Gå til innhold

Nå må vi ta oss sammen.


Hen9ng

Anbefalte innlegg

Fjeldheim skrev (28 minutter siden):

Feil @Ace  @Hen9ng 
Det var lange strekker rundt en hel runde. Så ut som det var en dritings person som hadde syklet. Hadde det kun vært sport ett sted hadde jeg ikke reagert, men når det er på hele runden uten antydning til å snu eller gå av sykkel og rusle helt i kanten av løypa merker jeg at jeg blir irritert.

Har ingen ting i mot sykling i skiløyper da jeg gjør det selv, men når det er så mykt som det var og det blir sånne spor snur jeg og dropper turen. Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å forstå for enkelte...
Nypreppa løype etter stort snøfall er som regel dårlig nytt for sykkel i skiløyper. Trenger ikke være rakettforsker for å forstå det og jeg forstår heller ikke hvorfor medsyklister syntes dette er helt greit å gjøre. Vi ødelegger bare for oss selv til syvende og sist.

Det handler bare om å bruke huet litt innimellom og ikke vifte med allemannsrettkortet hver eneste gang og dure på.

Nots kan legge inn ny regel:
"Når sykkelsporene du setter etter deg i skiløypa ser ut som man har vært dritings så avbryter man turen. Da er det for bløtt eller så er du faktisk dritings."

Nei, man skal ikke ødlegge et slikt anlegg. Er det mye og over en lengre strekning så har denne personen helt klart ødelagt det, og gjort noe ulovlig. Denne personen skulle da ha vært straffet. Det representerer dog ikke fatbikesykling, da dette svært sjelden skjer. Jeg forsvarer ikke lovbrutt, det er ikke bra. Min misjon er å opplyse om at man faktisk kan sykle i såkalte skiløyper, og at de som plager disse er noe store rasshøl og lovbrytere. På den annen side skal det være svært myk for at det ikke skal være mulig å fatbikesykle, så lenge man har rett utstyr med lavt nok trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (10 minutter siden):

Nei, man skal ikke ødlegge et slikt anlegg. Er det mye og over en lengre strekning så har denne personen helt klart ødelagt det, og gjort noe ulovlig. Denne personen skulle da ha vært straffet. Det representerer dog ikke fatbikesykling, da dette svært sjelden skjer. Jeg forsvarer ikke lovbrutt, det er ikke bra. Min misjon er å opplyse om at man faktisk kan sykle i såkalte skiløyper, og at de som plager disse er noe store rasshøl og lovbrytere. På den annen side skal det være svært myk for at det ikke skal være mulig å fatbikesykle, så lenge man har rett utstyr med lavt nok trykk.

Du kan jo ikke påstå at dette svært sjeldent skjer, med mindre du er omnipotent? "Såkalte skiløyper" er det ikke noe som heter, enten er det skiløype eller så er det ikke skiløype. De er ganske lett å identifisere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (27 minutter siden):

Du kan jo ikke påstå at dette svært sjeldent skjer, med mindre du er omnipotent? "Såkalte skiløyper" er det ikke noe som heter, enten er det skiløype eller så er det ikke skiløype. De er ganske lett å identifisere.

Jeg ute i skogen så og si hver eneste dag, og har en god oversikt. Dette skjer svært sjelden. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (1 minutt siden):

Jeg gjetter på at du aldri har forsøkt å kjøre en halfpipe med 10 cm dype langsgående spor. Faktisk føler jeg meg ganske sikker på det.

Jeg gjetter på at jeg har stått på snowboard lenger enn deg. Faktisk er jeg ganske sikker på det.

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (1 time siden):

Husk også at skiløpere ødelegger løypa, ved for eksempel å falle. Hvis løypa er myk så kan de skape stort hull. 

OK nå er jeg 100% sikker på at du ikke aner hvordan preparert snø fungerer. Det er en grunn til at de gjør grunnprepping lenge før skianlegget åpner og det er nettopp for å la snøen sette seg så det IKKE blir store hull der når folk ferdes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som elmotorsykler er blitt normen så trenger nok mange en påminnelse om at selv om det ikke koster deg noe å spøle gjennom skiløypa, så er det ikke greit. Har observert flere på elsyklister i skiløyper der syklister aldri hadde giddet/orket å spøle rundt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at man gidder å sykle i skiløyper som er så løse. Det er jo enkelt og greit ikke noe gøy. Skal sies at enkelte ganger kan man være på tur med fatbiken i harde løyper og møte løypemaskinen. Da er det ikke så mye man får gjort. Synes det er fasinerende at voksene folk klarer å kalle hverandre rasshøl og det som verre er pga noen spor i skiløypa. (som det har vært litt av rundt de forskjellige sakene) 😛  Synes generelt folk lager store saker om ting som egentlig er en ikke sak hvis man ikke bryr seg. Dette gjelder bikkjer i løyper, folk som skøyter osv osv. I andre land løper folk fra bomber, her får en sak om at noen har syklet i skiløypa beste plass på dagbladet.no. Stort sett blir jo løypene kjørt opp igjen og man er tilbake på null. Men for all del så skjønner jeg ikke at man gidder å sykle der og flott om folk tar hensyn til hverandre.

Endret av Olechr
  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (46 minutter siden):

I hele Norge? Kom igjen, ingen er tjent med slik argumentasjon.

Jeg har ikke påstått det. Det jeg påstår er at jeg har nok kunnskap til å uttale meg, og ingen trenger å ha vært overalt i Norge for å skjønne hvordan dette fungerer. Faktisk trenger man å mest å være der det er mest trykk, og det er jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Nå som elmotorsykler er blitt normen så trenger nok mange en påminnelse om at selv om det ikke koster deg noe å spøle gjennom skiløypa, så er det ikke greit. Har observert flere på elsyklister i skiløyper der syklister aldri hadde giddet/orket å spøle rundt. 

Kan du konkret si hvor dette har skjedd. Jeg er interessert i å se dette med selvsyn. Ja, man får ekstra kraft med elsykkel (som jeg regner med du mener), men dette har også sine begrensinger. Det er et poeng at man ikke klarer å sykle særlig langt når man går igjennom. Derfor begrenser slik aktivitet seg selv ganske fort. 

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skøyter på ski så er jeg ekstremt lite sensitiv for gåspor eller sykkelspor i skiløypa så lenge den er noenlunde fast. Skjønner ikke hvor den frustrasjonen ofte kommer fra?  Ikke blir man bremset av det og ikke er det noen nevneverdig risiko for at man snubler i dette heller.  Om man går 2km fra nærmeste parkeringsplass så er problemet uansett borte. Og en skitur bør være litt mer enn to km bort fra parkeringsplassen. Tilsvarende som klassisk løper så er det fullt mulig å gå på utsiden av sporene. Om man er dønn avhengig av trikkeskinnene så er man faktisk dårlig på ski. 

Som så mange andre steder i livet så virker det som folk projiserer sin frustrasjon over å ikke få noe til, som i all hovedsak skyldes egen mangel på ferdigheter, over på noen andre. 

Det som faktisk kan være litt irriterende, men da bare _litt_ irriterende, er andre skikjørere som ploger opp alle utforkjøringer ned til is, grus eller annet ved å skyve bort snøen. I motsetning til alle andre brukere av skiløypene så ødelegger dette mye mer. Litt på nivå med bakhjulsskrenserne på fin blåsti... Dog, tiden heler også disse sårene så det går fint 😉 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser litt stort på det, så saboteres i blant skiløyper av både barn som faller, hunder som vimser rundt eller spoler avgårde, og de som velger å gå med skøyteski og kommer til skade for å krysse over sporene. Selv om bildene vitner om nokså herjete kjøring, så tenker jeg litt motsatt - hvor stort er problemet, sett at man har både folk som går/faller/drar pulk i slike løyper, og som mange steder preppes så ofte som hver dag? Jeg sier ikke at vi skal akseptere noldus oppførsel og lite hensyntagende, men skifolkets "annektering" av Marka i de riktignok få månedene det er snakk om, er ikke alltid så sjarmerende. Blir dagen virkelig HELT ødelagt av at 200m med skiløype ikke holder OL-standard gjennom hele uka?

TL;DR: Slutt å ødelegge for andre, ta hensyn. Blir det merker og spor, så er det dumt. Støtt løypelag og frivillige med en krone her og en times dugnadsarbeid som avlat for eventuelle synder.

Sidespor: Med unntak av det som de har fått til i Drammen, så er det ikke mange steder det  preppes for andre brukergrupper enn ski. Det er noe å tenke på - og lobbe for - at man kanskje skulle fått DNT m.fl med på mer utstrakt prepping for folk på beina og på sykkel.

  • Like 3

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (20 minutter siden):

Jeg har ikke påstått det. Det jeg påstår er at jeg har nok kunnskap til å uttale meg, og ingen trenger å ha vært overalt i Norge for å skjønne hvordan dette fungerer. Faktisk trenger man å mest å være der det er mest trykk, og det er jeg.

I Bymarka i Trondheim i fjor var det flere ganger fatbikespor i nypreppa løyper på kveldstid. Sånt er ikke det som plager meg mest, men man skal ikke undervurdere hvor mye én idiot kan ødelegge for mange andre. Det blir flåsete å si at "sånt representerer ikke fatbikesykling" og å kalle skiløyper "såkalte skiløyper", og det legger ikke opp til noe særlig fornuftig debattspråk. 

For meg personlig er det et større problem at færre og færre ser ut til å ha lært seg hvordan man ferdes i marka sammen med mange andre mennesker og tar hensyn, ref det @Gubben skrev lenger opp her. Det gjelder ikke bare folk på fatbike, men både til fots og med ski på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (32 minutter siden):

Når jeg skøyter på ski så er jeg ekstremt lite sensitiv for gåspor eller sykkelspor i skiløypa så lenge den er noenlunde fast. Skjønner ikke hvor den frustrasjonen ofte kommer fra?  Ikke blir man bremset av det og ikke er det noen nevneverdig risiko for at man snubler i dette heller.  Om man går 2km fra nærmeste parkeringsplass så er problemet uansett borte. Og en skitur bør være litt mer enn to km bort fra parkeringsplassen. Tilsvarende som klassisk løper så er det fullt mulig å gå på utsiden av sporene. Om man er dønn avhengig av trikkeskinnene så er man faktisk dårlig på ski.

Tror kanskje det har litt med evne/teknikk og distanser å gjøre. Når jeg gikk aktivt på ski skøytet vi "overalt", uansett hvor bedritent traseen var. De med dårlig teknikk eller utholdenhet vil i større grad "føle" at ujevnheter ødelegger for dem.

Mann 40-50år+ med fallende utholdenhet og stort ego/konkurranseinnstinkt, er lett å hisse opp. Kanskje den mannlig utgaven av Karen.

Litt som andre nevner, det å sykle fatbike i skispor virker ufattelig kjedelig. I Oslo finnes det endel oppgådde stier og skuterkjørte spor. Jeg pleier av og gå truger i et spor som hundekjørere har fått kjørt opp av scooter. Det går i et naturreservat, så ikke lov å sykle der uansett. Gidder ikke gå der om det ikke et hardt spor.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Nå som elmotorsykler er blitt normen så trenger nok mange en påminnelse om at selv om det ikke koster deg noe å spøle gjennom skiløypa, så er det ikke greit. Har observert flere på elsyklister i skiløyper der syklister aldri hadde giddet/orket å spøle rundt. 

Jeg har både elsykkel og vanlig analog sykkel og har i mange år tidligere hatt fatbike. Det skal sies at jeg nesten får utslett av å sykle i preparert løype så det unngår jeg så langt jeg kan. 

Det sagt, så har i det minste jeg mindre fotavtrykk med en elektrisk sykkel på smale hjul vs. en analog en. Grunnen til det er at det er mye lettere å justere traction mot underlaget og ikke minst holde tilstrekkelig fart dersom det er relativt løst (på stien). 

En  (lovlig) elsykkel som synker gjennom på løst underlag er akkurat like lite stas som hvilken som helst annen sykkel som gjør det. Så jo det koster å suse gjennom. At det finnes idioter på elsykkel gjør det helt sikkert, akkurat som det finnes på fatbike som denne tråden handler om, eller på ski, med hund osv, osv. Min verste opplevelse av idiotisk ferdsel i nyere tid var to stk. på fatbike som for moro skyld syklet gjennom et myrområde i Østmarka (ved smørhullet) fordi de hadde en eller annen pervers glede i å gjøre det når det var som våtest en oktoberdag.  De så ikke ut, og sporene i myra så ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert naiv, men dette løser seg vel dersom alle bare øker kardemommelov-indeksen sin litt.

 

(Dog- selv de mest velmente gjerninger kan falle skjevt ut når man er dritings!)

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der "det heter skiløyper av en grunn" argumentet er litt sånn barnehageretorikk på linje med bilistenes "dEt hEteR BiLvEi aV en GruNn". Med unntak av motorvei er jo korrekt terminologi kjørebane. Man kan godt fortsette å kalle det skiløyper (for jeg er enig i utgangspunktet for at det heter det rent), men hvis det aktivt skal brukes som argument for å utelukke andre brukergrupper som vanligvis også benytter infrastrukturen når det ikke er snø og som det i liten grad tilrettelegges for på vinteren, så mistenker jeg at i alle fall grunneiere som Oslo Kommune vil sette foten ned etterhvert og da har jo disse folka bare skutt alle som liker å gå på ski i foten.

"syklister", "fatbikere", "elsyklister" osv osv kan generaliseres til man blir blå, dette handler hovedsakelig om grenseløse personer som ikke evner å ta hensyn eller reflektere over egen adferds innvirkning på andre (også kalt rasshøl) og disse er uavhengige av fremkomstmiddel eller mosjonsart. Pleier ofte å si at en drittsekk er en drittsekk uavhengig av om hen sitter bak et ratt eller bak et styre (det er ofte nemlig en og samme person i to ulike situasjoner), på samme måte er det jo med skiløpere/syklister i dette tilfellet.

I likhet med flere her er mitt inntrykk at dette blåses opp som et mye større problem enn det reelt sett er, og lar man slike påstander stå uimotsagt så er det plutselig en opplest og vedtatt sannhet før man vet ordet av det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (2 timer siden):

Kan du konkret si hvor dette har skjedd. Jeg er interessert i å se dette med selvsyn. Ja, man får ekstra kraft med elsykkel (som jeg regner med du mener), men dette har også sine begrensinger. Det er et poeng at man ikke klarer å sykle særlig langt når man går igjennom. Derfor begrenser slik aktivitet seg selv ganske fort. 

Mine observasjoner er rundt Henriksåsen og Skistua. Som du sikker forstår kan jeg ikke vise deg sporene nå 🙂  Ja, den gangen vi lot kroppen og viljen begrense oss så var det vel kun veldig få raringer som fant glede i å spinne rundt i snøen, men med flere hundre watt motorkraft så koster det jo lite å spinne et stykke. Nesten litt gøy si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva tenker alle de som vi sykle i løypene som er preparert for ski om eg startar å gå på tur i downhillløypene på medan heisene går utan å ta skikkelig hensyn?

Det er ein rett så eg skal bruke den! Idioti.

Endret av Sunnu
  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det er bra føre står jeg mest på ski selv, men jeg skjønner egentlig godt at folk går i skiløypene når det ikke finnes gode alternativ. Bymiljøetaten i Oslo har også vært helt tydelige på at det er lov å gå i skiløypa. 

https://www.nab.no/jo-det-er-lov-a-ga-i-skiloypene/s/5-143-123467

 

Jeg kan skjønne at folk syter litt mer i mer typiske Oslovintre når det er for eksempel kjørt kanskje 10-20 kilometer skiløyper i hele Østmarka. I år er det vel kjørt over 100 km bare der. Kom deg litt lenger enn 1 km inn i skogen så er det typisk helt strålende forhold.  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (3 timer siden):

 "såkalte skiløyper", og det legger ikke opp til noe særlig fornuftig debattspråk. 

Jeg er uenig. Det er ingen offisiell kategorisering. Det blir bare språkfjas siden så mange er opphengt i hva mange kaller det. Det er som sagt først og fremst natur for fri ferdsel. Det er sammentrykt snø som har flere bruksområder. Det er det det er. At noen har gjort det for først og fremst å gå på ski der og kaller det skiløype, spiller ingen rolle, og definerer heller ikke bruken. Det er det som er poenget. Kall det hva du vil og så kaller jeg det hva jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (13 minutter siden):

Jeg er uenig. Det er ingen offisiell kategorisering. Det blir bare språkfjas siden så mange er opphengt i hva mange kaller det. Det er som sagt først og fremst natur for fri ferdsel. Det er sammentrykt snø som har flere bruksområder. Det er det det er. At noen har gjort det for først og fremst å gå på ski der og kaller det skiløype, spiller ingen rolle, og definerer heller ikke bruken. Det er det som er poenget. Kall det hva du vil og så kaller jeg det hva jeg vil.

Hvis premisset for diskusjonen er at skiløyper faktisk ikke er skiløyper så melder jeg meg ut, ha en fin dag videre 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (3 timer siden):

Litt som andre nevner, det å sykle fatbike i skispor virker ufattelig kjedelig. I Oslo finnes det endel oppgådde stier og skuterkjørte spor. Jeg pleier av og gå truger i et spor som hundekjørere har fått kjørt opp av scooter. Det går i et naturreservat, så ikke lov å sykle der uansett. Gidder ikke gå der om det ikke et hardt spor.

Jeg synes det er ufattelig kjedelig å sykle på oppgått blåsti. Humpete, kronglete og jævlig. Finfint med fatbike i såkalte skiløyper. Om vinteren handler det om å komme seg ut og brukt kroppen i flott natur. Teknisk sykling og vinter er det ikke så mye kvalitet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (2 timer siden):

"syklister", "fatbikere", "elsyklister" osv osv kan generaliseres til man blir blå, dette handler hovedsakelig om grenseløse personer som ikke evner å ta hensyn eller reflektere over egen adferds innvirkning på andre (også kalt rasshøl) og disse er uavhengige av fremkomstmiddel eller mosjonsart. Pleier ofte å si at en drittsekk er en drittsekk uavhengig av om hen sitter bak et ratt eller bak et styre (det er ofte nemlig en og samme person i to ulike situasjoner), på samme måte er det jo med skiløpere/syklister i dette tilfellet.

Mener du at man er rasshøl om man i det heletatt bruker såkalte skiløyper til sykling?

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...