Gå til innhold

Lastesykkel som erstatning for bil - erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Bosch Flow Appen.

Det er ikke så viktig, men den logger turer, kjører små OTA oppdatering og har en grad av tyveribeskyttelse. Finnes endel annet, men f.eks. sporingsfunksjonen krever vel en egen enhet ekstra. Du har vel Kiox 300, og den har kanskje noe smartopplegg

Sitat
eBike Lock

Bruk Kiox 300 eller 500 Lock som nøkkel til elsykkelen din. Hvis du tar skjermen ut av holderen, er elsykkelen beskyttet også med eBike Lock. Setter du den på plass igjen, aktiverer du motorassistansen og kan begynne og sykle.

Fant ut at Cube'en som ble kjøpt her viser watt. Det var jo litt gøy😅 Har selv enda ikke fått endret språk.

 

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 2.10.2024 den 11.03):

...Suomi Piikkisika i riktig størrelse vil det gi godt feste på vinteren. Klart en får mer lettrullende dekk, men Piikkisika gir selvtillit. De kommer vel i ny utgave i år om jeg ikke husker feil. KMC EPT ebike kjede om vinteren..

Soumi Piikkisika tror jeg ikke kommer ned i 26"/559. Fra Soumi blir det isåfall Gazza Extreme (294 pigger) eller Hile W240 (240 pigger). Har egentlig ikke tenkt til å vintersykle, men pigg kan jo være noe å ha for litt fleksibilitet ved morgenfrost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ikke å spore av tråden (noe som egentlig er normen på forumet) siden piggdekk er et must for mange helårs lastesyklister.

Tråden Piggdekk i 2023 har mye god informasjon (bla. dekk med ebike-stempel eller ikke), og jeg opprettet nettopp Piggdekk i 2024. Smart å ta videre diskusjon. Dog, relatert til elsykkel er det smart å tenke at en ikke har de samme kraftutfordringer som på umotorisert sykkel. Grove dekk blir ikke så ille å sykle med, men det tapper mer av batteriet pga. rullemotstand (samme gjør kulda) og det lager litt lyd (300ish pigger som klakker i bakken). Jeg er så overrasket over det gode grepet Piikkisika at jeg har tenkt flere ganger at jeg ikke må bli overmodig.

Langt mer erfarne vintersyklister enn meg anbefalte Piikkisika  over ISP. Ser sykkelen din kommer med Dekk: Schwalbe Pick-Up, Super Defense, 65-559. Litt halvfritt fra hukommelsen; Min Cannondale Tesoro kom med Conti Race King 29x2.20"/55-622 og valgte Piikkisika 29" x 2.1". De kom i en 2.25" utgave også, men etter litt nerding kom jeg fram til at det ble for bredt, samt det var snakk om litt variabel bredde og "wobbling"(eller hva det ble kalt) i dekkene. På dekket jeg har er det lite wobbling, må opp i 30km/t+ for å kjenne vibrasjonen.

Piikkisika 396/408 pigger. ikke i 26

141582-org.jpeg

Gazza Extreme 54-559. 294 pigger. 950/1070 gram(?). kr 840 bikeshop.

141586-org.jpeg

Hile 47-559, 240 pigger kr 537 bikeshop

107111-org.jpg

Schwalbe Ice Spiker Pro (ISP) 54-559. 361 stålpigger. 995 gram. ikke ebike. (link). kr 739 bikeshop

82414-org.jpg

Schwalbe Marathon Winter + 55-559. 188 pigger. 1350 gram. Kommer i ebike.  (link) kr 599 bikeshop (kanskje ikke ebike utgaven)

11159241.640.jpeg

45NRTH Gravdal 26x2.0 216 pigger kr 749 braasport

gravdal_tr4595_01.png?w=1920

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med godt grep er avhengig av sykkelen også. Bullitten har spikergrep med MW Winther på underkjølt regn så lenge avkommet sitter i kassen, når fronten er lettet for vekt forsvinner mye av grepet. 

Sånn sett har longtail en fordel i og med at vekten er litt jevnere fordelt.

 

Edit: Noen som har erfaring med gravdal vs mw winther? Tenker på om de er mye bredere i virkeligheten. Har mw winther i 2,0" nå, med ok klaring til skjerm - men skulle gjerne prøvd gravdal hvis det er plass til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...