Ivar Elverum Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar torhovland skrev (10 timer siden): Så dette er i Oppdal, då? Som tidligere bebober i norges barteby, og nå nær nabo er jeg krenka! Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Det er det einaste alternativet eg får til å stemme med "Landets autoriserte Fox-verksted" i "Barteby & omegn". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar torhovland skrev (44 minutter siden): Det er det einaste alternativet eg får til å stemme med "Landets autoriserte Fox-verksted" i "Barteby & omegn". Leste ikke omegn… Fortsatt krenka, for krenkingens del 2 Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar torhovland skrev (På 7.1.2024 den 16.21): Apropos overhaling av vinterkøyrde syklar. Kor er ein god plass å få tak i diverse maskinboltar, gjerne i rustfritt stål eller titan? Min erfaring er at sykkelbutikkane på nett ikkje har så mykje av dette. Saknar ein bolts-r-us.com (ha, ha, det domenet er til og med ledig!). Sjekk med Biltema eller Bauhaus, de har greit utvalg 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sykkelmafiaen Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Jeg fikk hentet bleeding-kitet i går (takk til posten som ikke leverte i pakkeboksen like ved som bestilt, men tvang meg til å reise noen kilometer til et hentested..), så da blir det å teste det selv for første gang. Etter å ha lest folks erfaringer her får jeg justere forventningen til resultatet litt, merker jeg 😅 Jeg har forøvrig faktisk skrevet en mastergrad om sykkelhjul og eiker relatert til hjulretting. Men selv med den bakgrunnen er det lenge siden jeg har bygget hjul selv, og tror ikke det er noe jeg vil bruke tid på i fremtiden heller. Siter Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olve Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Stusser litt over at så mange her sliter med bremselufting 🤨 Enten så har jeg hatt flaks, eller så er GRX di2 enklere enn å lufte enn andre systemer. Følger Rides of Japans video og får et perfekt resultat hver gang. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Sykkelmafiaen skrev (1 time siden): Jeg fikk hentet bleeding-kitet i går (takk til posten som ikke leverte i pakkeboksen like ved som bestilt, men tvang meg til å reise noen kilometer til et hentested..), så da blir det å teste det selv for første gang. Etter å ha lest folks erfaringer her får jeg justere forventningen til resultatet litt, merker jeg 😅 Jeg har forøvrig faktisk skrevet en mastergrad om sykkelhjul og eiker relatert til hjulretting. Men selv med den bakgrunnen er det lenge siden jeg har bygget hjul selv, og tror ikke det er noe jeg vil bruke tid på i fremtiden heller. Husk hansker og egnet underlag. Bremsevæske er ofte sterkt etsende. Jeg har sett folk få bleket lakk på gaffelen av sånt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hen9ng Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Skurer det meste utenom dempere og setepinner. Ikke hjulretting eller -bygg heller. Utover det tar jeg resten selv. Lufting av bremser er stortsett ikke noe stress hva gjelder shimano. SRAM krangler jeg generelt mer med, men får det som regel der jeg vil ha dey tilslutt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larshkj Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar (endret) Ndreas skrev (På 10.1.2024 den 11.19): Husk hansker og egnet underlag. Bremsevæske er ofte sterkt etsende. Jeg har sett folk få bleket lakk på gaffelen av sånt. Ingen fare med Shimanos bremsevæske. Det er mineralolje, og er ikke etsende. Helt trygt å jobbe med, men man bør passe på at det ikke kommer på bremseklosser eller bremseskiver. SRAM sin bremsevæske er en annen historie. Den skal man være mer forsiktig med. Endret 12. januar av larshkj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar 7 hours ago, larshkj said: Ingen fare med Shimanos bremsevæske. Det er mineralolje, og er ikke etsende. Helt trygt å jobbe med, men man bør passe på at det ikke kommer på bremseklosser eller bremseskiver. SRAM sin bremsevæske er en annen historie. Den skal man være mer forsiktig med. Nei. Mineralolje er IKKE rett frem. Shimanoolje har mye tilsetningsstoffer, og de er ikke bra for deg. Den er ikke like hissig mot lakk etc, men ikke bra for huden. Eneste bremsevæske jeg ville brukt uten hansker er Bionol, som er rapsolje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soeder Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar Tar de enkle slitedelene: Kassett, skiver, drev og kjede Girjustering har jeg gjort, men brukte uforholdsmessig lang tid på noe andre fikser raskt til en grei penge. Dårlig erfaring med verksted har forøvrig peilet meg over mot elektronisk. Da kan jeg kanskje holde besøkene til et minimum forhåpentligvis. Bør kanskje lære meg å bytte klosser? Er det grei skuring? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar Klosser er super-enkelt ja. Bare husk å "senge" inn klosser/skiver når du bytter en av de eller begge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arve Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar Ndreas skrev (27 minutter siden): "senge" ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olve Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar 2 minutes ago, Arve said: ? På engelsk kalt "bedding", på norsk ville vi kalt det å "kjøre inn". 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar 5 hours ago, olve said: På engelsk kalt "bedding", på norsk ville vi kalt det å "kjøre inn". Det er faktisk det vi kaller det. Å kjøre dem inn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar baronKanon skrev (14 minutter siden): Det er faktisk det vi kaller det. Å kjøre dem inn. En bruker også bedding på norsk. Men da gjelder det underlaget som båter under bygging står på så vidt jeg vet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olve Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar 15 minutes ago, Sveinung1 said: En bruker også bedding på norsk. Men da gjelder det underlaget som båter under bygging står på så vidt jeg vet. Det snakkes også om bedding ved tilpassing av riflestokk til løp og låskasse. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saktetur Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar Eller det du oppbevarer underlag og sovepose i, når du er på telttur på vinteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larshkj Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar baronKanon skrev (På 12.1.2024 den 22.47): Nei. Mineralolje er IKKE rett frem. Shimanoolje har mye tilsetningsstoffer, og de er ikke bra for deg. Den er ikke like hissig mot lakk etc, men ikke bra for huden. Eneste bremsevæske jeg ville brukt uten hansker er Bionol, som er rapsolje. Ja, selvsagt. Sorry! Jeg svarte i huj og hast basert på "etsende" og "bleket lakk". Selvsagt bør man bruke hansker! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Det heter SENGING og det står jeg på! 2 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruskverner Skrevet 20. januar Del Skrevet 20. januar Hvor analogien er at du passer på å kjøre inn nytt sengetøy ved å lage en ny avsetting av ferske bremsespor? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Blomst Skrevet 29. januar Del Skrevet 29. januar Jeg senga inn en ny seng for en tid tilbake jeg, det gikk unna. Neida, senga er gammal. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hardrock Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar Har aldri tatt sørvis selv. Kan det mest grunnleggende, skifte kjede, dekk og bremseklosser. Skjønner hvordan jeg justerer gir også. Problemet ligger i diagnoseringen av hva det er behov for å gjøre, samt utstyr.. Men! Overskudd av tid og for mange sykler resulterer at denne våren blir våren jeg tar sørvis selv. Håper jeg 😅 Starter med rullesykkelen, som et læreprosjekt. Usikker på hvor mye som er vits å gjøre på en sykkel som kun står inne på rulla, men den har fått svært lite kjærlighet etter den ble pendlesykkel for lillesøs for 6 år siden og nå i vinter har vært rullesykkelen min (unntatt at jeg skifta et veldig rustent kjede), så det er en del lyder som irriterer meg. Har et sett med unbrakonøkler, men det jeg trenger av utstyr koster vel ikke sååå mye mer enn en vanlig sørvis, så forhåpentligvis går det opp i lengden, hehe. Ny-sykkelen har elektroniske gir, som er nytt for meg. Usikker på hvor mye jeg blir å mekke på den selv. Har bestilt piggdekk og skal sette opp tubeless for første gang, så det er da noe. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sykkelmafiaen Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar Sykkelmafiaen skrev (På 10.1.2024 den 10.18): Jeg fikk hentet bleeding-kitet i går Fikset bakbremsen forrige helg. Gikk fra å kunne trykke hendelen helt inn uten at det var noe som helst bremsekraft, til nå å ha gode og stive bremser. 🙌 Synes det gikk overraskende greit. En gang jeg hadde sykkelen på service for bremsene var de OK da jeg hentet dem, men så etter noen timers bruk var de like slappe igjen og måtte tilbake og få ordnet det skikkelig. Mens etter min jobb nå har de fungert bra hele uka, så da tør jeg feire. Forøvrig digg å få bakbremse igjen med dette været, kun forbremse har vært litt sketchy. 2 Siter Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EirikPeirik Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar Gjør mye selv, både for å spare tid, men også fordi det er gøy. Min enkle regel er at hvis service koster mer enn verktøyet, så får jeg lov å kjøpe verktøyet. Men det tar nok en stund før lageravdrager og glidehammeren går i null. Har 3D-printer, så jeg har faktisk printet meg en "seal driver" for Fox 36. Hvis noen ønsker kan jeg sikkert printe flere. Garanterer ikke holdbarheten, men for å gjøre det 1-2 ganger i året, så holder plasten lengevis. Kan også printe verktøy som krever lite moment, som krankarmverktøyet til Hollowtech II. Kan lufte bremser, få ut stuck calipre, bytte styrelager og i demperoppheng, bytte alt i drivverk, enkel service dempere (bytte pakninger og olje/fett). Eneste som gjenstår er å freshe opp clutch, bytte kranklager og lagre i nav, bygge hjul. "Dyp service" på demper trenger man vel noe nitrogen-greier for. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.