Gå til innhold

Anbefal meg en sykkel til altfor mye penger


Anbefalte innlegg

rosandholm skrev (28 minutter siden):

Vil påpeke at trådstarter skal kjøpe seg landeveissykkel. Kjedelig at du har hatt problemer og masse firmwareoppdateringer på ikkelandeveissykkelen din, men kan hende det ikke er relevant for valget mellom f.eks Force AXS og Ultegra R8100?

Siden ikkelandeveissykkelen min deler akkurat samme SW-plattform som di2 så anser jeg det som høyst relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (Akkurat nå):

Siden ikkelandeveissykkelen min deler akkurat samme SW-plattform som di2 så anser jeg det som høyst relevant. 

Hadde som sagt 1 firmwareoppdatering på 3 år. Kan sikkert Google for å finne ut eksakt hvor mange som er sluppet. Ikke meningen å fremstå som noe shimanofanboy her forøvrig, deler bare mine erfaringer + info jeg har tilegnet meg under bruk. Appen fungerer langt bedre på R8100 enn R8000 så langt for min del. På R8000 var den ekstremt treg å koble til, det går mye raskere nå.

Betimelig spørsmål, hvis du har fått problemer med de to første firmwareoppdateringene, hvorfor gjør du det samme på de neste 6 også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (3 timer siden):

SRAM har et kjent problem knyttet til firmware-oppdateringer som i praksis bricker både for- og bakgir. Løsningen til SRAM var lenge (og er kanskje fortsatt) å bytte det berørte utstyret helt til en luring (ikke SRAM-ansatt) fant ut at om man kjørte oppdateringen via en gammel Android-telefon så lot den seg gjennomføre. Fortsatt anbefaler SRAM en løsning som ikke fungerer så både app og support har en del å gå på.

Helt ukjent for meg, så det vekket min interesse. Gjorde et søk på "brick sram firmware update" vs. det samme med Shimano. Ikke stort å finne med SRAM, men veldig mye med Shimano. 

Skal man få igjennom en Shimano-oppdatering via en mobil-device så må man 1) laste ned oppdateringen, 2) sette telefonen i flight-mode, men holde Blutetooth på, 3) stadig "tæppe" på skjermen mens oppdateringen pågår og 4) for all del ikke prøve å bruke mobilen til noe - da lykkes en antageligvis. Har man ikke telefonen i flight-mode og det dukker opp en melding fra en app eller noe annet, eller enda verre en innkommende samtale, så er alt håp ute. 

Å lage en software som krever ovenstående er bare helt idiotisk spør du meg, kjenner ikke til noen annen leverandør som forutsetter det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (5 minutter siden):

Helt ukjent for meg, så det vekket min interesse. Gjorde et søk på "brick sram firmware update" vs. det samme med Shimano. Ikke stort å finne med SRAM, men veldig mye med Shimano. 

Skal man få igjennom en Shimano-oppdatering via en mobil-device så må man 1) laste ned oppdateringen, 2) sette telefonen i flight-mode, men holde Blutetooth på, 3) stadig "tæppe" på skjermen mens oppdateringen pågår og 4) for all del ikke prøve å bruke mobilen til noe - da lykkes en antageligvis. Har man ikke telefonen i flight-mode og det dukker opp en melding fra en app eller noe annet, eller enda verre en innkommende samtale, så er alt håp ute. 

Å lage en software som krever ovenstående er bare helt idiotisk spør du meg, kjenner ikke til noen annen leverandør som forutsetter det samme. 

Merkelig, da jeg oppdaterte alt på den nye sykkelen min nå i august koblet jeg den opp mot appen, trykket på «Update All», la telefonen min på setet og snudde meg for å legge inn Zwift og slikt på rullerom-PC’n. Etter 10 minutter var jeg ferdig og da var appen ferdig å oppdatere…

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (5 minutter siden):

Betimelig spørsmål, hvis du har fått problemer med de to første firmwareoppdateringene, hvorfor gjør du det samme på de neste 6 også?

Jeg har ikke selv hatt problemer med de firmwareoppdateringene jeg har gjennomført. Når jeg skrev 6-8 firmwareoppdateringer, så er det antallet Shimano har levert i perioden , og produktet hadde svakheter som gjorde oppdatering nødvendig- jeg skjønte umiddelbart at dette var "shady stuff" så jeg gjorde mine forberedelser som jeg skrev i foregående sva

Akkurat når det gjelder EP8 så er jo også HW temmelig tvilsom. jeg er selv på motor nr. 2, og det er på ingen måte unikt. Derfor har det jo også kommet en EP801. Men, det er en helt annen historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (3 timer siden):
 Lars-Erik skrev (6 timer siden):

Det er en AppleShimano-spesialitet. Da blir det brick, og eneste vei ut er å besøke et service senter. 

 

😄

 

Nå må jeg skuffe deg med at Apple er noe av det beste som finnes ut fra et drifts- og vedlikholdssperspektiv. Reparasjonskostnadene er lavere, sikkerheten er høyere, antall generasjoner de støtter er bedre enn stort sett alt annet som finnes her i verden enten det gjelder mobil eller laptop, så det er bare et flåsete utsagn. 

At kostnadene ved kjøp er høye er en helt annen sak ,men det er en grunn til at svært mange bedrifter standardiserer på Apple - først og fremst på mobil, men mange også på PC: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (7 timer siden):

Helt ukjent for meg, så det vekket min interesse. Gjorde et søk på "brick sram firmware update" vs. det samme med Shimano. Ikke stort å finne med SRAM, men veldig mye med Shimano. 

Ettersom Shimano sin markedsandel er langt større enn SRAM sin vil det være naturlig at Shimano har tilsvarende mange flere feil dersom gruppene fungerer like bra. Da er utgangspunktet at de ble lansert samtidig, men Di2 ble lansert seks år før etap og ti år før etap AXS. Dette gjør at Shimano har enormt mange flere elektroniske grupper på markedet. Så kan man jo snu på det og si at da burde de i hvert fall ha luket ut de fleste feil og det har de kanskje ikke. 

SRAM var/er i hvert fall berørt med en kjent feil som tilsynelatende bricker giren, men som har en kjent løsning som SRAM sist jeg pratet med dem ikke anbefaler som en del av feilrettingen. At dette er såpass kjent gjør at mange aldri oppdaterer og da vil man jo også fremprovosere færre feil. 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (12 minutter siden):

Da er det vel bare å konkludere med at vi har bestemt oss for AXS-gruppe, Reserve-hjul og Ultimate CF SLX ramme. Jeg gleder meg til å se kjerra når den er i hus! 👍🏻

Jeg er forvirra! Men egentlig gira på å gå for den ja🙂. Må sjekke en Merida her først.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (1 time siden):

Kanskje ikke relevant, men er det ikke flere World/Pro Tour lag som bruker Shimano enn SRAM?

Jo det er det. Her er det vel 3 delt:

-De som er sponset av SRAM

-De som er sponset av Shimano

-De som kjøper utstyret. De fleste som kjøper bruker Shimano, men det har nok ofte en sammenheng med avtaler med sykkelmerke de bruker.

  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRAM vs Shimano vekker frem følelser her 🙂

Selv er jeg fornøyd med begge deler. I år har jeg hatt Force og Rival. Neste år har jeg bestilt en sykkel med Shimano Di2. Slik jeg opplever det:

Fordeler med Shimano:

-Giringen er smoothere 

-Batteri holder lengre

 

Fordeler med SRAM:

-Liker double tap bedre.

-Digg med 0 ledninger

-Oppleves mer moderne

-Har man flere sykler med AXS så er det digg med like batterier på alt. (mtb og road)

 

  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loki skrev (28 minutter siden):

Shimano har trolig en liten fordel på verksted sida? De fleste verksted har en bunke med deler fra Shimano liggende.

Det blir uansett AXS til neste år her også, ser fram til det 🙂

Det har slått meg også, men har ingen anelse nå. Spesielt etter covid... Var i hvert fall slik får da jeg jobbet i bransjen. Dog en evighet siden ettersom jeg har blitt såkalt gammel...

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (2 timer siden):

Ettersom Shimano sin markedsandel er langt større enn SRAM sin vil det være naturlig at Shimano har tilsvarende mange flere feil dersom gruppene fungerer like bra. Da er utgangspunktet at de ble lansert samtidig, men Di2 ble lansert seks år før etap og ti år før etap AXS. Dette gjør at Shimano har enormt mange flere elektroniske grupper på markedet. Så kan man jo snu på det og si at da burde de i hvert fall ha luket ut de fleste feil og det har de kanskje ikke. 

SRAM var/er i hvert fall berørt med en kjent feil som tilsynelatende bricker giren, men som har en kjent løsning som SRAM sist jeg pratet med dem ikke anbefaler som en del av feilrettingen. At dette er såpass kjent gjør at mange aldri oppdaterer og da vil man jo også fremprovosere færre feil. 

Mitt sykkelbruk er sti og pendling. På førstnevnte kategori som er det viktigste er jeg ganske overrasket over hvordan Shimano har blitt forbikjørt av SRAM og overhodet ikke kommet seg opp i førersetet igjen i det hele tatt, og nå virker det på meg som om SRAM i tillegg stadig vinner markedsandeler på landevei. For oss syklister hadde det vært en fordel om det var hard kniving mellom de to, men etter AXS Transmission og UDH så er jeg redd det skipet har seilt, så sant ikke Shimano plutselig skulle bli revitalisert på dette området.  

Det jeg reagerer på med Shimano og SW er at det rett og slett er mulig å være så dårlige som de er på oppdateringsprosedyren. STEPS og di2 deler samme plattform og det er STEPS min erfaring er med. STEPS har EP8/EP6 som siden primære produkter, og sjansen for at det går galt under oppdatering er altfor høy og det er ingen bedring å spore i løpet av de over to årene jeg har hatt det. De har laget en oppdateringsprosedyre som tar ganske så lang tid, og som er helt avhengig av at det ikke kommer noen forstyrrelser mens den pågår, som f.eks en inngående samtale. 

Videre så har den tekniske kvaliteten på STEPS vært ganske dårlig, og Shimano løper fra sine forpliktelser i land som har dårligere lovverk enn vi har her i Norge, selv om problemene kommer som følge av svakt produktdesign. Nå har de sluppet EP801 som forhåpentligvis er bedre enn EP800, men disse lar seg på godt Shimano-vis ikke sømløst byttes om hverandre selv om de passer i innfestingen. Det sagt så har de om ikke annet endret mye på EP800 underveis, så forhåpentligvis er de som er laget de siste 12-18 mnd  langt bedre. 

 Erfaringen med SRAM har for min del vært positiv, jeg var tidlig ute med AXS og til dags dato har jeg ikke hatt noen som helst problemer med verken teknisk kvalitet på giret eller oppdateringer av det. Ikke har jeg fått med meg noe sted at det har vært noen problemer for andre heller, det kan man ikke unngå å få med seg på Shimano-forum. Men, her er det for alt jeg vet forskjell på stisegmentet og landevei. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på Canyon-sykkelen.

Undertegnede er 188 cm høy med fantastiske 95 cm innerbein. er XL sizen å gå for? Setet må såpass høyt at jeg regner med str. L er utelukket. Det fine med Canyon-sykkelen er at styret kan stilles til 40 cm, noe som paradoksalt nok er superpigg for meg :). Yes, lang, tynn og spjælete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (7 timer siden):

Definitivt! Eneste er at alle prater positivt om Reacto, mens jeg har lyst på Scultura 😅

Sikkert flott den óg, men jeg synes Reacto ser så rask ut! Den hadde vært kandidat sammen med Ultmate og Aerod om jeg skulle handle nytt neste år… 

Det hadde imidlertid blitt med axs og Reserve da, på alle alternativene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Merida Scultura Endurance? Endurance 9000 har til og med Force eTap AXS, noe som frister veldig. Selv om en såpass treg rytter som meg trenger så rask sykkel jeg kan få, og Scultura 8000 er nok slik sett er bedre kjøp.

Hvordan er egentlig bruktmarkedet om dagen med tanke på de ulike merkene? Canyon vs Merida for eksempel. Like ødelagt bruktmarked uansett hva man velger? (Med ødelagt mener jeg lave priser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (2 timer siden):

 

Hvordan er egentlig bruktmarkedet om dagen med tanke på de ulike merkene? Canyon vs Merida for eksempel. Like ødelagt bruktmarked uansett hva man velger? (Med ødelagt mener jeg lave priser).

Min erfaring er at bruktmarkedet er vanskelig å si noe fornuftig om slik det er nå. Enkelte sykler blåser rett ut andre er umulig å bli kvitt. Uten å vite så tipper jeg Canyon er litt lettere å få en ok pris for. Merida er vel i manges øyer fortsatt et merke man ikke nødvendigvis søker på først. 

  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (3 timer siden):

Noen som har erfaring med Merida Scultura Endurance? Endurance 9000 har til og med Force eTap AXS, noe som frister veldig. Selv om en såpass treg rytter som meg trenger så rask sykkel jeg kan få, og Scultura 8000 er nok slik sett er bedre kjøp.

Hvordan er egentlig bruktmarkedet om dagen med tanke på de ulike merkene? Canyon vs Merida for eksempel. Like ødelagt bruktmarked uansett hva man velger? (Med ødelagt mener jeg lave priser).

Hadde en Scultura Endurance som lånesykkel i høst mens min var på verksted, og den var helt OK. Syklet bare en kort tur, føltes omtrent som å sykle på grussykkelen min (Cube Nuroad) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (24 minutter siden):

Min erfaring er at bruktmarkedet er vanskelig å si noe fornuftig om slik det er nå. Enkelte sykler blåser rett ut andre er umulig å bli kvitt. Uten å vite så tipper jeg Canyon er litt lettere å få en ok pris for. Merida er vel i manges øyer fortsatt et merke man ikke nødvendigvis søker på først. 

Det er litt inntrykket mitt også. Så spørs det om man skal gi beng å bare velge det som er best for en selv der og da, eller tenkte langsiktig for videresalg. Det siste har jeg dessverre brukt for mye tid på før, og jeg begynner å bli lei av å bytte hvert år bare for å ha det nyeste. 

Scultura 8000 er 30k rimeligere enn 9000 og kommer med Ultegra Di2. Fine hjul og leken ramme. Synes det er en flott totalpakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...