Gå til innhold

Høstens sykkelmarked


Anbefalte innlegg

Lars-Erik skrev (22 timer siden):

Dette synes var veldig ukvalifisert om hvordan ting fungerer i sykkelindustrien og næringslivet for øvrig. Hvorvidt du synes du har betalt mye eller lite for en sykkel basert på dine følelser anser jeg som totalt irrelevant så sant du ikke kan backe det opp med fakta. 

Fakta er f.eks at et kvalitets karbonhjulsett koster 20k+, et XT gruppesett 10k ish, XTR det dobbelte, en 36 mm gaffel 10k og gjerne opp mot det dobbelte, bakdemper 5k med samme elastisitet, setepinne 6-7 k og oppover, cockpit og sete 3-5 k og så til slutt ramma da. Mitt lille regnestykke med de lave anslagene før jeg i det hele tatt har lagt en ramme i potten er på 55k, legg på ramma, samt at du sikkert vil ha factory dempere etc så drar det seg til. En karbonramme koster lett mer enn 30k. Så har de bra med kvantumsrabatter hos fabrikantene som trekker prisene nedover, men de skal også sitte igjen med noe.

For egen del ga jeg ca. 75k for en EVIL Following i 2018, rett nok med supre komponenter (fullkarbon i ramme og hjul, X01 Eagle og RS Pike/SuperDeluxe dempere)- sjekket hos Villesykler og den koster 87k i dag med tilsvarende bestykning, synes ikke det var så gal utvikling på nesten seks år. 

Jeg sjekket noen fakta, dvs. de økonomiske resultatene for noen av de store aktørene innen sykkelindustrien, og det var generelt lite lystig lesning sett fra et investorperspektiv. Her er det fallende omsetning og fallende/svake marginer som gjelder.

Mitt poeng med at jeg sitter på de samme syklene fremdeles er at den voldsomme utviklingen som har vært i stisyklingssegmentet de siste 30 år ser ut til å ha avtatt. Dvs. vi har kommet til et punkt hvor syklene er svært gode, og at en fire år gammel sykkel fremdeles biter særdeles godt fra seg. At det blir dyrt for den oppvoksende generasjon og deres foreldre å komme seg inn, så absolutt, men det finnes da virkelig sykler i langt rimeligere prisklasser å få tak i, og da må foreldrene ganske enkelt sette noen grenser. 

 

Ukvalifisert... Det som er ukvalifisert er å sammenligne pris på komplett sykkel mot pris på løse deler da pris på deler alltid koster mye mer enn om det var montert på en komplett sykkel kjøpt i butikk. Det er derfor usammenlignbart.

Derfor føler jeg fortsatt at priser på sykler anno 2023 er overpriset, og det at det eksisterer sykler i forskjellige prisklasser sier ingenting hvorvidt sykler generelt er overpriset eller ei. Det jeg føler er at du syntes synd på bransjen og er grunnen til hvorfor du kjemper i mot meg her nå. Det betyr at du vil betale hva som helst uten uttrykke hva du måtte mene om det for å beskytte dem. Da får jeg heller spørre deg: Hva har de gjort for deg i ditt private liv? Går de tur med hunden din, eller tar oppvasken, eller rydder i garasjen?

At jeg la 74.900,- på bordet i en norsk sykkelbutikk bør vel tilsi at jeg hvert fall bryr meg noe...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (13 timer siden):

Men disse prisene kan jo like godt være slik fordi det er det folk er villig til å betale? Som en på jobb sa: Hvorfor skal en sykkel koste like mye som en halv bil når kompleksiteten er så mye mindre?

Som jeg skrev over gjorde jeg en sveip på både omsetningsutvikling og resultater. Skulle din teori holde burde de jo framvise fantasiresultater, men det gjør de overhodet ikke, snarere tvert i mot. Sykkelbransjen i Norge tjener ikke særlig godt, leverandørene jeg så på tjener ikke særlig godt. 
 

Å sammenligne sykkel og bil gir ingen mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 28.7.2023 den 18.46):

Sikter de til at produksjonen reduseres fra høye covid/post-covid tall(når de prøvde å ta igjen det tapte) eller reduksjon fra pre-covid produksjon? Det er velkjent statistikktriks å jukse med slikt, for at ting skal fremstå bedre/verre enn de egentlig er.

 

Husker ikke hvem som de pratet med, men der var det etter covid. Altså produksjon som var til årets sesong. For meg virker det også som om sykkelmarkedet er relativt delt. Dyre sykler har tildels vært vanskelig å få tak i. Så er nok først og fremt på rimeligere sykler dette gjelder vil jeg tro. 

 

 

 

 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en markedsøkonomi får vi over tid de prisene vi fortjener. Selgerne vil tyne ut maksimalt av kjøpekraften til folk uavhengig av faktisk varekostnad. 

Årsaken til at syklene er dyre er at de blir solgt til den prisen.

Produsentene bruker da selvsagt masse triks for at kjøperne skal godta prisene. Noen av argumentene dreier seg om følelser og forfengelighet (factory er da kulerene performance!?), andre om smart pakketering (får du kjøpt Canyons integrerte landeveiscockpit seperat? Tror du de er utsolgt?) og f. eks stadig nye standarder, som gjør at lite er bakoverkompatibelt.

Denne dynamikken skjer i alle bransjer, ikke minst innen matvarer, selv om kjedene bedyrer noe annet. Anbefaler i så henseende å følge Anders Norstad https://instagram.com/anders_nordstad_blogg?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Switchblade skrev (12 minutter siden):

Ukvalifisert... Det som er ukvalifisert er å sammenligne pris på komplett sykkel mot pris på løse deler da pris på deler alltid koster mye mer enn om det var montert på en komplett sykkel kjøpt i butikk. Det er derfor usammenlignbart.

Derfor føler jeg fortsatt at priser på sykler anno 2023 er overpriset, og det at det eksisterer sykler i forskjellige prisklasser sier ingenting hvorvidt sykler generelt er overpriset eller ei. Det jeg føler er at du syntes synd på bransjen og er grunnen til hvorfor du kjemper i mot meg her nå. Det betyr at du vil betale hva som helst uten uttrykke hva du måtte mene om det for å beskytte dem. Da får jeg heller spørre deg: Hva har de gjort for deg i ditt private liv? Går de tur med hunden din, eller tar oppvasken, eller rydder i garasjen?

At jeg la 74.900,- på bordet i en norsk sykkelbutikk bør vel tilsi at jeg hvert fall bryr meg noe...

 

 

Følelser er en bra sak det, men det har null relevans ift. det virkelige liv og denne problemstillingen. Som jeg har skrevet flere ganger er det ingen fakta i den økonomiske utviklingen blant sykkelleverandørene som tilsier at de skummer markedet. 

Jeg har ingen spesiell omsorg for sykkelbransjen som sådan, har ingen interesser i den, ei heller noen nærstående. Det jeg skriver i mot er at du overhodet ikke kan underbygge dine følelser med fakta, som jeg skrev i min opplisting av komponenter så finnes de jeg brukte i langt dyrere utgaver, samt at også fabrikantene får rabatter. Legg alt dette oppå hverandre, ta med deg distribusjon, markedsføring, distribusjon, lager,  bemanning, salgslokaler og litt avkastning så har vi de prisene vi har i dag. 

Sykkelbransjen er internasjonal, dvs. at priser etc. henger sammen - vi som sitter her i Norge kan når som helst kjøpe fra Canyon, Rose og andre internasjonale aktører. Tilsvarende kan vi kjøpe deler fra Bike24, CRC etc. Noen gjør det, andre ikke, men det er ingen tvil om at dette har påvirket norske priser på en positiv måte over lang, lang tid. Jeg ser f.eks ingen grunn til å kjøpe på de utenlandske delebutikkene lenger, de norske som Sykkelkomponenter og Bikeshop er stort sett konkurransedyktige, går jeg 15 år tilbake i tid hadde jeg mange kjøp fra CRC. Canyon har jeg kjøpt fra, og jeg sitter akkurat og tenker på om jeg skal kjøpe en elektrisk commuter derfra nå, kanskje gjør jeg det - avgjørende er at Canyon faktisk gir samme garanti på motor som norsk forbrukerkjøpslov og at det finnes et servicesenter svært nær meg, ellers hadde jeg aldri tenkt på det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (5 timer siden):

Som jeg har skrevet flere ganger er det ingen fakta i den økonomiske utviklingen blant sykkelleverandørene som tilsier at de skummer markedet. 

Tja. Jeg er ingen økonom, men feks Giants årsberetning for 2022 viser jo at de har hatt vesentlig bedre marginer fra 2020.

Screenshot_20230730-1419042.png.889b6a3ae9ca3b04d03cf8dc99294358.png

Og jeg kjøper ikke argumentet om at prisene faktisk relaterer til kostnadene involvert. Trek Madone til 175k? Tarmac SL7 til 176k? Her er det noen som setter den prisen fordi markedet er villig til å betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (32 minutter siden):

Tja. Jeg er ingen økonom, men feks Giants årsberetning for 2022 viser jo at de har hatt vesentlig bedre marginer fra 2020.

Og jeg kjøper ikke argumentet om at prisene faktisk relaterer til kostnadene involvert. Trek Madone til 175k? Tarmac SL7 til 176k? Her er det noen som setter den prisen fordi markedet er villig til å betale. 

Da foreslår jeg at du leser dere bøker en gang til,  netto resultatmargin er ned fra 2020 og ut 2022 med ca 3 prosentpoeng i din tabell som gjelder morselskapet alene. Les heller Note 3 som viser "consolidatet financial analys" på samme side - den viser en netto resultatmargin på 6.35%, ikke akkurat noe glimrende margin, og også den ned fra 7.07% i 2020, så det går altså feil vei.  

Det som er mer interessant er i resultatrapporten fra Q1 2023. Høydepunktene her er:

- 9.6% dropp i topplinjen Y/Y

- 23.7% fall i resultat Y/Y

- 54.1% fall i resultat etter skatt Y/Y

De guider på at 2023 vil være et utfordrene år.  Dvs. at Giant i utgangspunktet begynner å ha veldig lite margin å gå på før de faktisk taper penger. 

Nå er det slik at alle selskaper der ute vil ha profitt, nå har du selv dokumentert at det går den veien høna sparker med Giant. 

Hvorvidt prisen på de eksemplene du gir er helt sinnsvake eller ikke har jeg ingen formening om, men selskapene bak tjener altså ikke spesielt bra med penger. At det finnes produkter der ute som er overpriset gjør det helt sikkert, men er det volumprodukter? Se på Samsung innen TV, de har jo produkter som er ekstremt dyre, åpenbart ikke verdt det, men så går de ikke akkurat unna som varmt hvetebrød heller. 

Apple er et godt eksempel på et selskap som tar seg svært godt betalt og kommer unna med det, jeg er skyldig i å bruke en sånn device selv så det er åpenbart mulig å få til. Det viser seg veldig godt i bøkene deres også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun en anekdote, men under studietiden jobbet en kamerat i en stor sportskjede en liten periode. Ved slutten av sykkelsesongen fikk han tilbud om å kjøpe en av årets toppmodeller med stor rabatt gjennom importøren. Veil. pris lå på 50k, butikkene solgte den til litt over 40k og han betalte 20k inkl. mva. Den ble solgt til litt under 40k noen dager senere, til en fornøyd kjøper. Dette var en av de hotteste rittmodellene det året.

Anekdoten beviser ingen, men gjenspeiler at det er forskjell fra hva de reelle kostnadene er i markedet. Hvert ledd vil ha sin del, hvor mye de kan ta bunner til slutt i kundenes betallingsvillighet. Vris mer av salget over på direkte netthandel, vil produsenten sitte igjen med mer, samtidig som kunden får en litt lavere pris.

Såvidt jeg vet skjer slike salg enda, og det kan ofte gjenkjennes ved at ubrukte sykler selges her inne(gamle forumet) eller på finn, til en litt god pris på tampen av sesongen. Tanken er at varen ikke har blitt solgt i butikkleddet, og prisen må ned, noe de ikke ønsker å vise, så da selger de den til en ansatt som kan selge den privat til en litt lavere pris. Dette er med på å oprettholde den sterke merkevaren og dermed muligheten høy pris. Fungerer kun i enkelte typer forretningsmodeller.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (48 minutter siden):

Da foreslår jeg at du leser dere bøker en gang til,  netto resultatmargin er ned fra 2020 og ut 2022 med ca 3 prosentpoeng i din tabell som gjelder morselskapet alene. Les heller Note 3 som viser "consolidatet financial analys" på samme side - den viser en netto resultatmargin på 6.35%, ikke akkurat noe glimrende margin, og også den ned fra 7.07% i 2020, så det går altså feil vei.  

Det som er mer interessant er i resultatrapporten fra Q1 2023. Høydepunktene her er:

- 9.6% dropp i topplinjen Y/Y

- 23.7% fall i resultat Y/Y

- 54.1% fall i resultat etter skatt Y/Y

De guider på at 2023 vil være et utfordrene år.  Dvs. at Giant i utgangspunktet begynner å ha veldig lite margin å gå på før de faktisk taper penger. 

Nå er det slik at alle selskaper der ute vil ha profitt, nå har du selv dokumentert at det går den veien høna sparker med Giant. 

Hvorvidt prisen på de eksemplene du gir er helt sinnsvake eller ikke har jeg ingen formening om, men selskapene bak tjener altså ikke spesielt bra med penger. At det finnes produkter der ute som er overpriset gjør det helt sikkert, men er det volumprodukter? Se på Samsung innen TV, de har jo produkter som er ekstremt dyre, åpenbart ikke verdt det, men så går de ikke akkurat unna som varmt hvetebrød heller. 

Apple er et godt eksempel på et selskap som tar seg svært godt betalt og kommer unna med det, jeg er skyldig i å bruke en sånn device selv så det er åpenbart mulig å få til. Det viser seg veldig godt i bøkene deres også. 

2022 er ned, og utsiktene er jo sikkert verre for 2023 siden alle allerede har handlet sykkel, global resesjon osv. Men det er ikke poenget mitt. Jeg tror alle ledd i kjeden så sitt snitt til å øke prisene fordi folk plutselig fikk masse penger tilgjengelig under pandemien og ikke visste hva de skulle bruke dem på. Og disse prisene henger igjen. Som vist i tabellen med marginøkning fra 2018 - 2021 på 2,5 prosentpoeng hos produsent. Hvis alle ledd øker marginen blir det jo fantasipriser til slutt.

Endret av mralfred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner en med Annual Report 2022 s. 118 og 119 med Quarterly Report 1/23, ser det jo ikke spesielt ille ut for konsernet. At store konsern ikke kjenner endring i forretningssyklus hadde vært rart. Mest sannsynlig har de planlagt nedgangskonjukturen i 2022. Sjefsøkonomer har som regel en basalkunnskap om hvordan økonomi og markeder fungerer, og vet hvordan forretningsyklusene beveger seg.

Endret av Andreas

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 29.7.2023 den 9.23):

Jeg sjekket noen fakta, dvs. de økonomiske resultatene for noen av de store aktørene innen sykkelindustrien, og det var generelt lite lystig lesning sett fra et investorperspektiv. Her er det fallende omsetning og fallende/svake marginer som gjelder.

 

 

Her føler jeg at du faller i "investorfella" og ikke tar høyde for hvilket sinnsykt boost coronatiden var for etterspørsel.

Litt som når flyselskapene ropte katastrofe og sinnsykt nedgang i antall flights (helt i starten av pandemien) og noen dro opp en sammenligning som viste at dette "sinnsyke" fallet tok de tilbake til det nivået de var på for et par år siden.

 

e: selvfølgelig kommer det til å være en nedgang, de har jo hatt en spike uten like på volum/etterspørsel i basically hele pandemien!

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (13 minutter siden):

Her føler jeg at du faller i "investorfella" og ikke tar høyde for hvilket sinnsykt boost coronatiden var for etterspørsel.

Litt som når flyselskapene ropte katastrofe og sinnsykt nedgang i antall flights (helt i starten av pandemien) og noen dro opp en sammenligning som viste at dette "sinnsyke" fallet tok de tilbake til det nivået de var på for et par år siden.

Føl i vei, men det betyr bare at du gjetter. Bruker vi Giant fortsatt som eksempel  har de altså fått barbert bort en stor del av marginene sine allerede og det kommer til å bli verre. 4.1%. etter Q1, det er dårligere enn de hadde i 2018. 

Kriselampene lyser i både styre og toppledelse i det selskapet for lengst, sammenligningen med flyselskapene er ikke relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (7 minutter siden):

Jeg er som sagt ingen økonom, men det er veldig vanskelig å skjønne hvorfor sykkelmarkedet over tid skal være et unntak fra de almenne tendensene i økonomien, der det meste i premiumsegmentet ser ut til å falle i pris. 

Går ikke prisene opp i premium segmentet? Alt øker jo i pris om dagen, uansett om det er en mobil, vaskemaskin eller tomat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (2 minutter siden):

Går ikke prisene opp i premium segmentet? Alt øker jo i pris om dagen, uansett om det er en mobil, vaskemaskin eller tomat.

Nei, det gjør de ikke. Det som øker i pris er stort sett forbruksvarer. Du må ha vaskemaskin, men du trenger kanskje ikke ny hytte.

High end biler, luksusklokker og nybolig faller for eksempel til dels kraftig i pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (40 minutter siden):

Nei, det gjør de ikke. Det som øker i pris er stort sett forbruksvarer. Du må ha vaskemaskin, men du trenger kanskje ikke ny hytte.

High end biler, luksusklokker og nybolig faller for eksempel til dels kraftig i pris. 

Sykler er litt annen klasse. Det regnes vel fremdeles som en forbruksvare, selv om mange sykkelkjøp helt sikkert kan kalles luksus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (14 minutter siden):

Sykler er litt annen klasse. Det regnes vel fremdeles som en forbruksvare, selv om mange sykkelkjøp helt sikkert kan kalles luksus.

Det er ingen som "må" ha en sykkel til 120.000 kroner, på samme måte som ingen "må" ha en bil til over en million. Altså er begge deler luksus. Det er noe du ikke trenger, men kan unne deg. Altså er det luksus. Sammenlikningen med Rolex er vel det som halter mest siden det over tid har holdt seg bra i pris, på samme måte som enkelte veteranbiler etc. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (1 time siden):

Det er ingen som "må" ha en sykkel til 120.000 kroner, på samme måte som ingen "må" ha en bil til over en million. Altså er begge deler luksus. Det er noe du ikke trenger, men kan unne deg. Altså er det luksus. Sammenlikningen med Rolex er vel det som halter mest siden det over tid har holdt seg bra i pris, på samme måte som enkelte veteranbiler etc. 

 

Jeg snakker "vanlige sykler". Folk flest kjøper ikke sykler til 100k, på samme måte som ser folk flest ikke kjøper klokker til 100k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (5 timer siden):

Jeg snakker "vanlige sykler". Folk flest kjøper ikke sykler til 100k, på samme måte som ser folk flest ikke kjøper klokker til 100k.

Nå var det premium-segmentet jeg snakket om. @Lars-Erik her på tråden hevdet de ikke kommer til å falle i pris fordi produksjonskostnadene er de samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i tråden her så gjenspeiler vel prisen seg ofte hva folk er villig til å betale og ikke hva det faktisk koster å produsere. 

En del ting generelt har vel å faktisk blitt billigere å produsere grunnet nye og bedre fabrikker(bedre teknologi) med årene, så her blir vi nok litt lurt som forbruker.

Tror prisene på en del premium sykkler 50k + er overpriset om dagen, spesielt vis di selges uten rabatt.

Endret av OleF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 30.7.2023 den 9.08):

Følelser er en bra sak det, men det har null relevans ift. det virkelige liv og denne problemstillingen. Som jeg har skrevet flere ganger er det ingen fakta i den økonomiske utviklingen blant sykkelleverandørene som tilsier at de skummer markedet. 

Jeg har ingen spesiell omsorg for sykkelbransjen som sådan, har ingen interesser i den, ei heller noen nærstående. Det jeg skriver i mot er at du overhodet ikke kan underbygge dine følelser med fakta, som jeg skrev i min opplisting av komponenter så finnes de jeg brukte i langt dyrere utgaver, samt at også fabrikantene får rabatter. Legg alt dette oppå hverandre, ta med deg distribusjon, markedsføring, distribusjon, lager,  bemanning, salgslokaler og litt avkastning så har vi de prisene vi har i dag. 

Sykkelbransjen er internasjonal, dvs. at priser etc. henger sammen - vi som sitter her i Norge kan når som helst kjøpe fra Canyon, Rose og andre internasjonale aktører. Tilsvarende kan vi kjøpe deler fra Bike24, CRC etc. Noen gjør det, andre ikke, men det er ingen tvil om at dette har påvirket norske priser på en positiv måte over lang, lang tid. Jeg ser f.eks ingen grunn til å kjøpe på de utenlandske delebutikkene lenger, de norske som Sykkelkomponenter og Bikeshop er stort sett konkurransedyktige, går jeg 15 år tilbake i tid hadde jeg mange kjøp fra CRC. Canyon har jeg kjøpt fra, og jeg sitter akkurat og tenker på om jeg skal kjøpe en elektrisk commuter derfra nå, kanskje gjør jeg det - avgjørende er at Canyon faktisk gir samme garanti på motor som norsk forbrukerkjøpslov og at det finnes et servicesenter svært nær meg, ellers hadde jeg aldri tenkt på det. 

 

Du er et menneske som alle andre. Du har følelser akkurat som meg, Kari eller Knut. Når du latterligjør meg ved å fortelle meg at følelser er irrelevant så latterligjør du deg selv også ettersom du atter en gang, også har følelser da du er et menneske. Dette i seg selv levner tvil til alt resten du forsøker å fortelle etter dette da det bærer ingen relevans til hva vi har diskutert. Følelser er hva vi benytter til å finne svar gjennom de 5 sansene vi mennesker besitter. Om du skal prate om fakta og samtidig fortrenge de mest grunnleggende prinsippene for å kunne klaske fakta på bordet, så viser du til at det er deg selv som antar diverse. Jeg ser du skriver til Ndreas lenger opp her at han kan føle i vei, men at det bare betyr at han gjetter. Dét dette faktisk betyr er at det er du selv som gjetter da du er usikker på hva dine egne følelser forteller DEG.

 

Du kommer fortsatt bare med fjas og er bare usmakelig og tar inget ansvar for dine egne bidrag, så det er for meg rimelig åpenbart at du ønsker å lempe eder og galle rett i tryne på første du fant her. Det er ingenting jeg har sagt som skulle tilsi at noen skal forsøke å tråkke på meg her slike du holder på med. Det er ingen diskusjon. Du er kun usmakelig. Derfor, du er problemet til dine problemer.

  • Like 1
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nedturen fortsetter for sportskjedene: Omsetningsfall på fem prosent

Sitat

– 2020 og 2021 var ekstraordinært gode år for sportsbransjen. Bransjen fikk en ventet korreksjon i 2022 med en nedgang på 9,3 prosent for året i sportskjedene. Sportskjedene ligger likevel, per første halvår, litt foran 2019-omsetningen som på mange måter var det siste normalåret, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening i en melding.

(...)

Selv om nedturen etter pandemien var varslet, sliter altså bransjen selv om man nå er tilbake til det Hansen beskriver som et «normalnivå». Han forklarer at bransjen var vel optimistisk og ble sittende med for store varelagre da nordmenn plutselig også fikk andre ting å bruke pengene på. Det har gitt mange gode rabatter, men Hansen sier dette har kostet bransjen dyrt.

 

  • Like 1
  • Sad 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...