Gå til innhold

Nå må vi ta oss sammen.


Hen9ng

Anbefalte innlegg

Andreas skrev (59 minutter siden):

Jo større truger jo mindre synker man. Anbefaler gode gamasjer og staver.


Jeg har gått andre veien med truger egentlig, og bruker Verts. De er små nok til å gå inni sekken min på vei ned, veier nesten ingenting og bærer overraskende bra for størrelsen. Men de har ikke løs hæl noe som gjør dem bedre egnet i brattere terreng. Ikke så gode på flata. Målet med å gå inn der er egentlig å finne ut om Fjellstadbakken er egnet til å lage en liten pudder-kicker, den halvannen kilometeren på evnt skiløype er bare et nødvendig onde.

EDIT:
Men jammen ser det ut som det går en tråkka sti innover der så da handler det bare om å finne ut hvor den starter.

Endret av Ivar Nilsen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joaaso skrev (4 timer siden):

Det brøytes ganske mange km skogsbilvei også og disse er lagt inn i skiforeningens kartløsning slik at man kan finne de like lett som skiløypene. Dog kunne det sikkert vært tilrettelagt enda mer for gående, spørsmålet er om det ville hjulpet ifht. å senke konfliktnivået - selv der brøytede og strødde skogsveier og gangveier går parallelt med skiløypene velger mange likevel å gå i skiløypene. Forstå det den som kan.

Selv om det brøytes en del, betyr det ikke at disse veiene er lett tilgjengelige for alle. 

For eksempel der jeg bor. Det er kanskje 10 min å kjøre til brøyta grusvei. For de som har bil og vet om muligheten er det greit nok. For alle andre er det 40 minutter med kollektivtransport eller en drøy time å gå. 

Den lokale skiløypa er derimot lett tilgjengelig for de fleste av de ca. 7.000 menneskene som bor der.  Veldig mange er vant til å gå de første 500 metrene på skiløypen, som starter 500 meter hjemmefra. At folk går her synes jeg det er litt rart å la seg overarske over. Selvfølgelig er det mulig å bli irritert, men jeg anbefaler å la vær. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (8 timer siden):

du har helt rett,
man skaper konflikter ved å utføre handlinger som ødelegger andres muligheter for aktiviteter.
ett godt eksempel er syklister som ferdes i skiløypene og ødelegger preparerte skiløyper slik at skiløpere og løypekjørere lar seg irritere

Fatbikesyklster ødelegger ikke løyper. Bildet er et absolutt unntak. Da kan du i så fall svært lite om fatbike-sykling. Det er absolutt ingen grunn til at fatbike og langrenn ikke kan sameksistere i såkalte skiløyper. 

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (7 timer siden):

Jeg driver mest med truging i snøsesongen og lager meg mine egne løyper som jeg utvider med nye sløyfer i løpet av vinteren (bortsett fra på fjellet, hvor trugeløypa bare går opp til tregrensen og så er det bare å labbe hvor som helst). I den snøen som ligger i Oslomarka nå så tar det ca tre runder med truger så har jeg en hard og flat såle.

Altså, det å lage dedikerte fatbikeløyper på et par mil krever bare tre-fire mann på truger og en helg med tråkking. Da kan man lage løypa hvor som helst i terrenget, slik at den blir mest mulig underholdende, uten å tenke på om det er sti under eller ikke. Jeg har notert meg at det er noen som har gjort akkurat det de siste vintrene, enten med truger eller bildekk på slep eller begge deler, oppe ved Gardlaushøgda, og det ser ut som en skikkelig god idé.

Hvorfor ikke flere gjør dette skjønner jeg ikke. Eller så gjør de det men holder kjeft for ikke å få løypa si kjørt i stykker av tullinger med for smale dekk eller for høyt dekktrykk. 🙂

trugeloype.jpg

Fordi det er et meningsløst humpehelvete. Nå har vi allerede såkalte skiløyper, så dette er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joaaso skrev (6 timer siden):

Det brøytes ganske mange km skogsbilvei også og disse er lagt inn i skiforeningens kartløsning slik at man kan finne de like lett som skiløypene. Dog kunne det sikkert vært tilrettelagt enda mer for gående, spørsmålet er om det ville hjulpet ifht. å senke konfliktnivået - selv der brøytede og strødde skogsveier og gangveier går parallelt med skiløypene velger mange likevel å gå i skiløypene. Forstå det den som kan.

Forøvrig, ideen om at langrennsløperne bare trenger trikkesporene og at midtpartiet kan være fritt vilt, mener jeg at viser en svært manglende forståelse for utøvelsen av aktiviteten langrenn. En ting er skøyting, men også der det er for smalt for dette vil svært mange klassiskløpere ha behov for et velpreparert midtparti, særlig ifm oppbremsning, eller krappe svinger der man må ut av sporet. På flate partier går det selvsagt greit for alle, men store deler av marka går enten opp eller ned. Den nedtråkkingen og det ruglete holkeføret dette i ofte medfører, skaper i mange tilfeller direkte farlige forhold, som også ofte er umulig for preppemannskapet å fikse. De med aller best skiferdigheter klarer seg selvsagt stort sett alltid, men man må ta hensyn til at det større flertallet ikke er på samme nivå.

Apropos Bymiljøetatens syn på saken; etatens seksjonssjef for Nordmarka har også uttalt dette i en annen sak om temaet:

 

Oslo kommune brøyter de mest brukte skiløypene. Du skal ganske langt inn i Nordmarka før du finner løyper av skiforeningen. Det er uansett ikke dem som bestemmer bruken. Det er ikke noe konfliktnivå. Jeg har kjørt fatbike i årevis, og negative bemerkninger er nesten helt fraværene. Nesten merkelig lavt. Folk smiler og er positive. Jeg har overvært langt flere negative episoder mellom skiløpere enn det har skjedd ovenfor meg selv. Kvasiviktige middelaldrende menn med birkenambisjoner som kjefter ut barnefamilier og hundeeiere. Synes politiet kanskje kunne tatt seg en og annen tur ut i løypa fra tid til annen. Det hadde vært en sann glede om noen av disse hadde blitt slengt i bua. 

Fatbikere blir egentlig bare ekstra preppere, der skiskøytere flerrer opp midtpartiet. Nei, fatbikere ødelegger på ingen måte skiløyper, om noe, så gjør de dem bedre. Skader fra taskere er også svært overdrevet. De går ofte ikke langt, og unngår gjerne kupert terreng. 

Hvis du ikke er fornøyd så finn løyper der andre ikke ferdes. Dette er faktisk ditt problem, fordi det er fri ferdsel i Norge, og heldigvis for det. Ingen behovsprøving for bruken. Fra Hammern og Sørkedalen, som både syklister og traskere blir henvist til så finnes det løyper som ikke disse to gruppene bruker i særlig grad. Vær også obs på at skiløpere tryner, og at disse hullene som blir etter disse fallene blir mer markante enn noe sykkelspor. Er ikke disse mer farlige? Da må vi vel forby langrenn. Personlig har jeg til gode å tryne på sykkel i en langrennsløype, og jeg tviler på at særlig mange fatbikere har gjort det heller. Man har langt mer kontroll.

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (6 minutter siden):

Hvorfor kaller du det såkalte skiløyper og ikke såkalte feitsykkelløyper? 😉

Fordi vi alle skal vite hva vi snakker om. Man kaller ikke veibanen for rulleskibanen bare fordi noen bruker rulleski der. Det er ingen tvil om at i såkalte skiløyper så ferdes de flest skiløpere. Jeg synes det er synd at ikke flere har funnet gleden i fatbiking på snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (1 time siden):

Fordi det er et meningsløst humpehelvete. Nå har vi allerede såkalte skiløyper, så dette er unødvendig.

Det vil jeg driste meg til påstå at du er i et mindretall med å mene. Personlig er jeg mye mer glad i sykle på de oppgåtte hundelufter-stiene i området enn i skiløypene (selv når det er hardt) og den lokale stisykllingsgubbegjengen er helt enig i det i hvert fall. 

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (7 timer siden):

Fordi det er et meningsløst humpehelvete. Nå har vi allerede såkalte skiløyper, så dette er unødvendig.

Jeez… Du høres ut som en fatbike-noob som sykler med 30 psi i dekkene og som om sommeren liker deg best på grusvei fordi stiene er skumle og ukomfortable. 😉 

  • Haha 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mine dekk og slanger er angitt i tommer så synes jeg hoderegningen for volum og trykk blir enklere hvis jeg bruker psi. 😉

  • Haha 3

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (15 timer siden):

 Jeg synes det er synd at ikke flere har funnet gleden i fatbiking på snø.

Vi gikk mann av huse og kjøpte fatbike tilbake i 2012ish og noen år framover. Selv ble det først en Nakamura BigBob og senere Salsa Bucksaw. Sistnevnte har jeg hatt mye glede av før jeg solgte den for to år siden.

For egen del synes jeg at sykling i preparerte skiløyper er ganske uinteressant, jeg vil sykle sti og jeg søker ofte dit få ferdes, noe som inkluderer opptråkking om vinteren. 
 

Fatbike var en hype, og den gikk over. Ikke det ar det er slutt på noen måte, men etter at «alle» skulle ha, så er det nå blitt en forholdsvis liten gruppe, og hvor mange sykler rundt på aldrende sykler. Hva som skjer når de bryter sammen skal bli interessant å observere - kjøper man seg en ny fra et stadig mindre utvalg, eller står man av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (14 timer siden):

Jeez… Du høres ut som en fatbike-noob som sykler med 30 psi i dekkene og som om sommeren liker deg best på grusvei fordi stiene er skumle og ukomfortable. 😉 

En håpløs hersketeknikkpåstand, uten rot i virkeligheten. 

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (6 timer siden):

Fatbike var en hype, og den gikk over. Ikke det ar det er slutt på noen måte, men etter at «alle» skulle ha, så er det nå blitt en forholdsvis liten gruppe, og hvor mange sykler rundt på aldrende sykler. Hva som skjer når de bryter sammen skal bli interessant å observere - kjøper man seg en ny fra et stadig mindre utvalg, eller står man av?

Det er mange som sykler fatbike, men relativt få i skogen, også på skogsbilvei. Det er stort i Usa, blant annet i Alaska. Folk ble skuffet over at det var tyngre og at det ikke var som sti på sommerstid. Det var en helt håpløs forventning. Det viser egentlig hvor konservativt sykkelmiljøet er, og nordmenn er i seg selv er. Fordelene blir helt neglisjert. Det er forøvig også få som sykler på stier og veier i skogen på vinterstid med vanlig dekkbredde. Det er fordi det er svært få dager dette egner seg på. Få dager hele veier er for hardt og isete nok for piggdekk, og egner seg lite for vintersykling i skogen. Dog ofte bra langs asfalterte veier. 
Mange påstår at det er kjedelig å sykle i skiløyper. Det høres ut som om de ønsker å få folk demotiverte til å gjøre dette. Det er en fantastisk opplevelse. Hvorfor dette skulle være kjedeligere enn å gå på ski finnes det sannsynligvis ingen forklaring på. Det er jo også folk som driver med noe som heter landeveissykling, neppe noe mer morsomt å gjøre det enn å sykle i skiløyper. 
For min del finnes det ingen erstatning for sommerstisykling på vinterstid, og man får bare akseptere at man ikke får gjort dette før snøen forsvinner igjen. Opptråkkede stier blir i mine øye bare tåpelig. Er det noe jeg ikke finner noe glede i så er det nettopp det. 

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ace said:


Mange påstår at det er kjedelig å sykle i skiløyper. Det høres ut som om de ønsker å få folk demotiverte til å gjøre dette.Det er en fantastisk opplevelse. Hvorfor dette skulle være kjedeligere enn å gå på ski finnes det sannsynligvis ingen forklaring på.

Er faktisk enig i det. De årene vi hadde hytte ble vi tipset om billige fatbikes av lokale bekjente. De hadde pga skade måtte legge vekk skia for noen år. Vi fant noen til helt tullete priser, og slo til (min var under 1 år gammel, hadde gått 5 mil, med listepris på 15K fikk jeg den hjem på trappa for 5K). Anyway...

Der vi hadde hytte var det kupert. Om man skulle til de virkelig fine skiløypene på fjellet, var det nesten 1 mil oppoverbakke å forsere først. Greit nok. Men etter at vi prøvde fatbikes ble det til at vi ikke gadd å stå på ski om føret passet fat. Det var så mye mindre strul. I klatringene passerte vi lett plenty skiløpere, og fikk ofte spørsmål om vi skulle bytte. I tillegg kunne vi ha med ryggsekk med skift, kakao og annet snadder. Jeg syklet oppover steder jeg ikke orket tanken på å tråkke fiskebein i en time. Samme er det i den lokale lysløypa. Om jeg tar fatbiken der nå, går 5k-runden på halve tiden, og jeg slipper dødsangsten i utforkjøringene. Har ikke prøvd det enda, da det er ok å gjøre noe annet enn sykling en periode.

Nå skal det også nevnes at i løpet av 7 vintre med sykling i preppa skiløyper blant mange skiløpere hadde vi kun 1 konflikt. Da hadde vi kommet fra beinharde løyper inn et sted hvor det var mykt, og vi stoppet etter 5 meter. Men naturligvis kom det skipoliti og ga oss huden full. Etter et par minutter samtale hvor vi forklarte at ikke bare gikk vi på ski også, men at dette var et uhell og vi var i ferd med å snu, så var alt fryd og gammen.

Scooterkjørte stier er også stor stas med fatbike, for oss ihvertfall. Dagens tur var på veldig smale tråkk, og jeg koste meg. I morgen blir det ski igjen. Vive la difference!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (17 timer siden):

En håpløs hersketeknikkpåstand, uten rot i virkeligheten. 

Jeg skrev bare hva du høres ut som, ikke hva du er. Jeg vet at du er en av de med absolutt lengst fartstid på fatbike i Norge, ref lange diskusjoner på terrengsykkelforumet. 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (18 timer siden):

Det er mange som sykler fatbike, men relativt få i skogen, også på skogsbilvei. Det er stort i Usa, blant annet i Alaska. Folk ble skuffet over at det var tyngre og at det ikke var som sti på sommerstid. Det var en helt håpløs forventning. Det viser egentlig hvor konservativt sykkelmiljøet er, og nordmenn er i seg selv er. Fordelene blir helt neglisjert. Det er forøvig også få som sykler på stier og veier i skogen på vinterstid med vanlig dekkbredde. Det er fordi det er svært få dager dette egner seg på. Få dager hele veier er for hardt og isete nok for piggdekk, og egner seg lite for vintersykling i skogen. Dog ofte bra langs asfalterte veier. 
Mange påstår at det er kjedelig å sykle i skiløyper. Det høres ut som om de ønsker å få folk demotiverte til å gjøre dette. Det er en fantastisk opplevelse. Hvorfor dette skulle være kjedeligere enn å gå på ski finnes det sannsynligvis ingen forklaring på. Det er jo også folk som driver med noe som heter landeveissykling, neppe noe mer morsomt å gjøre det enn å sykle i skiløyper. 
For min del finnes det ingen erstatning for sommerstisykling på vinterstid, og man får bare akseptere at man ikke får gjort dette før snøen forsvinner igjen. Opptråkkede stier blir i mine øye bare tåpelig. Er det noe jeg ikke finner noe glede i så er det nettopp det. 

Det er bra at det finnes ekte fanboys av fatbike, og dine personlige preferanser må du selvsagt få ha i fred. Samtidig bør du se på retorikken din. Fatbike er ikke stort lenger, det nådde høydepunktet rundt 2015ish og har siden hatt en bratt nedadgående kurve. Fatbike er ute av sortimentet til mange av de store leverandørene, og de som har det er ofte ganske gammeldagse i geometrien. Så finnes det absolutt nisjeleverandører som lever godt av dette, og jeg tror på ingen måte at fatbike kommer til å dø ut, den har sin nytte for noen. 

En skiløype er og blir en skiløype, analogien med vei bommer totalt. Den er først og fremst laget for skiløpere og vi andre som måtte ferdes der er gjester og må følge allemannsrettens plikter. En vei er en vei, det er ikke en bilvei. 

Fatbike ble opprinnelig laget for å sykles i sand og snø under løse forhold, en skiløype som er egnet for fatbike må være relativt fast for å oppfylle allemannsrettens plikter om tilnærmet sporløs ferdsel. 

Jeg har ti år med fatbike og syntes det var dritkjedelig å ferdes i skiløyper med den, at du mener noe annet respekterer jeg, men av de jeg kjenner som enten har eller har hatt fatbike så er min holdning gjengs. Å sykle på stier derimot med fatbike har jeg hatt stor glede av. Det å sette førstespor og så se andre følge på til vi får en passe bred sti gir meg glede. At du kaller det tåpelig får stå for din regning, det er ganske mange tusen vintersyklister som er uenige med deg.

 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (På 12.1.2024 den 17.00):

Fordi vi alle skal vite hva vi snakker om. Man kaller ikke veibanen for rulleskibanen bare fordi noen bruker rulleski der. Det er ingen tvil om at i såkalte skiløyper så ferdes de flest skiløpere. Jeg synes det er synd at ikke flere har funnet gleden i fatbiking på snø.

Forhåpentligvis for din del så er du i 100% kverulantmodus, så skiløypa vil vil nok forbli liksom uansett. Men kva kallar vi dei løypene som faktisk er bygd av og for rulleskifolket? For desse eksisterer jo faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Sunnu said:

Forhåpentligvis for din del så er du i 100% kverulantmodus, så skiløypa vil vil nok forbli liksom uansett. Men kva kallar vi dei løypene som faktisk er bygd av og for rulleskifolket? For desse eksisterer jo faktisk.

Ah, endelig 🙂 Dette er nemlig skibaner, eller....skiløyper. Heller mot "bane", siden de er i bruk hele året.

Jeg syntes også det er feil å kalle de bygde løypene i f.eks Trysil "stier". Samme problem med trail/track på engelsk (i mitt hode). "Natural singletrack". Lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (22 timer siden):

Fatbike ble opprinnelig laget for å sykles i sand og snø under løse forhold, en skiløype som er egnet for fatbike må være relativt fast for å oppfylle allemannsrettens plikter om tilnærmet sporløs ferdsel. 

Jeg har ti år med fatbike og syntes det var dritkjedelig å ferdes i skiløyper med den, at du mener noe annet respekterer jeg, men av de jeg kjenner som enten har eller har hatt fatbike så er min holdning gjengs. Å sykle på stier derimot med fatbike har jeg hatt stor glede av. Det å sette førstespor og så se andre følge på til vi får en passe bred sti gir meg glede. At du kaller det tåpelig får stå for din regning, det er ganske mange tusen vintersyklister som er uenige med deg.

Har ikke fatbike lenger, men til sitt bruk er det topp. Jeg synes det kan være gøy å sykle fatbike på sti, men det er morsommere med piggdekk og tynne hjul når det er forhold til det. Fatbike i store , preparerte trikkeskinenløyper er ikke så spennende, men sykling i terrengløyper og scooterløyper kan være ganske artig og gir muligheter til fine naturopplevelser. Den desidert fineste fatbiketuren hadde jeg på fjellet en dag med hard skare over tregrensa og mulighet til å kjøre ganske fort i scooterspor. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (På 13.1.2024 den 15.16):


Mange påstår at det er kjedelig å sykle i skiløyper. Det høres ut som om de ønsker å få folk demotiverte til å gjøre dette. Det er en fantastisk opplevelse. Hvorfor dette skulle være kjedeligere enn å gå på ski finnes det sannsynligvis ingen forklaring på. 

For meg blir det å sykle i skiløype som å sykle på grus med fulldemper. Det er veldig lite utfordrende. Når jeg går på langrenn blir det annerledes med tanke på teknikk/trening. Men flott at folk er forskjellige. Selv synes jeg fatbike stort sett er gøy på smale stier hvor man får litt fartsfølelse selv om det ikke går fort. Skal sies at etter at Zwift "kom" så solgte jeg fatbiken.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (12 timer siden):

Forhåpentligvis for din del så er du i 100% kverulantmodus, så skiløypa vil vil nok forbli liksom uansett. Men kva kallar vi dei løypene som faktisk er bygd av og for rulleskifolket? For desse eksisterer jo faktisk.

På sommeren kalles de rulleskiløyper, og på vinteren skiløyper. En rulleskiløype er (vel) alltid en del av et skianlegg, som regel med lys og som preppes for ski på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (På 14.1.2024 den 8.24):

Jeg skrev bare hva du høres ut som, ikke hva du er. Jeg vet at du er en av de med absolutt lengst fartstid på fatbike i Norge, ref lange diskusjoner på terrengsykkelforumet. 🙂

Du høres ut som tullete svenske som bruker siglespeed til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...