Gå til innhold

Flatpedalsko til gravel søkes


Ivar Elverum

Anbefalte innlegg

Ndreas skrev (1 time siden):

Du vil ha stive sko sånn at hælen din ikke "sagger" og forfoten ikke mister masse watt til skvising av såle. Det er iaf min erfaring.

Eg forstår ikkje resonnementet. Pedalane mine roterer om ei aksling, og i ankelen har eg eit ledd som kan vinklast både meir og mindre enn 90°. Dersom ein ønskjer å hindra at hælen kjem lågare enn pedalen, er det kanskje også gunstig å gå til legen og få låst av dette leddet? Det andre argumentet stussar eg også på. Ein tynn, fleksibel sole blir knappast nemneverdig komprimert. Kor oppstår effekttapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VemodZachariassen skrev (1 time siden):

Eg forstår ikkje resonnementet. Pedalane mine roterer om ei aksling, og i ankelen har eg eit ledd som kan vinklast både meir og mindre enn 90°. Dersom ein ønskjer å hindra at hælen kjem lågare enn pedalen, er det kanskje også gunstig å gå til legen og få låst av dette leddet? Det andre argumentet stussar eg også på. Ein tynn, fleksibel sole blir knappast nemneverdig komprimert. Kor oppstår effekttapet?

Det er derfor alle i sykkelritt sykler med myke, behagelig sko ikke sant?

Endret av loki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VemodZachariassen skrev (1 time siden):

Eg forstår ikkje resonnementet. Pedalane mine roterer om ei aksling, og i ankelen har eg eit ledd som kan vinklast både meir og mindre enn 90°. Dersom ein ønskjer å hindra at hælen kjem lågare enn pedalen, er det kanskje også gunstig å gå til legen og få låst av dette leddet? Det andre argumentet stussar eg også på. Ein tynn, fleksibel sole blir knappast nemneverdig komprimert. Kor oppstår effekttapet?

Bare hiv på deg et par nike air free eller noe lignende så får du se.

Jeg har ikke gidda å teorisere på det, jeg sykla 4-5 turer i nevnte nike air free og merka de to tingene. Kjøpte meg et par sko med stiv såle og problemene forsvant. *shrug*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VemodZachariassen skrev (På 27.1.2024 den 18.39):

Eg forstår ikkje resonnementet. Pedalane mine roterer om ei aksling, og i ankelen har eg eit ledd som kan vinklast både meir og mindre enn 90°. Dersom ein ønskjer å hindra at hælen kjem lågare enn pedalen, er det kanskje også gunstig å gå til legen og få låst av dette leddet? Det andre argumentet stussar eg også på. Ein tynn, fleksibel sole blir knappast nemneverdig komprimert. Kor oppstår effekttapet?

Jeg vet at jeg vil ha ganske stive sko fordi at det er vondt/ekkelt å sykle i myke sko med tynn såle. Så jeg har ikke noen effekt og ergonomi argument å komme med, men for meg sammenfaller egen erfaring med det som brorparten av resten av verden har konkludert med (sikkert av ulike årsaker): På sykkel er det digg med en noenlunde stiv såle. 

 

Når alt dette er sagt så er jo vi og bransjen konservative, så det er fult mulig at det neste virkelig hotte blir å sykle i gymsokker, men den trenden kommer jeg til å stå over    ---  eller bare vent på 2025 tråden "hvilken gymsokk gir mest bang for the bucks?"

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loki skrev (På 27.1.2024 den 19.51):

Det er derfor alle i sykkelritt sykler med myke, behagelig sko ikke sant?


Denne trådenn handler vel ikke om sykkelritt.

Jeg tror det er særdeles lite å hente på pinnestive carbonsko kontra sko som er laget til flate pedaler og gode flate pedaler til tursykling. 
Det er vedkommende som har på seg skoa som utgjør 99,9% av syklingen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (8 timer siden):


Denne trådenn handler vel ikke om sykkelritt.

Jeg tror det er særdeles lite å hente på pinnestive carbonsko kontra sko som er laget til flate pedaler og gode flate pedaler til tursykling. 
Det er vedkommende som har på seg skoa som utgjør 99,9% av syklingen. 

Riktig, ny sykkel kunne vært en løsning selvsagt! Men ikke ritt, et sted må det settes stopp! 
Flatpedal har jo en knallgod video på gcn hvor connor dunne sykler litt med det. 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VemodZachariassen skrev (På 27.1.2024 den 17.08):

Tja … Kva er eventuelt grunnen til at folk bør ha stive sko til sykling?

Som nevnt av andre er en noenlunde stiv såle å foretrekke pga kraftoverføring og rent sykkelteknisk. Vil i tillegg nevne at jeg har syklet endel turer i vinter med noen varme Gore-tex joggesko (myk såle) med tykt trekk utenpå (i mangel på noen solide vinter sykkelsko). Fungerer forsåvidt, men merker noe smerte i akilles og ankel etterpå. Kan selvsagt være flere grunner til det, men merker ikke det samme med stivere såle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
johs78 skrev (På 5.2.2024 den 9.32):

 

Sitat

Som nevnt av andre er en noenlunde stiv såle å foretrekke pga kraftoverføring og rent sykkelteknisk.

Ja, dette er ein hypotese. Mange liker relativt stive sko, kanskje bidrar dei også til at enkelte kjenner seg tryggare på teknikken, men at det skal ha noko med betre (?) kraftoverføring å gjera, trur eg niks og nada på, og eg kjenner heller ikkje til korkje studiar eller deduktive argument frå vanleg mekanikk som støttar opp om påstanden.

Sitat

varme Gore-tex joggesko (myk såle)

Slike sko er vel mjuke på fleire måtar – både i form av 1) at dei er lite stive i plan, og i form av 2) at mellomsolen lett kan komprimerast? Sjølv liker eg sko som er mjuke i tyding 1, men ikkje dei som er mjuke i tyding 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...