Gå til innhold

Anbefal meg en sykkel til altfor mye penger


Anbefalte innlegg

rosandholm skrev (18 minutter siden):

Hadde en Scultura Endurance som lånesykkel i høst mens min var på verksted, og den var helt OK. Syklet bare en kort tur, føltes omtrent som å sykle på grussykkelen min (Cube Nuroad) 

Litt redd for at den blir for slapp ja, selv om den kanskje er aggressiv til å være en komfort-modell. Jeg er mer gira på noe lekent og kvikt sende gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (27 minutter siden):

Det er litt inntrykket mitt også. Så spørs det om man skal gi beng å bare velge det som er best for en selv der og da, eller tenkte langsiktig for videresalg. Det siste har jeg dessverre brukt for mye tid på før, og jeg begynner å bli lei av å bytte hvert år bare for å ha det nyeste. 

Scultura 8000 er 30k rimeligere enn 9000 og kommer med Ultegra Di2. Fine hjul og leken ramme. Synes det er en flott totalpakke.

Legger du ut en moderne Canyon til en høvelig pris på FINN forsvinner den ganske umiddelbart.

Merida vil jeg tro er noe mer tungsolgt, men alt kan selges hvis prisen er rett.

Er du først inne i ny sykkel hvert år-hamsterhjulet er det vanskelig å hoppe av mistenker jeg. For egen del er det dog en lite aktuell problemstilling. Jeg opererer med samme filosofi som investoren Erik Must: Kjøpe, ikke selge. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (9 minutter siden):

Legger du ut en moderne Canyon til en høvelig pris på FINN forsvinner den ganske umiddelbart.

Merida vil jeg tro er noe mer tungsolgt, men alt kan selges hvis prisen er rett.

Er du først inne i ny sykkel hvert år-hamsterhjulet er det vanskelig å hoppe av mistenker jeg. For egen del er det dog en lite aktuell problemstilling. Jeg opererer med samme filosofi som investoren Erik Must: Kjøpe, ikke selge. 

Ser den.

Jeg var i den spiralen da jeg drev mer aktivt, og har egentlig hatt det slik samme hva jeg har av utstyr. Kan alltids skylde litt på jobben min.

Nå gjenstår vel å lande størrelsen. Den er kinkig med lange bein ettersom mange modeller har begrensning på hvor høyt du kan justere setepinne/masten. Fristet på str L, men nå nok opp på XL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke kikket på tallene, men jeg har en følelse av at race-syklene til f eks Merida og Cannondale er enklere å få til å passe for de med lange bein og kort overkropp, sammenlignet med race-syklene til Canyon. 
De to førstnevnte har jeg inntrykk av å være litt kort og litt høy, sammenlignet med Canyon som har en tendens til å være litt lavere og lengre. Usikker på om dette også er tilfelle for komfortræserne…
 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (1 time siden):

Nå har jeg ikke kikket på tallene, men jeg har en følelse av at race-syklene til f eks Merida og Cannondale er enklere å få til å passe for de med lange bein og kort overkropp, sammenlignet med race-syklene til Canyon. 
De to førstnevnte har jeg inntrykk av å være litt kort og litt høy, sammenlignet med Canyon som har en tendens til å være litt lavere og lengre. Usikker på om dette også er tilfelle for komfortræserne…
 

Har forsøkt å sammenligne geometri og størrelser på tvers av flere ulike merker nå. Ser ut til at jeg bør gå for str. 60 cm/XL. Jeg trivdes veldig godt på Trek Emonda SLR, men synes Domene i samme størrelse ble veldig stor.

Btw. Nesten pinlig, men kom på at jeg har jobbet med sykkeltilpasning i flere år, så dette burde jeg kunne. Dilemmaet er vel hvor mye de ulike syklene har å gå på av justering før det blir helt molbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
torbjornhb skrev (På 29.12.2023 den 16.59):

Har forsøkt å sammenligne geometri og størrelser på tvers av flere ulike merker nå. Ser ut til at jeg bør gå for str. 60 cm/XL. Jeg trivdes veldig godt på Trek Emonda SLR, men synes Domene i samme størrelse ble veldig stor.

Btw. Nesten pinlig, men kom på at jeg har jobbet med sykkeltilpasning i flere år, så dette burde jeg kunne. Dilemmaet er vel hvor mye de ulike syklene har å gå på av justering før det blir helt molbo.

Sykkeltipassing generelt blir jo et interessant tema framover, nå når syklene blir mindre og mindre justerbare, med proprietære og integrerte løsninger. Det er jo snart bare setehøyde, sete fram/tbake og bittelitt høydejustering på styre som er mulig… ja, og cleats da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (23 minutter siden):

Sykkeltipassing generelt blir jo et interessant tema framover, nå når syklene blir mindre og mindre justerbare, med proprietære og integrerte løsninger. Det er jo snart bare setehøyde, sete fram/tbake og bittelitt høydejustering på styre som er mulig… ja, og cleats da. 

Ja det begynner å bli vanskelig. Var andre tider den gang vi kunne bytte både styre, stem og setepinne på null komma svisj på butikken.

Forstått egentlig ikke helt greia med at alt skal være så integrert. Mest utseende? Eller funksjon i form av redusert luftmotstand og økt stivhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere som har begynt å tvile på aero-aspektet i det siste, men tipper at hypen etter aero og utseende som selger har drevet denne integrasjonsbølgen. For oss dødelige, hvor mye har aero egentlig å si? Husker feks ikke @Sun Flyers sykkel som spesielt aero, og hvis det ikke er verdt det på en 3-4k tur, såeh... 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aero har vel noe å si om man har alt annet på stell.

Det å trene styrke og utholdenhet optimalt og konsistent er vel det viktigste. Det gir i tillegg en mer aerodynamisk kropp, mindre sideflesk som flagrer i vinden og mulighet for en mer aero sittestilling. Det er litt å hente på bekledningen og hjelm; stramt og hårløst.

Ser av og til speeddemons på eldre sykler, som flyr forbi de som har alt det nyeste. Et fint bevis på at en stor pengeinvestering ikke gir en solid base.

Er man i topp 15 i ritt, vil det jo ha litt å si, da det gir en enkel marginal forbedring kontra det en tidligere "var".

Ser flere som driver med langdistanse sykling bruker aerobars. Det er vel litt pga. mindre vindmotstand, men sikkert også en god del fordi man kan variere sittestilling.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg valgt Aero sykkel nå av følgende grunner:

1. Det ser fett ut

2. Det ser fett ut

3. Når jeg sykler landevei så er det stort sett nesten full gass. Alltid en tid som skal jages på.

4.Skal sykle Vettern og trenger all den hjelp jeg kan få.

 

  • Like 1
  • Haha 6

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (7 minutter siden):

Selv har jeg valgt Aero sykkel nå av følgende grunner:

1. Det ser fett ut

2. Det ser fett ut

3. Når jeg sykler landevei så er det stort sett nesten full gass. Alltid en tid som skal jages på.

4.Skal sykle Vettern og trenger all den hjelp jeg kan få.

 

Lo godt av de to første argumentene, men det var nummer fire som gjorde det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Er flere som har begynt å tvile på aero-aspektet i det siste, men tipper at hypen etter aero og utseende som selger har drevet denne integrasjonsbølgen. For oss dødelige, hvor mye har aero egentlig å si? Husker feks ikke @Sun Flyers sykkel som spesielt aero, og hvis det ikke er verdt det på en 3-4k tur, såeh... 😄

Jo, jeg tenker på aeroaspektet mye når jeg pakker sykkelen for bikepackingritt. Jeg kjører 45mm felger, jeg bruker tempobøyler, jeg bruker full rammeveske som gjør en ikke-aerosykkel mer aero enn en aerosykkel. I stedet for styreveske på tvers henger jeg den under tempobøylene som gjør det mye mer aero mot styrerøret og en ekstra lang toptupebag tar bort turbulensen bak dette. Og tro det eller ei så er skjermene aero og får hjulene til å trille bedre. Jeg setter tempobøylene litt høyt for å kunne bruke de mest mulig av tiden, for der er man uansett mer aero enn på et lavt vanlig styre.

Det er et paradoks at nye aerosykler kommer med helintegrert "aero"styre der man ikke kan montere bøyler, for en vanlig grussykkel blir mer aero enn en aerosykkel når den får bøyler og disse brukes. Forutsatt at hjul og dekk er samme på begge.

Etter testing fikk Torsten Frank lavere CDA på sykkel med bikepackingvesker enn når den samme sykkelen var naken.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amén, har fortsatt 2 minutter raskere tid t/r Maridalen med tempobøyle, lavprofil felger og gammel supersix felgbrems, enn jeg har med aerosykkel med dritbra hjulsett. Skal dog også nevnes at alder var peak og treningsmengde dobbel på tidspunktet PR ble satt.

Men det ga meg i hvert ca. 4 minutter besparelse per time med bøyler, da jeg målte med samme sykkel, form og løype.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Skal ikke være lett! Ser på den Canyon´n, CF SLX 8 AXS, selv siden sykkelen jeg opprinnelig har bestilt plutselig ble 5-6mnd forsinket..

Den Arctic Blue fargen er stilig på bildene, men spent på hvordan den er i virkeligheten.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoje skrev (43 minutter siden):

Skal ikke være lett! Ser på den Canyon´n, CF SLX 8 AXS, selv siden sykkelen jeg opprinnelig har bestilt plutselig ble 5-6mnd forsinket..

Den Arctic Blue fargen er stilig på bildene, men spent på hvordan den er i virkeligheten.

 

Hvilken sykkel hadde du egentlig bestilt? Ja den fargen er lekende lekker 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (5 minutter siden):

Finnes det en mer deilig sykkel til den prisen i markedet? Tviler.

IMG_1985.jpeg.09ad29bc21683412dae53fadde527878.jpeg

Søtten ta... Det er den desidert dyreste, men samtidig den beste. Trøsten er at den faktisk gir mye for pengene, og at jeg for første gang ikke har ambisjoner om å bytte sykkel hvert år. Det er et slit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (34 minutter siden):

Hvilken sykkel hadde du egentlig bestilt? Ja den fargen er lekende lekker 🙌

Tarmac SL8. Avventer og har litt tålmodghet for å høre hvilke farger som faktisk kan leveres nå i vinter/vår.

Canyon er jo på lager óg...problem solved for så vidt.
Tror L er str min, Canyon sier jeg kan velge mellom L og XL. 190 cm, sitter på rett under 83cm. Har 58 i Specialized i dag.

Endret av Skoje
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoje skrev (38 minutter siden):

Tarmac SL8. Avventer og har litt tålmodghet for å høre hvilke farger som faktisk kan leveres nå i vinter/vår.

Canyon er jo på lager óg...problem solved for så vidt.
Tror L er str min, Canyon sier jeg kan velge mellom L og XL. 190 cm, sitter på rett under 83cm. Har 58 i Specialized i dag.

Om du hadde bestilt med SL8 med Force AXS så sparer du vel fort 40k på Ultimate?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoje skrev (40 minutter siden):

Tarmac SL8. Avventer og har litt tålmodghet for å høre hvilke farger som faktisk kan leveres nå i vinter/vår.

Canyon er jo på lager óg...problem solved for så vidt.
Tror L er str min, Canyon sier jeg kan velge mellom L og XL. 190 cm, sitter på rett under 83cm. Har 58 i Specialized i dag.

Jeg har aldri testet Canyon og er ukjent med størrelsen og geometrien, men i følge nettsiden skal jeg også ha str L, selv om jeg alltid har brukt XL. 188cm og 95cm innside bein. Sitter på 84 cm... Mulig de er store i størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (11 minutter siden):

Om du hadde bestilt med SL8 med Force AXS så sparer du vel fort 40k på Ultimate?

SW rammesett som skal bygges med ymse komponenter. Canyon blir en del rimeligere uansett ja, men ikke så mye som 40K.

 

torbjornhb skrev (10 minutter siden):

Jeg har aldri testet Canyon og er ukjent med størrelsen og geometrien, men i følge nettsiden skal jeg også ha str L, selv om jeg alltid har brukt XL. 188cm og 95cm innside bein. Sitter på 84 cm... Mulig de er store i størrelsen.

Ikke så store forskjellen da, mener å huske jeg har ca 91cm innside bein.
Både sammenligning av geometri og litt googling tilsier L. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerda litt mer på geometri og sammenlignet med dagens sykkel , L er rett størrelse for meg. Har også hatt bike fit på dagens sykkel så er rimelig trygg målene som passer meg, men tror faktisk jeg kunne/burde hatt 120mm stem på Canyon. Har 110mm i dag. Den integrerte cockpit´n kommer kun med 110.

Hmm..bra det er en stund til asfalten er tørr sånn at man har tid til å bestemme seg. Snør tett ute i dag!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoje skrev (6 minutter siden):

Nerda litt mer på geometri og sammenlignet med dagens sykkel , L er rett størrelse for meg. Har også hatt bike fit på dagens sykkel så er rimelig trygg målene som passer meg, men tror faktisk jeg kunne/burde hatt 120mm stem på Canyon. Har 110mm i dag. Den integrerte cockpit´n kommer kun med 110.

Hmm..bra det er en stund til asfalten er tørr sånn at man har tid til å bestemme seg. Snør tett ute i dag!

Ja det er litt vanskelig det der, men tror jeg velger L selv. Skulle også hatt lengre stem, men ingen krise. Viktigere å kunne justere bredden på styret 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...