Gå til innhold

Felleski, hvor stive ski har folket?


Anbefalte innlegg

Olechr skrev (2 timer siden):

Min erfaring er at felleskirkelig i så kalde temperaturer er trått uansett hva du glider eller gjør. Kaldt og nysnø/fokksnø så er Skin HELT krise dårlig.

Så å drive på med fellesmøring ala Swix Boost mener du er bare å kaste bort tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (3 timer siden):

Det man har på fellene er i hovedsak impregnering. Det hjelper på at de ikke samler smuss, og at det ved 0-føre ikke blir vått og så fryser. Så i -20 har det nok ikke allverdens å si. Jeg impregnerte før første turen i desember og ikke gjort det siden. Tar sikkert en runde med rens og impregnering igjen snart. I påsken / vårparten derimot, når fellene blir fulle av andres klister og der temperaturer veksler mellom pluss og minus, gjør jeg det oftere. Viktigste er nok å bruke en fellerens og ikke andre typer rens, da det kan ødelegge limet som holder fellen på plass.

Mitt inntrykk av Boost er at det er noe man legger i tillegg til impregnering før hver tur om man gidder. Men at det viktigste og enkleste er å gå for den langtidsvirkende impregneringen. Har ikke selv giddet styre med Boost i tillegg, bra nok med impregnering én gang for min del.

Så ikke denne med en gang. Sorry. 

Da bør jeg altså impregnere fellene selv om skiene er helt nye?

Edit: tenker jeg tar turen innom Glømmi og ber om full overhaling racepace prepp til omtrent samme pris som skiene 😉 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (23 minutter siden):

Så å drive på med fellesmøring ala Swix Boost mener du er bare å kaste bort tiden? 

Dette er bare min personlige mening, men på de fleste fører merker jeg ikke forskjell. Så jeg gjør ingen ting med fellen mer. Eneste forholdet jeg har merket forskjell er når fellen blir våt av vann og så fryser etterpå. Da kan det hjelpe. Så kan være greit å spraye på et lag når de er nye ja. Skulle du slite med at fellen fryser så gjør du det igjen.

For meg er skin ski en ski jeg bruker når jeg har dårlig tid eller vanskelige forhold. Så jeg gjør minst mulig med de. Glider de en sjelden gang, ellers bare durer jeg bare på. Skal jeg ha god glid og skiglede så blir det vanlige ski på føre som er lett å smøre på. 🙂

Endret av Olechr
  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg likevel er i gang. Kan noen forklare meg hvorfor pulsen ligger mye lavere enn når jeg sykler. Har terskel på rundt 154 slag og kan greit ligge der godt over en time på sykkel. På ski ser jeg at jeg ligger ned mot 125/130 men føles helt på (for ikke å si over) terskel. Er det bare fordi dette er "nytt" for kroppen at det blir sånn? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 minutt siden):

Dette er bare min personlige mening, men på de fleste fører merker jeg ikke forskjell. Så jeg gjør ingen ting med fellen mer. Eneste forholdet jeg har merket forskjell er når fellen blir våt av vann og så fryser etterpå. Da kan det hjelpe.

For meg er skin ski en ski jeg bruker når jeg har dårlig tid eller vanskelige forhold. Så jeg gjør minst mulig med de. Glider de en sjelden gang, ellers bare durer jeg bare på. Skal jeg ha god glid og skiglede så blir det vanlige ski på føre som er lett å smøre på. 🙂

Joda og takk for at du tar deg tid, men vi er nok ganske sikkert på to forskjellige teknikk og form planeter du og jeg 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden jeg er fan av tråder som konkluderer så tar jeg en siste oppsummering siden skiene har vært brukt på litt forskjellig føre. 

Etter å ha testet de først i 20 blå så var jeg sikker på at de var litt myke, men på litt harde spor med mykt innimellom på både tørr og våt snø på rundt null grader så ville jeg slitt med feste. Hadde bindingene maks fremme og da var det akkurat innafor.

På relativt nykjørte spor i et par tre minus så kjørte jeg på nøytral i dag. 

Ser at jeg ihvertfall i teorien har mulighet for bedre glid ved at jeg finner bedre feste. 

På skikkelig kalde dager bør jeg få umiddelbar bedre glid siden jeg oppdaget i dag at bindingen ikke går kun fra null til pluss 2, men også bak til minus 2🙈

Med spikerfestet jeg har hatt i sprengkulda med bindingene på null så er jeg ganske sikker på at festet er mer enn godt nok på minus 2 under slike forhold.

Gliden er ikke fantastisk. Omtrent som smøreskiene mine så det er ok. Skjønner at folk som har gått aktivt og tatt gliding av ski seriøst vegrer seg.

Blir vel omtrent som et par performance dekk på 60tpi vs race på 120tpi. 

Skal få preppet dem skikkelig en dag med felleimpregnering og det hele etter et døgn på kablene på vaskerommet. Tror tom jeg har noe fluor liggende dypt nedi smørekassa....

 

 

 

 

Endret av ulf martin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...