Gå til innhold

Skøyteski til nybegynner på 50+


Anbefalte innlegg

Takk for tips til stav. 
Trykket nesten på bestill, men hæ!!!… det følger ikke med trinser og stropper.
Her skal jeg velge mine favoritter...
Jaja sånn er verden blitt. Jeg vil jo bare ha et par staver 😅

…og enda har jeg ikke funnet ski 😳

Men lærer mye, det gjør jeg 🙂
 

Edit: OK da, trinser følger visst med. Men de er sikkert ikke mine favoritter 😉

Endret av Furu

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du kjøpt rene skøytesko og det er bra. Vil skyte inn at jeg har de Madshus kombiskoene du linket til. Bruker det til klassisk når jeg ønsker mer stabilitet pga løypevalg, tur med hund, barn etc. Ikke alle har sterke ankelledd 🙃 Men bruker skøytesko til skøyting, fordi det er bedre. Ser for meg at man må opp i toppmodellene på kombisko hvis man skal ha noe som kanskje fungerer bra nok til begge deler.

På staver er Quantum 2 nevnt. Jeg har Quantum 1 til skøyting. De er jeg omtrent redd for å bruke da én stav knakk i et tak... kommer til å kjøpe 2'ern hvis jeg knekker igjen eller når jeg trenger nye klassiskstaver.

Ellers har jeg vært superfornøyd med et par OneWay staver som vel er 10 år gamle, også fra middelklassen i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kommentaren over fra Eirikur på sko er bra.  Vi har hatt flere modeller og det er ganske store forskjeller. Jeg har nå Fischer RC5 Combi som jeg tror kan egne seg for skøyting og jeg kommer til å prøve med de først. Jeg har også brukt de på turskøyter og de virket godt der, men de er kanskje litt stive for klassisk selv om jeg syns de fungerer bra der også. Fischer XC Control/JR Combi (ligner i hvert fall mye på hverandre) er så myke at jeg uansett ikke hadde giddet å prøve de på skøyteski, men litt ekstra støtte er fint på klassisk for oss som ikke er så proffe. De to parene fra Madshus vi har hatt/prøvd virket til å ligge en plass imellom.

Komposittstaver er i hvert fall å anbefale, hovedsakelig på grunn av stivheten. Lav vekt er selvfølgelig behagelig, men jeg hadde prioritert solid og stiv foran vekt til mosjon. Så slipper du å være så redd for de også. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på i diskusjonen. 
Jeg har gått klassisk hele livet og ønsker å prøve meg på skøyting. Utfordringen er at jeg er 195cm høy og veier rundt 95-100kg. Dermed er utvalget av både nytt og brukt utstyr veldig begrenset. Budsjettet er ikke bestemt, men føler jeg ikke kan rettferdiggjøre å bruke penger på toppmodeller.

Hvordan er disse skiene for en mosjonist der de kun skal brukes til trening og ikke renn? https://www.xxl.no/madshus-xc-set-active-skate-performance-binding-23-24/p/bp/1196211_B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BackCountry skrev (23 timer siden):

Jeg hiver meg på i diskusjonen. 
Jeg har gått klassisk hele livet og ønsker å prøve meg på skøyting. Utfordringen er at jeg er 195cm høy og veier rundt 95-100kg. Dermed er utvalget av både nytt og brukt utstyr veldig begrenset. Budsjettet er ikke bestemt, men føler jeg ikke kan rettferdiggjøre å bruke penger på toppmodeller.

Hvordan er disse skiene for en mosjonist der de kun skal brukes til trening og ikke renn? https://www.xxl.no/madshus-xc-set-active-skate-performance-binding-23-24/p/bp/1196211_B

Jeg har også sett på disse, men uten å konkludere. 
Tror vel egentlig de er gode nok. Hvis ikke så er tapet ikke altfor stort, selv om det er best å unngå bomkjøp.

Jeg nærmer meg nok en konklusjon at det er best å gå i en fysisk butikk etter ski - først som sist. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 9.1.2024 den 15.32):

Sikkert tilbud flere steder, men er også 50% på staver hos Swix. Staver med den gamle målestandarden. https://www.swixsport.com/no/staver/langrennsstaver/?page=2

Vet ikke hva du tenker å betale, men feks Quantum 2 er en fin stav.

Da er staver og stropper bestilt på nett fra en ‘lokal’ nettbutikk - Braasport. 
Det ble Swix Quantum 3.

https://braasport.no/produkter/januar-salg/januar-salg-langrenn/quantum-three-skistaver/19688/svart-rcq30-00

De er ca 10 cm for lange. Som jeg forsto det på tidligere innlegg skal det gå greit å kappe.
Ikke sant?

Endret av Furu

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (22 timer siden):

Da er staver og stropper bestilt på nett fra en ‘lokal’ nettbutikk - Braasport. 
Det ble Swix Quantum 3.

https://braasport.no/produkter/januar-salg/januar-salg-langrenn/quantum-three-skistaver/19688/svart-rcq30-00

De er ca 10 cm for lange. Som jeg forsto det på tidligere innlegg skal det gå greit å kappe.
Ikke sant?

Kappe er ikke noe problem. Håndtak er festet med smeltelim. Noen bruker varmluftspistol. Selv synes jeg det er best med varm vann. Litt bedre kontroll på varmen. Jeg pleier da å surre inn håndtakene med malerteip (slik at korken holder seg bedre) så ta den i varmt vann. Da løsner de enkelt og greit.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg i mål!

En moderat nybegynnerski fra Salomon - RS8. 
Kjøpt fra en tilfeldig Anton Sport med måling av vekt og spenn.
Kr 3200 inkludert binding.

Bonus er en perfekt fargematching med støvlene 😇

https://www.salomon.com/en-no/shop-emea/product/rs-8-and-prolink-pro-lg8709.html#color=62229

Håper første test kommer i løpet av uka 

  • Like 4

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BackCountry skrev (På 13.1.2024 den 11.13):

Jeg hiver meg på i diskusjonen. 
Jeg har gått klassisk hele livet og ønsker å prøve meg på skøyting. Utfordringen er at jeg er 195cm høy og veier rundt 95-100kg. Dermed er utvalget av både nytt og brukt utstyr veldig begrenset. Budsjettet er ikke bestemt, men føler jeg ikke kan rettferdiggjøre å bruke penger på toppmodeller.

Hvordan er disse skiene for en mosjonist der de kun skal brukes til trening og ikke renn? https://www.xxl.no/madshus-xc-set-active-skate-performance-binding-23-24/p/bp/1196211_B

Du skal ikke se bort fra at du kan få toppski (gjerne overliggere) til en rimelig penge når du er utenfor "normalmålene" til kundegruppen. Jeg ville hørt med noen spesialistbutikker om de har noe på lager de vil bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Furu skrev (På 15.1.2024 den 12.34):

Nå kom jeg i mål!

En moderat nybegynnerski fra Salomon - RS8. 
Kjøpt fra en tilfeldig Anton Sport med måling av vekt og spenn.
Kr 3200 inkludert binding.

Bonus er en perfekt fargematching med støvlene 😇

https://www.salomon.com/en-no/shop-emea/product/rs-8-and-prolink-pro-lg8709.html#color=62229

Håper første test kommer i løpet av uka 

Har du fått prøvd? Hvordan var det??

Jeg går fortsatt på oppsettet jeg kjøpte brukt på finn til 1000kr i 2018 (skia var ikke brukt, skoa greit brukt - madshus og alpina). Skia begynner å bli klare for utskiftning sålemessig. Også vektmessig, da spennet er satt til 10kg mindre enn det jeg veier i dag...

Hvor mye har spenn å si på skøyteski? Ser for meg at jeg kanskje må jobbe ørlite mindre med ski som har riktig spenn? Er ikke sånn supergod teknikkmessig, men oppsettet jeg har fungerer helt greit, gått flere turer over 50km med det. 

Var innom en sportsbutikk i dag da jeg ville vite hva nye skøyeski ligger på, og fikk et tilbud på kr 2449 med binding, som jeg må innrømme er ganske fristende. Her var spenn og lengde akkurat det jeg så etter (men kun fra hva som stod på skia, de var ikke målt i slik maskin etter hva jeg vet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk andre saker å gjøre midt oppi dette, men i går fikk jeg testet skøyteskiene. 
Det er jo veldig isete, så klarte ikke å få noen godfølelse med min dårlige teknikk. Regner med det er lettere på litt mykere underlag…?

Helt uavhengig av skøyteskia tryna jeg i tillegg spektakulært i bunn av en bakke og skrubba opp nesa og litt til på den harde isen…

Får prøve mer!

I dag er det alpinbakken med barna som gjelder. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...