Gå til innhold

Anbefal meg en sykkel til altfor mye penger


Anbefalte innlegg

rosandholm skrev (35 minutter siden):

Appen har fungert helt sømløst med R8100-gruppa mi. Beklager å forstyrre SRAM-runkeringen deres 😏

Da har du hatt flaks, kjent sak ar alt som skal oppdateres via E-tube, dvs bla di2 og EP8 er svært sårbare under firmware-oppdatering. Rett og slett elendig design av Shimano, det er tusenvis som har fått føle på det. Har selv en EP8, og den tør jeg rett og slett ikke oppdatere. 

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (17 minutter siden):

Da har du hatt flaks, kjent sak ar alt som skal oppdateres via E-tube, dvs bla di2 og EP8 er svært sårbare under firmware-oppdatering. Rett og slett elendig design av Shimano, det er tusenvis som har fått føle på det. Har selv en EP8, og den tør jeg rett og slett ikke oppdatere. 

På samme måte som det er en kjent sak at frontskiftern til AXS hiver av kjedet? 😉

Syns dere problematiserer ikke-problemer her, hvor ofte MÅ du oppdatere firmware egentlig? På R8000 gruppa mi gjorde jeg det 1 gang på 3 år, og da brukte jeg bare kabel fra pc mens sykkelen stod på rulla.

Tilbake til tema, begge gruppene (R8100/Force AXS) er dritbra og trådstarter blir nok fornøyd uansett.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (5 minutter siden):

På samme måte som det er en kjent sak at frontskiftern til AXS hiver av kjedet? 😉

Syns dere problematiserer ikke-problemer her, hvor ofte MÅ du oppdatere firmware egentlig? På R8000 gruppa mi gjorde jeg det 1 gang på 3 år, og da brukte jeg bare kabel fra pc mens sykkelen stod på rulla.

Tilbake til tema, begge gruppene (R8100/Force AXS) er dritbra og trådstarter blir nok fornøyd uansett.

Tusen takk. Beklager at jeg lagde dårlig stemning i forumet. På den annen side sep er det herlig å se engasjement!😃

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (12 minutter siden):

På samme måte som det er en kjent sak at frontskiftern til AXS hiver av kjedet? 😉

Syns dere problematiserer ikke-problemer her, hvor ofte MÅ du oppdatere firmware egentlig? På R8000 gruppa mi gjorde jeg det 1 gang på 3 år, og da brukte jeg bare kabel fra pc mens sykkelen stod på rulla.

Tilbake til tema, begge gruppene (R8100/Force AXS) er dritbra og trådstarter blir nok fornøyd uansett.

 Det er et problem når en anerkjent utstyrsprodusent lager en app, og et trådløst system der en kan oppdatere, eller tilpasse systemet etter behov og ønske, men er så ustabil at det like ofte ender i en krash.

 Men én driver jo ikke med sykling fordi det er enkelt😎  Det som er viktig er jo å fatte et valg, basert på følelser, og så aldri se seg tilbake,  eller innrømme at noe er bedre enn akkurat det en selv har valgt👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (54 minutter siden):

 Det er et problem når en anerkjent utstyrsprodusent lager en app, og et trådløst system der en kan oppdatere, eller tilpasse systemet etter behov og ønske, men er så ustabil at det like ofte ender i en krash.

 Men én driver jo ikke med sykling fordi det er enkelt😎  Det som er viktig er jo å fatte et valg, basert på følelser, og så aldri se seg tilbake,  eller innrømme at noe er bedre enn akkurat det en selv har valgt👍

FYI har det vært mulig å restore korrupt firmware på 11speed (WU-111) og STEPS med BCR2 ladekabel og laptop siden 2020 ca. På de nye 12sp gruppene har jeg ikke sett noen klage på BT disconnects, har selv brukt appen flittig for å kalibrere gir pga mye bytting av krank/drev. Ref bettershifting her:

https://bettershifting.com/di2-wireless-module-bluetoothle-ant-troubleshooting-guide/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (1 time siden):

På samme måte som det er en kjent sak at frontskiftern til AXS hiver av kjedet? 😉

Syns dere problematiserer ikke-problemer her, hvor ofte MÅ du oppdatere firmware egentlig? På R8000 gruppa mi gjorde jeg det 1 gang på 3 år, og da brukte jeg bare kabel fra pc mens sykkelen stod på rulla.

Tilbake til tema, begge gruppene (R8100/Force AXS) er dritbra og trådstarter blir nok fornøyd uansett.

Jeg sykler bare sti, så frontskifter har jeg ingen kunnskap om

Firmware-oppdatering fra Shimano har jeg kunnskap om, og det er dett og slett en katastrofe i dårlig design. På min EP8 har jeg vel fått ca. 6-8 oppdateringer på to år, så relativt hyppig. Og ja, det har vært såpass alvorlige feil at oppdatering har vært nødvendig. Nå står jeg en versjon bak på en stisykkel og tre versjoner bak på pendleren. 
 

Det er ikke å problematisere, det er å få fram at Shimano er amatører  når det kommer til software i bransjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRAM har et kjent problem knyttet til firmware-oppdateringer som i praksis bricker både for- og bakgir. Løsningen til SRAM var lenge (og er kanskje fortsatt) å bytte det berørte utstyret helt til en luring (ikke SRAM-ansatt) fant ut at om man kjørte oppdateringen via en gammel Android-telefon så lot den seg gjennomføre. Fortsatt anbefaler SRAM en løsning som ikke fungerer så både app og support har en del å gå på.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (1 time siden):

Null problem. Han skal jo som kjent kjøpe Reserve-hjul! 

Hookless var et teoretisk problem i en overgangsfase. Nå kommer verdens deiligste dekk, Corsa Pro, i hooklessvennlig design, så ikke noe å bekymre seg over lenger.

Ad SRAM/Shimano: Det er jo morsomt at det finnes to så forskjellige produsenter. Jeg har vært i Shimano-leiren i alle år, men har gått lei av en produsent som konsekvent er på hæla og hvor kvaliteten blir svakere og svakere. Gamle XT-bremser var solide som en betongvegg, det er de ikke lenger. På terreng er det nærmest pinlig det big blue holder på med. Kløtsjen på bakgiret? God ide, elendig gjennomføring. Hendelen på SLX-bremser?  Brekker ved å se på den. SRAM har definitivt sine problemer, men prøver i hvert fall å bringe noe noe nytt til bordet igjen og igjen.

https://youtu.be/Tsk3zAZyLaQ?si=gA8FmX8mokcFwtIa
å

Endret av runermm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigmundS skrev (23 minutter siden):

Har Giant sluttet å selge sykler hos XXL? I så fall har jeg fått glipp av noe... Selv om det er mulig de nevnte det da jeg pratet med de for en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (20 minutter siden):

Mange mener det er farlig, trodde det var en kjent diskusjon. Mener det allerede har blitt diskutert her på forumet også?

Jeg ville høre din ‘take’ på det.
 

Uten sammenlikning forøvrig; mange mente skivebremser skulle ta livet av halve proffeltet også. 
 

Jeg har personlig 10-12k km på hookless-hjul nå, fullstendig problemfritt. Jeg kan være enig i at hookless har en svakhet i det at om man ikke setter seg inn i produktet og følger produsentens anvisninger mtp trykk og dekk, så kan det oppstå situasjoner man ikke ønsker. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, rosandholm said:

De aller fleste brukertestene jeg har lest sier 3-4 uker pr SRAM-batteri og en gang i kvartalet for Shimano. 1000km er worst case, realiteten er 1500ish. Kan godt hende folk juger altså, har bare eid Di2 som sagt.

Ein gong i kvartalet?? På Paris-Brest-Paris i år var det mange med 12-delt Di2 som gjekk tom etter mindre enn 1000 km, altså etter 2-3 dagar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (29 minutter siden):

Jeg ville høre din ‘take’ på det.
 

Uten sammenlikning forøvrig; mange mente skivebremser skulle ta livet av halve proffeltet også. 
 

Jeg har personlig 10-12k km på hookless-hjul nå, fullstendig problemfritt. Jeg kan være enig i at hookless har en svakhet i det at om man ikke setter seg inn i produktet og følger produsentens anvisninger mtp trykk og dekk, så kan det oppstå situasjoner man ikke ønsker. 

Har også et sett med hooklesshjul jeg har brukt både grusdekk og landeveisdekk på, og deler din oppfatning 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (10 minutter siden):

Ein gong i kvartalet?? På Paris-Brest-Paris i år var det mange med 12-delt Di2 som gjekk tom etter mindre enn 1000 km, altså etter 2-3 dagar.

Hatt di2 siden 2020 og kan selvsagt bare snakke for meg selv + en del brukertester jeg har lest. Kanskje 12sp er hissigere på batteriet enn forrige gen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (3 timer siden):

Jeg sykler bare sti, så frontskifter har jeg ingen kunnskap om

Firmware-oppdatering fra Shimano har jeg kunnskap om, og det er dett og slett en katastrofe i dårlig design. På min EP8 har jeg vel fått ca. 6-8 oppdateringer på to år, så relativt hyppig. Og ja, det har vært såpass alvorlige feil at oppdatering har vært nødvendig. Nå står jeg en versjon bak på en stisykkel og tre versjoner bak på pendleren. 
 

Det er ikke å problematisere, det er å få fram at Shimano er amatører  når det kommer til software i bransjen.  

Vil påpeke at trådstarter skal kjøpe seg landeveissykkel. Kjedelig at du har hatt problemer og masse firmwareoppdateringer på ikkelandeveissykkelen din, men kan hende det ikke er relevant for valget mellom f.eks Force AXS og Ultegra R8100?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...