Gå til innhold

Tar du sørvis på egen sykkel selv ?


Anbefalte innlegg

torhovland skrev (På 7.1.2024 den 16.21):

Apropos overhaling av vinterkøyrde syklar. Kor er ein god plass å få tak i diverse maskinboltar, gjerne i rustfritt stål eller titan? Min erfaring er at sykkelbutikkane på nett ikkje har så mykje av dette. Saknar ein bolts-r-us.com (ha, ha, det domenet er til og med ledig!).

Sjekk med Biltema eller Bauhaus, de har greit utvalg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hentet bleeding-kitet i går (takk til posten som ikke leverte i pakkeboksen like ved som bestilt, men tvang meg til å reise noen kilometer til et hentested..), så da blir det å teste det selv for første gang. Etter å ha lest folks erfaringer her får jeg justere forventningen til resultatet litt, merker jeg 😅

Jeg har forøvrig faktisk skrevet en mastergrad om sykkelhjul og eiker relatert til hjulretting. Men selv med den bakgrunnen er det lenge siden jeg har bygget hjul selv, og tror ikke det er noe jeg vil bruke tid på i fremtiden heller.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (1 time siden):

Jeg fikk hentet bleeding-kitet i går (takk til posten som ikke leverte i pakkeboksen like ved som bestilt, men tvang meg til å reise noen kilometer til et hentested..), så da blir det å teste det selv for første gang. Etter å ha lest folks erfaringer her får jeg justere forventningen til resultatet litt, merker jeg 😅

Jeg har forøvrig faktisk skrevet en mastergrad om sykkelhjul og eiker relatert til hjulretting. Men selv med den bakgrunnen er det lenge siden jeg har bygget hjul selv, og tror ikke det er noe jeg vil bruke tid på i fremtiden heller.

Husk hansker og egnet underlag. Bremsevæske er ofte sterkt etsende. Jeg har sett folk få bleket lakk på gaffelen av sånt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skurer det meste utenom dempere og setepinner. Ikke hjulretting eller -bygg heller. Utover det tar jeg resten selv.

Lufting av bremser er stortsett ikke noe stress hva gjelder shimano. SRAM krangler jeg generelt mer med, men får det som regel der jeg vil ha dey tilslutt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 10.1.2024 den 11.19):

Husk hansker og egnet underlag. Bremsevæske er ofte sterkt etsende. Jeg har sett folk få bleket lakk på gaffelen av sånt.

Ingen fare med Shimanos bremsevæske. Det er mineralolje, og er ikke etsende. Helt trygt å jobbe med, men man bør passe på at det ikke kommer på bremseklosser eller bremseskiver.

SRAM sin bremsevæske er en annen historie. Den skal man være mer forsiktig med.

Endret av larshkj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, larshkj said:

Ingen fare med Shimanos bremsevæske. Det er mineralolje, og er ikke etsende. Helt trygt å jobbe med, men man bør passe på at det ikke kommer på bremseklosser eller bremseskiver.

SRAM sin bremsevæske er en annen historie. Den skal man være mer forsiktig med.

Nei. Mineralolje er IKKE rett frem. Shimanoolje har mye tilsetningsstoffer, og de er ikke bra for deg. Den er ikke like hissig mot lakk etc, men ikke bra for huden. Eneste bremsevæske jeg ville brukt uten hansker er Bionol, som er rapsolje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar de enkle slitedelene: Kassett, skiver, drev og kjede

Girjustering har jeg gjort, men brukte uforholdsmessig lang tid på noe andre fikser raskt til en grei penge.

Dårlig erfaring med verksted har forøvrig peilet meg over mot elektronisk. Da kan jeg kanskje holde besøkene til et minimum forhåpentligvis.

Bør kanskje lære meg å bytte klosser? Er det grei skuring?

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Sveinung1 said:

En bruker også bedding på norsk. Men da gjelder det underlaget som båter under bygging står på så vidt jeg vet.

 

Det snakkes også om bedding ved tilpassing av riflestokk til løp og låskasse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 12.1.2024 den 22.47):

Nei. Mineralolje er IKKE rett frem. Shimanoolje har mye tilsetningsstoffer, og de er ikke bra for deg. Den er ikke like hissig mot lakk etc, men ikke bra for huden. Eneste bremsevæske jeg ville brukt uten hansker er Bionol, som er rapsolje. 

Ja, selvsagt. Sorry! Jeg svarte i huj og hast basert på "etsende" og "bleket lakk". Selvsagt bør man bruke hansker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Har aldri tatt sørvis selv. Kan det mest grunnleggende, skifte kjede, dekk og bremseklosser. Skjønner hvordan jeg justerer gir også. Problemet ligger i diagnoseringen av hva det er behov for å gjøre, samt utstyr.. 

Men! Overskudd av tid og for mange sykler resulterer at denne våren blir våren jeg tar sørvis selv. Håper jeg 😅 Starter med rullesykkelen, som et læreprosjekt. Usikker på hvor mye som er vits å gjøre på en sykkel som kun står inne på rulla, men den har fått svært lite kjærlighet etter den ble pendlesykkel for lillesøs for 6 år siden og nå i vinter har vært rullesykkelen min (unntatt at jeg skifta et veldig rustent kjede), så det er en del lyder som irriterer meg. Har et sett med unbrakonøkler, men det jeg trenger av utstyr koster vel ikke sååå mye mer enn en vanlig sørvis, så forhåpentligvis går det opp i lengden, hehe.

Ny-sykkelen har elektroniske gir, som er nytt for meg. Usikker på hvor mye jeg blir å mekke på den selv. Har bestilt piggdekk og skal sette opp tubeless for første gang, så det er da noe. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 10.1.2024 den 10.18):

Jeg fikk hentet bleeding-kitet i går

Fikset bakbremsen forrige helg. Gikk fra å kunne trykke hendelen helt inn uten at det var noe som helst bremsekraft, til nå å ha gode og stive bremser. 🙌

Synes det gikk overraskende greit. En gang jeg hadde sykkelen på service for bremsene var de OK da jeg hentet dem, men så etter noen timers bruk var de like slappe igjen og måtte tilbake og få ordnet det skikkelig. Mens etter min jobb nå har de fungert bra hele uka, så da tør jeg feire. Forøvrig digg å få bakbremse igjen med dette været, kun forbremse har vært litt sketchy.

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør mye selv, både for å spare tid, men også fordi det er gøy.

Min enkle regel er at hvis service koster mer enn verktøyet, så får jeg lov å kjøpe verktøyet. Men det tar nok en stund før lageravdrager og glidehammeren går i null. Har 3D-printer, så jeg har faktisk printet meg en "seal driver" for Fox 36. Hvis noen ønsker kan jeg sikkert printe flere. Garanterer ikke holdbarheten, men for å gjøre det 1-2 ganger i året, så holder plasten lengevis. Kan også printe verktøy som krever lite moment, som krankarmverktøyet til Hollowtech II.

Kan lufte bremser, få ut stuck calipre, bytte styrelager og i demperoppheng, bytte alt i drivverk, enkel service dempere (bytte pakninger og olje/fett).

Eneste som gjenstår er å freshe opp clutch, bytte kranklager og lagre i nav, bygge hjul. "Dyp service" på demper trenger man vel noe nitrogen-greier for.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...