Gå til innhold

Nå må vi ta oss sammen.


Hen9ng

Anbefalte innlegg

Sunnu skrev (3 timer siden):

Hundar det ikkje er kontroll på er eit av dei få problema i skogen, rikelig med eksempel på folk som vert alvorlig skada i møte med dei. Mor som ikkje klarte å vurdere at ungen ikkje burde styre hunden er jo sjølvsagt også den typen som ikkje taklar at ungen får litt kritikk.

Jeg er enig, og vil igjen få påpeke at hennes versjon fremstår som svært overdrevet på meg.

Endret av Ace
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 hours ago, Ace said:

Dette er en gammel diskusjon. Du kan med fordel lese deg opp på dette. Jeg er selv for å si ett gir.

Det er ingen diskusjon, du tar feil (du kan med fordel lese deg opp 😉 ) Har du ett tannhjul foran og ett bak med like mange tenner har du ikke utveksling, altså null gir. Har du ett tannhjul foran og ett bak med ulikt antall tenner har du ett gir 🙂

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (9 timer siden):

Jepp, begge deler. Jeg bor få meter fra nærmeste skiløype og syklet landevei i min fagre ungdom. Igjen, fortell meg hvorfor det er mer artig enn å sykle fatbike i skiløyper.

Kan ikke, gidder ikke, vil ikke. Har aldri syklet i skiløyper og kommer aldri til å gjøre det. Har aldri syklet feitsykkel, og kommer aldri til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (På 20.1.2024 den 6.44):

 

Det er ingen diskusjon, du tar feil (du kan med fordel lese deg opp 😉 ) Har du ett tannhjul foran og ett bak med like mange tenner har du ikke utveksling, altså null gir. Har du ett tannhjul foran og ett bak med ulikt antall tenner har du ett gir 🙂

Hvor finner du en slik universal definisjon? Selvfølgelig er det opp til hver og en. De fleste på singlespeed har forskjellige antall tenner foran og bak. De fleste vektlegger antall tannhjul foran og bak (man trekker ikke fra et gir hvis man har tre tannhjul foran og 12 bak, hvis ett tannhjul foran har like mange tenner som ett bak). Men på den annen side er det en diskusjon jeg ikke gidder.

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berget skrev (På 20.1.2024 den 9.07):

Kan ikke, gidder ikke, vil ikke. Har aldri syklet i skiløyper og kommer aldri til å gjøre det. Har aldri syklet feitsykkel, og kommer aldri til å gjøre det.

Men for det vet du tydeligvis nøyaktig hvordan opplevelsen er.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (På 16.1.2024 den 10.53):

Det er jo en ganske meningsløs diskusjon å skulle forsøke å overbevise en som ikke liker noe, om at det egentlig er veldig gøy - det er jo et spørsmål om smak, prioritering, mål med aktiviteten, preferanse etc. Personlig smak rett og slett. Du har din, andre har sin. 

Jeg kan ikke se at jeg prøver å overbevise noen som ikke liker noe. Det er ikke poenget her. Poenget er å drepe myten om at man "egentlig ikke skal" sykle i skiløyper, og at fatbike normalt sett ødelegger skiløyper (tvert imot). Et slikt sesasjonsoppslag har lite for seg, og kan føre til unødvendige konflikter i løype, rett og slett fordi det blir en feil innfallsvinkel, og er en tåpelig opphausing. De flestes opplevelser med fatbike er at de har sett noen lette avtrykk, og er de heldige, så har de kanskje møtt på en eller flere. Slike spor hører med til det absolutte unntaket.

Flere dager i året så er faktisk fatbike det eneste fornuftige ikke-motoriserte fremkomstmidlet (med mindre man er spesielt gira på å ødelegge stier). Man har en følelse av å ha hele marka for seg selv, selv i helgene. Jeg nyter slike dager, og fortsetter gjerne å ha dem. At andre ikke velger fatbike får være deres sak. 

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Ace said:

Hvor finner du en slik universal definisjon? Selvfølgelig er det opp til hver og en.

Giring er universielt definert i mekanikken 😉 «Speed» på engelsk i denne sammenhengen oversettes forøvrig til gir. 

http://snl.no/gir er kanskje et greit sted å starte hvis du vil ha en innføring

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Ace said:

(man trekker ikke fra et gir hvis man har tre tannhjul foran og 12 bak, hvis ett tannhjul foran har like mange tenner som ett bak).

Du tenker nok på 10-delt, 11-delt osv. Det går fint an å si at man har 10-delt girsystem selv om en eller flere av tannhjulene kan kobles i direktedrift 

42 minutes ago, Ace said:

Men på den annen side er det en diskusjon jeg ikke gidder.

Hehe, det var du som startet, og påpekte at jeg «sa feil» 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (2 timer siden):

Du tenker nok på 10-delt, 11-delt osv. Det går fint an å si at man har 10-delt girsystem selv om en eller flere av tannhjulene kan kobles i direktedrift 

Hehe, det var du som startet, og påpekte at jeg «sa feil» 🙂

Nei, jeg tenker på 12 tannhjul bak.... jeg har ikke sagt at det eksisterer.... det står "hvis".... I artikkelen du henviser til står det ingen definisjon av antall gir. Det var en dårlig "start".... 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (4 timer siden):

Jeg kan ikke se at jeg prøver å overbevise noen som ikke liker noe. Det er ikke poenget her.

Nei, men du etterlyste at noen andre skulle forklare deg hvorfor landevei og langrenn var så mye mer festlig enn fatbike. Det var det jeg mente var en meningsløs diskusjon. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ace said:

Nei, jeg tenker på 12 tannhjul bak.... jeg har ikke sagt at det eksisterer.... det står "hvis".... I artikkelen du henviser til står det ingen definisjon av antall gir. Det var en dårlig "start".... 

Jo, hvis du leser artikkelen det linkes til så står det at man må ha to tannhjul med ulikt antall tenner for å ha et gir 😉

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (8 timer siden):

Jo, hvis du leser artikkelen det linkes til så står det at man må ha to tannhjul med ulikt antall tenner for å ha et gir 😉

Har jeg sagt noe annet? Det er du som henger det opp i samme antall tenner. På en singlespeed er dette sjelden tilfellet. Spiller ingen rolle for meg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (19 timer siden):

Du tenker nok på 10-delt, 11-delt osv. Det går fint an å si at man har 10-delt girsystem selv om en eller flere av tannhjulene kan kobles i direktedrift 

Hehe, det var du som startet, og påpekte at jeg «sa feil» 🙂

Nå er jeg usikker på om du faktisk er alvorlig eller om du bare troller Ace (og herved meg også siden jeg er enig med ham i denne saken). Altså, en tregirssykkel har tre utvekslinger, en 27-girssykkel med tredelt foran og nidelt bak har 27 utvekslinger. Tregirssykkelen har én girveksler uten at vi kaller den en singlespeed,  27-girssykkelen har to girvekslere uten at vi kaller den togirs. I tillegg er det slik at 27-girssykkelen kan ha to identiske utvekslinger (f eks 26:13 og 44:22) uten at vi derfor kaller den for en 26-girssykkel og singlespeeden kan ha et 1:1-forhold uten at vi kaller den nullgirs.

Ergo, når vi snakker om gir på sykler (og ikke om maskiner i industrien eller abstraksjoner i SNL) så snakker vi om hvor mange kombinasjoner av primærdrev og sekundærdrev vi har. En singlespeed har én kombinasjon, en 27-girs har 27 kombinasjoner.

Men greit, hvis det var trolling, bare fortsett. 🙂

Endret av Dan
  • Like 1
  • Thanks 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke trolling 🙂 Det jeg var opptatt av er å få gjennom at en ettgirssykkel som regel har ett gir.
 

Null gir er et spesialtilfelle hvor de to tannhjulene som er i kobling er like store. Ordet har samme betydning i f.eks. økonomi, det man putter inn på ene siden er lik det man får ut på andre siden.

Klart det gir mening å kalle en sykkel hvor man kan velge mellom 27 ulike kombinasjoner for 27 girs (selv om det som du påpeker at det teknisk kan være en eller flere av disse kombinasjonene som er uten utveksling)

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har uttrykt meg utydelig. Kommunikasjon generelt kan være vanskelig, og er noe jeg ønsker å bli bedre på 😁

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (23 minutter siden):

Gir og giring er to forskjellige ord!

Men det hjelper jo ikke i denne diskusjonen. 😉 Giring (hvis vi ser bort fra avledningen fra verbet å gire) vil jeg si dreier seg om alle utvekslingene i sum. Man kan snakke om at en sykkel har høy giring eller lav giring og det sier da noe om utvekslingsspennets ytterpunkter.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Dan said:

Men det hjelper jo ikke i denne diskusjonen. 😉 Giring (hvis vi ser bort fra avledningen fra verbet å gire) vil jeg si dreier seg om alle utvekslingene i sum. Man kan snakke om at en sykkel har høy giring eller lav giring og det sier da noe om utvekslingsspennets ytterpunkter.

Apropos høy eller lav, dette omtales også som kort eller lang. I mitt hode lettere å forstå 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

«Lett» eller «tungt» synes jeg er lettere å forholde meg til 😊

Som singlespeeder delegerer jeg det her til terrenget og været og forholder meg kun til "oppover" eller "nedover" og "motvind" eller "medvind". 🙂

  • Like 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sunnu said:

Har ein sirkel ei side eller ingen sider?

Hehe, jeg skal snart logge av, men.. en sirkel er vel bare en kontinuerlig kurve, og har sånn sett ikke noen «side» 😊 En disk derimot er kanskje det du tenker på (skal logge av nå 😁)

  • Haha 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...