Gå til innhold

Mekkestativ


Hen9ng

Anbefalte innlegg

olve skrev (På 27.2.2024 den 8.19):

Noen som har erfaring med Bikeshops BS Core W2 Mekkestativ? Kunne tenkt meg et veggmontert mekkestativ ute for vask av sykkelen, men ikke nok til å betale PT-pris (>1500,-).

Var ikke noe bilde på BS.

Men prisen er lik et jeg kjøpte for et par år siden fra BS under et annet navn. Det har høydejustering på kanskje 30 cm. Bruker det som mekkestativ i boden. Fungerer helt greit for den som mekker en gang i blant.

image.png.2aaf1d0459cebcb58e321fe395184dfb.png

 

Endret av Eirikur
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg gikk for Feedback Pro Mechanic, helt uproblematisk med både Canyon Aeroad, Orbea Orca Aero og Giant Propel som jeg har testet til nå, så at den ikke er kompatibel må være hva Feedback vil garantere at den passer til eller noe annet rart. 
 

Forøvrig strålende fornøyd og eneste jeg angrer på er at det ikke ble kjøpt før!

Endret av Hen9ng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vil nevne at vesle Topeak Flashstand på kun 500 gram er et praktisk lite stativ å ha med i koffert på reise, eller som en hendig liten støtte når man skal smøre kjedet eller gjøre andre helt enkle oppgaver i farten.

Stativet plasseres under kranken, forhjulet hviler mot bakken og bakhjulet løftes opp.

Veldig greit sist da jeg skrudde sammen sykkelen på hotellrom i Vilnius.

TopeakFlashStand.jpg.f0610296437bf393fa9c2d021b3cae0e.jpg

Kan på ingen måte sammenliknes med de solide og stabile mekkestativene som diskuteres i tråden - kun et minimalistisk og lett alternativ når man ikke får med eller trenger et skikkelig stativ.

  • Like 6

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottenikken skrev (På 16.3.2024 den 15.18):

Etter reasearch virker Feedback som det beste, men så vidt jeg kan se er det ikke kompatibelt med aero pinner, så jeg heller mot PK PCS 10.3

 

Har Feedbacks røde stativ. Fungerer helt fint på aeropinnen på 3T-sykkelen min i hvert fall. Et alternativ er å kjøpe et tillegg som Silcas Hirobel:

https://silca.cc/blogs/silca/hirobel?PPC&tw_source=google&tw_adid=&tw_campaign=20992258465&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwyo60BhBiEiwAHmVLJTcmDnB7AXyHhCUmofwOcz9dCGOESWe3Ob6UHDFV6GwEbv64U9ZFwxoCSXUQAvD_BwE

eller Topeak Bike Truss: 

https://bikable.no/verktoy/mekkestativ/topeak-bike-truss-3x-aero-ramme-adapter-til-arbeidsstativ?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=non_brand&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwyo60BhBiEiwAHmVLJfjhhJcVbOCyzwjzV2R-C3Z_k4ezN0xrtkXWYxNf_4yUkAjqqx2xQRoCHJEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (På 14.3.2024 den 20.07):

Var ikke noe bilde på BS.

Men prisen er lik et jeg kjøpte for et par år siden fra BS under et annet navn. Det har høydejustering på kanskje 30 cm. Bruker det som mekkestativ i boden. Fungerer helt greit for den som mekker en gang i blant.

image.png.2aaf1d0459cebcb58e321fe395184dfb.png

 

Hadde et slikt i mange år, helt til klemmen gav opp, men hadde ikke vært redd for å kjpe det en gang til.

Jeg bytta til et tilsvarende fra CRC da jeg ikke fant samme type og det er nok minst 10år siden og mange skru timer i stativet.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 1.7.2024 den 7.55):

Vil nevne at vesle Topeak Flashstand på kun 500 gram er et praktisk lite stativ å ha med i koffert på reise, eller som en hendig liten støtte når man skal smøre kjedet eller gjøre andre helt enkle oppgaver i farten.

Stativet plasseres under kranken, forhjulet hviler mot bakken og bakhjulet løftes opp.

Veldig greit sist da jeg skrudde sammen sykkelen på hotellrom i Vilnius.

TopeakFlashStand.jpg.f0610296437bf393fa9c2d021b3cae0e.jpg

Kan på ingen måte sammenliknes med de solide og stabile mekkestativene som diskuteres i tråden - kun et minimalistisk og lett alternativ når man ikke får med eller trenger et skikkelig stativ.

@Sepeda: Topeak beskriver en rekke begrensninger (26"/700C, maks 2.25", maks 14 kg), har du erfaring med å bruke dette på tyngre sykler med terrengdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🙂

Nei, har ikke brukt på tyngre enn rundt 9 kilo og 36 mm dekk. Kan ved anledning prøve med en 29er med 2,25" og vekt på rundt 10 kg, men har ikke noe større.

Dette er et helt enkelt og lett mini/reisestativ som trolig takler, men ikke er særlig egnet for tyngre terreng- eller elsykler, fremfor alt av hensyn til balanse når sykkelen hviler på forhjul og stativ.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mottok det vegghengte stativet til 299,- fra BS for noen uker siden. Ikke montert det enda, men virker som OK byggekvalitetet. Eneste jeg stusset over var hvordan man skulle henge sykkelen i følge bruksanvisningen:

20240716_221306.jpg.d4f6e3c1f18e5cb42469681a87592e74.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...