Gå til innhold

Hvordan få kaffe som smaker som den lukter?


Anbefalte innlegg

Gruskverner skrev (2 minutter siden):

Dessverre var selve smaken rimelig wonky, på posen står det frukt/grapefrukt og vin, i praksis synes jeg den lukter våt halm/hestefjøs

Her har du jo fasiten på spørsmålet ditt! Kaffe som lukter dårlig -> Kaffe som smaker dårlig. Problem solved!

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Liten oppdatering;

Jeg har den siste tiden drukket Rema 1000 100% Arabica, som jeg synes er et røverkjøp til 60 kr for 500g, og vesentlig bedre smak enn Friele Slow Roast i mine løker. Så da har jeg i hvert fall funnet hva som gjelder for meg for "standard sort kaffe".

Har for øvrig noen assorterte poser fra Langøra i posten nå, venter i spenning.

Kan også nevne at jeg nylig har lært om kaffefenomenet Kopi Iuwak, men det forblir nok uprøvd i nærmeste fremtid. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kopi_luwak

 

Endret av Gruskverner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (13 timer siden):

 

Jeg har den siste tiden drukket Rema 1000 100% Arabica, som jeg synes er et røverkjøp til 60 kr for 500g, og vesentlig bedre smak enn Friele Slow Roast i mine løker. Så da har jeg i hvert fall funnet hva som gjelder for meg for "standard sort kaffe".

 

 

I kategorien standard sort kaffe/ hverdagskaffe treffer Löfbergs Kharisma Dark Roast mine gane godt, 60 kr for 400 gr på Europris. Jeg brygger på V60.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nærmeste jeg får som de lukter er de villeste, typ uvasket anaerobe. Men aromaene er ganske fluktige, så de holder maks funk i bare 1-3 dager egentlig.

Håndbrygget en del før, men er på Wilfa-trakter nå, og maler som regel en del finere enn malingsgraden til ferdigkvernet traktekaffe og setter drypping til typ 0.75 med 60 g/L. Jeg forsøker å holde drypphastighet relativt fast og heller justere malingsgrad. Men vanskelig å holde på vitenskapelig når jeg liker å kjøpe forskjellige bønner. Holder meg som regel til de fruktige fra Kaffebrenneriet. Et greit forhold mellom pris og kvalitet synes jeg, men tar gjerne i mot tips.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvindh skrev (På 19.2.2024 den 12.36):

I kategorien standard sort kaffe/ hverdagskaffe treffer Löfbergs Kharisma Dark Roast mine gane godt, 60 kr for 400 gr på Europris. Jeg brygger på V60.

Bruker samme her også faktisk til hverdags. Ofte tilbud.

Men jeg treffer bedre på trakting enn V60... hvor mange gram, vannmengde og kverningsgrad bruker du på V60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (14 timer siden):

Bruker samme her også faktisk til hverdags. Ofte tilbud.

Men jeg treffer bedre på trakting enn V60... hvor mange gram, vannmengde og kverningsgrad bruker du på V60?

Jeg bruker også trakter hvis jeg skal lage mye, blir bra det. Jeg bruker metoden under på V60, sånn ca 4/6-metoden. Ved denne metoden brukes en veldig mye grovere kverning enn normalt.

Til en kopp brukes 15 gr kaffe og 250 gr vann (30/500 til to kopper), kverningsgrad 4-6 knepp av 30 på Wilfa Aroma svart. Kok opp vann og vent et minutt eller to. Ha kaffen i filteret, nullstill vekt. Ved to kopper dobles vektanvisingene. Ingen røring eller risting i gruten underveis. 

  • Hell oppi vann til 40 gram, vent 30-40 sekunder
  • Hell oppi 60 gram til vekta viser 100, vent til det drypper lite
  • Hell oppi 50 gram til vekta viser 150, vent til det drypper lite
  • Hell oppi 50 gram til vekta viser 200, vent til det drypper lite
  • Hell oppi 50 gram til vekta viser 250, når det har dryppet ferdig rører du en runde i kaffen

Man kan eksperimentere litt med de to første hellingene for å endre smak, 50-50 eller 60-40 eventuelt dele i tre isteden f.eks 30-30-40. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
runermm skrev (På 16.1.2024 den 21.56):

Valid point. Men blir nok å holde meg til dripper’n jeg da. Fikk for øvrig en nydelig kopp på Kaffebrenneriet i dag, faktisk fra Mexico og det er ikke ofte.

https://www.kaffebrenneriet.no/kaffe-i-loesvekt/dinastia

Benyttet anledning å ta med en pose av denne Mexikanske på vekslingen min mellom kontor og hjemmekontor i dag. 
Den har brennedato 12.2.24. 
Nydelig kaffe!
 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Furu skrev (På 11.3.2024 den 12.48):

Hjemmekontor og fysen på noe ekstraordinært? 
Ja, takk. Går for det i dag!

IMG_7277.jpeg

Føler beskrivelsen er litt som en del øl nå. Skal man drikke kaffe/øl eller fruktcocktail?

Men er den god da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (1 time siden):

Føler beskrivelsen er litt som en del øl nå. Skal man drikke kaffe/øl eller fruktcocktail?

Men er den god da?

For meg er den god, ja. 
Jeg liker også øl med en del smak. 
I tillegg liker jeg Aass pils og Evergood kaffe.

Har du en favorittkaffe?

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Eirikur skrev (3 timer siden):

Føler beskrivelsen er litt som en del øl nå. Skal man drikke kaffe/øl eller fruktcocktail?

Men er den god da?

Min anmeldelse av SRW Indonesia her : https://www.sykkel.org/topic/1441-hvordan-få-kaffe-som-smaker-som-den-lukter/?do=findComment&comment=20788

olelovold skrev (1 time siden):

Når det kommer til hverdagskaffe har vi testet det meste, og Coop sin kaffe (den blå, hele bønner) er den soleklare favoritten her i huset. Rett og slett veldig god kaffe.

I motsatt ende av skalaen: Rema 1000 sin kaffe var så fæl at vi ikke greide å fullføre posen sist, den gikk rett i bosset. Besk, vond smak.

test av kaffe.png

Artig, jeg synes R1000 er den beste vanlige/hverdagskaffen

Ellers kan jeg nevne at jeg snart er ferdig med pose 3/6 av Langøra sin sampler-pakke, kommer tilbake med anmeldelser når jeg er gjennom alle.

😄

Endret av Gruskverner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2024 at 8:31 PM, runermm said:

1. Bærtørket eller anaerobisk kaffe fra f. eks SRW eller Langøra.

https://www.srw.no/products/panama-el-burro-natural eller https://www.langorakaffe.no/store/pink    

5. Mål opp 14 gram kaffe som kvernes og legges umiddelbart i det våte filteret

Går du omveien om trakter eller prøver å brygge større mengder i en batch, så er det veldig vanskelig å få samme gode resultat er min erfaring.

Skal prøve dette. Eg pleier å brygge 35 gram på ein halv liter vatn.

Min favoritt var anaerobiske Impano frå Rwanda hos Langøra. Vart lei meg når den forsvann. Og no ser det ut til at dei to du nemner er borte også. Sånn er det med spesialkaffe. Jakta etter det du likar sluttar aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe fancy, men for min smak den desiderte beste espresso-kaffen jeg har smakt. Kjøper på kaffekapselen.no til 195 kr/kg som  er helt innafor. Jeg liker best ren espresso, men kan godt brukes med melk om du liker det best, samt en av de få som jeg faktisk synes blir god som Americano. 

Litt vanskelig å få tak i, tidligere kjøpte jeg på Oluf.no til 379,-kg , men siste halvannet året har den vært å få tak i på kaffekapselen.no  De har en del andre billige varianter der også. Frakten er kun på 59 kr så det er innafor og jeg pleier å samkjøre med en kompis så det blir over 599,- og da er frakta gratis. Pleier heller ikke ta mange dagene før jeg får hentelapp.

 

Screenshot 2024-03-15 at 08.29.24.jpg

Endret av hrukin
Edit:skriveleif
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk, skal testes ut. Kan ellers nevne at jeg er nesten helt gjennom sampler-kitet til Langøra, og konkluderer med at det er absolutt mest smak i anaerobisk tørket kaffe. Den er ganske lik mellom kaffene jeg har testet fra SRW og Langøra som er tørket slik, men sistnevnte var noe mindre intens.

Av de øvrige typene har det vært en korrelasjon mellom smaksmengde og hvor "våte" de har vært - hvor de mest oljete har smakt mest. Så vidt jeg forstår er det lenger brennetid som gjør at oljen fordeler seg gjennom hele bønnen, som bidrar til dette. Samtidig vil det også bidra til kortere lagringstid før oljen blir dårlig, så da gjelder det vel å ha nybrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...