Gå til innhold

Tar du sørvis på egen sykkel selv ?


Anbefalte innlegg

Skrur også selv. Bjarne Riis sa, fritt sitert, at måten man finner ut hvor hardt man skal stramme en skrue er å stramme til den blir ødelagt. Så strammer man litt mindre neste gang.


Går ofte inn med stor selvtillit før nødvendig vedlilkehold. Klør sjelden i nesa, men når fingrene er fulle i olje begynner det utrolig nok ofte å klø litt i nesa 😅 Kan banne litt når unbrakonøkkelen detter i bakken, eller dekket ikke vil over felgkanten og tenker at det hadde vært bedre å bare levert inn til noen som ordnet det for meg. Men etterpå kommer en godfølelse som varer leenge og blir påminnet om hver gang jeg sykler. Går derfor inn med stor selvtillit for neste mekking..

 

I reparasjonsøyemed kjører jeg heldigvis ikke med skivebremser🤐 Demperproblem løser jeg med å kjøre med stiv gaffel 😎

 

Lurer på hva det koster å sette det bort? Tiden man bruker er også verdt noe, men siden jeg liker litt å skru bør det være ganske billig og bra for at jeg skulle satt det bort

Endret av York
  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (3 timer siden):

Jeg er notorisk gjerrigknark, liker å fikse ting selv og liker å vite hvordan ting virker. Med unntak av dempere, enkle bytter og oljeservice gjør jeg, men har trappet ned dette nå så neste sesong blir det nok et par verkstedbesøk.

Og så stoler jeg ikke på andre, nettopp av grunnene LarsB nevner. Det er for sjelden jeg blir dugelig imponert til en kristelig pris. Så da blir det egenmekk! 🙂

Kanskje greit å slippe sjansen for å bli avlivet med en boltpistol ala DVO? 😄
Eller iaf ha noen andre familien kan saksøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

 

Lurer på hva det koster å sette det bort? Tiden man bruker er også verdt noe, men siden jeg liker litt å skru bør det være ganske billig og bra for at jeg skulle satt det bort

Jeg betalte 4k for en smørbrødliste sist service som inkluderte fullservice demper bak, lufting av begge brems, skifting av klosser (det hadde jeg ikke bedt om, så de fikk jeg gratis uten å måtte si ifra) og redding av havarert bakhjul (skeivt, noen nye eiker, retting av bulk). Dette hos en velrenomert nisjereparatør, så kvaliteten er god. Eneste jeg angrer på er at jeg glemte å be om gaffel-service også.

Hvis jeg hadde hatt verktøy og know-how så kunne jeg frosset ræva av meg i boden og sikkert løst hele røkkelet på en handfull timer, men det har jeg ikke og det er jeg lite motivert for å skaffe meg. Med en uoppvarmet (og stappfull) bod så er liksom skikkelig mekking helt uaktuelt i store deler av året. Det går fint når jeg kan ta det i hagen på sommeren med oppholdsvær, eller småjobber i yttergangen inne, men for meg, i mitt hode og livssituasjon så var dette en god deal.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å gjøre alt selv. Har luftet bremser to ganger, ble ikke helt bra resultat. Må nok øve meg mer.

Bytte av hjullager / kranklager setter jeg bort, trenger spesial verktøy til å presse ut lagre. Er jo ikke ofte det må byttes da. 
 

Neste jobb er å bytte styrelager. Ser enkelt ut på yt videoer. Må bare få funnet ut av hva styrelager jeg trenger. Akkurat det kan være litt jobb. Å kjøpe inn rette deler. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (7 minutter siden):

Akkurat det kan være litt jobb. Å kjøpe inn rette deler. 

Godt poeng. Noen reparasjoner jeg har satt bort bare fordi jeg da selv slipper risikoen ved å ha bestilt feil. Eller irritasjonen av å ha skrudd alt fra hverandre og så finne ut av at man trenger en overgang av noe slag, et verktøy man ikke har eller lignende.

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å skru selv er ikke bare praktisk og billig, men er en viktig del av det å sykle og være syklist synes jeg. Det betyr ikke at man på død og liv skal gjøre alt selv, men basics som gir justering/wirebytte og annet enklere vedlikehold bør alle som sykler lære seg. 

Selv tar jeg det meste, men setter bort fullservice på dempere og hjulbygging får andre som er mer entusiastiske lov å gjøre. Når man etterhvert har skrudd såpass mye at man kan sette opp sine egne prosjekt med 5 6 7 år gamle deler fra rammer som er gått ut på dato og fortsette videre på ny ramme er veldig ålreit. Jeg digger ting som holder over tid, mye av det avhenger av godt vedlikehold. 

Syklene mine er ikke alltid like rene og skrammer forekommer, men teknisk er de alltid flawless. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som vet at å pelle på demper/gaffel/senkepinne vil ende i katastrofe. Hvem vil folk anbefale å sende dempere til? Noen som er spesielt gode på Fox eller RockShox?

Det er vel en fin tid å levere sykkel på dempeservice i disse tider. Rolige dager hos mekanikerne. I mars/april starter vel ventetiden og mekanikerne har ikke anledningen til å kose seg med jobben lengre. Da må de gi service til vinterens ihjælsykla elsykler og ta igjen fjorårets manglende vedlikehold.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker godt å skru sykkel, så jeg prøver å ta det meste av vedlikehold selv. Måtte nettopp ha karbonrammen til reparasjon. Sure penger, men fint å få teste at jeg kan strippe ned og bygge opp hele sykkelen selv. Kjører kjedevoks, det eliminerer ganske mye griseri. 
 

Den tunge og skitne elsykkelen til kona går stort sett på verksted med mindre det er justering av gir eller bytte av bremseklosser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (3 timer siden):

For oss som vet at å pelle på demper/gaffel/senkepinne vil ende i katastrofe. Hvem vil folk anbefale å sende dempere til? Noen som er spesielt gode på Fox eller RockShox?

Det er vel en fin tid å levere sykkel på dempeservice i disse tider. Rolige dager hos mekanikerne. I mars/april starter vel ventetiden og mekanikerne har ikke anledningen til å kose seg med jobben lengre. Da må de gi service til vinterens ihjælsykla elsykler og ta igjen fjorårets manglende vedlikehold.

BCverksted, Gira Sykkel er mine go-to's i området.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 5.1.2024 den 13.41):

Vi har vel alle reparødelagt noe på sykkelen 

En hel novelle i en liten setning og det som bør nomineres til årets nyord. Kudos!

Til saken så så anbefaler jeg å prøve selv på en skikkelig vinterservice hvis sykkelen ikke er i bruk på vinteren, plukk ting fra hverandre så vil du se at ting er mye enklere enn du tror. Hvis du skulle stå fast underveis finner du en video på YouTube som omhandler det du trenger.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver, innimellom! 
Overtenker veldig i forkant, på grensen til manisk, nei over grensen. Og hvis jeg ikke stresser så får jeg til noe! Har lufta litt bremser,  de ble ikke (mye) verre, og én reverb faktisk. Gir er rakettforskning, teoretisk har vi jo vært på månen, men her kåler jeg ofte veldig.

Jeg er bortskjemt med et par herlige kompiser som gjerne hjelper en stresset stakkar! 😍

Kan også bruke verksted, men da har jeg vært i trh. Det er litt extra hazzle for tiden…

og, jeg er gjerrig. Prøver spare der jeg kan. Ongan ska ha sko….

  • Like 3

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (18 timer siden):

For oss som vet at å pelle på demper/gaffel/senkepinne vil ende i katastrofe. Hvem vil folk anbefale å sende dempere til? Noen som er spesielt gode på Fox eller RockShox?

Det er vel en fin tid å levere sykkel på dempeservice i disse tider. Rolige dager hos mekanikerne. I mars/april starter vel ventetiden og mekanikerne har ikke anledningen til å kose seg med jobben lengre. Da må de gi service til vinterens ihjælsykla elsykler og ta igjen fjorårets manglende vedlikehold.

Skulle jeg levert inn hadde jeg brukt Panda Sport.

  • Like 1
  • Haha 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å representere dem som ikke har all verden å skryte av:

Jeg tar selvfølgelig vask og oljing selv. Med felgbremser var også justering og bytte av bremseklosser rett frem. For skivebremser har jeg foreløpig bare byttet klosser, ikke luftet. 

Girjusteringer har stort sett vært tatt selv, men med Di2 på hovedsykkel og stort sett XXL-kjøp for pendling og terreng har det vært lett å bare sett den inn på deres gratisservice.

Men dere med serviceerfaring, hva tenker dere? Er jeg klar for dette om jeg bare kjøper nok utstyr?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det meste av vedlikehold selv, unntakene er retting av hjul og service av støtdempere. Har en grei bod å jobbe i og har kjøpt til verkøy etterhvert.
Youtube har hjulpet meg mye underveis

414720567_749809683844106_2228551987594943330_n.jpg.8adb913dc0ef0060752de0136300d880.jpg

Endret av Gubben
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos overhaling av vinterkøyrde syklar. Kor er ein god plass å få tak i diverse maskinboltar, gjerne i rustfritt stål eller titan? Min erfaring er at sykkelbutikkane på nett ikkje har så mykje av dette. Saknar ein bolts-r-us.com (ha, ha, det domenet er til og med ledig!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, torhovland said:

Kor er ein god plass å få tak i diverse maskinboltar, gjerne i rustfritt stål eller titan?

Har handlet en del bolter til gode priser på ebay før. Leveringstiden kan være lang. Kjøpte A4 rustfrie skruer med hex hode i M3, M4, M5 og M6, og kutter de til passelig lengde. Litt styr å få det fint, så kan være lurt å kjøpe et sett med flere lengder.

Vær obs på at rustfritt stål + aluminium sveiser seg sammen over tid. Derfor bruker jeg vanlig svart stål på en del ting. Bedre med litt rustflekker enn at ting blir ødelagt.

 

6 hours ago, Gråstein said:

stort sett XXL-kjøp for pendling og terreng har det vært lett å bare sett den inn på deres gratisservice.

Er dette noe de fortsatt driver med, og hvor lenge har man gratis service? Kanskje neste pendlersykkel er fra XXL 😁

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (På 5.1.2024 den 17.05):

- Setter bort resten. Har ofte vært skuffet over kvalitet/pris på utført jobb

Av og til mekker jeg stæsj for kompiser, som forrige gang har vært innom profesjonelle.

Blir forfjamset, av og til.

To ganger har proffer ødelagt luftkanna til Foxbakdemper, knekt i stykker flensen på enden av luftkanna, som pakningen ligger mot.  Brutale folk.

Annen gang var Charger-innsatsen i en Pike skrudd skeivt inn på gjengene, sånn at skaftet åpenbart pekte helt skjevt ut av enden på gaffelbeniet. Likevel monterte de det sammen.

Ingen proffe i Trondheim ville gjøre service på en Manitou-bakdemper.  Via en kompis kom den til meg, servicemanual var velskrevet og tilgjengelig, og det var en av de mest kurante bakdemperene jeg har mekket på.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (8 timer siden):

Av og til mekker jeg stæsj for kompiser, som forrige gang har vært innom profesjonelle.

Blir forfjamset, av og til.

To ganger har proffer ødelagt luftkanna til Foxbakdemper, knekt i stykker flensen på enden av luftkanna, som pakningen ligger mot.  Brutale folk.

Annen gang var Charger-innsatsen i en Pike skrudd skeivt inn på gjengene, sånn at skaftet åpenbart pekte helt skjevt ut av enden på gaffelbeniet. Likevel monterte de det sammen.

Ingen proffe i Trondheim ville gjøre service på en Manitou-bakdemper.  Via en kompis kom den til meg, servicemanual var velskrevet og tilgjengelig, og det var en av de mest kurante bakdemperene jeg har mekket på.

 

Fra Barteby & omegns sykkelverksteder kan jeg rapportere om følgende:

* Glemte av «løsende» under felgtapen etter eikebytte slik at det høres ut som en maskinpistol når man syklet

* Byttet sort eike til sølvfarget eike på juniors trampjern

* Glemte å justere gir på justering av gir-service - to ganger

* Fikk ikke til å lufte bremser med tilfredsstillende resultat (Ultegra)

* Fikk ikke til å skifte klosser uten subbing (samme brems)

* Ødela lockout-funksjonen på Fox-bakdemper ifm. demperservice. Landets autoriserte Fox-verksted dette

* Byttet uoppfordret - og heller ikke påkrevd - kjede ifm. årsservice. Gikk fra nest enkleste modell (Eagle eller SLX, husker ikke i farta) til det dyreste de hadde. Tror bare kjedet kosta en tusenlapp

* Krevde 1500 kr for å attestere at en bakfelg var skjev ifm. garantioppgjør hos importøren (slik at jeg skulle slippe å sende inn felgen til en annen kant av landet.) Alt jeg ba om, var at de kunne bekrefte i en epost at felgen var skjev - noe som var åpenbart med det blotte øye. Kan legge til at jeg er stammis på dette verkstedet

Glad de ikke jobber på legevakta. 

Endret av MOB
  • Confused 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før satte jeg bort de «kompliserte» oppgave såsom gir justering og lufting. Men så regnet jeg på det og jeg brukte ofte 1- 2 timer på å levere og hente sykkel (kjøring til fra LBS). 
De timene kan i stedet brukes på å mekke selv.

1. Først sjekke hva del som må anskaffes

 2. Se park tool video hvordan bytte / fikse

3. Reppe / bytte selv.

Tidsforbruk = mindre enn kjøring til/fra LBS

ofte er det og ventetid hos LBS (Bikeshop hadde 3 ukers ledetid her i sommer) og XXl over 5 uker!!!

 

Endret av Panda
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...