Gå til innhold

Kaffe/Aeropress-tråden


Anbefalte innlegg

Knutspeed skrev (14 timer siden):

Ble ganske tilfeldig en Wilfa Uniform på meg. Var ute og kikket etter noe helt annet, og snublet over et demo/utstillingsobjekt. 2600 kronasjer, syntes fortsatt det er en god deal. Tror Power dret på draget der. Full kveling av Gaggia'en med mange hakk å gå på, uansett bønner.

Naken porta er en fryd for øyet - og det dukker nok plutselig opp i hjemmet. Slåss daglig med nerdetanker om Gagguino, PID m.m, og ja - annet portafilter. Men syntes det blir veldig bra som det er - har kun byttet kurv i portafilteret til en litt større, blitt nøye på å veie og kontrollere inn/ut, samt temperatursørfing med stoppeklokke. Forøvrig artig med en maskin som funker best når man ikke følger bruksanvisningen.

Skal kose meg med det jeg har en stund til før jeg oppgraderer. Det er jo småkjipt med Gaggia Classic - at den ikke egner seg til masseproduksjon når det dukker opp en skokk kaffesnobber. Hvis man ikke har god tid, da.

Det er ørlite smaksforskjeller når man leker med temp, men PID er gjerne noe folk kjøper enten fordi de vil ha det, fordi det er gøy eller fordi det ser kult ut på benken. En får en ganske god referanse om man leker seg litt med et digitalt steketermometer når man kjører/flusher maskinen. Jeg hadde en av de tidlige versjonene av Rancillio, og det var så mange nerder på nettet som hadde eksperimentert at det var gode guider. Såvidt jeg husker var det hovedsakelig å mestre når maskinen hadde optimal vanntemp, og hvordan man kunne "manipulere" den frem. Det var vel hovedsakelig bare å kjøre den litt, la den varme seg opp igjen, det var det.

Jeg endte med en Izzo Alex Duetto (v2 tror jeg). Det var en periode jeg var hardt på espressokjøret. Det har roet seg siden den gang, men det er en fin maskin, som gjør en god jobb enda. Selv med PID, trykkmålere og to kokere er det begrenset hvor raskt man kan lage kaffe til gjester. Man har jo kun to hender.  Det reflekteres ofte i produksjonshastigheten på kaffebarer.

(Som om det ikke er åpenbart, jeg har nerdet så lite på espressobrygging etter at jeg fant en ok metode, at jeg har glemt alle de fancy ordene)

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (20 timer siden):

På ingen måte nødvendig, og det gir ikke bedre espresso, men naked portafilter (norsk:bunnløs filterholder) er litt kult. Det skal visstnok gjøre det lettere å "lese" espressoen, men generelt gjør man det med smaksløkene.

Presso-Espresso-Naked-Portafilter_1024x1

Krever en del prøving, feiling, og tørking av espresso som spruter før man får det til å se så bra ut. Er kommet såpass at innholdet stort sett kommer oppi koppen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zwift skrev (2 timer siden):

Aeropress er genialt. Når jeg vil variere smaken, søker jeg bare på nye oppskrifter på YouTube, og så følger jeg en av ekspertene slavisk. 

Akkurat nå bruker jeg Tim Wendelboes svært enkle oppskrift. 
 

https://coffeechronicler.com/aeropress-recipes/

Noen ganger er det enkleste det beste. 

For tiden er jeg fornøyd med Kaffebrenneriets julekaffe, men kaffebønner varierer jeg ofte.

Det er viktig å nerde litt her, da små variasjoner (mengde kaffe, kverningsgrad, temperatur på vannet, osv.) gir store utslag i smak. Alt man trenger er Aeropress, vekt og kvern. Synes selv det er viktig med kopp av gjennomsiktig glass, for å se kaffen godt. 🙂 
 

 

 

Enig! Hadde jeg startet med AP så tror jeg ikke jeg hadde handlet alle de andre sakene . Startet med Chemex, så V60 ,AP og Bialetti.

Nå som man får AP i XL ,så er det en enkel måte å få brygget god fersk kaffe. Samtidig så er det gøy å prøve seg fram til et skikkelig godt V60 brygg, som jeg syns kanskje er den bryggeenheten som gir de beste bryggene. Men som også krever litt mer. Også Bialetti/Moka Pot er gøy å få til, for en mørkere/sterkere morgenkaffe.

Anbefaler appen Aeromatic, for variasjon av metoder å brygge med AP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe hjemme drikker jeg bare i helger eller dager med hjemmekontor.

Kaffe fra SupremeRoastWorks er min standard. Helst en naturlig etiopisk. 
Fra Kaffebox får jeg tilsendt 2x125g hver måned fra et nordisk brenneri de velger. Perfekt for å få litt variasjon.

Brygger nå kun med V60 (1, 2 og 3) og de filtrene fra Hario som blir levert i en eske. De gir meg best kontroll.

En sjelden gang lager jeg meg en espresso med min(e) veldig modifiserte Gaggia Classic. Den gir meg god kontroll på temperatur og trykkprofil, som behøves til espresso på lystbrente bønner.
Men den beste fruktige espressoen i Oslo får jeg servert på Tim Wendelboe. Min egen er god, men ikke i nærheten av TW.

Kvernen jeg bruker nå er en Niche Duo. Blir nok veldig lenge til den byttes ut.

På jobb går det i ferdigkvernet Friele Frokost brygget på en Moccamaster.

Endret av Furu

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at jeg bare er middels nerd på kaffen, men synes det er gøy å få det til sånn passe. Og med et ukes kurs fra Spania, så er det vel å regne som en hobby, utover ren matauk. 
Begynte egentlig da jeg kjøpte en sånn trykk-basert "espresso"-maskin da jeg studerte i Australia mellom 2000 og 2002.

Siden den gang har jeg gått gjennom en Bodum Granos-maskin, en La Vibiemme-maskin og nå Rocket Espresso. 
La Vibiemme-maskinen ble kjøpt brukt i 2007 og varte til 2017, da den ble videresolgt. Rocket-maskinen har vært i hus siden 2017, selv om jeg er på den andre etter en reklamasjonssak på en mandagsmodell.  Rocket-maskinen er en vesentlig oppgradering fra La Vibiemme-maskinen, mest da den gir mulighet for å steame melk samtidig som man lager kaffe. Den er også en god del mer stabil på temperaturen, uten at jeg gidder å måle sånt med termometer. 

Justerer meg inn på kverna så jeg får 40 gram espresso i koppen med 20 gram kaffe i den bunnløse bajonetten, 18 gram i den vanlige dobbeltbajonetten. Begge på ca 28-30 sekunder. Men jeg er ikke mer nøye enn at jeg også drikker de koppene der det går fortere eller tregere. 

Har en Wilfa-kvern til filter-kaffen. Det blir for mye styr å justere kvern fram og tilbake hvis man skal bruke samme kvern til espresso og filter. 

Bilde av Bodum-maskinen for oppmerksomhet. 

bodum.jpeg

  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (Akkurat nå):

@SykkelØyvindhvilken kvern har du til espressoen din?

Rocket Faustino - altså en mindre variant av Fausto. 
rocket_faustino_black-1.jpg

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaggia Classic med PID her,

Driver også og bygger en Gaggiuino: https://github.com/Zer0-bit/gaggiuino

Gaggia Classic får man stort sett billig på Finn og de varer lenge. Mine er stort sett produsert tidlig på 2000-tallet.

Kverner med en modda Mazzer Super Jolly. Bytta ut boksen frempå med en 3D-printa løsning for kverning rett i portafilter - der røret er en avkappa karbonsetepinne 😃. Liten printa bønnebeholder også slik at den går under kjøkkenskapet.

Hadde ingen bilder her, men kverna er skal man nok lete en stund etter å finne noe lignende 🤓
 

På hytta kjører jeg Aeropress, Steepshot og Bialetti. Kverner med en Isomac Proffesionale. 

Endret av bstein
  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bstein skrev (11 timer siden):

Gaggia Classic med PID her,

Driver også og bygger en Gaggiuino: https://github.com/Zer0-bit/gaggiuino

Gaggia Classic får man stort sett billig på Finn og de varer lenge. Mine er stort sett produsert tidlig på 2000-tallet.

Kverner med en modda Mazzer Super Jolly. Bytta ut boksen frempå med en 3D-printa løsning for kverning rett i portafilter - der røret er en avkappa karbonsetepinne 😃. Liten printa bønnebeholder også slik at den går under kjøkkenskapet.

Hadde ingen bilder her, men kverna er skal man nok lete en stund etter å finne noe lignende 🤓
 

På hytta kjører jeg Aeropress, Steepshot og Bialetti. Kverner med en Isomac Proffesionale. 

GØY!

 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottok Cafe Concetto Metal Aeropress Filter Superfine fra Kaffebox igår, og må si det ga en liten oppgradering i smaken. Gøy med litt variasjon også.

Cafe-concetto-aeropress-metal-filter-sup

Eneste som var litt kjipt var et trøtt hode som var litt usikker hva beste bryggemetode var, så det endte med en veltet aeropress og kaffesøl ut over hele kjøkkenbenken. Det var egentlig bare å gjøre en vanlig/klassisk inverted brew.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt lille espressohjørne.

Krom er fint, men slittsomt å holde rent.

izzoKopi.jpg.a739d1c4b4915d8c51b4f0e9e394d58c.jpg

Hadde etter en tid med sporadisk bruk fått en tett gicleur igår, mao. pumpen gikk, men intet vann kom ut av brew head. Juletid, litt ventetid på verksted, at maskinen er 10år+ og tanken på å måtte bære en klumpete sensitiv maskinen på 30ish kg gjorde at jeg tenkte tenkte det var ok å forsøke litt selv. Gikk det dårlig måtte den uansett på verksted. En ganske enkel operasjon å rense gicleur, sett bort fra en Mushroom nut som satt solid fast og krevde et nytt beist av en (billig) skiftenøkkel i verktøykassen. Maskinen min har E61 brew/group head, så det finnes uendelig med informasjon der ute.

269e61__std_2.jpg

Siden det tydligvis er flere her som har skrudd litt på espressomaskin, er det verdt et forsøk å spørre hva slags fett de har brukt? Det anbefales ofte næringsmiddelgodkjent silikonfett til smøring av o-ringer og noen mekanismer. Ser Whole Latte Love bruker Petrol Gel. Andre, inkl. et par større espressobutikker i USA og flere forum anbefaler Dow Corning MolyKote 111. Sistnevnte er mulig å få tak i Norge hos noen spesialforhandlere, men en ganske heftig pris for 100g. Brewshop selger Keg Lube, med bilde av Petrol Gel, til en ganske ok pris. Loctite 8104 og Superlube virker tilsvarende uten at jeg ser noen anbefaler det. Selv endte jeg med Clas (Tubman) sitt armaturfett(Næringsmiddelgodkjent silikonfett), siden det var det eneste jeg kunne få tak i kl 22, 22. des.. Er det egentlig noen forskjell på alle disse?

Etter å satt meg litt inn i brew head vedlikehold og innsett at det finnes uendelige guider for vedlikehold, tenker jeg kanskje å ta en service(smøre opp) siden leveren av og til føles litt "sticky". Til det tenker jeg det kanskje er greit å anskaffe protective jaws eller soft gips til skiftenøkkelen, for å inngå skrammer på maskinen. Ser Knipex og Rothenberger selger noe slikt. Selv med en mikrofiberklut rundt mushroom nut i krom, ser jeg det blir noen mikroskopiske merker, plus klut-teknikken er jo ikke akkurrat rask. Noen som har sett noe lignende i norske (nett)butikker?

31BhuEs3H4L._AC_.jpg

 8609250V01-00-F-A-06.jpg?itok=X4yC2nyf

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (På 22.12.2023 den 4.20):

Må også nevne at tyrkisk kaffe er skikkelig godt. Kjørte ned til Istanbul i fjor og kjøpte litt kaffe. Farlig godt, men har ennå ikke fått kjøpt meg en cezve og en kvern. 

Langt å kjøre for kaffe...

Tyrkisk kaffe er noe eget. Generelt alle landene i regionen rundt lager det samme. Fikk servert libanesisk kaffe på Feniqia i Bjørvika. I praksis det samme som tyrkisk. 

Tenkte jeg skulle få meg en cezve selv. Tar gjerne imot tips til hvor man kan bestille om du kommer over gode tilbydere.

Utfordringen blir kanskje å få kvernet fint nok. Min Wilfa Svart Aroma går bare ned til mocca... Kan jo sikkert få ferdigmalt på en av sjappene i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil dere trekke frem som viktigste forskjellen mellom trakting med Mocamaster og V60?

Jeg har begge og Mocamaster er det vi bruker til vanlig, men nå i jula som begge er hjemme (jeg og samboeren) så trakter vi heller to kopper (0,5 l) fremfor en stor thermos og da er V60 en kandidat igjen. Men vil dere si at man får mer ut av kaffen med V60? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke svaret, men vil tipper det har litt med "extraction time" og vanntemperatur. Noen sier V60 er best, andre(på reddit) sier det er helt OK å like Moccamaster bedre. Smaken er som baken. Siden en kan bruke lengre tid med V60 kan en kanskje hente ut litt mer smak, men de gangene jeg har vært på hytter eller andre plasser med kaffetraktere, har det fungert veldig fint å bare røre litt i den kvernede kaffen mens det traktes. Kanskje til og med skru av trakteren i 2 min for å gi kaffen lengre "extraction time". Mange som klager på kaffetraktere klager vel ofte på at smaken er litt blass, det er kanskje ikke så rart hvis de har en trakter hvor vannet hovedsakelig kun renner gjennom midten. Rører man litt får en "aktivert" mer av kaffen.

Moccamaster heter Techniworm i USA, om jeg ikke husker feil. Sånn om man vil google litt om forskjellene.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (På 23.12.2023 den 21.28):

Hva vil dere trekke frem som viktigste forskjellen mellom trakting med Mocamaster og V60?

Et lite triks med Moccamaster: unngå å varme opp kolben unødig, aldri bruk varmen under kolben og skru av trakteren så fort alt vatnet er dampet ut.
Dette er naturligvis enklere å oppnå ved mindre batcher.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (På 23.12.2023 den 21.28):

Hva vil dere trekke frem som viktigste forskjellen mellom trakting med Mocamaster og V60?

Jeg har begge og Mocamaster er det vi bruker til vanlig, men nå i jula som begge er hjemme (jeg og samboeren) så trakter vi heller to kopper (0,5 l) fremfor en stor thermos og da er V60 en kandidat igjen. Men vil dere si at man får mer ut av kaffen med V60? 

Jeg har rett og slett solgt min V60, selv om jeg sverget til den selv.

Måtte bare innse at jeg ikke opplevde noen smaksgevinst av å brygge på V60, sammenlignet med å la Moccamasteren stå for det hele (med kort stopp og omrøring). Er helt åpen for at det kan være mine smaksløker som ikke er raffinerte nok, men har fortsatt ikke savnet V60en. De gangene jeg vil ha litt variasjon eller få fram litt mer av nerdehipsteren i meg, lager jeg fra mokkakannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffebox.no sendte med en smaksprøve (når jeg bestilte metallfilter) på Benti Nenka, Ethiopia, Guji: complex with notes of vanilla, star fruit og jasmin. En god fruktig overraskelse, for en som vanligvis drikker ganske "plain" kaffe. En fin påminnelse om at fruktige smaker kan være skikkelig godt når det kommer til kaffe.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (2 timer siden):

 En fin påminnelse om at fruktige smaker kan være skikkelig godt når det kommer til kaffe.

Obs! Det er vanedannende og "vanlig" kaffe blir ikke det samme etterpå 🙂

Det er for øvrig her jeg syns forskjellene kommer fra, kvalitetskaffe skinner igjennom uansett bryggemetode.

Endret av loki
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...