Gå til innhold

Terrengsykkelrittet 2024


Anbefalte innlegg

Jeg syklet hele traseen i går siden jeg ikke får vært med i rittet. Kjempeforhold. Svært lite gjørme og bløtt.

Men med regnet som er meldt ville jeg kanskje ikke kjørt Aspen? Syklet selv med magic mary (soft) og nobby nic. Det var nok et par hakk grovere enn det hadde trengt å være, haha. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ikke støvtørt i morgen, men nå er jo værmeldinga ganske bra igjen, i alle fall på appen hos meg. 
Om dette er trenden så kan det bli ganske fine forhold. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (Akkurat nå):

Det blir nok ikke støvtørt i morgen, men nå er jo værmeldinga ganske bra igjen, i alle fall på appen hos meg. 
Om dette er trenden så kan det bli ganske fine forhold. 

Haha! Gikk inn på appen igjen nå bare for å sjekke, og der var det litt nedbør igjen ja. Fredagsbingo på værmeldinga.. 😅

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasiten ble varmt i været og tørr løype. Aspen 2.4 WT slangeløst gav nok grep og beskyttelse mot punging og rullet lett overalt for meg.

Men hvor var egentlig utforprisen? Ser man på tidene på eq-timing kan det se ut som mål var nede på stadion, men jeg fikk ikke med meg noe startpunkt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig i Østmarka hvor alt spilte på lag.

Var noe overbiked med Hans Dampf 😂 og dessuten altfor gåen mot slutten til å gjøre nytte av dekka ned Utforprisen.

Utforstrekket starter oppe på nordspissen av Dalsåsen og går ned til den skarpe høyresvingen i xc-løypa ned mot stadion.

Fint parti som veksler mellom flyt og høy fart på svaberg i starten og så temmelig teknisk og trangt før man krysser grusveien og kan slippe bremsene ned mot mål.

Det var ganske godt merka hvis du ikke var helt i blodtåka 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var allerede litt tåkete oppe på Skullerudåsen hvor jeg smalt styret i to trær fordi jeg begynte å bli ukonsentrert. Gikk heldigvis ikke på trynet.  Tåka tykna til for alvor rett etter NM droppet. Tendenser til krampe begynte å trenge seg på. Fra enden av flyktningruta ved vannverket og inn handla det bare om å overleve. Jeg så aldri no "start utforpris".

Ved passering før jeg skulle ut på målsløyfa så jeg en rytter ca 30 sek bak meg. Vi hadde bytta plass flere ganger i løpet av runden. Han var sterkere til å tråkke og jeg kjørte litt fra i terrenget. Målsløyfa er seig med mye tråkking og jeg hadde liten tro på at jeg skulle holde ham bak, men jeg ville i alle fall selge meg dyrt. Tråkka det jeg kunne og lå unna bremsene mest mulig på de korte nedkjøringene og klarte å holde plassen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser nå at jeg kunne tatt meg ut noe mer 😂 Det stakk litt i leggene mot slutten og særlig i den lille og bratte kneika før målbakken, men det var jo rene søndagsturen sammenlignet med din innsats 👏

NM-droppet har jeg tatt før så jeg visste hva som kom, men et ganske heftig element hvis man var førstereis i løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallforhold! Det må vel ha vært bortimot optimalt føre? Synd at deltagertallet fortsetter å synke. Er det for dårlig promotering eller gidder ikke folket å sykle sånne ritt lenger? 

Kudos til alle som fullførte, skjønner godt at det var tungt i varmen. Jeg hadde en knallfin opplevelse på elsykkel og må si jeg er dypt imponert over farta til de raskeste uten motor. 
Jeg holdt snittfart på 17,9 km/t gjennom traséen, og når det da er kun 2 minutter til nest raskeste mann i sportsklassene, ja det er imponerende! 
Og senior elite.. Sjukt! 

For de som ble passert av oss to elsyklistene som stilte til start, var det noen som synes det var irriterende? 
Jeg prøvde å si fra tidlig til de jeg passerte som jeg skjønte sykla fort og lå godt an at jeg hadde elsykkel, så de ikke skulle bli stressa av å bli tatt igjen. 

Med elsykkel forsvinner litt av styrkeprøven som TSR er, men man blir sliten på en annen måte om man skal prøve å holde farta oppe. 
Det er ganske tungt å håndtere en tung sykkel i såpass fart over tid, jeg var litt sliten i hodet på slutten og begynte å bomme litt på linjene. 
Om flere stiller med elsykkel så blir det litt mer konkurranse der også, men da må nok elsyklistene kanskje starte tidligere så det ikke blir så mange passeringer underveis som vi hadde nå. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (2 timer siden):


For de som ble passert av oss to elsyklistene som stilte til start, var det noen som synes det var irriterende? 
 

Irriterende?? Var veldig happy når jeg oppdaget at det var elsykkel og ikke en med samme redskap som meg selv som passert med den fartsforskjellen vi hadde opp stigningen 🙂

  • Haha 2

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (2 timer siden):

Knallforhold! Det må vel ha vært bortimot optimalt føre? Synd at deltagertallet fortsetter å synke. Er det for dårlig promotering eller gidder ikke folket å sykle sånne ritt lenger? 

For meg personlig, jeg hverken visste om det eller gidder å prøve å konkurrere om noe (ikke at jeg har noe å stille opp med i utgangspunktet). Jeg var ute og gikk i området dagen før og la merke til skiltingen så jeg prøvde å google for og sjekke om det var noe ritt sånn at jeg kunne holde meg unna på lørdagen. Jeg fant en terminliste et sted der det var nevnt noe kids greier på Skullerud på mandag og en eller annen cup på onsdag. Var derfor i hvert fall for min del ganske overraskende å høre en speaker og se masse folk da jeg kom inn på parkeringen.

Så kan det jo være at jeg hadde vært klar over at det var en konkurranse dersom jeg hadde vært interessert i å delta i utgangspunktet, men noen spesielt god SEO jobb hadde i hvert fall ikke arrangørene gjort (jeg googlet vel noe i retning av "konkurranse østmarka mtb").

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har TSR som tradisjon følger jo med og får det med meg gjennom nyhetsbrev og oppdateringer på hjemmesidene og SOME, men kan tenke meg at man ikke får det med seg om man ikke oppsøker informasjon. 
Man må nesten vite hva man søker etter, Terrengsykkelrittet 2024. 

https://tsr.froy.no/ 
 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt til å sykle dette som mitt første ritt noen sinne, og fra et perspektiv helt fra utsiden så har hele brukeropplevelsen vært ganske dårlig. Hjemmesiden er ganske dårlig (kan ikke navigeres på mobil f.eks.) og det legges ut lite info, og i sosiale medier er det også ganske tørt (insta-kontoen er litt krise?). EQtiming-opplevelsen er kanskje den rareste, og litt vanskelig å forstå de ulike klassene og hva man skal melde seg på og det med lisens er jo også litt merkelig og kanskje litt dårlig forklart. Allikevel, noe forvirring må man kanskje finne seg i som førstereis.

Jeg tipper at det kunne vært større oppbud om det også ble mer som et turritt med fokus på å fullføre i sportsklassen, og forbedre brukeropplevelsen jeg nevner over. Det var en ganske rå løype med mye jobbing og mestring som jeg tror mange stisyklister kunne hatt som et av årets store mål. Det var det for min del hvertfall. Siden det er på lørdag kunne man kanskje kjørt litt mer etterpå med med noe inkludert mat, litt musikk, øl?, kanskje et tilstøtende barnearrangement?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (6 timer siden):

Jeg hadde tenkt til å sykle dette som mitt første ritt noen sinne, og fra et perspektiv helt fra utsiden så har hele brukeropplevelsen vært ganske dårlig. Hjemmesiden er ganske dårlig (kan ikke navigeres på mobil f.eks.) og det legges ut lite info, og i sosiale medier er det også ganske tørt (insta-kontoen er litt krise?). EQtiming-opplevelsen er kanskje den rareste, og litt vanskelig å forstå de ulike klassene og hva man skal melde seg på og det med lisens er jo også litt merkelig og kanskje litt dårlig forklart. Allikevel, noe forvirring må man kanskje finne seg i som førstereis.

Jeg tipper at det kunne vært større oppbud om det også ble mer som et turritt med fokus på å fullføre i sportsklassen, og forbedre brukeropplevelsen jeg nevner over. Det var en ganske rå løype med mye jobbing og mestring som jeg tror mange stisyklister kunne hatt som et av årets store mål. Det var det for min del hvertfall. Siden det er på lørdag kunne man kanskje kjørt litt mer etterpå med med noe inkludert mat, litt musikk, øl?, kanskje et tilstøtende barnearrangement?

Helt enig i dette. Jeg syklet rittet på lørdag, og det var mitt første ritt på veldig mange år. Og det var den aller første deltakelsen på terrengsykkelrittet.

Innledningsvis kan jeg si at rittet var fantastisk gøy! Herlige klatringer og fantastiske nedkjøringer. Storkoste meg, dette skal jeg være med på i årene som kommer.

Men når det gjelder informasjon om rittet generelt og om klasser, lisenser osv., var det meget sparsommelig med informasjon å finne.  Også ting som egentlig burde være veldig enkelt å gi informasjon om, ble formidlet på en litt rotete måte. Flere ting bør komme klarere frem, for eksempel: Hva er "Masters"? Hva innebærer "Turritt"? Hva er "Sperretid"? Hva er "Langesoner" osv.
I tillegg var det informasjon som for så vidt ble gitt på en god måte, men som inneholdt for eksempel andre årstall (2022, 2023, sammeholdt med 2024 her og der), som igjen skapte noe usikkerhet.

Jeg ble også noe overrasket over at man på et ritt i Oslo nærmest MÅ ha med bil for å kunne delta (for sikker oppbevaring av verdisaker osv). For meg som bor i Oslo vil tbane ofte være det enkleste alternativet, men siden jeg ikke fikk noe informasjon om dette fra arrangøren (selv om jeg etterspurte dette), ble det bil.

For meg virker det som at rittet kun er for folk som kjenner til det fra før og vet hvor og når de skal lete etter informasjon. Det fremstår som en umulighet å komme over dette rittet ved en tilfeldighet.

 

Hilsen
Ole Kristian

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TSR i årets utgave er definitivt et arrangement for den etablerte menigheten. Det reflekteres i all kommunikasjon og også i trasevalg.

Den er godt merka, men å kjøre den for første gang i selve rittet må være en veldig spesiell opplevelse.

Frøy mobiliserer mange frivillige og gjør en imponerende innsats ved å arrangere TSR, men jeg mener de kunne fått vesentlig mer avkastning ved å gjøre noen grep.

Markedsføring og kommunikasjon må forbedres, inkludert påmelding. Gjør en revisjon av løypa og få enda mer flyt. Samarbeid med NOTS og BYM slik at man koordinerer innsatsen for å etablere nye og bedre stistrekk, slik man gjorde i gamle dager da man f. eks etablerte Vidars korridor.

Oppgradering av tilbudet etter rittet med mat og kald drikke, inkl. Øl. Legg til rette for kollektiv transport og enkel garderobe.

Vær aktiv på Sykkel.org og i some hele året og gjør noen samarbeid med sykkel-leverandører. Gjør hele arrangementet mer familievennlig med fine løyper for kidsa. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...