andel slike veier i mitt nabolag. Jeg har presset kommunen på at en 50-sone er for farlig for skolebarna, men for døve ører. De mener nemlig at veien har 1,5m avstand til gangveien, og da er den innafor deres egen spec og alt i orden. Akkurat som om det stopper noen som havner utenfor asfaltkanten mens de trykker på mobilen. Og vinterstid er selvfølgelig den avstanden redusert til knapt 0,5m siden alle syns det er ekkelt med glatt vei, kutter svingen og legger seg nesten opp på gangveien.

I bunnen av bakken går det over til 40km/t men der er det bare en kantstein som skiller. Et eneste skritt feil for en 6-åring på vei til skolen og du er kjøttkake. Kommunen gjør ingenting selv om jeg har egenhendig hentet inn og oversendt kostnader for å sette opp rekkverk langs dette partiet. Jeg prøvde å få FAU til å bestille fartsmåling for å dokumentere at ingen kjører i 40 der, men det ble veldig vanskelig å få til. Kanskje fordi mange kjører den strekningen selv.... Neste aksjon er å bygge en egen ukalibrert fartsmåler selv.

 

 

  • Like 4

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Ndreas skrev (På 8.2.2024 den 12.50):

Da må man bare smelle opp noen pæler eller noen SOLIDE betongblomsterkasser 🙂

det burde ikke være noe problem å få til,
Oslo kommune har satt ut mange SOLIDE betongblomsterkasser på fortauet i hovedstaden etter at enkeltpersoner i Europa bevisst kjørte ned folk på fortauet. Ved nærmere ettertanke så hadde vi ett enkelt tilfelle i Steinkjer også.
Så er jo fartsdumper undervurdert

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig mtp fartsdumper, bærumstraktorer blir myye mindre affisert av disse enn min mors micra, og hvis jeg får velge hvilken bil jeg skal bli påkjørt av så blir det micraen gitt 😄

Men litt mer alvorlig, et konsept jeg er mer og mer fan av er "naturlige" fartsgrenser, altså at man bygger veien med hindringer/innsmaling/svinger som naturlig påfører "riktig" hastighet. En vei som er bred og rett fører til at folk kjører fortere, og gjerne betydelig fortere enn ønsket. En vei med hindringer hindrer kanskje også de største bilene "mer" enn de minste, som også er på sin plass ref dødelighet.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (På 31.1.2024 den 16.27):

Da jeg syklet gjennom Europa og Balkan i sommer oppdaget jeg at trafikkkulturen i Norge egentlig er ganske bra. Det som ødelegger er jo disse enkelttilfellene av idioter som føler seg truet av at andre trafikanter bruker kjørebanen. Jeg har truffet noen sånne i Norge. Ingen i Balkan. Der gjør man forbikjøringer alt for nærme og ved motgående trafikk. Men når man treffer folkene på bensinstasjoner viser det seg at de bare er hyggelige men kjører sånn siden det er normalen der. Ingen usaklige utskjellinger..

Einig – sjølv om eg har lite erfaring frå Balkan (med mindre ein inkluderer Hellas). Relativt sett er faktisk risiko i norsk trafikk låg, og dei aller fleste køyrer med større margin enn mange andre stader i Europa. Likevel er det enkelte utriveleggjerande faktorar som gjer Noreg mindre attraktiv for syklistar. Italienske sjåførar, for eksempel, er særs tolerante – både med tanke på eigen og andres atferd. Per mil tilbakelagt på sykkel er Italia farlegare enn Noreg, men det er sjeldan ein opplever den same aggressive og sjølvrettferdige rigiditeten overfor mjuke trafikantar som den som iblant kjem til uttrykk hos oss. (Det same kan seiast om Storbritannia, eit «trygt» land med nokså mange rasshøl i bil, men der går det verst utover fotgjengarane.) Videoane i denne tråden er god vaksine mot å ønskja seg attende til Oslo. Alt i alt er det mindre dårleg stemning her i Trøndelag.

Endret av Vemod Zachariassen
presisering
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (48 minutter siden):

Litt uenig mtp fartsdumper, bærumstraktorer blir myye mindre affisert av disse enn min mors micra, og hvis jeg får velge hvilken bil jeg skal bli påkjørt av så blir det micraen gitt 😄

Men litt mer alvorlig, et konsept jeg er mer og mer fan av er "naturlige" fartsgrenser, altså at man bygger veien med hindringer/innsmaling/svinger som naturlig påfører "riktig" hastighet. En vei som er bred og rett fører til at folk kjører fortere, og gjerne betydelig fortere enn ønsket. En vei med hindringer hindrer kanskje også de største bilene "mer" enn de minste, som også er på sin plass ref dødelighet.

Sånn har vi hatt det på bygda lenge, du gløymer faktoren lokalkjente.... 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger at du står på for syklister på denne måten, Sykkelmafiaen, og godt å se at dette faktisk fikk konsekvenser for sjåføren. Kan ikke huske å ha sett noe om dette i media, noe som er synd, for denne typen forbikjøringer opplever vel de fleste av oss alt for ofte. Etter hvert som man blir mer erfaren, legger man knapt merke til det, men for nybegynnere, som kanskje ikke er komfortable med å plassere seg såpass langt ut i veien at de har noe å gå på mot veiens skulder når en eller annen idiot finner ut at han vil kjøre forbi uten klaring, kan det gå alvorlig galt. Egentlig er det rart det ikke går galt oftere. 

Jeg synes vel noe sånt som 95 % av alle billister viser hensyn, men den lille prosentandelen som ikke gjør det, får jeg inntrykk av at bevisst forsøker å skremme oss. Det er som om man nesten kan føle raseriet over at vi i det hele tatt er på veien når de snidder oss, og ofte er det ingen rasjonelle årsaker til at de ikke legger seg ut i venstre fil. Opplevde for eksempel en sånn i går nedover på Hurumlandet. Det er en svært lite trafikkert strekning, stort sett alltid enkelt å kjøre forbi, og de fleste legger seg ut med god klaring. Jeg ser på radaren at det kommer tre biler som skal forbi. Nummer en legger seg ut i motsatt fil. Nummer to legger seg ut i motsatt fil. Nummer tre snidder meg, og jeg skvetter, da jeg rett og slett ikke ser den komme, fordi det var ingen årsaker til at han ikke skulle følge de to foran seg ut i motsatt fil. Igjen: Jeg tror ikke de ikke vet bedre. De ønsker å skremme oss. Fortelle at "jævla syklist, bruk sykkelfeltet i stedet for veien". Syns det er rart de tør. Nå ligger jeg alltid med god klaring ut til kanten av veien, så jeg har mye å gå på, men uerfarne gjør ikke det, og sånne sniddinger kan fort resultere katastrofe. Jeg fatter ikke at bilistene tør å risikere det. En ting er å rase når de ser en syklist (noe jeg synes er pussig nok, da de ikke ser ut til å rase på busser som kjører inn og ut av bussfila, fotgjengere som skal over veien, traktorer, køer som gjør at de må stoppe opp før rundkjøringer og kryss, biler ut fra høyre, biler ut fra venstre, osv., så det er vel i det hele tatt sjelden vi syklister er de som skaper trafikale utfordringer). Noe annet er det å risikere livene våre med helt unødvendige sniddinger. De må jo vite bedre. Likevel gjør altså noen det.

Media burde i hvert fall opplyse om at denne fyren fikk bot. 7000 er ikke all verden for risikoen han utsatte deg for, men kanskje kan fokus på dette få andre til å tenke seg om to ganger før de lar raseriet ta overhånd når de ser en syklist i veibanen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zwift skrev (15 timer siden):

Digger at du står på for syklister på denne måten, Sykkelmafiaen

Takk 🙂 

Ndreas skrev (17 timer siden):

et konsept jeg er mer og mer fan av er "naturlige" fartsgrenser

Veldig enig. Økernveien i Oslo feks er 4 felter bred og strak. Ingen holder 40-grensa der. Ofte ser jeg folk som skal rekke grønt lys som nok har nåla over 80.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (53 minutter siden):

@Sykkelmafiaen har du en adresse vi kan sende et par mails til for å få utbedra feks økernveien?

Så vidt jeg vet er den kommunal, så det vil være Bymiljøetaten postmottak@bym.oslo.kommune.no evt gå på Byråd for samferdsel Marit Vea, eller evt alliere seg med noen politikere i bydelen / møte opp på møter i bydelsutvalget.

Jeg "kjenner" noen som har forsøkt. Dessverre er det slik at alle tiltak for å minske trafikken der blir møtt av motstand fra Vegvesenet. Det skyldes alltid på "tilbakeblokkering". Om man gjør tiltak i en gate eller vei som ligger nære en vei Vegvesenet styrer, legger de ned veto. Derfor får ikke kommunene gjort tiltak de ønsker for bedre byliv.

  • Sad 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...