Gå til innhold

Lastesykkel som erstatning for bil - erfaringstråd


Anbefalte innlegg

  • 6 måneder senere...

Da ble det en Cube Longtail Hybrid Sport Bosch CX 85nm 725Wh med salget på XXL. Skrik ut hvis jeg burde få kalde føtter!

https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/electric-bikes/cube-longtail-sport-hybrid-725-review

Har ikke fått satt meg så mye mer inn i det enn at jeg vil ha longtail til 2 barn og kommer til å bruke kollektivtransport ved snø/is uansett. Carbonracer til meg er lagt på is. Får ikke syklet noe særlig for egen del, og største man vokser ut av sykkelvogna. Ikke så gøy, men tror det er fornuftig.

Kommer jeg til å bli lat og miste enda mer form nå?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du 30% på kr 49 990? Da vil jeg si du har gjort en god deal!

Skal du i R&M nivå, så er det jo flere titusener dyrere. Med mindre batteri.

Edit: Logget inn og så prisen ble kr 34 993. Det er vel et varp. Suomi Piikkisika i riktig størrelse vil det gi godt feste på vinteren. Klart en får mer lettrullende dekk, men Piikkisika gir selvtillit. De kommer vel i ny utgave i år om jeg ikke husker feil. KMC EPT ebike kjede om vinteren.

Du kommer til å miste litt futt i bakkene og sprinten 😅 Kommer sikkert til å bruke den til ting du før benyttet bil/kollektivt til. 

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai ai, 35 lapper for en så godt utstyrt lastesykkel er intet mindre enn et kupp. Den der vil også være meget kompetent på vinterføre med Piikisika-dekk som @Andreas anbefaler. Ville nok satt på en kurv eller bagasjebrett foran også. 

Snart bikket 5000 km på min Funk-e 8.6 LS nå, og er fremdeles strålende fornøyd. Fantastisk fremkomstmiddel!

Må også berømme kundeservicen til Hard Rocx, de svarte umiddelbart på mail og sendte erstatningsdeler til meg gratis, no questions asked.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! 

Hvis du kjenner på behov for litt treningsutbytte så er det ingen problem å skru ned assistansen. De eldre Bosch-motorene jeg har prøvd har litt sånn vegg-følelse hvis du skrur de av, men har hørt at dette er blitt bedre. 

Kurv foran støttes, det beste tilbehøret på en sykkel. Se om det er mulig å montere de-flopilator så blir det mindre plagsom vipping når den står på støtta hvis du setter på kurv.

Det jeg tror er det beste tilbehøret på akkurat den der står allerede på, Ursus Jumbo støtte. Bånnsolid, tåler at både jeg og en av ungene sitter på sykkelen uten tegn til å være ustødig.

Få på en form for kid-corral eller lignende så blir den super til barnefrakt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (3 timer siden):

Da ble det en Cube Longtail Hybrid Sport Bosch CX 85nm 725Wh med salget på XXL. Skrik ut hvis jeg burde få kalde føtter!

https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/electric-bikes/cube-longtail-sport-hybrid-725-review

Har ikke fått satt meg så mye mer inn i det enn at jeg vil ha longtail til 2 barn og kommer til å bruke kollektivtransport ved snø/is uansett. Carbonracer til meg er lagt på is. Får ikke syklet noe særlig for egen del, og største man vokser ut av sykkelvogna. Ikke så gøy, men tror det er fornuftig.

Kommer jeg til å bli lat og miste enda mer form nå?

Vurderte den selv, lenge. Prisen er nydelig. 

Eneste ankepunktet jeg finner er at et par andre tilbydere kjører mindre dekk, dermed lavere over bakken hvis man skulle velte/føles tryggere. Har aldri prøvd slike selv så det er bare fra hva jeg oppfatter visuelt. 

Er forøvrig 1 igjen på xxl Stavanger om noen bor der, de sender ikke

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

chimp skrev (7 minutter siden):

Vurderte den selv, lenge. Prisen er nydelig. 

Eneste ankepunktet jeg finner er at et par andre tilbydere kjører mindre dekk, dermed lavere over bakken hvis man skulle velte/føles tryggere. Har aldri prøvd slike selv så det er bare fra hva jeg oppfatter visuelt. 

Er forøvrig 1 igjen på xxl Stavanger om noen bor der, de sender ikke

Tror 26" er et veldig godt valg for de aller flest. Plass til greit volum dekk, relativt lavere enn 28/29" men uten ulempene med mindre hjul når du skal rulle over kanter og hull. Og så ser det ut som bakskifter henger litt tryggere enn på de med 24/20" hjul. Utvalget i dekk er vel fortsatt helt ok på 26" og så langt jeg har sett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd!

Jeg tenkte jeg kunne bidra til et vasketips som ikke krever vannslange, siden det var nevnt i starten.

Det du trenger:

  • Bøtte
  • Svamp (typisk bilvask svamp)
  • Oppvaskbørste
  • Zalo
  • Litt tykke oppvaskhansker

Fyll bøtta halvfull med bare varmtvann (derfor litt tykke hansker). Ha en god slump Zalo oppi.

Vask alt utenom drivverk med svampen. Jeg pleier å dynke svampen i bøtta og rett opp slik at mest mulig vann følger med.
Avslutt med å vaske drivverket med oppvaskbørsten. Støtt sykkelen inntil en vegg eller bruk mekkestativ om du har. Press oppvaskbørsten mot kassetten og bruk den andre hånda til å "trå bakover". Du kan også vaske kranken ved å hold hånda med oppvaskbørsten i mellom ramma - altså i området der flaskeholdere ofte er montert - og "trå bakover" med den andre hånda.

Etterpå er det bare å tømme ut vaskevannet på et egnet sted. Gå inn å fylle bøtta med rent kaldt vann og tøm den sakte frem og tilbake over sykkelen for å skylle vekk såperester. Til slutt så løfter du opp bakhjulet et par cm over bakken og slipper for å riste av vannet. Gjerne gjør det flere ganger - samme med forhjulet.

Er du sånn som meg, så har du gjerne revet i stykker gamle t-skjorter og boxershortser som du bruker som filler. Ta en fille og tørk over sykkelen som siste finish.

Husk å smøre kjedet etter sykkelen har fått tørke et par timer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo disse variantene med 20" hjul i trafikkbildet, og det første som slår meg er at større hjul og dertil mere normal akselavstand burde føles tryggere, spesielt hvis man skulle sykle på mere variert underlag. 

Har ikke akkurat førstehånds erfaring, men veit hvilken sykkel jeg ville tatt på en grusvei hvis jeg fikk velge mellom en brompton-type foldesykkel og klassisk utformet helstiv sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Longtails med små hjul er vel gjerne designet for endel vekt, og mindre hjul gir da et lavere tyngdepunkt. Det er ganske merkbart, sånn om man forsøker en Tern GSD vs R&M Multicharger. Flotte sykler begge to, men de har forskjellige egenskaper. Skal man hovedsakelig ha barnefrakter eller hente 2-3 sekekr betong på Maxbo, på asfalt, har Tern sine små hjul og lasterack med max belastning på 100kg en fordel. Skal en ta en (liten) kid på overnatting 30km inne i skogen, er kanskje Multichargeren en litt bedre ride. Begge syklene utfører jobbene, bare på litt forskjellige måter. Større hjul gjør gjerne sykkelen litt mer topptung. For en kraftig mann er det kanskje ikke så problematisk, men for mindre personer, kan fort Tern og det lave tyngepunktet være forskjellen på en slittsom pålessing av unger, og en helt problemfri pålessing.

Skal en frakte 1 sekk betong, en kid og verktøy, daglig, må en vel opp på lastesyklene med lasteplann bak fordekket.

Entreprenøren Lohne & Lauritzsen har et ganske kult setup på sine sykler. Tipper de tidsvis savner all luksusen med varebil og alt det medbringer, men på oppdrag i sentrum er det vel knall å slippe parkeringskostnader og mye bæring av utstyr fra et garasjeanlegg. Sikkert endel bedrifter som vil synes det litt kult med en slik sykkel stående utenfor butikken.

file70oy2grdkpj4u6fzfgl.jpg

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (På 2.10.2024 den 12.32):

...Ville nok satt på en kurv eller bagasjebrett foran også. 

Her er jeg blank ass, men ser jo at det er praktisk. Henger disse ikke sammen? Burde jeg kjøpe den som tilhører sykkelen?

Innser at det er mulig å brenne av alle pengene spart på salget i ekstrautstyr 😅💸💸

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (2 timer siden):

Her er jeg blank ass, men ser jo at det er praktisk. Henger disse ikke sammen? Burde jeg kjøpe den som tilhører sykkelen?

Innser at det er mulig å brenne av alle pengene spart på salget i ekstrautstyr 😅💸💸

Tror de fleste kurvene for montering foran på lastesyklene er spesifike til modellen. De tåler typ 20kg last så er skrudd ganske godt fast. På vår sykkel er front kurven helt gull når 2 kids sitter bakpå. Skolesekker er det ikke plass til å ha på ryggen når de sitter bakpå vår Yuba Yuba så de settes i kurven foran.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (17 timer siden):

Takker! Da er jeg litt klokere og ser at man kanskje er bedre rustet ved å kjøpe brett og kurv enn sånn alt-i-ett løsning. Da tar den 20 vs 10kg, og fant kurv på 20 vs 15l.

Det då ut som en veldig grei løsning, slipper at fronten vingler når den står på støtta og når den er rammemontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann på 4 klagde ihvertfall i Thule Chariot her. Både bredden ved side av bror og lengde for beina begynner å bli i minste laget. Han sykler forsåvidt også selv, men tar litt tid før man er sprek nok og kommer opp i en størrelse hvor man kan ha gir (20"?) for å ta ev. bakker.

Forresten noen som kan anbefale barnesete (~2 år) til longtail? Kjøpte et Thule Yepp på finn, men da må jeg ha en brakett (easyfit)? Lurer på om det finnes noe smartere enn å lete rundt etter braketten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alt anskaffet og montert. 2 bomkjøp før jeg endte opp med barnesete (Thule Yepp med universalfeste) som ikke kom i konflikt med pute foran.

20241014_1643412.jpg.233f7983f0a1ec72a16005ab80df6fdb.jpg

Kurv er uvurderlig ved levering og henting i bhg, så takk for tips og spark i rumpe. Kunne kanskje hatt en kurv som var noe bredere. Så det fantes en 25l variant, men var ikke på lager. Foreløpig klarer vi oss fint med 20l.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Soeder fornøyd med Flow-appen?

Jeg har satt på "tyverisikring"-funksjonen på min Cannondale, som er vel at en må koble opp telefonen for å kunne bruke den. Et fint pling hver gang den kobler til. Ikke alltid like praktisk. F.eks. ikke klokken 05:30. Tidvis må man inn i appen siden oppkoblingen går litt treigt.

Eneste negative jeg har å si om Cuben jeg kjøpte på salget er at det var uvant å måtte åpne ladeluka (ved motoren) med unbrako, siden Cannondalen min har en veldig fin luke på toptuben som bare har en klips. Bremsene var litt daffe, men antar det bare er at de må vaskes med aceton og bremses inn.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

App? 😅 Jeg har vært så langt inne i barnesete- og festanordningsbobla. Spør meg heller om Rilink, MIK, MIK-HD eller easyfit. Kjører fortsatt med tysk på display 😆 Fikk igang lysene idag etter man jeg klarte å nappe ut ledning ved montering av barnesete.

Begynte å mase om noe Flow greier på tysk idag, så får vel sjekke det ut, men trenger man noe mer en knappene på hendelen? Kanskje for å bytte språk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...