Gå til innhold

Kaffe/Aeropress-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har en Wilfa uniform kvern, Hario håndkvern, V60, Bialetti og aeropress. Samt vanlig moccamaster og diverse presskanner. I 99% av tilfellene er det aeropress med Friele filtermalt frokostkaffe det går i.  En sjelden gang, flotter jeg meg med ferske, kvernede bønner og en liten skvalp i V60. Hvilke bønner jeg da ender opp med, er som oftest et resultat av at jeg spør betjeningen hva som er godt i dag.

Endret av Juffe

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
12 minutes ago, msteiro said:

Kaffebox?

Nei. Kanskje eg skal prøve den neste gong eg er tom. Eg berre såg at min favorittkaffe var tilbake på Langøra, så då gjaldt det å hamstre. No har eg fem posar i fryseboksen.

Impano er veldig fin for dei som likar bærtørka kaffe med litt funky smak. Det er sikkert like lett å ikkje like den 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh... Følelsen av å få en pakke fra Langøra...

Early Bird tilbudet deres på adventskalenderen gikk ut i går, men de har vært hyggelige og forlenget fristen tidligere. Kiloprisen på kaffen i adventskalenderen er hysterisk høy, men jeg synes likevel det var verdt det. Adventskalenderen gjorde at jeg og samboeren tok oss tid til å dele en kopp kaffe hver morgen gjennom desember og det gjorde at vi giret om til høytiden. Noen ting kan ikke måles i kilopris. 

 

https://www.langorakaffe.no/store/adventskalender

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (34 minutter siden):

Nei. Kanskje eg skal prøve den neste gong eg er tom. Eg berre såg at min favorittkaffe var tilbake på Langøra, så då gjaldt det å hamstre. No har eg fem posar i fryseboksen.

Impano er veldig fin for dei som likar bærtørka kaffe med litt funky smak. Det er sikkert like lett å ikkje like den 🙂

Veldig praktisk, men litt irriterende at vi bruker ca fem poser i mnd og bare får 5, så må passe på å ha liggende.

Var potensielt kaffekrise her i dag tidlig, ble en High5 brusetablett med koffein istedenfor å gå for den virkelige nødløsningen (Friele-bønner etterlatt av svigers..bergensere), fikk heldigvis levering av kaffe fra Fuglen gjennom Oda ila dagen, så overlevde akkurat.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (57 minutter siden):

Nei. Kanskje eg skal prøve den neste gong eg er tom. Eg berre såg at min favorittkaffe var tilbake på Langøra, så då gjaldt det å hamstre. No har eg fem posar i fryseboksen.

Impano er veldig fin for dei som likar bærtørka kaffe med litt funky smak. Det er sikkert like lett å ikkje like den 🙂

Impano er lekre saker, men liker også veldig godt søsterkaffen Intego, som du får med i en hendig two-pack. Bærtørka kaffe på sitt beste 👍 

https://www.langorakaffe.no/store/p/2-pack-rwanda-intego-impano

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, runermm said:

Impano er lekre saker, men liker også veldig godt søsterkaffen Intego, som du får med i en hendig two-pack.

Ja, det var det eg hadde sist gong dei hadde dette inne. Eg fann ut at eg likte Impano best, men Intego var ikkje langt unna. Den tredje Rwanda-kaffen, Kayumbu, som er vaska, var derimot skuffande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (20 minutter siden):

Noen som har prøvd AeroPress Flow Control Filter Cap

Tror det er «snake oil». I hvertfall for min gane….

«Espresso like crema» sier de som en positiv ting. For meg er selve crema på en espresso et biprodukt, selv om det kan indikere at det er god kvalitet.

«keeps it clean» så du ikke søler til benken. Vanligvis reverserer jeg stempelet et par mm for at den ikke skal dryppe. 

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juffe skrev (På 29.12.2023 den 10.48):

Jeg har en Wilfa uniform kvern, Hario håndkvern, V60, Bialetti og aeropress. Samt vanlig moccamaster og diverse presskanner. I 99% av tilfellene er det aeropress med Friele filtermalt frokostkaffe det går i.  En sjelden gang, flotter jeg meg med ferske, kvernede bønner og en liten skvalp i V60. Hvilke bønner jeg da ender opp med, er som oftest et resultat av at jeg spør betjeningen hva som er godt i dag.

Jeg må si at Friele frokostkaffe overrasket meg veldig positivt, den har blitt en favoritt for vanlig svart kaffe - og så har jeg Langøra anaerobiske varianter når jeg er sugen på noe mer funky.

Jeg liker frokostkaffen bedre enn Frieles dyrere "slow roast"-variant.

Har for øvrig også forhåndsbestilling på kalenderen inne hos Langøra, satser på at den lyser opp i den vonde tida mellom sykkel- og skisesong!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (På 2.9.2024 den 13.36):

No vart eg glad!

PXL_20240902_1134031482.jpg.bd70a6952fab8c03f8ff21b0d1dba9cb.jpg

Største kaffe wtf på besøk hos svigers i Bergen, her er det typisk Friele eller så har de fått for seg å bruke en espressokaffe fra Jacobs som filterkaffe, så brent at hjelp.

Men hva fant jeg i skuffen der nå...Impano! Good times!

 

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

Kjøpte et kilo "ok kaffe" fra Kaffi nettopp, det er fiffig løsning de har på batcher som ikke blir helt spitzenklasse... selges til betydelig lavere pris 🙂

Man vetke alltid helt hva man får og det er aldri samme, men det er mer enn godt nok til hjemmekontorkaffe og maaaaaaange hakk over friele liksom 🙂
Den batchen jeg kjøpte funker flott i både trakter og forskjellige kverninger og oppskrifter til AeroPress.

https://kaffi.store/no/products/ok-coffee?variant=39614041260169

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (3 timer siden):

 

Har for øvrig også forhåndsbestilling på kalenderen inne hos Langøra, satser på at den lyser opp i den vonde tida mellom sykkel- og skisesong!

Hvis denne tida er som i fjor var det hele 14 dager fra siste barmarksstitur med lykt til første dag på nerroverski i Vassfjellet... 😄 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/6/2024 at 8:12 AM, msteiro said:

 … eller så har de fått for seg å bruke en espressokaffe fra Jacobs som filterkaffe, så brent at hjelp.

 

Jøss, er det et generelt svigers-problem? Og her har jeg trodd at jeg var alene 😀 Espressobønner til filterkaffe er oppskrift på katastrofe. Men de er kjempehappy da. En kopp kaffe? Nei ellers takk, har fått nok allerede i dag jeg 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...