Gå til innhold

Anbefal meg en sykkel til altfor mye penger


Anbefalte innlegg

Gråstein skrev (32 minutter siden):

Har ikke brukt SRAM siden første generasjon etap. Jeg liker følelsen på Di2 mye bedre..

Hvilke følelser har di2?😎 Sram er fremst på det meste av utvikling på gir fronten for tiden etter min mening.  Dessuten er det gøy med forandring,  jeg går for sram på nybygget mitt. Å gå tilbake til mekanisk blir litt som å kjøre hest og kjerre. Og å måtte stoppe for å koble til lading på bakgiret er fryktelig upraktisk.  Men jeg har naturligvis etablert min argumentasjon for å forsvare mitt eget valg👍

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (3 minutter siden):

Neida, men er man uheldig og går tom for strøm, så er man tom. AXS har to batterier, og de går sjelden tom samtidig. Da kan man smidig bytte batteri mellom fram-og bakgir slik at man kommer seg greit hjem. 
…og ingen ledninger er jo bedre enn noen ledninger, synes jeg da.

Ikke det at å gå tom for strøm er et problem, men det KAN skje - og da vil det skje enkelte, en gang eller to. 

På Di2 går frontgiret tom først også har man ca 100 km på bakgiret før hele batteriet er tomt. Så i praksis helt likt det SRAM har, hvis man må bytte batteri foran og og bak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet til AXS er både relativt billig og superenkelt å bytte ute på tur. Er man redd for det er det bare å ha ett i reserve, koster ikke all verden. Det sagt, jeg har tre stisykler med AXS gir og Reverb AXS setepinne. Eldste sykkel er snart fem år og ingen har noensinne gått tom for batteri. Det reservebatteriet jeg kjøpte var en dårlig investering sånn sett, selv om det fremdeles ligger i sekken og jeg av og til rullerer 
 

Batteri i ramma med kabel virker bare så 2015…

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (22 minutter siden):

 Brukstiden er ca det samme for begge gir grupper pr lading slik jeg har oppfattet det.

Kanskje hvis man har 3-4 SRAM-batterier. Har bare hatt Di2 og lading er et ikke-problem, men hadde ikke nølt med å kjøpt en sykkel med AXS hvis det ga mest mening for meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (15 timer siden):

70' er jo ikke altfor mye penger? 🙂

DETTE er en sykkel til altfor mye penger! 

Jeg fant ikke prisen noe sted? 😄

Helt alvorlig: Når jeg ser tullebukker, meg selv, folk bruke solid med penger på ulike hobbyer med langt mindre betydning for fysisk helse, så har jeg ingen problemer med om noen blåser 250 laks på en feeet sykkel.

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (5 minutter siden):

Batteriet til AXS er både relativt billig og superenkelt å bytte ute på tur. Er man redd for det er det bare å ha ett i reserve, koster ikke all verden. Det sagt, jeg har tre stisykler med AXS gir og Reverb AXS setepinne. Eldste sykkel er snart fem år og ingen har noensinne gått tom for batteri. Det reservebatteriet jeg kjøpte var en dårlig investering sånn sett, selv om det fremdeles ligger i sekken og jeg av og til rullerer 
 

Batteri i ramma med kabel virker bare så 2015…

Fantastisk å tenke på at den forrige virkelig gode sykkelen jeg hadde var en Trek Emonda med mekanisk Dura-Ace to 125k...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (Akkurat nå):

Jeg fant ikke prisen noe sted? 😄

Helt alvorlig: Når jeg ser tullebukker, meg selv, folk bruke solid med penger på ulike hobbyer med langt mindre betydning for fysisk helse, så har jeg ingen problemer med om noen blåser 250 laks på en feeet sykkel.

Her er jeg faktisk langt på vei enig. Det er så til de grader investering i egen helse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (18 minutter siden):

Kanskje hvis man har 3-4 SRAM-batterier. Har bare hatt Di2 og lading er et ikke-problem, men hadde ikke nølt med å kjøpt en sykkel med AXS hvis det ga mest mening for meg.

Hvor tar du dette fra? Shimano sier 1000 km, og sram sier 60 timer. Og det er ganske nære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (1 minutt siden):

Hvor tar du dette fra? Shimano sier 1000 km, og sram sier 60 timer. Og det er ganske nære. 

De aller fleste brukertestene jeg har lest sier 3-4 uker pr SRAM-batteri og en gang i kvartalet for Shimano. 1000km er worst case, realiteten er 1500ish. Kan godt hende folk juger altså, har bare eid Di2 som sagt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke se at valget mellom Shimano og SRAM skal være vanskelig… jeg hadde i alle fall valgt SRAM AXS 11 av 10 ganger! 

Jeg hadde valgt Shimano Di2 11 av 10 ganger 😉 Men det er litt som Apple vs Android, begge deler er bra.

Pluss med Shimano Di2:

- Bruker mineralolje for bremsene.

- Kan bytte drev foran uten å bytte wattmåler. Ikke sikkert det er aktuelt, men på SRAM Red og Force er wattmåleren integrert i drevet. (Correct me if I'm wrong)

- Kjappere giring, særlig foran

- Knapper på toppen av hoodsa. Kan brukes for å endre shifting mode, styre sykkelcomputer osv. Disse bruker jeg mye.

- Mye penere 🤪

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde valgt Shimano Di2 11 av 10 ganger 😉 Men det er litt som Apple vs Android, begge deler er bra.

Pluss med Shimano Di2:

- Bruker mineralolje for bremsene.

- Kan bytte drev foran uten å bytte wattmåler. Ikke sikkert det er aktuelt, men på SRAM Red og Force er wattmåleren integrert i drevet. (Correct me if I'm wrong)

- Kjappere giring, særlig foran

- Knapper på toppen av hoodsa. Kan brukes for å endre shifting mode, styre sykkelcomputer osv. Disse bruker jeg mye.

- Mye penere 🤪

 

IMG_5883.jpeg.57a01dc1f0a8ddfff6d53effdd308005.jpeg

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, bare kødder selvsagt. 
Det blir vel vanskeligere å velge jo mer man leser av meninger og innspill… der som er så bra, er at det går nesten ikke an å velge feil lenger. Rammer og gruppesett er stort sett ganske så bra, det er jo snart bare hjulesettet som følger med som skiller syklene når det gjelder funksjon og ytelse…

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (7 minutter siden):

Neida, bare kødder selvsagt. 
Det blir vel vanskeligere å velge jo mer man leser av meninger og innspill… der som er så bra, er at det går nesten ikke an å velge feil lenger. Rammer og gruppesett er stort sett ganske så bra, det er jo snart bare hjulesettet som følger med som skiller syklene når det gjelder funksjon og ytelse…

 

Hjulsett er jo enkelt, Reserve 11 av 10 ganger 😁

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (1 time siden):

Jeg hadde valgt Shimano Di2 11 av 10 ganger 😉 Men det er litt som Apple vs Android, begge deler er bra.

Pluss med Shimano Di2:

- Bruker mineralolje for bremsene.

- Kan bytte drev foran uten å bytte wattmåler. Ikke sikkert det er aktuelt, men på SRAM Red og Force er wattmåleren integrert i drevet. (Correct me if I'm wrong)

- Kjappere giring, særlig foran

- Knapper på toppen av hoodsa. Kan brukes for å endre shifting mode, styre sykkelcomputer osv. Disse bruker jeg mye.

- Mye penere 🤪

 

Hvem av disse er Apple?😅

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (30 minutter siden):

Hvem av disse er Apple?😅

 Sram er jo minst to hestehoder fremfor shimano på utvikling.  Ikke har de klart å lage noe trådløst, og sistemann til 12, appen suger, dårlig utvalg på utveksling,  begrenset mulighet for miksing. Det eneste shimano er bedre på er vel giringen😎

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (29 minutter siden):

 Sram er jo minst to hestehoder fremfor shimano på utvikling.  Ikke har de klart å lage noe trådløst, og sistemann til 12, appen suger, dårlig utvalg på utveksling,  begrenset mulighet for miksing. Det eneste shimano er bedre på er vel giringen😎

Hva bruker du oftest: appen eller selve giringen 🤪?

  • Like 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (51 minutter siden):

 Sram er jo minst to hestehoder fremfor shimano på utvikling.  Ikke har de klart å lage noe trådløst, og sistemann til 12, appen suger, dårlig utvalg på utveksling,  begrenset mulighet for miksing. Det eneste shimano er bedre på er vel giringen😎

Det er vel smak og behag, jeg synes ikke noe særlig om giringen til Shimano i det hele tatt. Siste sykkelen jeg kjøpte kom med Shimano, ble aldri venner med den, nå har den SRAM AXS. Pendleren min har fremdeles Shimano og den ligger godt under stisyklene mine på giring. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...