Gå til innhold

Del dine beste podcast-tips!


Anbefalte innlegg

En podcast med en kjip psykiater/psykolog og en irritert lege, som "debunker" og ranter selvhjelpslitteratur og helseråd hadde vært festlig. Med litt humor. Finnes det?

Hadde sikkert vært langt mer nyttig enn alle rådene fra selvhjelpsguruene, som egentlig kan komprimeres til "kom igjen a, du klarer det, bare du har et mål eller kjøper X" eller er en eller annen selvrealiseringgreie for menn i en eller annen livskrise. Selv podcastene til PhDs som Andrew Huberman har sklidd over i vissvass, med en liten dose science, ettersom gurustatusen har økt.

FBCOVERJOCKO.jpg

Okei. Godt råd for når man er på butikken og man skal gå ut av butikken uten Snickers, Cola og potetgull. Ikke alltid like godt når man står ovenfor kompliserte differensiallikninger eller annet, som må løses innen klokka 1530.

dream-it-believe-zd1tv7.jpg

Har lært endel om styrketrening av å f.eks. høre på podcaster hvor Dr. Mike Israetel har vært gjest. Gjerne de som er for ikke-bodybuildere. Ganske lærerikt å høre på PhDs når de er litt uhøytidelige og samtidig har sett seg lei på alle mytene som ofte presenteres som sannheter. Likt som da noen på gamleforumet introduserte meg for Wattkoden.

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Grey Nato - Tavel, diving, driving, gear and most certainly watches. Om man skulle være interessert i litt av de greiene. 
https://thegreynato.com/

The Album Files. Abby Mickey, Matt de Neef, og Iain Treloar fra EscapeCollective prater lenge om et album. Har ikke hørt mye på denne, men den er sykkelrelevant. 
https://podcasts.apple.com/au/podcast/the-album-files/id1666593842


The Album Years. Steven Wilson & Tim Bowness snakker om album fra et spesielt år mellom 1965 og årtusenskiftet. 
https://podcasts.apple.com/no/podcast/the-album-years/id1514009373

Politisk kvarter på NRK. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (32 minutter siden):

The Album Years. Steven Wilson & Tim Bowness snakker om album fra et spesielt år mellom 165 og årtusenskiftet.

Mye bra kirkemusikk som kom i den perioden der tenker jeg. Har de en sesong 2 også, som tar for seg år 1000-1999?

  • Like 1
  • Haha 4

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bread & butter-podcaster er:

* Making sense with Sam Harris - liberal samfunnsdebattant, filosof og utdannet hjerneforsker. Selv om han er såkalt "liberal", er han solid fundamentert i dønn ærlig rasjonalitet og inntar gjerne UPK standpunkt hvis han mener de er logisk riktige. Han er derfor gjerne hatet av både ytre høyre OG ytre venstre i amerikansk politikk.

 

* Det Store Bildet - unik innsikt i norsk politikk både fra medier, politikken og akademia. Eirik Bergersen har lang fartstid i norsk UD og i media, og Sofie Høgestøl har masse akademisk kunnskap om politikk, jobber som professor i rettsvitenskap og sitter i tillegg som vara på Stortinget. Har skilt ut i egne serier for amerikansk valg, hvor de også har masse innsyn. Liten dupp akkurat nå som Sofie Høgestøl har fødselspermisjon og det er litt varierende nivå på vikarene. Gjestene har gjerne bra innsiderhistorier fra utenrikspolitikken.

 

 

 

Runner-up: Har hørt mye på Lex Friedman podcast tidligere, da han er en av verdens største og tiltrekker seg fantastiske gjester, men klarte ikke lenger å høre på når han gir dem så lite motstand/fungerer som et ufiltrert talerør for folk som Netanyahu, Kennedy, Zuckerberg, Musk, Kushner, Kanye osv. Sånn sett er han relativt lik Wolfgang Wee her på berget.

Hører likevel fortsatt på av og til når han har rene vitenskapsgjester 

 

 

 

 

Endret av Gruskverner
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sam Harris er mye mer høyre enn liberal, og har en solid slagside mtp islam. Han er også flink å rasjonalisere både tortur og atombomber på "fiender" såvidt jeg husker, og er ekstremt bekymra for hva progressive studenter gjør mtp ytringsfrihet, men når "makta" slår mot progressive har han en tendens til å være stille.
Han er filosofisk og rasjonelt anlagt, og er flinkest til å rettferdiggjøre ting/høres fornuftig og "nøytral" ut, men han er mest hatet av høyresiden fordi han var anti-Trump, resten av synspunktene har de mye overlapp.

 

Det er iaf min oppfatning av Harris etter å ha fulgt/hørt på han siden new-atheism greia til han og Dawkins for ti år sia eller noe. Men jeg hoppa av det toget en gang under Trump, så det er mulig han har endret. Dog så lønnsomt det "classical liberal/anti-woke" toget er tviler jeg på han har endret mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte en. The Real Science of Sports Podcast med professor Ross Tucker. 

Det er en mann jeg skylder mye. Etter en artikkel om ham i DN Aktiv for årevis siden sluttet jeg å tro at jeg måtte drikke kjempemye mens jeg sykla ritt. Resultatet var ikke sjelden at det skvulpet rundt i magen til jeg måtte kaste opp og bryte. Han hevder at det holder å drikke når man er tørst. Utrolig nyttig etter all propagandaen fra drikkeprodusenter og Kaggestad som hevder at man miste 10% ytelse ved 1% nedgang i kroppvekt pga. "dehydrering"

Verd å høre på. Men ikke alt om Science innen rugby går rett hjem hos meg altså. 

 

Dette er en fin innføring i poden: https://shows.acast.com/realscienceofsport/episodes/the-science-of-endurance-fuel-hydration

 

 


LarsB

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Sam Harris er mye mer høyre enn liberal, og har en solid slagside mtp islam. Han er også flink å rasjonalisere både tortur og atombomber på "fiender" såvidt jeg husker, og er ekstremt bekymra for hva progressive studenter gjør mtp ytringsfrihet, men når "makta" slår mot progressive har han en tendens til å være stille.
Han er filosofisk og rasjonelt anlagt, og er flinkest til å rettferdiggjøre ting/høres fornuftig og "nøytral" ut, men han er mest hatet av høyresiden fordi han var anti-Trump, resten av synspunktene har de mye overlapp.

Velkommen til Debate Club-mentality

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 19.1.2024 den 15.48):

Kanskje Decoding the Gurus kan dekke et slikt behov? Her er også Charles Brenner sine tweets verdt å nevne for de som er leie av Sinclair et al. 

Hørt et par episoder nå(om Huberman) og det er en ganske knall podcast om man lurer på hvordan mye forskning/forskningsrapporter vrir og vendes på, eller rett og slett misbrukes ved å hevde at en liten marginal (gjerne svak med høy bias) studie er bevis for en hypotese/teori. Kanskje ikke de mest sprudlende hostene, men tunge akademikere er sjeldent det.

It's science bro, forget the P-value, MSE, MAE and R-Squared.

  • Like 4

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan anbefale Peak Torques podcast "Peak Talk" på YouTube og Spotify for de som liker å nerde over utstyr, det være seg fra Kina eller vesten. Litt i samme område som Hambini da de begge er maskiningeniører.

Endret av olve
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, torbjornhb said:

Takk for tips 😃

Regner med det er Peak Torque du sikter til?

Ja, ser at podcasten heter Peak Torque Podcast, men i episodetittelen kaller han det Peak Talk ep 1,2,3 etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinmonopolet. Mye bra, men noe veldig detaljert, annet litt overordnet.

Bomb Hole. Snowboard, med mange (alle?) de store i katalogen. 

Energi og klima. Saklig og dyptgående samtaler og intervju om ... energi og klima?

Interchange Rechared. Som over, klima, energi og teknologi. Veldig næringslivsrettet, men interessant.

Pinkbike

OTB-podden

Morgenbladet Politikk og Økonomi. Svært god analyse og blikk på aktualiteter fra politisk analytiker og samfunnsøkonom.

Mimir og Marsdal. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått veldig mange gode tips til nye podcaster. Såpass mange at det er nå er ganske uoversiktlig i podcastavspilleren. 

Hvilken avspiller bruker folket? Jeg bruker den "originale" på iphone, som vel må sies å være under middels. Jeg kunne ønske meg mulighet for å lage egne "lister" med de forskjellige programmene som jeg følger, f.eks.: "sykkel" "Fotball" "Fagrelevant" "Humor", og at de siste episodene havner inn her. I tillegg kunne jeg ønske meg en slags hurtigliste/kø "skal høres på" der jeg kunne legge enkelte episoder jeg kommer over her og der. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (25 minutter siden):

Jeg har fått veldig mange gode tips til nye podcaster. Såpass mange at det er nå er ganske uoversiktlig i podcastavspilleren. 

Hvilken avspiller bruker folket? Jeg bruker den "originale" på iphone, som vel må sies å være under middels. Jeg kunne ønske meg mulighet for å lage egne "lister" med de forskjellige programmene som jeg følger, f.eks.: "sykkel" "Fotball" "Fagrelevant" "Humor", og at de siste episodene havner inn her. I tillegg kunne jeg ønske meg en slags hurtigliste/kø "skal høres på" der jeg kunne legge enkelte episoder jeg kommer over her og der. 

 

Er veldig fornøyd med Pocket Cast, men mappestruktur og smarte forslag har den ikke tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Podcast Addict (gratis) på Android, fornøyd, men bruker mer og mer Spotify siden det er på flere platformer. Liker godt Apple sin egen til podcaster. Hører ikke på så mange forskjellige podcaster at jeg trenger mapper.

Forsøker høre mer lydbok/fagforedrag, da man lærer til slutt at podcast ofte blir tidsfyll uten lærdom. Skal sies at jeg er gammel og grinete, og liker å bli belært av folk med høyere utdannelse enn meg selv. Vil jeg bli belært av andre går jeg på bar.

Endret av Andreas
mindre grinete
  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (35 minutter siden):

Jeg har fått veldig mange gode tips til nye podcaster. Såpass mange at det er nå er ganske uoversiktlig i podcastavspilleren. 

Hvilken avspiller bruker folket? Jeg bruker den "originale" på iphone, som vel må sies å være under middels. Jeg kunne ønske meg mulighet for å lage egne "lister" med de forskjellige programmene som jeg følger, f.eks.: "sykkel" "Fotball" "Fagrelevant" "Humor", og at de siste episodene havner inn her. I tillegg kunne jeg ønske meg en slags hurtigliste/kø "skal høres på" der jeg kunne legge enkelte episoder jeg kommer over her og der. 

 

 

EirikPeirik skrev (9 minutter siden):

Er veldig fornøyd med Pocket Cast, men mappestruktur og smarte forslag har den ikke tror jeg.

Varm anbefaling av Pocket Cast fra meg også. Du kan organisere podkastene du abonerer på i mapper under "Podcasts" nede til venstre i appen. Så finner du + symbol for å legge til mapper oppe til venstre.

 

Den har også en type kø (de kaller det "up next"), hvor du bare legger til de neste poddene du vil høre, så spilles neste av automatisk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aulvan skrev (48 minutter siden):

Den har også en type kø (de kaller det "up next"), hvor du bare legger til de neste poddene du vil høre, så spilles neste av automatisk

Ah, så det er det den funksjonen gjør ja. Har ikke turt prøve… pod høres mye før ole lukkøye kommer, og da betjenes tlf uten briller…

Takk! 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (1 time siden):

Er veldig fornøyd med Pocket Cast, men mappestruktur og smarte forslag har den ikke tror jeg.

Godt tips 🙂. Har lastet den ned tidligere, men tok den aldri i bruk. Har egentlig vært fornøyd med Apple sin integrerte podcast app...trodde jeg. I det siste har jeg savnet litt bedre oversikt og muligheten til å sortere. Lytter til podcast mange timer daglig, så nå gleder jeg meg til å sjekke den ut 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...