Gå til innhold

Tesla frontlykter og blending. Argh!


Anbefalte innlegg

Har hatt TM3 19-mod fra ny, og på den kryper nærlysene opp over tid. Det går ca 3 måneder, så står de så høyt at de blender andre. Kjører en kalibrering, og problemet løst for nye 3 måneder. Har klaget til Tesla flere ganger, men ikke mye hjelp å få. It is what it is.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeepFu skrev (14 timer siden):

Har hatt TM3 19-mod fra ny, og på den kryper nærlysene opp over tid. Det går ca 3 måneder, så står de så høyt at de blender andre. Kjører en kalibrering, og problemet løst for nye 3 måneder. Har klaget til Tesla flere ganger, men ikke mye hjelp å få. It is what it is.. 

Sikker på at det er tid som gjør det? Det er, som andre allerede har skrevet her, en kjent sak at lysene nullstiller/autokalibrerer seg ved oppdatering av programvaren. Så etter at man oppdatert så bør man sjekke innstillingen. Og ikke stol på den automatiske kalibreringen. Den setter ofte lyset helt feil. Så man må stille bilen mot en vegg og justere selv, med knappene på rattet.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teslalys er kjipe, men velger å møte det (eller hvilke som helst billys) 1000 ganger fremfor sykkellysene til 50% av medsyklister om morgenen. Bortsett fra de med 1000 lumen hodelykt virker det som de verste er nye sykler med fabrikkmonterte lys. Nesten alle er montert parallelt med styrerøret (why?) sånn at de lyser om mot ansiktet til motkommende syklister og ellers ut i intet, fremfor ned i asfalten. DET er irriterende det 😡 Kjefting og veiving hjelper tydeligvis ikke, møter samme syklister med samme oppsett neste morgen, så spørs om jeg må kjøpe meg noen 1000 lumens sykkellykter selv, litt for å ta igjen, men mest for egen sikkerhet slik at jeg får lyst opp rundt motkommende syklister og faktisk ser hva jeg holder på å sykle inn i 😡 Ja, jeg er ikke stolt over aggresjonen, men dette går på nervene løs!

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (2 timer siden):

Sikker på at det er tid som gjør det? Det er, som andre allerede har skrevet her, en kjent sak at lysene nullstiller/autokalibrerer seg ved oppdatering av programvaren. Så etter at man oppdatert så bør man sjekke innstillingen. Og ikke stol på den automatiske kalibreringen. Den setter ofte lyset helt feil. Så man må stille bilen mot en vegg og justere selv, med knappene på rattet.

Ja, nei... Om det er det ene eller andre, som er årsaken, må fuglene vite. Konsekvensen er i alle fall at lysene må kalibreres 3-4 ggr i året. Kalibreringen fungerer i alle fall rimelig greit. Fikk feil på eu-kontroll på grunn av feiljusterte lys, og når vi da kjørte en autokalibrering, så var lysene spot-on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, DeepFu said:

 og når vi da kjørte en autokalibrering, så var lysene spot-on.

Med såpass mye avansert EDB på moderne biler - er det ingen form for pre-flight/selvtest av nevnte systemer? De fleste biler kan jo lage full ballade når det er lavt nivå på spylervæske. Skulle tro relativt viktige sikkerhetsfunksjoner hadde noe høyere pri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til lys.

Dere som har erfaring med Matrix over noe tid, opplever dere at det enkelte ganger virker som lysene blender enten motgående eller biler dere ligger bak?

Prøvde en Enyaq her en dag og lå bak en annen bil. Ved minst et par anledninger ser jeg at mitt venstre lys tilsynelatende slår seg over på fullt,

og lyser opp bilen foran. Dette var i skumringstimen og jeg lå kanskje 30-40 m bak den andre.

Sjåføren der MÅ ha merket dette.

Kommentarer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjesk skrev (41 minutter siden):

Tilbake til lys.

Dere som har erfaring med Matrix over noe tid, opplever dere at det enkelte ganger virker som lysene blender enten motgående eller biler dere ligger bak?

Prøvde en Enyaq her en dag og lå bak en annen bil. Ved minst et par anledninger ser jeg at mitt venstre lys tilsynelatende slår seg over på fullt,

og lyser opp bilen foran. Dette var i skumringstimen og jeg lå kanskje 30-40 m bak den andre.

Sjåføren der MÅ ha merket dette.

Kommentarer?

 

Jeg har en BMW iX med laser-lys som de kaller det. Opplever at det fungerer som det skal, der står lyset på "auto" og den skrur av og på fjernlys og maskerer også forankjørende biler og møtende trafikk godt. Til dags dato ikke opplevd at noen blinker mot meg som i det minste er en indikator. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...