Gå til innhold

Nå må vi ta oss sammen.


Hen9ng

Anbefalte innlegg

Vet ikke hva som er verst av å være tullete eller svenske, men det trenger ikke være noe galt med noen av delene 😁

Fryktelig smal spor på bildet, skjønner at det blir problemer da. Men er ikke dette litt forsøk på whataboutism? 😁

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 14.1.2024 den 10.01):

Det er bra at det finnes ekte fanboys av fatbike, og dine personlige preferanser må du selvsagt få ha i fred. Samtidig bør du se på retorikken din. Fatbike er ikke stort lenger, det nådde høydepunktet rundt 2015ish og har siden hatt en bratt nedadgående kurve. Fatbike er ute av sortimentet til mange av de store leverandørene, og de som har det er ofte ganske gammeldagse i geometrien. Så finnes det absolutt nisjeleverandører som lever godt av dette, og jeg tror på ingen måte at fatbike kommer til å dø ut, den har sin nytte for noen. 

En skiløype er og blir en skiløype, analogien med vei bommer totalt. Den er først og fremst laget for skiløpere og vi andre som måtte ferdes der er gjester og må følge allemannsrettens plikter. En vei er en vei, det er ikke en bilvei. 

Fatbike ble opprinnelig laget for å sykles i sand og snø under løse forhold, en skiløype som er egnet for fatbike må være relativt fast for å oppfylle allemannsrettens plikter om tilnærmet sporløs ferdsel. 

Jeg har ti år med fatbike og syntes det var dritkjedelig å ferdes i skiløyper med den, at du mener noe annet respekterer jeg, men av de jeg kjenner som enten har eller har hatt fatbike så er min holdning gjengs. Å sykle på stier derimot med fatbike har jeg hatt stor glede av. Det å sette førstespor og så se andre følge på til vi får en passe bred sti gir meg glede. At du kaller det tåpelig får stå for din regning, det er ganske mange tusen vintersyklister som er uenige med deg.

 

Om det er nedadgående vet jeg ikke, men jeg møter uansett få i marka på sykle gjennom hele vinteren. Noen dager der det er hard på veiene så kommer folk med piggdekk. Ellers er det en og annen av og til, men svært lite. 

Jeg sier ikke at du ikke skal synes det er kjedelig. Samtidig sammenlikner jeg med å gå på langrenn og landeveissykling. Hvorfor de tingene skulle være så rasende mer festlig enn fatbike er det vel ingen som har svart på hittil. På fatbike får man en tur ut i fantastisk vinterlandskap. Man får bevegd seg, man har mer kontroll, og slipper smøring (la meg slippe å høre om smøring av kjede, det er selvsagt ikke det samme. Selv bruker jeg ikke kjede). 

Det som er poenget er at jeg tror mange synes det er kjedelig pga en konform holdning. Denne holdningen har man ikke i Alaska eller andre vinterstater i Usa, og det er mange som har stor glede av sykling i lange oppkjørte løyper, uten å være spesielt kupert. I Norge har vi liksom skjønt greia mye mer enn dem. Selvsagt har vi ikke det. Det som er kjedelig er den konforme tankegangen, som også fører til at Norge havner langt ned på innovasjonstatistikken.  

Man kan sykle på relativt myke løyper med brede nok dekk, og lite nok luft i dekkene. At løypene trenger å være så veldig harde er nok en myte. Jeg har møtt løypemaskiner flere ganger og det har gått helt fint. Lett og fin sykling. Jeg sykler mye på skogsbilvei, men trives mest i skiløyper, da oppsporingen av biler gir litt for mange overraskelser. Spesielt i nedoverbakker kan jeg risikere å tryne, hvis jeg ikke setter ned farten mye, på enkelte dager. Jeg har aldri trynet i såkalte skiløyper.

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (10 minutter siden):

Fryktelig smal spor på bildet, skjønner at det blir problemer da. Men er ikke dette litt forsøk på whataboutism? 😁

Begge deler er storm i vannglass. Men skiskøyting vil alltid ødelegge sporene, selv om løypene er bredere. Fatbiking en sjelden gang, f.eks. ved overraskende myk snø, eller en nybegynner som ikke skjønner hvordan dette fungerer. 

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg sier ikke at du ikke skal synes det er kjedelig. Samtidig sammenlikner jeg med å gå på langrenn og landeveissykling. Hvorfor de tingene skulle være  rasende mer festlig enn fatbike er det vel ingen som har svart på hittil" 

Har du noensinne gått på ski eller syklet landevei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (9 timer siden):

Du høres ut som tullete svenske som bruker siglespeed til jobben.

Ja, det er en ting vi har felles, at vi innbitt fortsetter å bruke en opphypet sykkeltype langt etter at hypen er over og vi burde ha skjønt bedre.

  • Like 2
  • Haha 4

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Ace said:

Men skiskøyting vil alltid ødelegge sporene, selv om løypene er bredere.

Nja.. Dårlig teknikk, sier jeg bare 😀 Kan man gå på ski går man fortere, bruker mindre krefter og sliter mindre på løypa

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest en lengre debatt om tema gå i skiløyper i årets clickbait-kronikk i Aftenposten, er det tre ting som slår meg:

1: Det finnes drøyt mye rare mennesker som går langrenn i dette landet
2: Det er neppe mange årene før dette er et ikke-problem når denne generasjonen er for gamle til å gå på ski.
3: Endringsvilje er mangelvare.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (13 minutter siden):

Etter å ha lest en lengre debatt om tema gå i skiløyper i årets clickbait-kronikk i Aftenposten, er det tre ting som slår meg:

1: Det finnes drøyt mye rare mennesker som går langrenn i dette landet
2: Det er neppe mange årene før dette er et ikke-problem når denne generasjonen er for gamle til å gå på ski.
3: Endringsvilje er mangelvare.

Det tror jeg å .1 Snø kan blir mangelvare sentralt på Østlandet .Å en annen ting som bekymrer er at det er nesten ikke barn i alder 6-16 ute på ski .De du møter har stort sett et jakke merke med et  idrettslag på Ryggen .Veldig få som går tur på ski i den gruppa ,for turen skin skyld .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil307 skrev (1 time siden):

Det tror jeg å .1 Snø kan blir mangelvare sentralt på Østlandet .Å en annen ting som bekymrer er at det er nesten ikke barn i alder 6-16 ute på ski .De du møter har stort sett et jakke merke med et  idrettslag på Ryggen .Veldig få som går tur på ski i den gruppa ,for turen skin skyld .

Enig. Mini her har blitt litt ivrig på ski i år (snart 6 år). Sist uke var han ute 5 dager og som du sier det er veldig lite unger på tur. Har er det en løype som passer veldig fint for små barn og det er skiløypene for et relativt stort område med mye unger. Likevel møter vi veldig få og som du sier veldig mange av de har Skedsmo skiklubb, Lyn osv på ryggen.

Det er en annen diskusjon, men for meg virker det som veldig mange ikke er på tur/aktivitet hvis det ikke er organisert fra en ganske ung alder. Skal man sykle er det sykkelklubb, er det ski er det med skiklubb osv osv. Når jeg var 6 år var jeg vel knapt med på noen ting (men jeg var veldig aktiv), men nå er veldig mange 6 åringer med på masse organisert. Synes det er litt trist at det nesten er vanskelig å få til lek etter barnehage/skole fordi det er aktiviteter. 

  • Like 4

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, NjuK said:

Mann 40+ kommer alltid til å finnes.

Jeg *håper* min sønn og andre sønner oppdager gleden ved å gjøre ting ute i skogen når de kommer i krisealderen etter å ha produsert sine egne avkom. Om det er sykling eller ski, begge, eller om det så er å plukke sopp. Men er litt usikker. De siste par generasjonene gjør ting litt annerledes. Som OleChr påpeker, det er allerede en endring. 

I Ole-Paus ånd ser jeg jo tilbake på min egen barndom hvor 98% av barn og ungdom syklet, gikk på ski, spilte dødball i gata, fikk skrubbsår daglig og fant på generelle pøbelstreker. Nå skjer ikke engang slang fra epletrærne våre.

Våre ble dratt med ut som barn på alle aktiviteter, men det bråstoppet og gikk over til organiserte ting ca når de ble fjortiser. Så blir spennende å se de som 40-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (12 timer siden):

eg sier ikke at du ikke skal synes det er kjedelig. Samtidig sammenlikner jeg med å gå på langrenn og landeveissykling. Hvorfor de tingene skulle være så rasende mer festlig enn fatbike er det vel ingen som har svart på hittil.

Det er jo en ganske meningsløs diskusjon å skulle forsøke å overbevise en som ikke liker noe, om at det egentlig er veldig gøy - det er jo et spørsmål om smak, prioritering, mål med aktiviteten, preferanse etc. Personlig smak rett og slett. Du har din, andre har sin. 

  • Like 2
  • Thanks 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (11 minutter siden):

Jeg *håper* min sønn og andre sønner oppdager gleden ved å gjøre ting ute i skogen når de kommer i krisealderen etter å ha produsert sine egne avkom. Om det er sykling eller ski, begge, eller om det så er å plukke sopp. Men er litt usikker. De siste par generasjonene gjør ting litt annerledes. Som OleChr påpeker, det er allerede en endring. 

I Ole-Paus ånd ser jeg jo tilbake på min egen barndom hvor 98% av barn og ungdom syklet, gikk på ski, spilte dødball i gata, fikk skrubbsår daglig og fant på generelle pøbelstreker. Nå skjer ikke engang slang fra epletrærne våre.

Våre ble dratt med ut som barn på alle aktiviteter, men det bråstoppet og gikk over til organiserte ting ca når de ble fjortiser. Så blir spennende å se de som 40-åringer.

Ungene mine viste ikke hva epleslang var før jeg fortalte noen historier fra min barndom. Når jeg ser tilbake på min barn- og ungdom så synes jeg ikke den var spesielt spennende, men sammenlignet med hva avkommende mine drev det til var jeg en eventyrer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (51 minutter siden):

Ungene mine viste ikke hva epleslang var før jeg fortalte noen historier fra min barndom. Når jeg ser tilbake på min barn- og ungdom så synes jeg ikke den var spesielt spennende, men sammenlignet med hva avkommende mine drev det til var jeg en eventyrer.

Er det ikke bare en dreining i typer aktiviteter vi ser. Mye hall/innendørs og utendørs på vinteren så henger man i alpinbakken. Fullt liv om kvelden i parken i Tryvann ihvertfall og ser mye aktivitet i Kirkerud. Tipper det er det samme i Varingen. Innendørstreningen er jo organisert, men det jeg ser av freeride aktivitet i de nevnte skisenterne er alt annet enn organisert. Det ser mer ut som den klassiske møtes etter skolen og henge ut sammen. Rulleparkene har noe av det samme på sommerhalvåret synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (På 16.1.2024 den 7.38):

Ja, det er en ting vi har felles, at vi innbitt fortsetter å bruke en opphypet sykkeltype langt etter at hypen er over og vi burde ha skjønt bedre.

Jeg møter flere som tar fatbiken til jobben (antagelse), og det fremstår som soleklart for meg de har en langt bedre opplevelse enn de som sykler på smaldekk, om dagen. Mange som har fatbike, og det forsvinner neppe. Det er årevis siden jeg har sett noen som helst med bare ett (eventuelt null) gir. Singlespeed har alltid vært helt meningsløst, mens fatbike har en funksjon. At noen plutselig i 2012 tror fatbike på vinteren er nøyaktig det samme som stisykkel på sommeren, åtte år etter at det kom til Norge, får være deres problem. Det har nok mest med mental kapasitet å gjøre. Det er annerledes, men det er lite annet som fungerer i skogen de fleste dagene på vinteren. 

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klar beskrivelse av de som faktisk er problemet i løypa, og svært få andre:
(Dette er en sakset Facebook-kommentar på en artikkel fra Hamar arbeiderblad, der en mann hadde kjeftet på hennes 8 år gamle sønn, som hadde hund i bånd, da hun og sønnen var ute og gikk på ski. Selv om hennes beskrivelse fremstår som en overdrivelse, så har det nok likevel ett snev av sannhet i seg. Jeg får så og si aldri negative bemerkninger. Det er nok safere å kjefte på et barn med en kvinne i nærheten)
 

Skjermbilde 2024-01-18 kl. 21.18.48.png

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (På 16.1.2024 den 11.05):

Ja, blir de like påståelige og ufyselige som en del menn som har bikka 40? Eller blir de mer runde kantene og viser større forståelse for fellesskapet? 

Dagens generasjon blir like påståelig og ufyselige etter å ha gått tre uker i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Ace said:

Det er årevis siden jeg har sett noen som helst med bare ett (eventuelt null) gir. Singlespeed har alltid vært helt meningsløst, mens fatbike har en funksjon. 

Null gir gir lite mening, kanskje bortsett fra på en feitsykkel eller veltepetter

Har sett en ettgirsykkel i all pendlingen min, men ingen feitsykler 🙂

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (11 timer siden):

Jeg møter flere som tar fatbiken til jobben (antagelse), og det fremstår som soleklart for meg de har en langt bedre opplevelse enn de som sykler på smaldekk, om dagen. Mange som har fatbike, og det forsvinner neppe. Det er årevis siden jeg har sett noen som helst med bare ett (eventuelt null) gir. Singlespeed har alltid vært helt meningsløst, mens fatbike har en funksjon. At noen plutselig i 2012 tror fatbike på vinteren er nøyaktig det samme som stisykkel på sommeren, åtte år etter at det kom til Norge, får være deres problem. Det har nok mest med mental kapasitet å gjøre. Det er annerledes, men det er lite annet som fungerer i skogen de fleste dagene på vinteren. 

Tror en liten refleksjon over at ikke alle er som deg kunne vært lurt 😉

Fatbike er bare en av mange sykkeltyper og du sykler sannsynligvis bare en veldig begrenset del av det som ligger under sykling. Det betyr selvsagt ikke at fatbike eller din måte å sykle på er bedre. 

Selv trives jeg best på landevei og sykler på 30 mm piggdekk nå på vinteren. Jeg har selvsagt ikke en dårligere opplevelse enn de som sykler på fatbike eller andre sykler. Å sykle fatbike til jobben på vei, ser jeg personlig liten glede i men ser selvsagt ikke ned på de som ønsker å gjøre det.

Du kan heller ikke definere for alle at singelspeed er meningsløst, for de som liker det, er det selvsagt bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (28 minutter siden):

Nei, de er barn og deres atferd er ett resultat av deres omgivelser. Ville vurdert barnehagebytte om barnet blir like ille som mann 40+ etter tre uker i barnehage.

 

 

Men det virker det som mange ikke skjønner. Når jeg ser hva slags språk og atferd en del voksene har seg i mellom med barn til stede så er det ikke rart en del unger blir slik også.

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (48 minutter siden):

Du kan heller ikke definere for alle at singelspeed er meningsløst, for de som liker det, er det selvsagt bare å kjøre på.

Jeg lot meg nesten overbevise og ta inn over meg at jeg har drevet med meningsløs sykling i nesten 20 år. Men så slo det meg at, vent litt, hvis det er så ille, hvorfor har jeg da fortsatt med det og hvorfor er mine singlespeed-sykler de jeg til en hver tid foretrekker, enten det dreier seg om asfaltklatring eller utforsti eller bare pendling til jobben? Kan det være at su... Ace, tar feil? Nei det her må jeg tenke lenge og grundig over.

  • Like 3
  • Haha 5

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (22 timer siden):

Jeg får så og si aldri negative bemerkninger. Det er nok safere å kjefte på et barn med en kvinne i nærheten

Det er nok heller at du er snill gutt som oppfører deg bra enn at folk går rundt og trur du ikkje er "Safe", sjølv om egoet ditt ville like det siste bedre.

Hundar det ikkje er kontroll på er eit av dei få problema i skogen, rikelig med eksempel på folk som vert alvorlig skada i møte med dei. Mor som ikkje klarte å vurdere at ungen ikkje burde styre hunden er jo sjølvsagt også den typen som ikkje taklar at ungen får litt kritikk.

Endret av Sunnu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berget skrev (På 15.1.2024 den 22.27):

"Jeg sier ikke at du ikke skal synes det er kjedelig. Samtidig sammenlikner jeg med å gå på langrenn og landeveissykling. Hvorfor de tingene skulle være  rasende mer festlig enn fatbike er det vel ingen som har svart på hittil" 

Har du noensinne gått på ski eller syklet landevei?

Jepp, begge deler. Jeg bor få meter fra nærmeste skiløype og syklet landevei i min fagre ungdom. Igjen, fortell meg hvorfor det er mer artig enn å sykle fatbike i skiløyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (14 timer siden):

Jeg lot meg nesten overbevise og ta inn over meg at jeg har drevet med meningsløs sykling i nesten 20 år. Men så slo det meg at, vent litt, hvis det er så ille, hvorfor har jeg da fortsatt med det og hvorfor er mine singlespeed-sykler de jeg til en hver tid foretrekker, enten det dreier seg om asfaltklatring eller utforsti eller bare pendling til jobben? Kan det være at su... Ace, tar feil? Nei det her må jeg tenke lenge og grundig over.

Svaret er at du er en tullete svenske. Det er ikke uten grunn at dere er så dårlige i idrett. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (16 timer siden):

Null gir gir lite mening, kanskje bortsett fra på en feitsykkel eller veltepetter🙂

Dette er en gammel diskusjon. Du kan med fordel lese deg opp på dette. Jeg er selv for å si ett gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...